Korzár logo Korzár Horný Zemplín
Utorok, 31. január, 2023 | Meniny má Emil

V Humennom chýbajú cyklochodníky. Cyklisti jazdia pomedzi autá a chodcov

Cyklisti majú problém presúvať sa na bicykli po meste pohodlne a bezpečne.

Humenská pešia zóna. Cyklisti i chodci.Humenská pešia zóna. Cyklisti i chodci. (Zdroj: Miroslava Masicová)

Humenčanom chýbajú v meste cyklochodníky. Radnica dala vypracovať projekt na cyklistické trasy a chodníky. Okruh má byť dlhý vyše šesť kilometrov.

HUMENNÉ. Cyklistický chodník je v meste vyznačený iba na pešej zóne v severnej a južnej časti.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A na ňom cyklisti často kľučkujú pomedzi chodcov a detské kočíky. Chýbajúce cyklochodníky, ktoré by prepájali rôzne lokality mesta, tak spôsobujú problémy.

„Ako sa má cyklista dostať po ceste zo Sídliska pod Sokolejom alebo zo Sídliska IIA k supermarketu na Mierovej ulici, keď je vyznačený len jazdný pruh popri kasárňach?“ pýta sa čitateľ František Čurilla.

SkryťVypnúť reklamu

Upozorňuje tiež na to, že mnohí cyklisti jazdia po chodníkoch, mladší navyše rýchlo, na bicykli idú aj cez priechody pre chodcov a po niektorých jednosmerných uliciach, napríklad po Pugačevovej, jazdia v protismere.

Áut je veľa, priestor pre cyklistov chýba

Podobné nepríjemné skúsenosti za riadidlami bicykla má aj Humenčan Marián Michalčo, ktorý trinásť rokov pracuje ako hasič. Na bicykli jazdí od detstva.

„Jazdíme na bicykloch všade, do obchodu, do práce. Jediným rozdielom okrem doby je, že za ten čas, ako sme jazdili v rokoch 1986 a dnes, pribudlo podstatne viac automobilov. Na cestách je husto a nás cyklistov ignorujú. Cítiť to zo strany vodičov a aj zo strany nášho mesta,“ sťažuje sa Michalčo.

„Pokiaľ by sa vymedzil priestor, kde sa môžeme bez ohrozenia pohybovať, vyriešilo by sa veľa. Stačilo by úsek vyznačiť príslušnou vodorovnou aj zvislou dopravnou značkou, aby bolo jasné, kde je mantinel. Predišlo by sa tak kolízii a boli by postihnuteľní nielen šoféri a chodci, ale aj samotní cyklisti, ktorí by ignorovali značenie,“ myslí si.

SkryťVypnúť reklamu

Ako príklad fungujúcej cyklistickej dopravy uvádza Prahu, ale aj iné, oveľa menšie mestá.

Cyklista – ohrozený druh

„Predstavte si cyklistu rodiča, ktorý sa chce prepraviť z Mierovej ulice na miesto k Laborcu. Vlečie vozík, v ktorom má pripútané dvojročné dieťa a druhé staršie dieťa cestuje na bicykli po vlastnej osi. Je to krkolomná cesta po chodníku určeného chodcom, prechádza aj cez priechody pre chodcov, čo je vyhláškou zakázané a je to na pokutu,“ opisuje vlastné skúsenosti.

Nebezpečné situácie na cestách v meste hroziace stretom s neohľaduplnými a sebeckými vodičmi áut zažíva podľa vlastných slov denne.

„Aj keď som riadne vybavený podľa zákona a dosť viditeľný, aj tak sa mi denne stáva, že mi nedajú prednosť na hlavnej ceste autá prichádzajúce z vedľajšej cesty. Jednoducho som cyklista, ktorý ide rýchlosťou len päť kilometrov za hodinu. No bežne chodievam mestom rýchlosťou 35 kilometrov za hodinu aj viac v závislosti od terénu a schopností. Treba si teda uvedomiť, že križovatkou prejdem podstatne rýchlejšie, ako sa zdá,“ hovorí.

SkryťVypnúť reklamu

„Inde vo svete som cítil úctu človeka k človeku. A uctia sa tam už len tak, že si dajú prednosť. Je jedno, či vo dverách, či v MHD, či na priechode pre chodcov a cyklistov,“ uzatvára Marián Michalčo.

Na cyklistický okruh 
je projekt

Podľa informácie Zuzany Michajlovej z tlačového a právneho referátu mestského úradu, humenská radnica zabezpečila vypracovanie projektovej dokumentácie pre územné konanie pre stavbu Cyklistické trasy a chodníky – základný cyklistický okruh.

Celková dĺžka cyklistických trás a chodníkov by mala mať 6,2 kilometra.

„Navrhované cyklistické chodníky poskytnú možnosti na radiálne prepojenie centra mesta s jeho okolím najmä pre účely využitia bicyklov na prepravu k miestam voľnočasových aktivít, oddychových aktivít v centre mesta. Majú spĺňať najmä doplnkovú funkciu cyklistickej dopravy, nie plnohodnotné nahradenie potrieb dopravnej obsluhy mesta,“ povedala Michajlová.

Kedy sa cyklistický okruh stane skutočnosťou, neuviedla.

6f69b925e51111cborig_res.jpg

Cyklochodník. V Dlhom nad Cirochou podelili chodník medzi cyklistov a chodcov. Foto: Jana Otriová

Tento článok vyšiel v týždenníku HUMENSKÉ NOVINY, č. 22/2016, v predaji od 7. 6. do 13. 6.

Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  4. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  6. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Ako možno získať prídavky na dieťa v Nemecku?
  2. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  3. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  4. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  5. Svalovice sa netreba obávať
  6. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  7. Study program MANAGEMENT in English language
  8. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 700
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 7 007
  3. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 206
  4. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 058
  5. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 589
  6. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 581
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 490
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 723

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Keď sme na SME
  2. Ján Škerko: Všetko ide podľa plánu, Putinovi sa kráti čas
  3. Otilia Horrocks: Šetríte? Šetríme, šetria.
  4. Marek Brenčič: Pár kilometrov od agresora, dva týždne na Ukrajine
  5. Vladimír Krátky: Ako to dopadne na Ukrajine ?
  6. Jano Kováčik: Nové hlavné mestá vznikajú aj v 21. storočí
  7. Lubo Repka: Dostali sa plavebné spoločnosti z krízy?
  8. Tupou Ceruzou: Tanky pre Ukrajinu
  1. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 12 252
  2. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 11 921
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 6 466
  4. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 684
  5. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 680
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 845
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 633
  8. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 280
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Keď sme na SME
  2. Ján Škerko: Všetko ide podľa plánu, Putinovi sa kráti čas
  3. Otilia Horrocks: Šetríte? Šetríme, šetria.
  4. Marek Brenčič: Pár kilometrov od agresora, dva týždne na Ukrajine
  5. Vladimír Krátky: Ako to dopadne na Ukrajine ?
  6. Jano Kováčik: Nové hlavné mestá vznikajú aj v 21. storočí
  7. Lubo Repka: Dostali sa plavebné spoločnosti z krízy?
  8. Tupou Ceruzou: Tanky pre Ukrajinu
  1. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 12 252
  2. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 11 921
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 6 466
  4. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 684
  5. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 680
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 845
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 633
  8. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 280
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu