Korzár logo Korzár Horný Zemplín
Sobota, 13. august, 2022 | Meniny má Ľubomír

Medzilaborce by chceli obnoviť železničné spojenie s Poľskom

Aj Poliaci tlačia na to, aby sa obnovila osobná doprava medzi štátmi po železničnom ťahu cez Lupkovský tunel.

Poľská delegácia. Pricestovala špeciálnym vlakom. Volajú ho Bieščadský „žaček“.Poľská delegácia. Pricestovala špeciálnym vlakom. Volajú ho Bieščadský „žaček“. (Zdroj: Jana Otriová)

Za historickú označil župan Peter Chudík (Smer) utorkovú návštevu poľskej delegácie v Medzilaborciach. Poľskí predstavitelia štátnej a miestnej správy pod vedením ministra dopravy Andrzeja Adamczyka pricestovali špeciálnym vlakom, aby tak demonštrovali svoj veľký záujem o obnovenie železničného spojenia medzi oboma krajinami cez Lupkovský tunel už toto leto. Slovenská strana je zdržanlivejšia.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Agentúrny text sme nahradili autorským článkom redakcie Humenských novín.

MEDZILABORCE. Špeciálny žltý vlak, nazývaný Bieščadský „žaček“, s poľskou delegáciou prišiel na medzilaborskú stanicu v utorok krátko pred desiatou.

SkryťVypnúť reklamu

Poľská strana, vedená ministrom dopravy Andrzejom Adamczykom, má veľký záujem na tom aby sa obnovilo pravidelné vlakové spojenie medzi oboma krajinami cez Lupkovský tunel.

Podľa ich predstáv by mal vlak premávať v prázdninových mesiacoch počas víkendov už toto leto. Spojenie medzi Rzesowom – Sanokom – Medzilaborcami by malo pokračovať až do Košíc a v neskoršej etape až do maďarského Miškolca.

„Máme veľký záujem na tom, aby sa víkendové prázdninové spojenie obnovilo už v tomto roku. Ide o bezpečný a pohodlný druh dopravy, hojne ho využívajú celé rodiny,“ povedal Wladyslaw Ortyl, maršalek Podkarpatského vojvodstva.

Na budúci rok

Prešovský župan Peter Chudík je pripravený spolu s poľským kolegom maršalkom Ortylom zasadiť sa za presadenie myšlienky v slovensko – poľskej medzivládnej komisii.

SkryťVypnúť reklamu

Nepredpokladá však, že komisia zasadne ešte v júni, a preto obnovenie spojenia už toto leto nepokladá za reálne.

„Som veľký optimista, že sa to podarí na budúci rok. Keď chceme a máme vôľu, tak to bude. Videli sme, že poľská strana ju má. Prečo by sme ju nemali mať my?,“ povedal po stretnutí.

„Budem o tejto téme rozprávať s naším ministrom dopravy Romanom Brecelym. Myšlienka je vynikajúca, “ dodal.

Záujem o dobré vzťahy medi krajinami deklarovala aj Alena Blichová, štátny radca ministerstva dopravy.

Zdôraznila však, že problematiku obnovy spojenia treba riešiť na pôde medzivládnej slovensko – poľskej komisii.

„Slovenská strana je ochotná rokovať o turistických vláčikoch počas letnej sezóny počas víkendov. Všetko treba prerokovať so zástupcami železníc a s predstaviteľmi štátu,“ povedala.

SkryťVypnúť reklamu

Trať vojaka Švejka

Príchodu poľskej delegácie na Slovensko predchádzali vzájomné rokovania v meste Zárogz vo februári a máji tohto roka. Zúčastnil sa na nich aj primátor Medzilaboriec Vladislav Višňovský (Smer).

Keďže trať z Rzesowa do Košíc zažila najväčšiu slávu v časoch prvej a druhej vojny, nazvali ju Traťou vojaka Švejka. Pre mesto má obnovenie vlakového spojenia veľký význam.

„Problémov na oboch stranách je dosť veľa na to, aby sme ich vedeli vyriešiť len jedným stretnutím v Medzilaborciach. Je potrebné, aby o tom rokovala medzivládna komisia,“ zdôraznil Višňovský.

Na poľskej strane premáva vlak na trase Zágorz – Lupkow len počas víkendov, modernizáciu trate treba finančne podporiť. Na našej strane je trať v dobrom stave.

„Treba nájsť peniaze na vhodné logické prepojenie oboch regiónov. Dôležitá je aj výška cestovného,“ povedal.

Primátor Višňovský: Máme čo ponúknuť

Višňovský je presvedčený o tom, že mesto má čo turistom ponúknuť. „Máme svetový unikát múzeum Andyho Warhola. Príroda v okolí je nepoznaná. Turistov nie je veľa, čo je dnes cenené, že na chodníkoch a trasách nestretávate denne tisíc ľudí. V pokoji si môžete užívať krásy prírody,“ dodal.

Doplnil, že mesto bude intenzívne pracovať na propagácii cestovného ruchu. „Momentálne sú aktuálne výzvy na slovensko – poľské projekty. Budeme na ne reagovať,“ uzavrel primátor.

Dôležitá spojnica

Prvú uhorsko – haličskú železnicu cez Lupkovský priesmyk otvorili v roku 1873.

Lupkovský železničný tunel dlhý 416 metrov sprevádzkovali 31. mája 1874. Po druhej svetovej vojny v roku 1946 zničený tunel opäť otvorili.

Doprava fungovala až do 80. rokoch minulého storočia.

Osobnú dopravu obnovili v roku 1996, o štyri roky neskôr vlak prestal premávať.

Foto k článku: Jana Otriová

Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  5. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  6. Prehľad a automatizácia
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  8. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 14 619
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 13 163
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 11 411
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 640
  5. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 5 359
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 4 616
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 245
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 698

Blogy SME

  1. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3
  2. Katarína Chudá: Amrita Sher-gil: škandalózny život indickej maliarky
  3. Štefan Vidlár: My dúchotci
  4. Miroslav Galovič: Cykloleto 2022. Časť 3 - Budatínsky hrad. Exteriér a park.
  5. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov?
  6. Maťo Chudík: Nedopovedané príbehy
  7. Tupou Ceruzou: Igor, poď už dole!
  8. Ján Škerko: Sulík alebo Matovič? Kto to myslí so Slovenskom dobre a kto nie
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 798
  2. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 12 321
  3. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 11 857
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 9 517
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 821
  6. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 6 735
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 670
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 367
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Otvorenie novej prevádzky rýchleho občerstvenia namiesto McDonald´s v Moskve.

Namiesto Instagramu Rosgram, namiesto Coca-Coly Ivan - čaj… Sankcie nás nezlomia.


9. aug
V krypte košického Dómu je už pripravený priestor pre uloženie ostatkov kardinála.

Kostolník už musel vyháňať pár zvedavcov.


15 h
Radosť mladých Slovákov po víťazstve nad Lotyšskom.

Slovenskí hokejisti hrajú v nedeľu večer proti Fínom.


3 h
Satelitné zábery pred a po

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 5 h

Blogy SME

  1. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3
  2. Katarína Chudá: Amrita Sher-gil: škandalózny život indickej maliarky
  3. Štefan Vidlár: My dúchotci
  4. Miroslav Galovič: Cykloleto 2022. Časť 3 - Budatínsky hrad. Exteriér a park.
  5. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov?
  6. Maťo Chudík: Nedopovedané príbehy
  7. Tupou Ceruzou: Igor, poď už dole!
  8. Ján Škerko: Sulík alebo Matovič? Kto to myslí so Slovenskom dobre a kto nie
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 798
  2. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 12 321
  3. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 11 857
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 9 517
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 821
  6. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 6 735
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 670
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 367
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu