Prvé vyúčtovanie dostali nájomníci vyše 80 mestských bytov na Ulici SNP 33 na Sídlisku pod Sokolejom 10. júna. Figurovali v nich poväčšine preplatky alebo mierne nedoplatky. To ešte netušili, že na druhý deň im na dvere zaklopú znova a prinesú im nové vyúčtovanie. S podstatne vyššími nedoplatkami. Mesto sa nájomníkom ospravedlnilo.
HUMENNÉ. Správu mestských bytov vykonáva od 1. júla minulého roka mesto. Prevzalo ju po súkromnej firme, s ktorou malo správcovskú zmluvu uzatvorenú na rok.
Radnica si od tohto kroku sľubovala rýchlejšie konanie a lepšiu kvalitu prác a služieb.
Prvé vyúčtovanie s dátumom 9. júna dostali nájomníci vchodu 33 v mestskej bytovke na Sídlisku pod Sokolejom 10. júna. Figurovali v nich poväčšine preplatky alebo mierne nedoplatky.
O deň neskôr nájomníkom na dvere zaklopali znova a priniesli nové vyúčtovanie s dátumom 10. jún.
„Znamená to, že už v deň, keď roznášali prvé vyúčtovanie, vedeli, že pracujú na novom. Je nepochopiteľné, prečo nám dávali to staré. Navyše s oneskorením, lebo podľa zmluvy i zákona musíme mať vyúčtovanie najneskôr do 31. mája,“ hovorí pán, ktorý si želal ostať v anonymite.
Horibilné sumy
Nové vyúčtovanie vyrazilo mnohým nájomníkom dych. Nedoplatky sa pohybovali v stovkách eur a v ojedinelých prípadoch sa vyšplhali až na štvorcifernú sumu.
Staré vyúčtovania podľa sťažovateľa obsahovali prehnane vysoké preddavkové platby. „Vychádzalo to tak, že niektorí nájomníci zaplatili 15 či 17 nájmov. Čo nie je reálne. Na novom vyúčtovaní už boli sumy správne. O tú čiastku narástol dlh,“ hovorí.
Na ilustráciu predložil staré i nové vyúčtovania v štyroch rôznych bytoch. V prvom vyúčtovaní bol v 2-izbovom byte preplatok 624 eur, v novom už len 35 eur.
„Ďalšie vyúčtovanie: nedoplatok 185 eur po starom, po novom 714 eur. Z prvého preplatku 247 eur v inom byte sa na druhý deň stal nedoplatok 220 eur. V štvrtom prípade sa z 211-eurového nedoplatku stal nedoplatok vo výške až 679 eur. Ide skutočne o likvidačné sumy,“ konštatuje.
Navyše v prípade prenájmu mestského bytu platí, že zmluvu každoročne predĺžia iba tým nájomníkom, ktorí nemajú voči mestu záväzky.
Všetko sedí, ale ...
Po niekoľkých dňoch dostali nájomníci z mesta ospravedlňujúci list.
„Mesto si chybu priznalo a ospravedlnilo sa za ňu. Zvýšené nedoplatky zdôvodnilo rozdielmi v spotrebe podľa nových pomerových rozdeľovačov tepla. Tým odôvodnili aj zvýšenie platby za teplo,“ hovorí sťažovateľ.
O dôvodoch meškania vyúčtovania či vyvodení personálnych dôsledkov za chybu nebolo v liste ani slova.
Nové vyúčtovanie je podľa sťažovateľa po právnej stránke v poriadku. Sú v ňom ale čiastky, ktoré si obyvatelia bytovky nevedia vysvetliť.
„Napríklad za upratovanie máme okolo 9 eur mesačne. Kto a kedy vo vchode upratuje? Zarazila ma tiež položka za opravu vyúčtovania z minulého roku vo výške 5,25 eur. Komu a čiu chybu platíme?“ pýta sa.
Nájomníci majú obavy, že po vysokých nedoplatkoch bude nasledovať zvýšenie preddavkových platieb.
„V minulom roku nám zvýšili predpis o 30 eur. Za dvojizbový byt platíme s elektrinou okolo 220 eur mesačne. Je to dosť,“ uzatvára sťažovateľ.
Mesto: Na vine je dodávateľ
Mesto Humenné viní za oneskorené vyúčtovanie distributéra tepla. Ten mal doručiť vyúčtovaciu faktúru za dodávku tepla za rok 2013 do 31. marca tohto roka.
„Mesto ju dostalo až o 28 dní neskôr. Táto faktúra patrí k základným podkladom pre vyúčtovanie a rozúčtovanie tepla a teplej vody pre jednotlivé byty. Toto omeškanie spôsobilo, že mesto nedodržalo termín,“ uviedla Jana Bardzaková z tlačového referátu radnice.
„Vyúčtovanie pozostávalo z vyúčtovania spotreby tepla rozdeľovanej starými pomernými rozdeľovačmi tepla a spotreby rozdelenej novými digitálnymi pomerovými rozdeľovačmi tepla.
Ďalšia časť vyúčtovania tepla obsahovala zohľadnenie korekcií jednotlivých bytov za rok 2012.
"Mesto Humenné investovalo do výmeny nových digitálnych rozdeľovačov tepla v dome 5 261,26 eur, aby zabezpečilo spravodlivejšie rozúčtovanie nákladov v ďalších rokoch,“ uviedlo mesto v ospravedlňujúcom liste nájomníkom.
Zvýšenie položiek v preddavkových platbách zdôvodnilo technickou chybou. Zdôraznilo, že sa tak stalo iba v tomto jedinom prípade.
Problém s neplatičmi
Vyúčtovanie v dome na SNP 33 podľa mesta sťažujú neplatiči. Z 87 nájomníkov 41 nemá vyrovnané všetky svoje záväzky voči mestu. Vedú sa proti nim správne, súdne a exekučné konania.
„Až do ukončenia týchto sporov celú finančnú ťarchu znáša mesto. Pravidelne platiaci nájomníci sa v žiadnom prípade nepodieľajú na úhrade dlhov neplatičov,“ uvádza sa v liste.
Mesto vyzvalo nájomníkov, aby všetky nejasnosti prekonzultovali priamo na úrade.
Reakcia
Vyhláška hovorí jasne
Vedenie Humenskej energetickej spoločnosti pokladá konštatovanie mesta za nepravdivé, a pre občanov mesta, respektíve odberateľov tepla a čitateľov Humenského Korzára zavádzajúce.
„Uvedený text je nepravdivý. Do 31. marca je povinný urobiť vyúčtovanie dodávateľ tepla (Chemes, a.s.). Ak dodávateľ nakupuje dodávané teplo od iného dodávateľa, zúčtovanie plánovaných nákladov sa vykoná po skončení roku do 30. apríla nasledujúceho roka a skutočné náklady sa predkladajú do 30. apríla nasledujúceho roka. Distribútor tepla (Humenská energetická spoločnosť, s.r.o.). teda musí urobiť vyúčtovanie do 30. apríla. K zmene termínu došlo zmenou legislatívy. Hovorí o tom Vyhláška č. 219/2011 §7 odseky 1 - 3,“ uviedol v stanovisku František Chvostaľ, konateľ HES.
jo
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo severného Zemplína nájdete na Korzári Horný Zemplín