Korzár logo Korzár Horný Zemplín
Pondelok, 17. máj, 2021 | Meniny má GizelaKrížovkyKrížovky

Miroslav Capovčák hľadá v tvorbe východisko v tom, čo nevyjde

Sninský rodák Miroslav Capovčák, ktorý roky žije a tvorí v Michalovciach, vyryl na umeleckom poli v regióne dve brázdy.

Miroslav Capovčák. S učiteľkou zo svojej umeleckej školy Dominikou Chvostaľovou a jej dcérkou Nelkou.Miroslav Capovčák. S učiteľkou zo svojej umeleckej školy Dominikou Chvostaľovou a jej dcérkou Nelkou. (Zdroj: jo)

Jednu ako svojbytný maliar a organizátor kultúrneho života, druhú ako mimoriadne úspešný výtvarný pedagóg. Pedagóg roka na Slovensku za rok 2009.

HUMENNÉ. Vo výstavných priestoroch Vihorlatského osvetového strediska vystavuje spolu so žiakmi svojej umeleckej školy.

„Deti mi dávajú ohromnú silu, ohromný náboj. Je pre mňa potešením vidieť, že deti chcú tvoriť, že sa im to páči a dokončená práca má určitú úroveň a kvalitu. Moja úloha učiteľa spočíva v tom, aby som viedol dieťa k tomu, aby prácu dokončilo a dokázalo si ju vážiť. Keď to dosiahne, mám z toho radosť i ja,“ hovorí Miroslav Capovčák o energetickej výmene medzi pedagógom a žiakom.

Ako slobodne tvoriť

Čistota a jednoduchosť detskej tvorby je preňho neraz inšpiráciou.

„Detská tvorba je taká čistá, pekná, jednoduchá. Už 'hotový' človek sa veľmi ťažko dokáže uvoľniť tak ako deti. Pri detských prácach kánon nie je. Práve deti môžu naučiť pedagógov uvoľniť sa, odísť od kánonov. Slobodne pracujú deti iba do veku 10 – 11 rokov. Potom nastáva obdobie, kedy chcú kresliť presne, realisticky a vtedy ich to musím naučiť. Keď sa to naučia, potom ich musím odučiť realizmu a vrátiť ich späť do polohy, aká bola predtým. Deti to však nechápu,“ hovorí skúsený pedagóg.

„Keď človek vníma realitu tak ako ju pozná, veľmi ťažko je abstrahovať ju. Je problémom uvoľniť sa a odosobniť Ale snažím sa. Hľadám niečo také, ako to robia deti,“ dodáva.

Na vlastnú tvorbu mu veľa času nezostáva. „Voľné dni a prázdniny. Cez týždeň sa nedá tvoriť. Veľa času mi pohlcuje príprava na prácu s deťmi. Musím rozmýšľať nad každou prácou ako ju dokončiť, ako deťom poradiť, čo urobiť, aby práca mala význam a zmysel,“ vysvetľuje.

Stále sa hľadá

Hoci Miroslav Capovčák aktívne tvorí už niekoľko desaťročí a rád experimentuje, spokojný so svojou tvorbou nie je.

„To nebudem nikdy. Stále sa hľadám, snažím sa objavovať niečo nové. Niekedy práve na základe detských výtvorov skúšam nové aj ja. V súčasnosti robím úplne abstraktné veci, používam netradičné materiály. Vraciam sa k obrazom, komponujem do nich niečo trochu reálne, snažím sa robiť farbami, ktoré reálne nie sú. Ostať stále pri jednom štýle je ubíjajúce,“ hovorí.

„Nechcem sa vracať späť k tomu, čo som robil pred 20 či 30 rokmi. Motív alebo téma môže ostať, ale skúšam ju urobiť celkom ináč,“ dodáva.

Zrelosť a múdrosť

Päť krížikov na chrbte i medzinárodné uznanie jeho pedagogickej práce zvádza k tvrdeniu, že Capovčák dozrel.

„Je to profesionálna deformácia, ale vždy keď žiaci odídu zo školy, myslím si, že tí čo prišli po nich, by to už mali vedieť. Potom sa pristihnem pri tom, že veď oni to ešte vedieť nemôžu. Moja zrelosť je v tom, že sa cítim voči tým, čo to nevedia, múdry,“ hovorí s úsmevom.

„Zrelosť spočíva aj v tom, že keď sa niečo pri učení nepodarí a neujme, viem nájsť inú metódu, ako vysvetliť potrebné. To, čo nevyjde, je najlepšie. V ňom treba hľadať východisko. Keď začíname práce, urobíme najprv škvrnu. Rozlejeme farbu a deti v škvrne pracujú. Musia tvoriť na základe toho, že sa nám niečo pošpinilo. Ale pošpinilo sa vedome.“

Pre radosť

S radosťou by sa ujal vyučovať aj dospelých. „Netreba učiť dospelých, že musia maľovať tak ako ja. Umenie pre ľudí, ktorí sa chcú učiť, by malo byť skôr hrou, zábavou,“ hovorí Capovčák.

„V umení ťažko povedať čo je správne a čo nesprávne. Umenie nemá prísne pravidlá. Musíte zvládnuť techniku maľby, naučiť sa, ako sa farby miešajú, nanášajú. Ako pedagóg hodnotím to, či viete narábať so štetcom alebo nie, či kompozične obraz nepadá, či je vyvážený. Všetko ostatné je už iba na základe vlastných pocitov.“

Fakty

Kto je Miroslav Capovčák

Sninský rodák Miroslav Capovčák vyštudoval odbor propagačnej grafiky na Strednej škole umeleckého priemyslu v Košiciach a učiteľský odbor v kombinácii ruský jazyk – výtvarná výchova na Pedagogickej fakulte UPJŠ v Prešove. Žije a pôsobí v Michalovciach. V Rokytove pri Humennom pravidelne organizuje výtvarné plenéry a tvorivé konzultačné stretnutia.

V roku 2006 založil Súkromnú základnú umeleckú školu v Michalovciach so zameraním na kreatívne vyučovanie výtvarnej výchovy a prípravu žiakov na stredné a vysoké školy s výtvarným zameraním. Pôsobí aj ako lektor a porotca .

V pedagogickej praxi Capovčák zaznamenal so svojimi žiakmi výrazné úspechy v domácich i zahraničných súťažiach a výstavách na Slovensku, ale aj v Poľsku, Macedónsku, Bulharsku, Českej republike. Na svetovej výstave v Taiwane v roku 2008 získal najvyššie ocenenie - Zlatú medailu. Na medzinárodnej súťaži v Novej Zagore v Bulharsku v roku 2007 získal cenu pre najlepšieho pedagóga súťaže. V roku 2009 bol vyhlásený za Pedagóga roka v SR.

V autorskej maliarskej tvorbe preferuje portrét, krajinu a zátišie. Venuje sa aj monumentálnej tvorbe. Absolvoval niekoľko individuálnych a kolektívnych výstav na Slovensku, v Poľsku, Maďarsku a Rumunsku.

mm



huko_capovcak_foto2_jo_res.jpg
Z tvorby. Najdôležitejšie je stále hľadať niečo nové.
Foto: jo

Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príbehy investorov: Na čo si dávať pozor?
  2. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  3. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  4. Po mesiacoch konečne jazdia na nových autách
  5. Ako môžu deti stráviť zmysluplný čas s modernými technológiami?
  6. Viete, ako dlho trvá stiahnuť 3 GB v 5G sieti?
  7. Tajná komunita, v ktorej nakupujete so zľavami až do 80%
  8. Aká je pravda o francúzskych autách?
  9. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  10. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  1. McDonald’s spustil službu McDelivery už aj v Prešove
  2. Slovak model of the short - time work (Kurzarbeit)
  3. Po mesiacoch konečne jazdia na nových autách
  4. Ako môžu deti stráviť zmysluplný čas s modernými technológiami?
  5. Viete, ako dlho trvá stiahnuť 3 GB v 5G sieti?
  6. Aká je pravda o francúzskych autách?
  7. Tajná komunita, v ktorej nakupujete so zľavami až do 80%
  8. SYNLAB je v Európe jednotkou v laboratórnej diagnostike
  9. Ľudia vymieňajú autá za elektrobicykle. Záujem v Trenčíne rastie
  10. Opäť štartuje projekt Futbal v meste
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 17 199
  2. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 13 461
  3. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 11 435
  4. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 8 841
  5. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 8 271
  6. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel 7 826
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 7 437
  8. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov 6 654
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 6 333
  10. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite 5 416
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Už ani fitnesscentrá či kúpaliská. Kde ešte treba testy?

Štát kúpil 64,9 milióna antigénových testov, množstvo ešte nepoužil.

6 h
Covid automat: Aké je rozdelenie okresov?

Opatrenia sú postavené na regionálnom systéme.

3 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop