Korzár logo Korzár Horný Zemplín

Parná lokomotíva vypila po ceste do Sniny dvanásť kubíkov vody

Papagáj je parný rušeň a nostalgické časy pripomenul účastníkom osláv Dňa železnice v rušňovom depe.

Papagáj v plnej kráse.Papagáj v plnej kráse. (Zdroj: Jana Otriová)

Ani vyše, obrazne povedané, šesť krížikov na chrbte nezabránilo papagájovi z Popradu, aby po ťažkom „odfúknutí“ hravo potiahol päť vagónov plných nedočkavých cestujúcich. Po ceste z Humenného do Sniny a späť „zhltol“ tri tony uhlia a „zapil“ ich 12 kubíkmi vody. Papagáj je parný rušeň a nostalgické parné časy pripomenul účastníkom osláv Dňa železnice v rušňovom depe.

HUMENNÉ. Rušňové depo ožilo uplynulú sobotu dňom otvorených dverí už po tretí raz. Záujemcov o nostalgickú jazdu vlakom ťahaným parným rušňom si nenechali ujsť stovky ľudí, najmä detí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Parný rušeň Papagáj vyrobili v ČKD v roku 1951 pre rýchlu prímestskú dopravu. Tento rušňový typ premával po československých tratiach až do sedemdesiatych rokov 20. storočia.

Na Slovensku jazdil vo viacerých regiónoch, napríklad pri Bratislave, Leopoldove, Zvolene, Vrútkach.

V súčasnosti je zverený do starostlivosti Klubu železničných historických vozidiel v Poprade. Odtiaľ v predvečer jazdy dorazil do Humenného.

„Staráme sa oň partia desiatich chlapov. Doviezli ho k nám v 90. roku. Kým sme ho dali do terajšej podoby, trvalo nám to asi osem rokov,“ hovorí nadšenec železníc Stanislav Antalík z Klubu, ktorý sa na takom rušni vozil ešte ako chlapec.

Na koľajnice sa popradský papagáj dostane 5 – 6-krát do roka.

Fototermín predtým, ako sa rušeň vydal na cestu. Foto k článku: Jana Otriová

SkryťVypnúť reklamu

Nakŕmiť a napojiť

O zachovalého krásavca sa treba patrične starať už niekoľko hodín pred jazdou.

„Päť hodín po zapálení je už dosť pary, aby sa dalo jazdiť. Mašina potrebuje paru aj na mazanie valcov. Keď sa točia kolesá, spojnice a piesty vo vnútri sa musia mazať. Potrebujú olej aj paru. Maximálny tlak je 16 atmosfér,“ vysvetľuje Antalík.

Rušeň na trase Humenné – Snina a späť so štyrmi zastávkami spotreboval 3 tony uhlia a 12 kubíkov vody.

„Napil“ sa na zastávke v Snine. Pri napájaní pomáhali aj nadšenci historických železničných strojov zo spriateleného klubu zo Švajčiarska.

Tender ako zásobáreň paliva je súčasť rušňa. „Utiahne aj pätnásť vagónov. Záleží na tom, akou rýchlosťou ide a aké je stúpanie. Výkon lokomotívy je 1 350 koní,“ spresňuje bývalý železničiar zo Švajčiarska počas pripájania hadice.

SkryťVypnúť reklamu

Rušeň dosiahne maximálnu rýchlosť 100 kilometrov za hodinu, do Sniny podľa chlapov frčal priemerne päťdesiatkou.

Nikol a Ninka. Malé Sninčanky si nenechali ujsť parný rušeň.

„Lopatovať“ len s mierou

Rušeň obsluhuje dvojčlenná posádka – rušňovodič a kurič. Lopata je povinná výbava.

„Veľa sa tu uhlia nenahádžeme, lebo je tu tzv. štoker. Pod podlahou je parný stroj, točí „šnekom“, ktorý ťahá z tendra uhlie na rozmetaciu dosku. Para rozfukuje uhlie po peci. Lopatou hádžeme uhlie len do kútov. Osemdesiat percent urobí štoker, dvadsať my ručne,“ dodáva Daniel Antalík, brat pána Stanislava a druhý člen posádky. A že pri peci bolo poriadne horúco, zbytočne dodávať.

Papagáj bol po dobre odvedenej robote stredobodom pozornosti aj v depe, kde si ho obzreli stovky zvedavcov rôzneho veku.

Humenčania si jazdu parného rušňa pamätajú z roku 2000, keď sa išlo vlakom do Sanoku po stopách vojaka Švejka a v roku 2009, keď papagáj pri oslavách storočnice trate dorazil až do Stakčína.

Stanislav Antalík a pohľad do horúcej pece.


Vo vlaku bolo veselo a plno.



Na stanici v Snine.







Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 61 628
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 134
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 703
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 810
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 164
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 964
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 151
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 88 108
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 112
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 500
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 821
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 243
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 876
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 223
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 750
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 88 108
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 112
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 500
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 821
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 243
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 876
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 223
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 750
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu