Korzár logo Korzár Horný Zemplín
Utorok, 18. máj, 2021 | Meniny má ViolaKrížovkyKrížovky

Parná lokomotíva vypila po ceste do Sniny dvanásť kubíkov vody

Papagáj je parný rušeň a nostalgické časy pripomenul účastníkom osláv Dňa železnice v rušňovom depe.

Papagáj v plnej kráse.Papagáj v plnej kráse. (Zdroj: Jana Otriová)

Ani vyše, obrazne povedané, šesť krížikov na chrbte nezabránilo papagájovi z Popradu, aby po ťažkom „odfúknutí“ hravo potiahol päť vagónov plných nedočkavých cestujúcich. Po ceste z Humenného do Sniny a späť „zhltol“ tri tony uhlia a „zapil“ ich 12 kubíkmi vody. Papagáj je parný rušeň a nostalgické parné časy pripomenul účastníkom osláv Dňa železnice v rušňovom depe.

HUMENNÉ. Rušňové depo ožilo uplynulú sobotu dňom otvorených dverí už po tretí raz. Záujemcov o nostalgickú jazdu vlakom ťahaným parným rušňom si nenechali ujsť stovky ľudí, najmä detí.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Parný rušeň Papagáj vyrobili v ČKD v roku 1951 pre rýchlu prímestskú dopravu. Tento rušňový typ premával po československých tratiach až do sedemdesiatych rokov 20. storočia.

Na Slovensku jazdil vo viacerých regiónoch, napríklad pri Bratislave, Leopoldove, Zvolene, Vrútkach.

V súčasnosti je zverený do starostlivosti Klubu železničných historických vozidiel v Poprade. Odtiaľ v predvečer jazdy dorazil do Humenného.

„Staráme sa oň partia desiatich chlapov. Doviezli ho k nám v 90. roku. Kým sme ho dali do terajšej podoby, trvalo nám to asi osem rokov,“ hovorí nadšenec železníc Stanislav Antalík z Klubu, ktorý sa na takom rušni vozil ešte ako chlapec.

Na koľajnice sa popradský papagáj dostane 5 – 6-krát do roka.

Fototermín predtým, ako sa rušeň vydal na cestu. Foto k článku: Jana Otriová

Skryť Vypnúť reklamu

Nakŕmiť a napojiť

O zachovalého krásavca sa treba patrične starať už niekoľko hodín pred jazdou.

„Päť hodín po zapálení je už dosť pary, aby sa dalo jazdiť. Mašina potrebuje paru aj na mazanie valcov. Keď sa točia kolesá, spojnice a piesty vo vnútri sa musia mazať. Potrebujú olej aj paru. Maximálny tlak je 16 atmosfér,“ vysvetľuje Antalík.

Rušeň na trase Humenné – Snina a späť so štyrmi zastávkami spotreboval 3 tony uhlia a 12 kubíkov vody.

„Napil“ sa na zastávke v Snine. Pri napájaní pomáhali aj nadšenci historických železničných strojov zo spriateleného klubu zo Švajčiarska.

Tender ako zásobáreň paliva je súčasť rušňa. „Utiahne aj pätnásť vagónov. Záleží na tom, akou rýchlosťou ide a aké je stúpanie. Výkon lokomotívy je 1 350 koní,“ spresňuje bývalý železničiar zo Švajčiarska počas pripájania hadice.

Skryť Vypnúť reklamu

Rušeň dosiahne maximálnu rýchlosť 100 kilometrov za hodinu, do Sniny podľa chlapov frčal priemerne päťdesiatkou.

Nikol a Ninka. Malé Sninčanky si nenechali ujsť parný rušeň.

„Lopatovať“ len s mierou

Rušeň obsluhuje dvojčlenná posádka – rušňovodič a kurič. Lopata je povinná výbava.

„Veľa sa tu uhlia nenahádžeme, lebo je tu tzv. štoker. Pod podlahou je parný stroj, točí „šnekom“, ktorý ťahá z tendra uhlie na rozmetaciu dosku. Para rozfukuje uhlie po peci. Lopatou hádžeme uhlie len do kútov. Osemdesiat percent urobí štoker, dvadsať my ručne,“ dodáva Daniel Antalík, brat pána Stanislava a druhý člen posádky. A že pri peci bolo poriadne horúco, zbytočne dodávať.

Papagáj bol po dobre odvedenej robote stredobodom pozornosti aj v depe, kde si ho obzreli stovky zvedavcov rôzneho veku.

Humenčania si jazdu parného rušňa pamätajú z roku 2000, keď sa išlo vlakom do Sanoku po stopách vojaka Švejka a v roku 2009, keď papagáj pri oslavách storočnice trate dorazil až do Stakčína.

Stanislav Antalík a pohľad do horúcej pece.


Vo vlaku bolo veselo a plno.



Na stanici v Snine.







Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 spôsobov, ako Wi-Fi 6 pomáha biznisu
  2. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  3. Čo som sa naučila o mužskom holení a o mužoch
  4. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  5. Ako správne nalepiť obklady v kúpeľni?
  6. SYNLAB je v Európe jednotkou v laboratórnej diagnostike
  7. Začala sezóna bicyklov aj ich zlodejov: Dajte si na svoj pozor!
  8. Chcete mať pasívny príjem vďaka investovaniu? Ako začať?
  9. Mooncity: prvá expozícia elektromobility na Slovensku
  10. Na elektromobile môžete prerobiť, ale aj ušetriť
  1. FAVI tento rok plánuje expanziu na 10 ďalších trhov
  2. SYNLAB je v Európe jednotkou v laboratórnej diagnostike
  3. Mooncity: prvá expozícia elektromobility na Slovensku
  4. Čo som sa naučila o mužskom holení a o mužoch
  5. Na elektromobile môžete prerobiť, ale aj ušetriť
  6. Prekvapia hokejový svet? Slovensko ide na šampionát s mladíkmi
  7. Začala sezóna bicyklov aj ich zlodejov: Dajte si na svoj pozor!
  8. Ceny nehnuteľností stále rastú. Je čas investovať
  9. 5 spôsobov, ako Wi-Fi 6 pomáha biznisu
  10. Bakalárske študijné programy na FVT
  1. Tajná komunita, v ktorej nakupujete so zľavami až do 80% 15 029
  2. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel 8 839
  3. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 8 328
  4. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 7 904
  5. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 7 467
  6. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov 6 979
  7. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 6 918
  8. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite 5 643
  9. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 5 069
  10. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí 4 554
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop