Korzár logo Korzár Horný Zemplín
Streda, 18. september, 2019 | Meniny má Eugénia
Nájdete nás na webe

Vihorlatské úzkokoľajky ožili na mapách a cyklotrasách

Pozostatky historických lesných úzkokoľajok vo Vihorlatských vrchoch obnovili dobrovoľníci.

Mapa Objavte zaujímavosti Vihorlatských vrchov. Jej uvedenie do života režíroval Jozef Talarovič (s košíkom).Mapa Objavte zaujímavosti Vihorlatských vrchov. Jej uvedenie do života režíroval Jozef Talarovič (s košíkom).(Zdroj: Jana Otriová)

Ďalšie technicky zaujímavé objekty, pozostatky historických lesných úzkokoľajok vo Vihorlatských vrchoch, obnovili dobrovoľníci. Od apríla do novembra pracovali na štyroch objektoch v okolí Sniny, Stakčína a Zemplínskych Hámrov. Vedú k nim cyklotrasy. Obyvateľom a návštevníkom regiónu poslúži turistická mapa Objavte zaujímavosti Vihorlatu a tiež reliéfna „slepá“ mapa s vyznačenými trasami úzkokoľajok v celom regióne. V múzeu v Zemplínskych Hámroch ju využijú pri výučbe regionálnej výchovy.

ZEMPLÍNSKE HÁMRE. Výsledky projektu druhej etapy obnovy Vihorlatských úzkokoľajok prezentovali minulý utorok v obecnom múzeu. Mapu slávnostne uviedli do života posypaním jesenným lístím.

V minulosti, prevažne na začiatku 20. storočia, bola v regióne vybudovaná asi dvadsiatka úzkokoľajových dráh. Niektoré viedli až na územie dnešnej Ukrajiny. Zvážalo sa po nich drevo vyťažené vo Vihorlatských vrchoch.

„Historické dedičstvo nie je sústredené len v jednej obci, ale v celom regióne. Obnova úzkokoľajok je významný krok k jeho propagácii,“ myslí si starosta Zemplínskych Hámrov Rastislav Zaremba (nez).

Do obnovy pozostatkov úzkokoľajok sa pustila sninská Detská organizácia Fénix ešte v roku 2012.

„Vtedy sme začali s návrhom registrácie častí úzkokoľajok ako cyklotrás. Podarilo sa nám ich vyčistiť, vyznačiť a prepojiť na jestvujúcu karpatskú magistrálu. Obnovili sme most Barankovec pri Stakčíne, vyčistili a oplotili cintorín Giglovo pri Snine. Vyznačili sme cyklotrasu Po stakčínskej úzkokoľajke,“ hovorí Jozef Talarovič.

Reliéfna mapa. Sú na nej vyznačené úzkokoľajky. Vysvetľuje historik Miroslav Buraľ. Foto: Jana Otriová

Pracovali dobrovoľníci

V tomto roku pred dobrovoľníkmi stála nová úloha: obnoviť v teréne ďalšie zaujímavé technické objekty, ktoré boli na úzkokoľajkách.

„Na sninskej úzkokoľajke v lokalite Pri umartom sme vyčistili a spevnili zarúbaný umelý vodný kanál Kopaný jarok, z ktorého sa čerpala voda pre vláčiky. Úvrať na Konskom, kde sa trať stáčala a stúpala, sme označili dubovými kolmi a opravili sme aj jeden z pôvodných priepustov úzkokoľajky. Na stakčínskej koľajke sme obnovili ďalší most cez potok Rakovec. Zlikvidovali sme tiež čierne skládky. Okrem toho sme kúpili a nainštalovali fotopasce, aby sme monitorovali okolie a zabránili tak znečisteniu prostredia,“ spresňuje Talarovič.

Súčasť prác bolo aj doplnenie turistického značenia. „Napojili sme sa na už existujúce. Označili sme okolie Sninských rybníkov. V okolí Hámrov sme sa napojili na Stakčínsku úzkokoľajku. Podarilo sa nám vyznačiť po úzkokoľajkách cyklotrasy Stakčínu i Sninskú. Zaregistrovali sme ich na slovenskom cykloklube,“ dodáva.

Mapy poslúžia miestnym i turistom

Propagačný výstup projektu je tlačená mapa Objavte zaujímavosti Vihorlatských vrchov. Slávnostne ju vypravili do života posypaním lístím. Sú na nej zaznačené všetky zaujímavosti pohoria. Obsahuje aj historickú mapu znázorňujúcu trasy dvoch vihorlatských úzkokoľajok Snina - Vihorlat a Stakčín - Strihovce.

Obnovená stará nefunkčná reliéfna mapa ostáva v priestoroch múzea. Doplnili ju vyznačenými trasami úzkokoľajok v celom regióne až na územie dnešnej Ukrajiny.

„Je to slepá mapa, sú na nej slovne vyznačené len niektoré obce. Výborne poslúži žiakom pri výučbe regionálnej výchovy pri spoznávaní regiónu,“ hovorí koordinátorka projektu Daniela Galandová.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3XBY na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3XBY na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu
  2. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú
  3. Zázemie vo finančnom sektore je dôležité. Aj pre bývalého vojaka
  4. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu
  5. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu
  6. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  7. Nepremeškajte túto šancu. Jedinečná konferencia sa blíži
  8. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  9. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom
  10. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid?
  1. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu
  2. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu
  3. Ochrana klímy spojí slovenské mestá a obce
  4. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  5. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú
  6. Nepremeškajte túto šancu. Jedinečná konferencia sa blíži
  7. Atos sa stal členom IDSA
  8. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  9. Tepelné čerpadlo - v lete schladí, v zime ohreje
  10. Košický magistrát chce spravovať verejný cintorín a krematórium
  1. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid? 11 977
  2. Máte bolesti hlavy či depresie? Vinníkom môže byť intolerancia 8 120
  3. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 7 629
  4. Ako si správne sporiť v čase nízkych úrokov? 7 175
  5. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom 6 733
  6. Vyhrajte cestu okolo sveta 5 999
  7. Last minute tipy: Top ponuky na koniec leta 4 570
  8. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu 4 514
  9. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne 4 346
  10. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 4 317

Neprehliadnite tiež

Košickí aktivisti varujú, že zrušia podporu primátorovi Polačekovi

Hlasovali už aj o vylúčení viceprimátora Gibódu z klubu.

Henrich Burdiga (vľavo) a Jaroslav Polaček.

Vedenie Košíc chce dať skontrolovať tendre za 250 miliónov. Asi narazí

Dve firmy podľa Burdigu odkázali, že ich nikto neoslovil, ako tvrdí mesto.

Preverovať sa má aj tender na električky.

Košická advokátka namieta v kauze Nigut banskobystrického sudcu

Právoplatný verdikt na krajskom súde nepadol.

Advokátka Katarína Dušáková je toho názoru, že predseda senátu by ju nemal súdiť.

Opozičný predák spochybňuje časť platu viceprimátorov Popradu

Podľa nich i hlavnej kontrolórky je všetko v súlade so zákonom.

Zľava hlavná kontrolórka, viceprimátori Kavka a Pčola a primátor.

Hlavné správy zo Sme.sk

Šéf asociácie záchraniek: Je zvláštne, že záchranke LSE tak narástol počet staníc

Na výhrady k záchrankám odpovedal šéf ich asociácie MATEJ POLÁK.

Šéf Asociácie záchrannej zdravotnej služby a záchranky ZaMED Matej Polák.
Režisér Václav Marhoul a Petr Kotlár, hlavný predstaviteľ filmu Pomaľované vtáča.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Fico mal zasa pravdu!

Vláda bez zrozumiteľnej podpory má nebyť, alebo len kúriť a svietiť.

Peter Tkačenko

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop