Korzár logo Korzár Horný Zemplín
Štvrtok, 6. október, 2022 | Meniny má Natália

Najväčším strašiakom pre nevidiacich sú tiché autá

Nevidiaci ľudia pri orientácii v meste, aj pri priechodoch cez cestu, musia mať v hlave vlastné GPS.

(Zdroj: mima)

Nevidiaci figuranti – aktívni používatelia bielej palice na priechodoch pre chodcov, signalizovali vôľu prejsť na opačnú stranu cesty. Za rohom stál policajt. Niekoľko desiatok metrov ďalej ďalšia policajná hliadka. Tá vodičov, ktorí nevidiacemu chodcovi nedali prednosť, poučila o priestupku a odovzdala im informačný leták s vysvetlením funkcie bielej palice.

HUMENNÉ. Už po šiestykrát Prezídium Policajného zboru v spolupráci s Úniou nevidiacich a slabozrakých Slovenska (ÚNSS) pri príležitosti Svetového dňa bielej palice pripravilo dopravno-výchovnú akciu Deň bielej palice. Celoslovenská akcia bola vo štvrtok 15. októbra aj v Humennom pred Mestským úradom.

Cieľom Dňa bielej palice 2015 bolo upozorniť vodičov na chodcov so zrakovým postihnutím, ktorí sa pohybujú s bielou palicou či vodiacim psom. Biela palica v ich rukách je na priechodoch pre chodcov znamením, že vodič musí zastaviť.

Tohtoročnou témou tradičnej akcie boli aj tzv. tiché autá. Elektrické a hybridné autá sú tiché, čo je ich veľkou prednosťou, nie však pri nižších rýchlostiach, keď sú až príliš tiché, čo zvyšuje riziko kolízie s nevidiacimi a slabozrakými chodcami, ale aj s deťmi, seniormi, cyklistami a vlastne so všetkými účastníkmi premávky.

Hluk áut je totiž ich dôležitou identifikačnou vlastnosťou.

Idem, keď nič nepočujem

Prídete k priechodu pre chodcov, poobzeráte sa a idete, alebo čakáte. Štandardná situácia, ktorú však nevidiaci riešia z pochopiteľných dôvodov úpne inak.

„Prídem k priechodu a počúvam. Keď je ticho, idem,“ hovorí Ľuboš Rakár. „Myslím si, že dnes je to už celkom v pohode, je to čím ďalej, tým lepšie, ale nevidiaci chodec musí byť niekoľkokrát opatrnejší a predvídavejší ako vidiaci. Človek sa veľa naučí sám, vlastnou skúsenosťou, ale Únia nevidiacich a slabozrakých organizuje aj rôzne orientačné kurzy,“ vysvetľuje.

Jednoznačne dlhšie trvá orientácia v tme tým ľuďom, ktorí predtým videli a prišli o zrak v priebehu života, ale dokážu sa vraj pomerne rýchlo adaptovať na nové podmienky. Je veľmi veľa vecí, ktoré sú pre nevidiaceho alebo slabozrakého problémom, ale musia sa s tým naučiť žiť.

Za bariéru, ktorá napríklad Ľubošovi komplikuje život, považuje on sám nedostatočné osvetlenie niektorých ulíc vo večerných a nočných hodinách.

„Ja síce na jedno oko čiastočne vidím, ale pri slabšom osvetlení niekedy už neviem, či som ešte na chodníku, alebo na tráve. A tiež ako problém vnímam nedostatočnú hlasitosť zvukovej signalizácie niektorých semaforov. Pri tom mestskom hluku je niekedy veľký problém podľa zvuku semaforu rozlíšiť, či svieti zelená alebo červená,“ vysvetľuje.

On sám sa v známom prostredí dokáže orientovať bez problémov, v menej známom je to už podstatne horšie.

Nevidiaci musí mať v hlave vlastné GPS

„Stále to má zmysel, raz za čas sa pripomenúť verejnosti i keď už žijeme v dobe, kedy máme množstvo informácií a aj ľudia s hendikepom už nesedia niekde doma v kúte, ale žijú úplne plnohodnotne a spoločnosť ich akceptuje,“ myslí si ďalší figurant, slabozraký Attila Antal.

Nevidiaci sa učí orientovať v priestore najprv s asistentom, musí sa naučiť, kde sú priechody na trase, ktorou chodieva najčastejšie.

„Musí mať v hlave vlastné GPS. Ja verím, že každý, či už sedí v aute, alebo je chodcom, sa chce vrátiť domov, k rodine, tak by sme mali byť voči sebe ohľaduplní a hlavne sa zbytočne neponáhľať,“ hovorí muž, ktorý si trúfne ísť vonku aj bez bielej palice.

Nie je však úplne nevidiaci. „Radšej postojím na tom chodníku dlhšie, kým si nie som úplne istý, že aj auto zastavilo, alebo sa pridružím k niekomu inému. Všelijako sa to dá. Hlavne, aby to bolo bezpečné, pre mňa i pre tých, čo sedia v tých autách,“ hovorí.

Pokuty sa nerozdávali

Únia nevidiacich a slabozrakých Slovenska je občianske združenie, ktorého členmi sú nevidiaci a slabozrakí ľudia, ich priaznivci, priatelia a rodičia. V súčasnosti má viac ako 4 000 členov združených v 65 základných organizáciách.

V tej humenskej sa pravidelne stretáva, vzdeláva a navzájom si pomáha okolo 85 členov. Zhruba polovica sa do činnosti zapája mimoriadne aktívne.

Vo štvrtok len v priebehu prvých 20 minút 14 vodičov zastavilo, traja nezastavili. Tentokrát ich o pár metrov ďalej síce pribrzdila policajná hliadka, ale obišli len s napomenutím. Inokedy to však už môže byť v blokovom konaní až za 50 eur.

Štatistika z akcie

Z výsledkov vyplýva, že v daný deň, v daných mestách, na daných priechodoch pre chodcov a vo vybranom dvojhodinovom intervale nezastavilo nevidiacim chodcom 20,60 % áut.

Najmenej zodpovední vodiči sú v Košickom kraji (43,95 %) a najzodpovednejší v Trenčianskom (12,90 %).

V Humennom napokon zo 46 áut 37 zastavilo, 9 bielu palicu odignorovalo.

Akciu v tomto roku ovplyvnili poveternostné podmienky – na 7 plánovaných priechodoch ju zrušili pre nepriazeň počasia. Celkovo sa akcia uskutočnila na 53 priechodoch pre chodcov v 46 mestách.

V roku 2014 sa akcia uskutočnila v 49 mestách a na 65 priechodoch pre chodcov. Nevidiacemu chodcovi s bielou palicou vtedy nezastavilo 14,71 % vodičov.

Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  3. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  4. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  5. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  6. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  1. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  2. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  3. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  4. Nechajte sa zelektrizovať!
  5. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  6. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  7. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  8. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 20 058
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 686
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 346
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 289
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 006
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 022
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 193
  8. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 2 955

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Medvedík...
  2. Štefan Vidlár: A dokonané bude
  3. Martin Borecky: Život je fajn
  4. Soňa Bulbeck: O zodpovednosti, rodičoch a učiteľoch...
  5. Anna Miľanová: Alkohol a zodpovednosť, ako riadenie vozidla a iné násilnosti pod jeho vplyvom...
  6. Eva Gallova: Nechoď na tú zastávku, kde študenti zomreli
  7. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: Strieborný pavilón v japonskom meste Kjóto
  8. Jan Pražák: Odsuďte mě, chcete-li
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 180
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 689
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 199
  4. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 020
  5. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 873
  6. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 3 055
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 798
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 603
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  5. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Medvedík...
  2. Štefan Vidlár: A dokonané bude
  3. Martin Borecky: Život je fajn
  4. Soňa Bulbeck: O zodpovednosti, rodičoch a učiteľoch...
  5. Anna Miľanová: Alkohol a zodpovednosť, ako riadenie vozidla a iné násilnosti pod jeho vplyvom...
  6. Eva Gallova: Nechoď na tú zastávku, kde študenti zomreli
  7. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: Strieborný pavilón v japonskom meste Kjóto
  8. Jan Pražák: Odsuďte mě, chcete-li
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 180
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 689
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 199
  4. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 020
  5. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 873
  6. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 3 055
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 798
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 603
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  5. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu