Takmer päťtisíc návštevníkov prešlo uplynulú sobotu bránami rušňového depa v Humennom. V rámci osláv dní mesta ukázalo veľkým i malým to najlepšie, čo železnice na východnom Slovensku vo vozidlovom parku majú, ale aj chystané novinky. Nechýbali rôzne atrakcie pre deti i miestne špeciality.
HUMENNÉ. Podujatie Deň železnice zorganizovala Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) s Podvihorlatským železničným spolkom po minuloročnej úspešnej premiére už po druhýkrát.
Závan histórie s dávkou nostalgie priviezla do depa unikátna Stakčínska strela. Najstarší, dodnes jazdiaci motorový rušeň, má v rodnom liste rok výroby 1976.
„Strela v Humennom je najstarší kus zo série vyše 650 kusov povestných ,,osemstodesiatok“, ktoré vstúpili do dejín hromadnej železničnej dopravy. V čase nasadenia vlak spôsobil malú revolúciu, najmä pre technické vymoženosti ako pneumatické posuvné dvere či automatickú prevodovku. Zo série ich jazdí na Slovensku už len 15, do roka budú stiahnuté z prevádzky,“ uviedla Jana Morháčová, riaditeľka Odboru komunikácie ZSSK.
Rušňovodiči Michal Demčák (vľavo) a Juraj Krišo nedajú na Stakčínsku strelu dopustiť. Foto k článku: Jana Otriová
Ostane v humenskom depe
O Strelu sa v humenskom depe, ktorá má výrobné číslo 4, stará partia 15 železničiarov, ktorí na jej jazdili ako rušňovodiči.
„Treba dávať pozor na rýchlosť. Musíte ju stále sledovať. V rušni je elektrická rozvodová skriňa. Keď sa niečo pokazilo, vedeli sme si poradiť s opravou,“ nedá na spoľahlivú mašinu dopustiť rušňovodič Michal Demčák, ktorý na železnici pracuje už 42 rokov.
Stakčínska strela ostane po vyradení z prevádzky v humenskom depe ako muzeálny kus.
Najväčším lákadlom bola najmodernejšia poschodová elektrická súprava, hoci len zavesená za dieselový rušeň.
Premáva na tratiach v okolí Bratislavy, Nových Zámkov, Žiliny a Košíc. „ZSSK ich vlastní 10 a prostredníctvom eurofondov pribudne do roka ešte 9. Návštevníci depa si mohli vychutnať výhľad z výšky poschodia vlaku po viac ako 20 rokoch, kedy „poschoďáky“ boli súčasťou úspešnej éry železnice,“ dodala Mohráčová.
V regióne okolo Humenného by mal byť tento vlak realitou po elektrifikácii trate z Bánoviec nad Ondavou do Humenného po roku 2020.
Poschoďák by mal po humenských koľajniciach premávať po roku 2020.
Každý si prišiel na svoje
V rušňoparáde sa predviedla princezná Xénia, najkrajší rušeň v osobnej verejnej doprave na Slovensku, posunovací rušeň na baterky Samko, ktorý vozil deti po depe, aj nákladné vozne.
Nechýbala výstava modelov vláčikov, starých cestovných lístkov, zemplínske špeciality v reštauračnom vozni, zábava pre deti, maľovanie vláčikov a premietanie videa v nákladnom vozni, či ukážka železničnej, hasičskej a policajnej techniky.
Stakčínska strela. Partia humenských rušňovodičov ju vyparádila.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo severného Zemplína nájdete na Korzári Horný Zemplín