Colné časti pobočiek v Humennom, Starej Ľubovni a v Svidníku mali byť od 1. mája minulosťou. Finančné riaditeľstvo termín posunulo z 30. apríla na 30. jún. Urobilo tak po sérii stretnutí s podnikateľmi. Tým sa rušenie colnej časti pobočiek nepáči.
HUMENNÉ. Colný úrad (CÚ) Prešov plánoval zrušiť colné časti pobočiek v Humennom, Starej Ľubovni a Svidníku k 30. aprílu.
Pôvodne colno-daňová pobočka sa po novom bude zameriavať už len na spotrebné dane. Hornozemplínčania môžu colné konanie vybaviť v pobočke v Michalovciach alebo v Prešove.
Finančná správa pristúpila k racionalizácii pobočiek z dôvodu elektronizácie dovozného konania, ktoré sa malo spúšťať k 1. máju.
Podnikatelia spísali petíciu
Podnikatelia z humenského regiónu sa s týmto krokom nestotožnili. Vidia v tom nárast nákladov na pohonné hmoty, predĺženie čakacích dôb, zbytočné prestoje, zvýšený nárok na personálne zabezpečenie colného konania a v neposlednom rade sa obávajú finančných strát spôsobených zdĺhavým colným konaním.
Zapochybovali o kapacitných možnostiach pobočky v Michalovciach, upozornili na obtiažnu dostupnosť Prešove po preplnených cestách a vyjadrili obavy z bezproblémového fungovania elektronického colného konania. Spísali petíciu.
Podpísalo sa pod ňu 33 spoločností z Humenného, Sniny, Medzilaboriec a Vranova nad Topľou.
„Beriem to ako ponižovanie podnikateľov. Podnikateľom, ktorí vyvážajú, by mali prestierať červený koberec, a nie nútiť ich chodiť kade-tade,“ reagoval konateľ Chiromegy Alexander Dvulit.
Humenská pobočka CÚ spracovala v minulom roku celkom 14 percent všetkých colných vyhlásení, čo znamená, že mesačne ich bolo približne 265.
Dohodli sa s podnikateľmi
CÚ Prešov zorganizoval v humenskej pobočke v apríli niekoľko stretnutí s podnikateľmi, zástupcami deklarantov a špedícií
„Formou individuálneho prístupu boli jednotlivým subjektom predložené návrhy, ktorých cieľom je nastaviť model vybavovania colných konaní na mieru každej firme,“ uviedla hovorkyňa úradu Renáta Kravcová.
Na žiadosť podnikateľov po komunikácii s Finančným riaditeľstvom sa termín zrušenia presunul na 30. jún.
„Finančná správa týmto spôsobom vychádza v ústrety podnikateľskej verejnosti, aby všetkým firmám v regióne poskytla dostatočný časový priestor na prípravu bezproblémového prechodu na nový systém. Colný úrad Prešov v rámci nevyhnutnej reorganizácie svojich útvarov, prihliadal na potrebu logistických centier v rámci kľúčových bodov dopravnej siete v regióne a na aktuálnu situáciu toku tovarov v rámci zahraničného obchodu. Na základe toho začal prijímať opatrenia, ktoré by mali podnikateľskej verejnosti výrazne znížiť administratívnu záťaž v colnom konaní, čo sa prejaví aj v znížení nákladov súvisiacich s colným prerokovaním tovaru,“ doplnila Kravcová.
Elektronicky až o mesiac
Ako ďalej dodala, úrad v súčasnosti zasiela spoločnostiam, ktoré podpísali petíciu, vyjadrenia, kde sú jasne a zreteľne popísané dôvody zrušenia colnej časti pobočky v Humennom.
Doplnila, že na žiadosť podnikateľov sa spustenie elektronického colného konania posúva na termín 1. jún.
„Možnosť otestovať pripravené funkcionality nového systému tak budú mať firmy, zapojené do tohto projektu, aj počas celého mesiaca máj,“ povedala.
Zavedenie nepretržitej pracovnej doby na pobočke CÚ v Prešove je podľa jej slov v štádiu rokovania.
„O prípadných zmenách v prevádzkových hodinách budeme verejnosť včas informovať,“ dodala. Pracovná doba na michalovskej pobočke sa zatiaľ nemení.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo severného Zemplína nájdete na Korzári Horný Zemplín