Korzár logo Korzár Horný zemplín
Štvrtok, 18. október, 2018 | Meniny má Lukáš
Nájdete nás na webe

Pilotovi legendárneho Fokkeru striekal do tváre olej, bičoval ho dážď

Stíhačka s netradičným menom Dotieravý jazvečík bola v roku 1915 pánom oblohy.

Nemecká stíhačka bola v roku 1915 najmodernejším lietajúcim strojom.(Zdroj: Jana Otriová)

Hoci čistý čas letu z Tábora do Humenného trval len päť a pol hodiny, nepriazeň počasia, hmla a dážď zapríčinili, že historický Fokker E III dosadol na letiskovú plochu v Kamenici až po troch dňoch „prelietavania“.

HUMENNÉ. Vojenské lietadlo z čias prvej svetovej vojny bolo najväčšou atrakciou nedávnej rekonštrukcie bitky o Humenné.

„Presúvali sme sa od pondelka do štvrtka. Manželka mi robí sprievod po zemi. Vezie letecký benzín a všetko potrebné vybavenie a náradie,“ hovorí letecký nadšenec Petr Svoboda, ktorý sa na letisku pohybuje odmalička.

Článok pokračuje pod video reklamou

Zmenšenú repliku vojenskej stíhačky Fokker E III Eindecker postavil podľa presných plánov spolu s kamarátmi.

„Náš motor má 80 koní, originál mal 100. Motor bol rotačný, čo znamená, že sa otáčal celý aj s vrtuľou,“ hovorí.

Lietadlo postavili za tri roky. Venovali mu asi 4 000 pracovných hodín.

Nemecké lietadlo lietalo aj v uhorskej armáde od konca roku 1914.

„Bola to prvá nemecká stíhačka, ktorá mala synchronizovaný guľomet. Dokázal strieľať cez točiacu sa vrtuľu. Piloti tak mali väčšiu presnosť streľby a zásahov v cieli. V prvej polovici roku 1915 tieto lietadlá doslova zmietli z oblohy spojeneckú eskadru nad Francúzskom. Získali veľkú technickú prevahu,“ hovorí Svoboda.

Krídla sú plátené

Jediný zachovaný originál sa nachádza v londýnskom technickom múzeu. Funkčných replík s rotačným motorom je na celom svete asi päť.

Trup je zvarený z tenkostenných bezšvových rúrok. Krídla sú drevené, zlepované. „Použili sme smrekové nosníky a brezovú preglejku. Krídla sú potiahnuté leteckým plátnom. Voľakedy sa používali ľanové poťahy,“ vysvetľuje Petr Svoboda.

Lietadlo má vzadu namiesto kolies podvozok vo forme ostrohy. Nemá brzdy a smer sa dá riadiť iba smerovým kormidlom. Váži 250 kilogramov.

Dosiahne rýchlosť maximálne 135 kilometrov za hodinu, stúpavosť je 5 – 7 metrov za sekundu. Dolet je štyri a pol hodiny.

V kokpite bol námorný kompas, výškomer, tlakomer paliva, zapaľovanie, palivový kohútik, rýchlomer, riadiaca a plynová páka.

Piloti boli odvážni chlapi

Sadnúť si do lietadla vyžadovalo poriadnu dávku odvahy. Lietadlo nemalo kabínu. V stiesnenom priestore sa nedala napríklad ani otvoriť mapa.

Pilota bičoval dážď a vietor, bolo chladno a keď k tomu prirátate rachot motora a vojnový huriavk, musíte uznať, že piloti boli hrdinovia.

„Nemáte žiadnu úľavu. Nie je tu žiadny autopilot, vyváženie. Musíte ho stále riadiť. Aj počas vojny boli lietadlá vo vzduchu maximálne dve hodiny. Hliadkovali trikrát denne,“ vysvetľuje Svoboda.

Frajerská šatka či šál ani zďaleka neboli na parádu. „Hodvábna šatka slúžila pilotom na utieranie okuliarov a štítku. Motor mazal ricínový olej, ktorý striekal aj na pilota,“ dodáva.

Petr Svoboda nazval lietadlo Dotieravý jazvečík. Tak ho volal pilot Karl Hans Muller, ktorý so svojím fokkerom zostrelil 11 nepriateľských lietadiel. V roku 1916 ho zostrelili a padol do zajatia. Život dožil v emigrácii v Austrálii.

Svoboda doposiaľ nalietal s jazvečíkom približne 150 hodín. „Mám pred lietadlami zdravý, prirodzený rešpekt. Keby som sa bál, nemohol by som lietať,“ uzatvára.

Foto k článku: Jana Otriová

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  3. Rozprávkové tankovanie
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  2. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  3. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  4. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  5. Rozprávkové tankovanie
  6. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  7. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  8. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 931
  2. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 12 570
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 449
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 395
  5. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 10 593
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 519
  7. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 563
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 7 151
  9. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 915
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 154

Neprehliadnite tiež

Inšpektorát práce preveruje pracovné podmienky vo Faurecii

Inšpektori do firmy nabehli po informácii, že zamestnankyňa zomrela z vyčerpanosti.

Muž vypadol z okna, napriek oživovaniu neprežil

Tragédia sa stala vo Veľkých Kapušanoch.

Stihol si privolať pomoc, v byte ho už našli mŕtveho

Záchranka s hasičmi prišli rýchlo, no pomôcť už nedokázali.

Páchateľ polial dom tekutinou. Silného zápachu sa nevedia zbaviť

V Bardejove otravuje ostrý zápach aj susedov.

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Penta nevyplatí Kočnerove zmenky za 11 miliónov

Nie je známe, kde sú zmenky a kto je ich majiteľom.

Dnes píše Matúš Ritomský

Môže dievča z bilingválneho gymnázia šíriť rasizmus?

Pomenovať rasizmus rasizmom neznamená cenzúru ani koniec poctivej diskusie.

AUTORSKÁ STRANA MATÚŠA KRČMÁRIKA

Český diktátor je o krok bližšie

Čechom akoby to bolo jedno.

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop