Korzár logo Korzár Horný Zemplín
Štvrtok, 9. február, 2023 | Meniny má Zdenko

Pilotovi legendárneho Fokkeru striekal do tváre olej, bičoval ho dážď

Stíhačka s netradičným menom Dotieravý jazvečík bola v roku 1915 pánom oblohy.

Nemecká stíhačka bola v roku 1915 najmodernejším lietajúcim strojom.Nemecká stíhačka bola v roku 1915 najmodernejším lietajúcim strojom. (Zdroj: Jana Otriová)

Hoci čistý čas letu z Tábora do Humenného trval len päť a pol hodiny, nepriazeň počasia, hmla a dážď zapríčinili, že historický Fokker E III dosadol na letiskovú plochu v Kamenici až po troch dňoch „prelietavania“.

HUMENNÉ. Vojenské lietadlo z čias prvej svetovej vojny bolo najväčšou atrakciou nedávnej rekonštrukcie bitky o Humenné.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Presúvali sme sa od pondelka do štvrtka. Manželka mi robí sprievod po zemi. Vezie letecký benzín a všetko potrebné vybavenie a náradie,“ hovorí letecký nadšenec Petr Svoboda, ktorý sa na letisku pohybuje odmalička.

SkryťVypnúť reklamu

Zmenšenú repliku vojenskej stíhačky Fokker E III Eindecker postavil podľa presných plánov spolu s kamarátmi.

„Náš motor má 80 koní, originál mal 100. Motor bol rotačný, čo znamená, že sa otáčal celý aj s vrtuľou,“ hovorí.

Lietadlo postavili za tri roky. Venovali mu asi 4 000 pracovných hodín.

Nemecké lietadlo lietalo aj v uhorskej armáde od konca roku 1914.

„Bola to prvá nemecká stíhačka, ktorá mala synchronizovaný guľomet. Dokázal strieľať cez točiacu sa vrtuľu. Piloti tak mali väčšiu presnosť streľby a zásahov v cieli. V prvej polovici roku 1915 tieto lietadlá doslova zmietli z oblohy spojeneckú eskadru nad Francúzskom. Získali veľkú technickú prevahu,“ hovorí Svoboda.

Krídla sú plátené

Jediný zachovaný originál sa nachádza v londýnskom technickom múzeu. Funkčných replík s rotačným motorom je na celom svete asi päť.

SkryťVypnúť reklamu

Trup je zvarený z tenkostenných bezšvových rúrok. Krídla sú drevené, zlepované. „Použili sme smrekové nosníky a brezovú preglejku. Krídla sú potiahnuté leteckým plátnom. Voľakedy sa používali ľanové poťahy,“ vysvetľuje Petr Svoboda.

Lietadlo má vzadu namiesto kolies podvozok vo forme ostrohy. Nemá brzdy a smer sa dá riadiť iba smerovým kormidlom. Váži 250 kilogramov.

Dosiahne rýchlosť maximálne 135 kilometrov za hodinu, stúpavosť je 5 – 7 metrov za sekundu. Dolet je štyri a pol hodiny.

V kokpite bol námorný kompas, výškomer, tlakomer paliva, zapaľovanie, palivový kohútik, rýchlomer, riadiaca a plynová páka.

Piloti boli odvážni chlapi

Sadnúť si do lietadla vyžadovalo poriadnu dávku odvahy. Lietadlo nemalo kabínu. V stiesnenom priestore sa nedala napríklad ani otvoriť mapa.

SkryťVypnúť reklamu

Pilota bičoval dážď a vietor, bolo chladno a keď k tomu prirátate rachot motora a vojnový huriavk, musíte uznať, že piloti boli hrdinovia.

„Nemáte žiadnu úľavu. Nie je tu žiadny autopilot, vyváženie. Musíte ho stále riadiť. Aj počas vojny boli lietadlá vo vzduchu maximálne dve hodiny. Hliadkovali trikrát denne,“ vysvetľuje Svoboda.

Frajerská šatka či šál ani zďaleka neboli na parádu. „Hodvábna šatka slúžila pilotom na utieranie okuliarov a štítku. Motor mazal ricínový olej, ktorý striekal aj na pilota,“ dodáva.

Petr Svoboda nazval lietadlo Dotieravý jazvečík. Tak ho volal pilot Karl Hans Muller, ktorý so svojím fokkerom zostrelil 11 nepriateľských lietadiel. V roku 1916 ho zostrelili a padol do zajatia. Život dožil v emigrácii v Austrálii.

Svoboda doposiaľ nalietal s jazvečíkom približne 150 hodín. „Mám pred lietadlami zdravý, prirodzený rešpekt. Keby som sa bál, nemohol by som lietať,“ uzatvára.

Foto k článku: Jana Otriová

Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  2. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  3. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  4. SME ženy a Jamie Oliver: Toto menu platí iba vo februári
  5. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  6. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  7. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  8. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  1. Bezpečnosť pri šoférovaní vychádza z dobrého videnia
  2. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  3. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  4. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  5. SME ženy a Jamie Oliver: Toto menu platí iba vo februári
  6. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  7. Na bezpečnom internete záleží
  8. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 4 846
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 4 027
  3. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 3 370
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 233
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 838
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 709
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 681
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 349

Blogy SME

  1. Matúš Lazúr: Teplý obed je mýtus. V bohatom Nórsku deti v škole obed nemajú.
  2. Tupou Ceruzou: Norbert Bödör je obžalovaný v ďalšej kauze
  3. Júlia Piraňa Mikolášiková: Prišiel si pozrieť korupčný prípad Lipšicovho nominanta. Súd mu nariadil sledovať kauzy
  4. Jozef Stasík: EU a roboty
  5. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Tekvica + cuketa v jednom jedle
  6. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín.
  7. Marek Mačuha: Falošný poplach - 2. Klimatické modely
  8. Tomáš Vodvářka: Morálka nebo prachy?
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 037
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 536
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 485
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 841
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 611
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 379
  7. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 524
  8. Helena Smihulova Laucikova: Predtým ako som zostarla 2 388
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Matúš Lazúr: Teplý obed je mýtus. V bohatom Nórsku deti v škole obed nemajú.
  2. Tupou Ceruzou: Norbert Bödör je obžalovaný v ďalšej kauze
  3. Júlia Piraňa Mikolášiková: Prišiel si pozrieť korupčný prípad Lipšicovho nominanta. Súd mu nariadil sledovať kauzy
  4. Jozef Stasík: EU a roboty
  5. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Tekvica + cuketa v jednom jedle
  6. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín.
  7. Marek Mačuha: Falošný poplach - 2. Klimatické modely
  8. Tomáš Vodvářka: Morálka nebo prachy?
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 037
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 536
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 485
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 841
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 611
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 379
  7. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 524
  8. Helena Smihulova Laucikova: Predtým ako som zostarla 2 388
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu