Korzár logo Korzár Horný Zemplín
Piatok, 7. máj, 2021 | Meniny má MonikaKrížovkyKrížovky

V rýchliku Šarišan sa platí za zápach, hrdzu a špinu

Železnice pre nápor cestujúcich nasadzujú najstaršie vozne do víkendových posilových vlakov.

Toalety. Hoci vyčistené a vyumývané, pôsobia odpudzujúco.Toalety. Hoci vyčistené a vyumývané, pôsobia odpudzujúco. (Zdroj: Jana Otriová)

Nespokojným odporúčajú prestúpiť na iné.

HUMENNÉ. Rýchlik Šarišan z Bratislavy do Humenného jazdí v piatok a v nedeľu v opačnom smere.

„Vozne sú staré, hrdzavé. Vnútri je špina a prach. Aj keď vozne upratujú, sú také zničené, že to ani nevidno. Toalety sú vyslovený hnus. Niekedy netečie voda a po vozni sa šíri zápach,“ hovorí študentka Jana Židziková, ktorá Šarišanom cestuje často.

„Od Popradu v zime vypínajú kúrenie. Okná zle tesnia a fúka cez ne,“ pridáva sa 22-ročná Veronika, študentka v Ružomberku.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

„Ceny lístkov stúpajú, ale úroveň cestovania je otrasná,“ dodáva Ľubica Židziková.

„Špina, hrdza, smrad. Takto pocestujem až do Žiliny. Nemôžem ísť iným vlakom, lebo cestujem z práce na školenie a musí tam byť včas,“ hovorí pracovníčka banky Zuzana.

Všetci oslovení cestujúci nastupovali v nedeľu o 14.15 do Šarišanu na humenskej hlavnej stanici.

Vozne sú staré a opotrebované

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) argumentuje tým, že pre uspokojenie dopytu cestujúcich po doprave cez víkendy nasadzuje do vlakov aj najstaršie vozne, ktoré bežne cez pracovné dni po koľajniciach nepremávajú.

„Šarišan je posilový rýchlik. Je radený z vozňov, ktoré majú tridsať a viac rokov,“ zdôrazňuje Jana Morháčová, riaditeľka odboru komunikácie ZSSK.

Nespokojnosť s čistotou podľa nej môže súvisieť s celkovým stavom vozňov.

Skryť Vypnúť reklamu

„Také staré a opotrebované vozne jednoducho už nie je možné vyčistiť a odstrániť zápach tak, aby pôsobili komfortne,“ hovorí.

Od tohto roka sa do vlakov a na železničných staniciach zavádzajú štandardy na zlepšenie úrovne cestovania.

„Štandardy vo vlakoch sa zavádzajú postupne a majú svoje výnimky, okrem iného aj posilové vlaky,“ dodáva.

Foto: Jana Otriová

Železnice sa sťažujú na peniaze

Základným problémom je podľa nej celkový stav vozňového parku ZSSK a najmä zanedbávanie investícií do jeho výmeny posledných 20 rokov.

„Vozňový park ZSSK je zastaraný, až muzeálny. Vlastníme vyše tisíc vozňov, ich priemerný vek je 22 rokov. Len 38 percent klasických vozňov je vo veku do 20 rokov. Z celkového počtu vozňov je asi tretina starších ako 30 rokov,“ vysvetľuje.

Skryť Vypnúť reklamu

Štát podľa slov Jany Morháčovej nachádza v rozpočte prostriedky len na prevádzku, aj to nie na celý rozsah výkonov, ktorý si objednáva, a tržby sú zasa limitované regulovaným cestovným. Na investície zdroje nie sú.

„Obmedzené možnosti štátu v štátnom rozpočte nám umožňujú ročne modernizovať len 20 – 25 vozňov v priemere z počtu tisíc vozňov, ktoré vlastníme. Nákup nových vozňov je ešte v nižšom počte ročne. ZSSK nekúpila jedinú ucelenú súpravu pre diaľkovú dopravu od roku 1989,“ dopĺňa.

Rada: Cestujte iným vlakom

Cestujúcej verejnosti odporúča Morháčová využiť na uvedenej trase, pravdaže s prestupom, aj iné vlaky radené z nových či modernizovaných vozňov.

„Sú to štyri IC vlaky, alebo osem rýchlikov, ktoré idú pravidelne každé dve hodiny. Následne možno prestúpiť na regionálne vlaky do Humenného, ktoré sú zväčša radené z nových regionálnych vlakov nakúpených z eurofondov,“ hovorí.

Nové komfortné vlaky za európske peniaze môžu podľa jej slov premávať len na regionálnych tratiach.

„Tieto vlaky sú prísne viazané podľa pravidiel Únie na regionálnu dopravu, a to len na trasách, ktoré boli Bruselom odobrené. Po dodaní všetkých vlakov bude približne polovica regionálnej dopravy, alebo necelých 25 percent všetkých výkonov ZSSK za rok, realizovaných eurovlakmi. Tieto súpravy nie je možné nasadzovať na rýchliky,“ vysvetľuje.

Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príbehy investorov: Na čo si dávať pozor?
  2. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  3. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  4. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  5. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  6. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  7. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  8. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  9. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  10. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička
  1. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  2. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  3. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  4. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  5. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  6. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  7. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  8. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  9. Ako zabezpečiť vhodné podmienky na dôstojnú prácu?
  10. Moderná drevostavba s vlastným rukopisom
  1. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 58 013
  2. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 18 544
  3. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 14 896
  4. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 12 617
  5. Minerálky pod lupou. Kedy nám škodia a kedy prospievajú? 8 084
  6. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 8 019
  7. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 7 866
  8. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 7 282
  9. Tipy od delegátky: Egypt má veľa turistami neobjavených miest 7 181
  10. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 7 029
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

A ako sa predraží prenájom či predaj bytu? Pozrite si prepočty.

8 h

Väzba nenahrádza trest. Má byť humánna.

6 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop