Korzár logo Korzár Horný Zemplín
Pondelok, 6. február, 2023 | Meniny má Dorota

V rýchliku Šarišan sa platí za zápach, hrdzu a špinu

Železnice pre nápor cestujúcich nasadzujú najstaršie vozne do víkendových posilových vlakov.

Toalety. Hoci vyčistené a vyumývané, pôsobia odpudzujúco.Toalety. Hoci vyčistené a vyumývané, pôsobia odpudzujúco. (Zdroj: Jana Otriová)

Nespokojným odporúčajú prestúpiť na iné.

HUMENNÉ. Rýchlik Šarišan z Bratislavy do Humenného jazdí v piatok a v nedeľu v opačnom smere.

„Vozne sú staré, hrdzavé. Vnútri je špina a prach. Aj keď vozne upratujú, sú také zničené, že to ani nevidno. Toalety sú vyslovený hnus. Niekedy netečie voda a po vozni sa šíri zápach,“ hovorí študentka Jana Židziková, ktorá Šarišanom cestuje často.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Od Popradu v zime vypínajú kúrenie. Okná zle tesnia a fúka cez ne,“ pridáva sa 22-ročná Veronika, študentka v Ružomberku.

SkryťVypnúť reklamu

„Ceny lístkov stúpajú, ale úroveň cestovania je otrasná,“ dodáva Ľubica Židziková.

„Špina, hrdza, smrad. Takto pocestujem až do Žiliny. Nemôžem ísť iným vlakom, lebo cestujem z práce na školenie a musí tam byť včas,“ hovorí pracovníčka banky Zuzana.

Všetci oslovení cestujúci nastupovali v nedeľu o 14.15 do Šarišanu na humenskej hlavnej stanici.

Vozne sú staré a opotrebované

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) argumentuje tým, že pre uspokojenie dopytu cestujúcich po doprave cez víkendy nasadzuje do vlakov aj najstaršie vozne, ktoré bežne cez pracovné dni po koľajniciach nepremávajú.

„Šarišan je posilový rýchlik. Je radený z vozňov, ktoré majú tridsať a viac rokov,“ zdôrazňuje Jana Morháčová, riaditeľka odboru komunikácie ZSSK.

Nespokojnosť s čistotou podľa nej môže súvisieť s celkovým stavom vozňov.

SkryťVypnúť reklamu

„Také staré a opotrebované vozne jednoducho už nie je možné vyčistiť a odstrániť zápach tak, aby pôsobili komfortne,“ hovorí.

Od tohto roka sa do vlakov a na železničných staniciach zavádzajú štandardy na zlepšenie úrovne cestovania.

„Štandardy vo vlakoch sa zavádzajú postupne a majú svoje výnimky, okrem iného aj posilové vlaky,“ dodáva.

Foto: Jana Otriová

Železnice sa sťažujú na peniaze

Základným problémom je podľa nej celkový stav vozňového parku ZSSK a najmä zanedbávanie investícií do jeho výmeny posledných 20 rokov.

„Vozňový park ZSSK je zastaraný, až muzeálny. Vlastníme vyše tisíc vozňov, ich priemerný vek je 22 rokov. Len 38 percent klasických vozňov je vo veku do 20 rokov. Z celkového počtu vozňov je asi tretina starších ako 30 rokov,“ vysvetľuje.

SkryťVypnúť reklamu

Štát podľa slov Jany Morháčovej nachádza v rozpočte prostriedky len na prevádzku, aj to nie na celý rozsah výkonov, ktorý si objednáva, a tržby sú zasa limitované regulovaným cestovným. Na investície zdroje nie sú.

„Obmedzené možnosti štátu v štátnom rozpočte nám umožňujú ročne modernizovať len 20 – 25 vozňov v priemere z počtu tisíc vozňov, ktoré vlastníme. Nákup nových vozňov je ešte v nižšom počte ročne. ZSSK nekúpila jedinú ucelenú súpravu pre diaľkovú dopravu od roku 1989,“ dopĺňa.

Rada: Cestujte iným vlakom

Cestujúcej verejnosti odporúča Morháčová využiť na uvedenej trase, pravdaže s prestupom, aj iné vlaky radené z nových či modernizovaných vozňov.

„Sú to štyri IC vlaky, alebo osem rýchlikov, ktoré idú pravidelne každé dve hodiny. Následne možno prestúpiť na regionálne vlaky do Humenného, ktoré sú zväčša radené z nových regionálnych vlakov nakúpených z eurofondov,“ hovorí.

Nové komfortné vlaky za európske peniaze môžu podľa jej slov premávať len na regionálnych tratiach.

„Tieto vlaky sú prísne viazané podľa pravidiel Únie na regionálnu dopravu, a to len na trasách, ktoré boli Bruselom odobrené. Po dodaní všetkých vlakov bude približne polovica regionálnej dopravy, alebo necelých 25 percent všetkých výkonov ZSSK za rok, realizovaných eurovlakmi. Tieto súpravy nie je možné nasadzovať na rýchliky,“ vysvetľuje.

Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. UNYP rozširuje svoj BA program o tri nové zamerania
  2. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  3. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  4. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  5. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  7. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  8. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  1. Nadácia COOP Jednota podporila Nemocnicu s poliklinikou Brezno
  2. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  3. UNYP rozširuje svoj BA program o tri nové zamerania
  4. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  5. Tím súťažného kvízu Riskuj! vyráža za fanúšikmi do Košíc
  6. Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
  7. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  8. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 14 300
  2. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 212
  3. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 2 687
  4. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 724
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 139
  6. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 1 127
  7. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 829
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 772

Blogy SME

  1. Matúš Lazúr: O hodinách zatváracích a otváracích.
  2. Věra Tepličková: Vážení občania, teraz zbytočne neotravujme
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Abrahám
  4. Marián Viskupič: Zákaz nedeľného predaja po x-té, alebo ako chcú konzervatívci "pomáhať" zákazmi
  5. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Sociálne služby pre zdravotne znevýhodnených podľa medzinárodných štandardov nie sú dostupné
  6. Marek Brenčič: Pár kilometrov od agresora, dva týždne na Ukrajine
  7. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart
  8. Dada Vozáriková: Dodávkou do Dánska (beh cez prekážky)
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 25 852
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 13 606
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 8 827
  4. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 238
  5. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 833
  6. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 098
  7. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 2 951
  8. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 2 389
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zemetrasenie zničilo aj mešity, záchranné práce komplikuje sneh.

Dve silné zemetrasenia zabili najmenej 1200 ľudí.


2 h
Peter Tkačenko

Hnutie postupuje podobne ako v minulosti, a čaká iný výsledok.


35m
Štrbské Pleso.

Vplyv finančníkov v tatranskej osade vidieť na každom kroku.


3. feb
Pátranie po preživších v troskách zničených budov po zemetrasení v Turecku a Sýrii.

Ranné zemetrasenie si v Turecku a Sýrii vyžiadalo už viac ako 1200 obetí.


TASR a 1 ďalší 7 h

Blogy SME

  1. Matúš Lazúr: O hodinách zatváracích a otváracích.
  2. Věra Tepličková: Vážení občania, teraz zbytočne neotravujme
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Abrahám
  4. Marián Viskupič: Zákaz nedeľného predaja po x-té, alebo ako chcú konzervatívci "pomáhať" zákazmi
  5. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Sociálne služby pre zdravotne znevýhodnených podľa medzinárodných štandardov nie sú dostupné
  6. Marek Brenčič: Pár kilometrov od agresora, dva týždne na Ukrajine
  7. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart
  8. Dada Vozáriková: Dodávkou do Dánska (beh cez prekážky)
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 25 852
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 13 606
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 8 827
  4. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 238
  5. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 833
  6. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 098
  7. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 2 951
  8. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 2 389
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu