Korzár logo Korzár Horný Zemplín
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Vihorlatské úzkokoľajky ožili na mapách a cyklotrasách

Pozostatky historických lesných úzkokoľajok vo Vihorlatských vrchoch obnovili dobrovoľníci.

Mapa Objavte zaujímavosti Vihorlatských vrchov. Jej uvedenie do života režíroval Jozef Talarovič (s košíkom).Mapa Objavte zaujímavosti Vihorlatských vrchov. Jej uvedenie do života režíroval Jozef Talarovič (s košíkom). (Zdroj: Jana Otriová)

Ďalšie technicky zaujímavé objekty, pozostatky historických lesných úzkokoľajok vo Vihorlatských vrchoch, obnovili dobrovoľníci. Od apríla do novembra pracovali na štyroch objektoch v okolí Sniny, Stakčína a Zemplínskych Hámrov. Vedú k nim cyklotrasy. Obyvateľom a návštevníkom regiónu poslúži turistická mapa Objavte zaujímavosti Vihorlatu a tiež reliéfna „slepá“ mapa s vyznačenými trasami úzkokoľajok v celom regióne. V múzeu v Zemplínskych Hámroch ju využijú pri výučbe regionálnej výchovy.

ZEMPLÍNSKE HÁMRE. Výsledky projektu druhej etapy obnovy Vihorlatských úzkokoľajok prezentovali minulý utorok v obecnom múzeu. Mapu slávnostne uviedli do života posypaním jesenným lístím.

V minulosti, prevažne na začiatku 20. storočia, bola v regióne vybudovaná asi dvadsiatka úzkokoľajových dráh. Niektoré viedli až na územie dnešnej Ukrajiny. Zvážalo sa po nich drevo vyťažené vo Vihorlatských vrchoch.

„Historické dedičstvo nie je sústredené len v jednej obci, ale v celom regióne. Obnova úzkokoľajok je významný krok k jeho propagácii,“ myslí si starosta Zemplínskych Hámrov Rastislav Zaremba (nez).

Do obnovy pozostatkov úzkokoľajok sa pustila sninská Detská organizácia Fénix ešte v roku 2012.

„Vtedy sme začali s návrhom registrácie častí úzkokoľajok ako cyklotrás. Podarilo sa nám ich vyčistiť, vyznačiť a prepojiť na jestvujúcu karpatskú magistrálu. Obnovili sme most Barankovec pri Stakčíne, vyčistili a oplotili cintorín Giglovo pri Snine. Vyznačili sme cyklotrasu Po stakčínskej úzkokoľajke,“ hovorí Jozef Talarovič.

Reliéfna mapa. Sú na nej vyznačené úzkokoľajky. Vysvetľuje historik Miroslav Buraľ. Foto: Jana Otriová

Pracovali dobrovoľníci

V tomto roku pred dobrovoľníkmi stála nová úloha: obnoviť v teréne ďalšie zaujímavé technické objekty, ktoré boli na úzkokoľajkách.

„Na sninskej úzkokoľajke v lokalite Pri umartom sme vyčistili a spevnili zarúbaný umelý vodný kanál Kopaný jarok, z ktorého sa čerpala voda pre vláčiky. Úvrať na Konskom, kde sa trať stáčala a stúpala, sme označili dubovými kolmi a opravili sme aj jeden z pôvodných priepustov úzkokoľajky. Na stakčínskej koľajke sme obnovili ďalší most cez potok Rakovec. Zlikvidovali sme tiež čierne skládky. Okrem toho sme kúpili a nainštalovali fotopasce, aby sme monitorovali okolie a zabránili tak znečisteniu prostredia,“ spresňuje Talarovič.

Súčasť prác bolo aj doplnenie turistického značenia. „Napojili sme sa na už existujúce. Označili sme okolie Sninských rybníkov. V okolí Hámrov sme sa napojili na Stakčínsku úzkokoľajku. Podarilo sa nám vyznačiť po úzkokoľajkách cyklotrasy Stakčínu i Sninskú. Zaregistrovali sme ich na slovenskom cykloklube,“ dodáva.

Mapy poslúžia miestnym i turistom

Propagačný výstup projektu je tlačená mapa Objavte zaujímavosti Vihorlatských vrchov. Slávnostne ju vypravili do života posypaním lístím. Sú na nej zaznačené všetky zaujímavosti pohoria. Obsahuje aj historickú mapu znázorňujúcu trasy dvoch vihorlatských úzkokoľajok Snina - Vihorlat a Stakčín - Strihovce.

Obnovená stará nefunkčná reliéfna mapa ostáva v priestoroch múzea. Doplnili ju vyznačenými trasami úzkokoľajok v celom regióne až na územie dnešnej Ukrajiny.

„Je to slepá mapa, sú na nej slovne vyznačené len niektoré obce. Výborne poslúži žiakom pri výučbe regionálnej výchovy pri spoznávaní regiónu,“ hovorí koordinátorka projektu Daniela Galandová.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3XBY na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M3XBY na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 956
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 053
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 879
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 787
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 428
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 14 471
  7. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 365
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 529
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 158
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 879
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

V Margecanoch testovanie meškalo pre tlač nových tabuliek

Odbery už prebiehajú plynulo a menšie problémy sa darí riešiť operatívne.

Na mieste sa dlhé rady netvoria, testovanie ide relatívne rýchlo.

V Čabalovciach od rána chýbal zdravotník, no už testujú

Starostka: Všetko sme pripravili podľa pokynov.

V Čabalovciach začali testovať až o pol dvanástej. Chýbal im lekár.

Starosta Čertižného vozí dedinčanov na testovanie upraveným autom

Po každej jazde vykoná dezinfekciu ozónom v dĺžke asi 10 minút.

Peter Tričák ukazuje, ako upravili obecné auto.

Keď ráno videli tie rady, zvolili plán B. Košičania sa testujú aj v dedinách

Prišla i sedemročná: Keď všetci môžu, tak tiež chcem.

V rade bolo 20 až 30 ľudí, trvalo to len čosi viac ako hodinu.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jedno z odberných miest v Bratislave.
Sean Connery ako James Bond vo filme Nikdy nehovor nikdy.
Ľudia čakajú na plošné testovanie v Bratislave.

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop