Korzár logo Korzár Horný Zemplín
Streda, 8. apríl, 2020 | Meniny má Albert

V rýchliku Šarišan sa platí za zápach, hrdzu a špinu

Železnice pre nápor cestujúcich nasadzujú najstaršie vozne do víkendových posilových vlakov.

Toalety. Hoci vyčistené a vyumývané, pôsobia odpudzujúco.Toalety. Hoci vyčistené a vyumývané, pôsobia odpudzujúco. (Zdroj: Jana Otriová)

Nespokojným odporúčajú prestúpiť na iné.

HUMENNÉ. Rýchlik Šarišan z Bratislavy do Humenného jazdí v piatok a v nedeľu v opačnom smere.

„Vozne sú staré, hrdzavé. Vnútri je špina a prach. Aj keď vozne upratujú, sú také zničené, že to ani nevidno. Toalety sú vyslovený hnus. Niekedy netečie voda a po vozni sa šíri zápach,“ hovorí študentka Jana Židziková, ktorá Šarišanom cestuje často.

„Od Popradu v zime vypínajú kúrenie. Okná zle tesnia a fúka cez ne,“ pridáva sa 22-ročná Veronika, študentka v Ružomberku.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Ceny lístkov stúpajú, ale úroveň cestovania je otrasná,“ dodáva Ľubica Židziková.

„Špina, hrdza, smrad. Takto pocestujem až do Žiliny. Nemôžem ísť iným vlakom, lebo cestujem z práce na školenie a musí tam byť včas,“ hovorí pracovníčka banky Zuzana.

Všetci oslovení cestujúci nastupovali v nedeľu o 14.15 do Šarišanu na humenskej hlavnej stanici.

Vozne sú staré a opotrebované

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) argumentuje tým, že pre uspokojenie dopytu cestujúcich po doprave cez víkendy nasadzuje do vlakov aj najstaršie vozne, ktoré bežne cez pracovné dni po koľajniciach nepremávajú.

„Šarišan je posilový rýchlik. Je radený z vozňov, ktoré majú tridsať a viac rokov,“ zdôrazňuje Jana Morháčová, riaditeľka odboru komunikácie ZSSK.

Nespokojnosť s čistotou podľa nej môže súvisieť s celkovým stavom vozňov.

„Také staré a opotrebované vozne jednoducho už nie je možné vyčistiť a odstrániť zápach tak, aby pôsobili komfortne,“ hovorí.

Od tohto roka sa do vlakov a na železničných staniciach zavádzajú štandardy na zlepšenie úrovne cestovania.

„Štandardy vo vlakoch sa zavádzajú postupne a majú svoje výnimky, okrem iného aj posilové vlaky,“ dodáva.

Foto: Jana Otriová

Železnice sa sťažujú na peniaze

Základným problémom je podľa nej celkový stav vozňového parku ZSSK a najmä zanedbávanie investícií do jeho výmeny posledných 20 rokov.

„Vozňový park ZSSK je zastaraný, až muzeálny. Vlastníme vyše tisíc vozňov, ich priemerný vek je 22 rokov. Len 38 percent klasických vozňov je vo veku do 20 rokov. Z celkového počtu vozňov je asi tretina starších ako 30 rokov,“ vysvetľuje.

Štát podľa slov Jany Morháčovej nachádza v rozpočte prostriedky len na prevádzku, aj to nie na celý rozsah výkonov, ktorý si objednáva, a tržby sú zasa limitované regulovaným cestovným. Na investície zdroje nie sú.

„Obmedzené možnosti štátu v štátnom rozpočte nám umožňujú ročne modernizovať len 20 – 25 vozňov v priemere z počtu tisíc vozňov, ktoré vlastníme. Nákup nových vozňov je ešte v nižšom počte ročne. ZSSK nekúpila jedinú ucelenú súpravu pre diaľkovú dopravu od roku 1989,“ dopĺňa.

Rada: Cestujte iným vlakom

Cestujúcej verejnosti odporúča Morháčová využiť na uvedenej trase, pravdaže s prestupom, aj iné vlaky radené z nových či modernizovaných vozňov.

„Sú to štyri IC vlaky, alebo osem rýchlikov, ktoré idú pravidelne každé dve hodiny. Následne možno prestúpiť na regionálne vlaky do Humenného, ktoré sú zväčša radené z nových regionálnych vlakov nakúpených z eurofondov,“ hovorí.

Nové komfortné vlaky za európske peniaze môžu podľa jej slov premávať len na regionálnych tratiach.

„Tieto vlaky sú prísne viazané podľa pravidiel Únie na regionálnu dopravu, a to len na trasách, ktoré boli Bruselom odobrené. Po dodaní všetkých vlakov bude približne polovica regionálnej dopravy, alebo necelých 25 percent všetkých výkonov ZSSK za rok, realizovaných eurovlakmi. Tieto súpravy nie je možné nasadzovať na rýchliky,“ vysvetľuje.

Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Originálne ochranné rúško pre každého!
  2. Prečo by ste mali prestať kosiť? Lebo budete mať krajší trávnik
  3. Krížovky nielen na veľkonočné lúštenie
  4. Denník SME s rúškom na ochranu tváre len za 2,90 €
  5. Vo VÚB si odložíte splátky až na 9 mesiacov
  6. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  7. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  8. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  9. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  10. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami
  1. Nadácia Orange navýši Fond pomoci o ďalších 100 000 eur
  2. O2 Športová akadémia Mateja Tótha spúšťa Telesnú na doma
  3. Originálne ochranné rúško pre každého!
  4. BILLA venovala seniorom potravinové balíčky
  5. Prečo by ste mali prestať kosiť? Lebo budete mať krajší trávnik
  6. Krížovky nielen na veľkonočné lúštenie
  7. Denník SME s rúškom na ochranu tváre len za 2,90 €
  8. Sú vaše deti teraz viac na nete?Zoberte ich na www.detinanete.sk
  9. Pri kúpe klimatizácie sa oplatí poznať aj druhý názor
  10. Vo VÚB si odložíte splátky až na 9 mesiacov
  1. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy 28 659
  2. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší? 26 840
  3. Prečo by ste mali prestať kosiť? Lebo budete mať krajší trávnik 24 581
  4. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho 21 116
  5. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace 20 875
  6. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami 18 991
  7. Pľúcne ventilátory zo stieračov na nový Leon. Skvelý nápad SEAT! 17 638
  8. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná? 17 033
  9. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok 13 058
  10. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť? 12 031

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Matovič kontroluje čísla pred tlačovkou.
Martin Fedor, zakladateľ a partner spoločnosti Sandberg Capital.
Komentár Petra Schutza

Šialenstvo a tretia cesta

Buď sa Slovensko vráti ku (ko)existencii s plnou cirkuláciou ľudí, alebo zhynie.

Peter Schutz.
Ivan Mikloš

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop