Korzár logo Korzár Horný zemplín
Nedeľa, 19. august, 2018 | Meniny má Lýdia
Nájdete nás na webe

Pilotovi legendárneho Fokkeru striekal do tváre olej, bičoval ho dážď

Stíhačka s netradičným menom Dotieravý jazvečík bola v roku 1915 pánom oblohy.

Nemecká stíhačka bola v roku 1915 najmodernejším lietajúcim strojom.(Zdroj: Jana Otriová)

Hoci čistý čas letu z Tábora do Humenného trval len päť a pol hodiny, nepriazeň počasia, hmla a dážď zapríčinili, že historický Fokker E III dosadol na letiskovú plochu v Kamenici až po troch dňoch „prelietavania“.

HUMENNÉ. Vojenské lietadlo z čias prvej svetovej vojny bolo najväčšou atrakciou nedávnej rekonštrukcie bitky o Humenné.

„Presúvali sme sa od pondelka do štvrtka. Manželka mi robí sprievod po zemi. Vezie letecký benzín a všetko potrebné vybavenie a náradie,“ hovorí letecký nadšenec Petr Svoboda, ktorý sa na letisku pohybuje odmalička.

Článok pokračuje pod video reklamou

Zmenšenú repliku vojenskej stíhačky Fokker E III Eindecker postavil podľa presných plánov spolu s kamarátmi.

„Náš motor má 80 koní, originál mal 100. Motor bol rotačný, čo znamená, že sa otáčal celý aj s vrtuľou,“ hovorí.

Lietadlo postavili za tri roky. Venovali mu asi 4 000 pracovných hodín.

Nemecké lietadlo lietalo aj v uhorskej armáde od konca roku 1914.

„Bola to prvá nemecká stíhačka, ktorá mala synchronizovaný guľomet. Dokázal strieľať cez točiacu sa vrtuľu. Piloti tak mali väčšiu presnosť streľby a zásahov v cieli. V prvej polovici roku 1915 tieto lietadlá doslova zmietli z oblohy spojeneckú eskadru nad Francúzskom. Získali veľkú technickú prevahu,“ hovorí Svoboda.

Krídla sú plátené

Jediný zachovaný originál sa nachádza v londýnskom technickom múzeu. Funkčných replík s rotačným motorom je na celom svete asi päť.

Trup je zvarený z tenkostenných bezšvových rúrok. Krídla sú drevené, zlepované. „Použili sme smrekové nosníky a brezovú preglejku. Krídla sú potiahnuté leteckým plátnom. Voľakedy sa používali ľanové poťahy,“ vysvetľuje Petr Svoboda.

Lietadlo má vzadu namiesto kolies podvozok vo forme ostrohy. Nemá brzdy a smer sa dá riadiť iba smerovým kormidlom. Váži 250 kilogramov.

Dosiahne rýchlosť maximálne 135 kilometrov za hodinu, stúpavosť je 5 – 7 metrov za sekundu. Dolet je štyri a pol hodiny.

V kokpite bol námorný kompas, výškomer, tlakomer paliva, zapaľovanie, palivový kohútik, rýchlomer, riadiaca a plynová páka.

Piloti boli odvážni chlapi

Sadnúť si do lietadla vyžadovalo poriadnu dávku odvahy. Lietadlo nemalo kabínu. V stiesnenom priestore sa nedala napríklad ani otvoriť mapa.

Pilota bičoval dážď a vietor, bolo chladno a keď k tomu prirátate rachot motora a vojnový huriavk, musíte uznať, že piloti boli hrdinovia.

„Nemáte žiadnu úľavu. Nie je tu žiadny autopilot, vyváženie. Musíte ho stále riadiť. Aj počas vojny boli lietadlá vo vzduchu maximálne dve hodiny. Hliadkovali trikrát denne,“ vysvetľuje Svoboda.

Frajerská šatka či šál ani zďaleka neboli na parádu. „Hodvábna šatka slúžila pilotom na utieranie okuliarov a štítku. Motor mazal ricínový olej, ktorý striekal aj na pilota,“ dodáva.

Petr Svoboda nazval lietadlo Dotieravý jazvečík. Tak ho volal pilot Karl Hans Muller, ktorý so svojím fokkerom zostrelil 11 nepriateľských lietadiel. V roku 1916 ho zostrelili a padol do zajatia. Život dožil v emigrácii v Austrálii.

Svoboda doposiaľ nalietal s jazvečíkom približne 150 hodín. „Mám pred lietadlami zdravý, prirodzený rešpekt. Keby som sa bál, nemohol by som lietať,“ uzatvára.

Foto k článku: Jana Otriová

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  5. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  6. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  7. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  8. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  9. Vizuálny smog je problém
  10. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  3. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  4. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  6. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Ochrana pred tropickou horúčavou
  9. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 11 516
  2. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 10 229
  3. Najkrajšie americké národné parky 10 107
  4. Vizuálny smog je problém 3 222
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 3 016
  6. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 2 886
  7. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 430
  8. Keď Slováci krotia morský vietor 2 136
  9. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 2 015
  10. Križovatka si vyžiada rozsiahlu odstávku teplej úžitkovej vody 1 341

Neprehliadnite tiež

Reportér: Nechápal som, čo sa deje, po Štúrovej šli v protismere tanky

Televízny redaktor Jozef Mríz na námestí zakrýval kameramanov.

Košičania na nich brali tehly z rozostavaného hotela, oni pálili ostrými

Augustové udalosti pripravili o život mladých ľudí.

Prokuratúra dostala podnet, aby prešetrila chýbajúci obchvat v Dvoriankach

Petičnému výboru obce sa nepáči postup štátnych orgánov.

Majstrami sveta v ryžovaní zlata sa stali zlatokopi z Trebišova

K víťazstvu im pomohlo aj české púpavové víno.

Hlavné správy zo Sme.sk

PÍŠE LUBOŠ PALATA

Česko sa stalo základňou vietnamskej rozviedky

Únos je len špičkou ľadovca.

KOŠICE KORZÁR

Účtovník mafiánskeho klanu chce pôsobiť ďalej na Slovensku

Pre klan kúpil hotel v Tatrách. Košice si vybrali pre lety do Nemecka.

DNES PÍŠE MATIA LENICKÁ

Nedráždite bieleho muža

Vyrúbali mu višňový sad.

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop