K 1. máju 2015 prečíslovali cesty III. triedy v cestnej sieti na území Slovenskej republiky novými štvorcifernými číslami. Zmeny to prinieslo samosprávnym krajom ako vlastníkom, regionálnym správam ciest ako ich majetkovým správcom, ale aj ostatným zložkám verejnej správy, ktoré prichádzajú s číslami ciest do kontaktu. Táto zmena po vyše polstoročí si vyžiada aj nemálo peňazí a tak obyčajný človek len krúti hlavou, či v období, keď sú slovenské cesty v mnohých úsekoch ako tankodrómy, považuje štát za prioritné riešiť práve ich číslovanie.
HUMENNÉ. V správe Slovenskej správy ciest, Správa a údržba ciest PSK, oblasť Humenné je 58 takýchto ciest v 3 okresoch, Humenné, Snina a Medzilaborce. Ich májové prečíslenie pre motoristu v praxi podľa odborníka neznamená nič. Vodiči väčšinou ani nevnímajú, po akej triede cesty jazdia, rozdeľujú cesty len na dobré a zlé.
Dopravnou funkciou ciest III. triedy je pripájať obce na cestnú sieť vyššieho dopravného významu. Sú to teda cesty, ktoré majú spravidla miestny význam.
Spájajú obce s cestou I. alebo II. triedy, ak obce ležia mimo nich a dopĺňajú cestnú sieť ekonomicky a dopravne zdôvodnenými cestnými prepojeniami.
V rámci republiky je práve ciest III. triedy najviac, takmer 60 % z celkového rozsahu cestnej siete.
Zmeny priebežne do konca roka
O prečíslovaní ciest III. triedy došrozhodlo Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR v apríli tohto roka.
Voči tomuto rozhodnutiu síce podali námietky cestári v niektorých samosprávnych krajoch, ale tie zamietli ako neopodstatnené.
Od 1. 5. do 31. 12. 2015 je potrebné pripraviť zmeny v prečíslovaní pre všetkých dotknutých touto zmenou, teda mapy, označenie, pasport a podobne.
Motoristom je to jedno
Prečo k prečíslovaniu vôbec došlo, aký to má zmysel pre cestárov, repektíve štát a čo to prináša motoristom?
„Došlo k tomu na základe rozhodnutia ministerstva. Pre správcov pozemných komunikácií to je skôr problém ako pomoc, ale čas ukáže,“ myslí si Ľubomír Galanda, riaditeľ humenskej oblasti Správy a údržba ciest PSK.
„Pôvodné označenie malo chronológiu a zmysel. Odvíjalo sa od najbližšej cesty vyššej triedy a v smere tejto cesty vyššej triedy šli postupné cesty III. triedy. Napríklad, cesta II/559 Humenné – Medzilaborce a v smere z Humenného na Medzilaborce šli cesty tretej triedy III/559001 Lackovce, III/559002 Nižná Jablonka, III/559003 Veľopolie a pod. Teraz má cesta III. triedy jedno štvormiestne číslo napríklad 3820. Pre motoristu to v praxi neznamená nič. Motoristi väčšinou ani nevedia, po akej triede cesty jazdia, rozdeľujú cesty na dobré a zlé,“ hovorí Galanda.
Cestári majú plné ruky práce
V praxi si tento krok vyžaduje prečíslovanie ciest na mapách, upravujú sa dopravné značky označujúce čísla ciest tretej triedy, upravil sa pasport ciest tretej triedy a podobne.
„O nejakých veľkých technických problémoch hovoriť nemožno, ale problémy vznikli u správcu komunikácii, pretože je potrebné prerobiť celú ekonomiku, účtovníctvo, riadenie práce, všetky operačné programy, ktoré používame,“ hovorí Galanda.
V centrálnej evidencii Slovenskej správy ciest v Cestnej databanke bude do 31. 12. 2015 uvedený aj prevodník, z ktorého bude jednoznačné pôvodné a nové číslo ciest III. triedy. Slovenská správa ciest pripravuje v najbližšej dobe aj prečíslovanie ciest I. triedy podľa ich dopravného významu. Celý proces má prebiehať etapovite.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo severného Zemplína nájdete na Korzári Horný Zemplín