Základná škola, ktorá po niekoľkých desiatkach rokov skončila svoju existenciu. Jedna v podstate nová materská škola, ktorá nie je vôbec nová. A nový učebný odbor na strednej škole, ktorý tiež novým vôbec nie je. Aj takto bude vyzerať nový školský rok v Humennom.
HUMENNÉ. V školskom roku 2015/2016 čaká na žiakov 191 vyučovacích dní a 24 dní prázdnin. Po 10 mesiacoch naberania vedomosti príde zaslúžené obdobie letných prázdnin, ktoré budú trvať 64 dní.
Nový školský rok prinesie zriaďovateľom, školám i žiakom viaceré podstatné zmeny.
Predbežný počet žiakov, ktorí v novom školskom roku 2015/2016 nastúpia do MŠ, je 315 a do prvého ročníka ZŠ 397 žiakov.
„Základná škola s materskou školou internátnou s vyučovacím jazykom ukrajinským, bude k 31. augustu 2015 vyradená Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky zo siete škôl a školských zariadení, pretože v školskom roku 2015/2016 sa neprihlásil do 1. ročníka ZŠ ani jeden žiak, následne, ale od 1. septembra 2015 zaraďuje Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky – Materskú školu a Výdajnú školskú jedáleň ako súčasť materskej školy Lesná. Túto MŠ mesto nezriaďuje, ale preberá ju ako neprávny subjekt,“ povedal Kamil Kobak z tlačového referátu MsÚ v Humennom.
Až 5 zaniknutých ZŠ v regióne
Spolu 25 nových materských, základných a stredných škôl bolo do 24. 8. 2015 zaradených do siete škôl a školských zariadení a otvoria sa pre deti a žiakov v školskom roku 2015/16.
Najväčší prírastok zaznamenali materské školy, ktorých pribudne hneď 19. Jedna z nich aj v Humennom. Ide o MŠ Lesnú. Definitívne zaniklo v rámci kraja 7 základných škôl, väčšina z nich sa nachádza v našom regióne.
Pre nízky počet žiakov školský zvonec od septembra už nezazvoní v ZŠ v Baškovciach, Hankovciach, Ladomirove, Závadke a v Jankovciach.
K 31. augustu 2015 boli zrušené aj štyri stredné školy, medzi nimi aj súkromné gymnázium v Snine.
Dôvodom zrušenia škôl bol predovšetkým nízky počet žiakov. V rámci PSK pribudne päť základných škôl plus jedna stredná.
Na ZŠ SNP o triedu menej
„Pedagogickí i nepedagogickí pracovníci nastúpili do práce po prázdninách v utorok 25. augusta. Škola je zapojená do Projektu Digitálne učivo na dosah, a tak nám ešte v týchto dňoch pripájajú vysokorýchlostný internet, takže tu máme celkom rušno,“ hovorí Iveta Kávová, poverená riaditeľka najmladšej humenskej ZŠ SNP 1.
Priznáva, že aj oni bojujú s poklesom žiakov, v novom školskom roku otvoria o jednu triedu menej.
Najviac sa tešia na prváčikov, ktorých bude asi 50 v dvoch triedach. „Na školský rok sme pripravení,“ hovorí poverená riaditeľka.
Túto jeseň ich čaká prerábka kotolne a telocvične, čo bude síce pri plnej prevádzke školy možno náročné, ale rozhodne to v konečnom dôsledku prispeje k skvalitneniu vyučovacieho procesu.
Na ZŠ Kudlovskej v znamení sťahovania
Posledné dni prázdnin na tejto škole využívajú na návrat do starých koľají, alebo inak povedané, do pôvodných priestorov.
V minulom školskom roku totiž mala škola podnájomníkov, ZŠ s MŠ internátnou s vyučovacím jazykom ukrajinským, ktorej 7 tried a 12 učiteľov tu našlo útočisko potom, ako odišli z vlastnej budovy na Lesnej ulici.
V školskom roku 2015/2016 „ukrajinská škola“ svoje brány neotvorí, ZŠ Kudlovská tak môže znova naplno využívať kapacitu vlastnej budovy.
„Takže sa teraz sťahujeme, síce len v rámci budovy, ale zaberie to kopec času. Tiež nám montujú vysokorýchlostný internet, takže ostatné dni sú silno pracovné. Našťastie sa nám podarilo bez väčších strát vyriešiť pomerne veľkú haváriu s potrubím, ktoré počas augusta prasklo priamo pod našou budovou, ale nevytopilo nás a problém je zažehnaný,“ teší sa riaditeľka Anna Kissová.
Podľa nej síce idú do nového školského roka s menším počtom tried, ale počet žiakov sa mierne zvýšil. Prvákov tu očakávajú 32 a sú pre nich pripravené 2 triedy.
„Ešte do konca novembra pokračujeme aj v projekte PRINET (Národný Projekt Inkluzívnej Edukácie), ktorého cieľom je predchádzať neoprávnenému zaraďovaniu žiakov do systému špeciálnych škôl. V praxi to znamená asi toľko, že deti zo sociálne znevýhodneného prostredia, ktoré žijú v hmotnej núdzi, sa neprispôsobujú osnovám, ale osnovy prispôsobujeme tomu, čo sa tieto deti sú schopné naučiť. Myslím si, že tento projekt má veľký význam a som rada, že sme sa zaradili medzi sto slovenských škôl, kde sa tento projekt realizuje,“ hovorí Kissová.
V školských jedálňach sa bude variť zdravšie
Ministerstvo školstva chce pritiahnuť do školských jedální viac žiakov stredných škôl.
Do školských jedální preto posiela nové recepty. Novinkami budú napríklad zemiakovo-mrkvový krém, nápoj z červenej repy s višňami či rakytníková limonáda, ryba s bylinkovou kôrou, tofu v trojobale alebo bulgur so zeleninou. Do jedální pribudne celkovo 68 nových receptov.
V školských jedálňach sa v súčasnosti stravuje v priemere 66 percent detí a žiakov na všetkých stupňoch škôl.
Ministerstvo však nie je spokojné s počtom stravníkov práve v stredných školách, v ktorých jedálne navštevuje iba 37 percent žiakov.
Minister školstva SR Juraj Draxler (Smer) pripomína, že Slovensko je na popredných miestach v rebríčkoch mnohých civilizačných chorôb, ktoré súvisia so zlou životosprávou. Deťom podľa neho preto treba vytvoriť dobré návyky na zdravú životosprávu.
Aj humenské školy už majú k dispozícii 68 receptov, ktoré budú v najbližších dňoch testovať a následne sa rozhodnú, ktoré z nich zaradia na jedálny lístok svojich školských jedální.
„Pre nás nie je variť zdravo žiadna novinka. Naše kuchárky už aj v minulom roku postupne zavádzali do praxe to, čo nám dnes odporúča ministerstvo, takže si myslím, že našich žiakov nečaká žiadna prevratná zmena jedálnička,“ povedala Iveta Kávová, poverená riaditeľka ZŠ SNP 1 v Humennom.
Podobný názor má aj Anna Kissová, riaditeľka ZŠ Kudlovskej. „Máme už nové receptúry. Sú viac o tofu a sóji, ale my najlepšie vieme, čo našim žiakom chutí a čo nie. Vidíme to na tom, koľko jedla sa kedy zvýši a dávame si záležať nielen na tom, aby sme varili čo najzdravšie jedlá, ale aby to našim stravníkom, ktorých je spolu s dospelými a seniormi okolo 400 denne, chutilo. Jednoducho povedané, prispôsobujeme jednotlivé jedlá chutiam našich detí a tiež preferujeme názor, že aj oči jedia. Darmo je niečo super zdravé, ale keď to nevyzerá na tanieri lákavo, márna snaha. Recepty, ktoré sme dostali, musíme vyskúšať a podľa toho, ako na ne budú reagovať chuťové poháriky našich žiakov, zaradíme niektoré z nich do jedálnička. Samozrejme, predpísané normy musíme dodržiavať, napr. počet bezmäsitých dní a podobne, ale pri tom, čo varíme, sa snažíme byť kreatívni a flexibilní. Deti si však prinášajú stravovacie návyky z rodín, a keď chceme, aby školákom chutili zdravé jedlá, mali by ich poznať z domu. Dnes je taký trend, že najviac letia cestoviny,“ povedala Kissová.
V školských jedálňach majú od nového školského roka meniť tiež spôsob prípravy jedál. Fritovanie a vyprážanie sa má nahradiť pečením s minimálnym podielom tuku. Viac by sa mali využívať bylinky, orechy a syr na úkor soli a dochucovadiel. Zmeny nastanú aj v energetických a nutričných hodnotách podávaných jedál. Predovšetkým sa má znížiť podiel tukov a cukrov a zvýšiť podiel vitamínov, minerálov a vlákniny. Ministerstvo bude tiež vzdelávať odborníkov v školskom stravovaní, keďže v školských jedálňach pracujú prevažne staršie vyučené kuchárky. Chcú tak rozširovať ich vedomosti o využívaní nových technológií výroby jedál.
Na SOŠ polytechnickej nový odbor
Informačné a sieťové technológie, logistika či odevný a textilný dizajn. To sú niektoré z ôsmich nových odborov na stredných školách, ktoré ministerstvo školstva zaradilo do sústavy odborov vzdelávania s účinnosťou od 1. septembra 2015.
Práve odbor Informačné a sieťové technológie oficiálne pribudol do ponuky Strednej odbornej školy polytechnickej v Humennom.
Faktom, ale je, že až o takú novinku v skutočnosti nejde. Na tejto škole totiž už 5 rokov fungovalo rovnako ako na ďalších šiestich v rámci Slovenska jeho experimentálne overovanie a dokonca má už aj prvých absolventov.
„Ide o veľmi perspektívny a vyhľadávaný odbor, každý rok sme otvorili jednu triedu s cca 20 žiakmi. Štúdium je síce náročné, hlavne čo sa týka odborných predmetov, fyziky a matematiky, ale úspešnosť uplatnenia absolventov v praxi alebo ich ďalšieho štúdia na VŠ je naozaj vysoká. Práve v tomto odbore chýba na Slovensku asi 1 200 odborníkov, takže som presvedčený, že investícia do technického vybavenia školy, ktorá bola potrebná k tomu, aby sme mohli tento odbor experimentálne otvoriť, nebola zbytočná a som rád, že od septembra to už budeme mať oficiálne,“ hovorí riaditeľ SOŠ polytechnickej v Humennom Anton Švelta.
Absolvent študijného odboru Informačné a sieťové technológie je kvalifikovaný zamestnanec schopný samostatne vykonávať práce pri projektovaní, konštrukcii, výrobe, montáži, ako aj v prevádzke a údržbe zariadení využívajúcich moderné IT.
Žiaci, ktorí študovali tento odbor počas experimentálneho overovania, budú v štúdiu pokračovať bez zmeny.
Ďalšie školy môžu požiadať o zaradenie týchto odborov do siete a na základe toho budú môcť začať prijímať nových žiakov na ich štúdium v nasledujúcom školskom roku.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo severného Zemplína nájdete na Korzári Horný Zemplín