Korzár logo Korzár Horný Zemplín
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Obciam sa nepáči, že mesto Humenné určuje, do ktorej školy majú chodiť ich deti (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

Laborecka

ZS Laborecka bola kedysi najlepsia a najmodernejsia skola v meste. Velka telocvicna, obrovske ihrisko a skolske pozemky, krasne prostredie pri Laborci. Kam sa hrabala Pugacevova, Duchnovicova, Kudlovska, ci Svermova. To boli podradne skoly. Polovica gymnazistov pochadzala zo Sidliska 3.Pravdou ale je, ze najviac sa v meste investovalo v poslednych rokoch prave do ZS Svermova, ktora sa stala "elitnou" vo vnimani rodicov aj ked okrem dopravnej dostupnosti a investiciam v nicom inom nevynika. Je v rusnom centre so spinavym vzduchom. Pravdou ale je, ze Sidlisko 3 zostarlo a prec su casy ked sa na ZS Laborecka ucilo na dve smeny. Mesto by ju malo zrusit a urobit z nej DSS alebo stacionar a zvysne priestory poprenajimat. Deti, ktore pridu o skolu hravo absorbuje ZS Darg.hrdinov. Viem, ze to pre pani Cehelsku aj pre inych ludi zo Sidl.3 bude tazke, ale ine ako pragmaticke riesenie, je cisty populizmus.
 
Hodnoť

 

ZŠ Laborecká bola a je kvalitná škola, poskytujúca deťom výchovu a vzdelávanie na vysokej úrovni. Žiaľ pri eurofondoch sa na ňu nedostalo a preto ostatné, zrekonštruované školy majú obrovskú výhodu, nielen estetickú, ale najmä v znížení nákladov na teplo. Nezainteresovaným možno pripadá, že na Laboreckú mesto dopláca a nie je schopná sa sama uživiť. Opak je pravdou. Už 3 roky škola funguje len z príspevku, ktorý na ňu posiela štát, a tak to bude aj v tomto roku. Práve naopak, v rokoch 2017 a 2018 poskytla škola zo svojho rozpočtu prostriedky školám, ktorým na konci roka chýbali - ZŠ SNP a Kudlovskej. Na tie ostatné školy doplácali aj v minulom roku. Populizmus, dogmatizmus a klamstvo je to, čo predvádzali niektorí poslanci a hlavne starostovia na zasadnutí mestského zastupiteľstva. Určenie obvodov nie je určenie školy, do ktorej musí rodič žiaka zapísať. Je to povinnosť školy prijať žiaka zo svojho obvodu. Tak ako u lekára: môžete si vybrať, ktorého chcete, ale keď vás nezoberie, ten, do ktorého obvodu patríte, vás m u s í prijať.
A že mesto chce zachraňovať školy určením obvodov pre obce je číry nezmysel - vari si niekto myslí, že z jednej či dvoch obcí príde do prvej triedy toľko detí, že naplnia škole triedu?
Do školstva a do futbalu sa vraj rozumie každý. Tak to aj vyzerá, so školstvom i futbalom. Po dlhých rokoch sa mesto rozhodlo aktívne využiť svoje právo robiť aktívnu mestskú školskú politiku. Verím, že zdravý rozum a odbornosť nepripustí kupecké počty ľudí, ktorí si myslia, že na zodpovedné posúdenie kvality a dostupnosti vzdelania v meste stačí jedna excelovská tabuľka a pohľad od pracovného stola.
 

Kde, v ktorom zákone

sa hovorí niečo o "aktívnej mestskej školskej politike" a ktorý zákon dáva mestu kompetenciu určiť všeobecne záväzným nariadením spoločný školský obvod? Žiaden. V tom je pointa, nie v táraní zástupkyne primátora o tom, ako treba "regulovať počty žiakov" či "sa nechce dožiť zrušenia školy". Ak by mesto robilo vecnú "aktívnu školskú politiku", tak jednoznačne už dávno jednu školu zruší. Napríklad tú, v ktorej sa do prvej triedy zapísalo 8 žiakov. Že to vyšlo na Laboreckú je čaro slobody výberu. Volá sa to trh, funguje vo všetkých oblastiach ľudského života a akékoľvek historické pokusy ten trh deformovať, skončili tragicky.
 

 

Zákon 597/2003 Z. z. v §4 ods. 9 hovorí, že:
Zriaďovateľ verejnej školy... rozpíše finančné prostriedky na kalendárny rok pre jednotlivé školy vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti. Zriaďovateľ verejnej školy pridelí na kalendárny rok každej zo škôl finančné prostriedky najmenej v sume určenej ustanoveným percentuálnym podielom z časti normatívneho príspevku pre školu na kalendárny rok... Rozdiel medzi sumou poskytnutou ministerstvom... a medzi sumou určenou ustanovenými minimálnymi percentuálnymi podielmi z normatívnych príspevkov pre školy na kalendárny rok prerozdelí zriaďovateľ... jednotlivým školám v jeho zriaďovateľskej pôsobnosti podľa svojho rozhodnutia zohľadňujúceho ich potreby....
Zhrnuté: mesto má právo ako zriaďovateľ na základe svojich priorít a mestskej školskej politiky určitú časť finančných prostriedkov použiť na školy podľa svojho uváženia.
 

Percentuálne podiely

určené Ministerstvom školstva sú v prípade osobných nákladov 90% a v prípade prevádzkových nákladov 80%. To znamená, že z normatívu počítaného podľa počtu žiakov mesto môže manipulovať s 10% resp. s 20% finančných prostriedkov. Teda použiť túto mikrosumu na dofinancovanie škôl, ktoré si rodičia pre svoje deti nevyberajú napríklad preto, že sa tam nekvalifikovane učí matematika. Ak toto má byť "aktívna školská politika", tak potom ďakujem pekne...
 

 

Táto suma je niekoľko desaťtisíc eur. Laborecká ju nepotrebuje a nepotrebovala minulé 3 roky. A MAT sa tu učí odborne, neovládate výrazy a máte staré informácie. A pozdravujte pani starostku :-)
 

To je skvelé,

že sa táto škola vzmáha. Resp. že sa snažíte. Nechápem, ako s touto témou súvisí nejaká starostka, ale pokiaľ máte dojem, že niekto "neovláda výrazy", či má "staré informácie" tak uveďte nové. Takéto výkriky nie sú normálnou diskusiou. Informácie sú verejne dostupné - po minulý školský rok. A vyplýva z nich napríklad toto:
- v každom ročníku je iba jedna trieda 20 žiakmi,
- k 30. 4. 2019 bolo do prvého ročníka zapísaných 8 žiakov, nakoniec ich nastúpilo 11,
- 38 hodín sa učí neodborne, z toho napríklad v 7. ročníku matematika,
- citát zo záverečnej správy: Úspešnosť našich piatakov nedosiahla v tomto roku priemer Slovenska. Tento výsledok je čiastočne skreslený relatívne vysokým počtom slabo prospievajúcich žiakov pochádzajúcich zo sociálne znevýhodneného prostredia.
Ak sa za necelý rok tieto údaje zmenili tak dramaticky, tak treba fakt vyzdvihnúť snahu riaditeľa a učiteľov tejto školy a pokojne sem uveďte aktuálne dáta. Lebo osočiť v diskusii druhú stranu, že niečomu nerozumie a má staré informácie (maximálne rok staré) možno platí na zamestnancov mestského úradu v Humennom a ako vidno z hlasovania, už ani na poslancov nie.
 

Zhrnuté

Prokurátor aj Okresný úrad konštatovali, že mesto Humenné pri určovaní školských obvodov porušilo zákon. Prečo nemudrujete teraz?
 

 

Rozumný, kvalifikovaný a zodpovedný názor . Súhlasím
 

 

Myslím príspevok 1008506
 
Hodnoť

Minulost

Kde su tie casy ked v jednom rocniku bolo 150 deti? Pre osem deti v rocniku, prevadzkovat skolu je cisty luxus...
 

 

Dali by ste svoje dieťa do triedy, v ktorej je 25 detí alebo 10? Rodičia prvákov na Laboreckej zvolili druhú možnosť. A majú istotu individuálneho prístupu. Ale vidím, že Vy nemáte presné informácie, zmeňte informátora 😀
 

Informácie

Sú napríklad tu: https://www.humenne.sk/downloa... na strane 10 (8 zapísaných prvákov k 30.4.2019) a strane 11 (celkový počet žiakov 227). Zároveň je Laborecká škola jedinou školou v Humennom, v ktorej sa neodborne vyučujú také predmety ako matematika a chémia (strana 12). Ale isto s individuálnym prístupom...
-
Vaša snaha je sympatická, zrejme budete učiteľ, či priamo riaditeľ tejto školy. Avšak, si treba uvedomiť, že žijeme v dobe, ktorá viac ako na dojmy pozerá na exaktné dáta. A tie sú už niekoľko rokov neúprosné - ZŠ na Laboreckej ulici v Humennom smeruje k zániku a ani smiešne pokusy odporúčať ju celiatikom (lebo len tam vedia variť bezlepokvú diétu...), či protizákonné určovanie spoločných školských obvodov ju nezachránia.
 

 

Určenie školských obvodov je protizákonné ? Neskúsite si to radšej naštudovať ? §8 ods. 1 zákona č. 596/2003 Z. z.
 

Ale

za § 1 nasleduje § 2, ktorý hovorí o tom, že na SPOLOČNOM školskom obvode sa dve obce majú dohodnúť. Takže školské obvody sa určujú nariadením, ale k spoločným školským obvodom musí existovať dohoda. Takže máme dva druhy obvodov a dva druhy postupov, ako ich stanoviť. V oboch prípadoch však musia byť rešpektované kritéria podľa § 1 - záujem rodičov, dostupnosť, kapacita budov a dopravná obslužnosť. A aj tieto kritéria mesto Humenné ignorovalo.
Jednoducho treba akceptovať zákon - to, že toto vedenie mesta je to "správne", mu nedáva právo postupovať svojvoľne a v rozpore s legislatívou.
 

 

Nie majú, je tam čarovné slovo môžu :-) a dohoda znamená súhlas obidvoch strán, nie to, že ak nebude po vôli jednej starostke, tak nebude nič iné
 

Presne tak

môžu sa DOHODNÚŤ - nič iné. Nie je tam nič o tom, že si jedna zástupkyňa primátora vymyslí nezákonné VZN a o dohode nie je ani reč. :-)
 

 

A kdeže je ten rozpor so zákonom ? Poprosím uviesť konkrétne :-)
 

Zákon hovorí, že

- školský obvod sa určuje prostredníctvom VZN
- spoločný školský obvod sa určuje dohodou dvoch obcí.
Kde sú tie dohody?
 

 

Dohoda je tam, kde sú ochotné 2 strany, nie iba jedna. Čo do dohody ponúkli obce ? A ešte raz poprosím odpoveď na otázku, čo konkrétne je protizákonné na určovaní školských obvodov ?
 

1 2 >

Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop