Korzár logo Korzár Horný Zemplín
Utorok, 20. august, 2019 | Meniny má Anabela
Nájdete nás na webe

V rýchliku Šarišan sa platí za zápach, hrdzu a špinu

Železnice pre nápor cestujúcich nasadzujú najstaršie vozne do víkendových posilových vlakov.

Toalety. Hoci vyčistené a vyumývané, pôsobia odpudzujúco.Toalety. Hoci vyčistené a vyumývané, pôsobia odpudzujúco.(Zdroj: Jana Otriová)

Nespokojným odporúčajú prestúpiť na iné.

HUMENNÉ. Rýchlik Šarišan z Bratislavy do Humenného jazdí v piatok a v nedeľu v opačnom smere.

„Vozne sú staré, hrdzavé. Vnútri je špina a prach. Aj keď vozne upratujú, sú také zničené, že to ani nevidno. Toalety sú vyslovený hnus. Niekedy netečie voda a po vozni sa šíri zápach,“ hovorí študentka Jana Židziková, ktorá Šarišanom cestuje často.

„Od Popradu v zime vypínajú kúrenie. Okná zle tesnia a fúka cez ne,“ pridáva sa 22-ročná Veronika, študentka v Ružomberku.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Ceny lístkov stúpajú, ale úroveň cestovania je otrasná,“ dodáva Ľubica Židziková.

„Špina, hrdza, smrad. Takto pocestujem až do Žiliny. Nemôžem ísť iným vlakom, lebo cestujem z práce na školenie a musí tam byť včas,“ hovorí pracovníčka banky Zuzana.

Všetci oslovení cestujúci nastupovali v nedeľu o 14.15 do Šarišanu na humenskej hlavnej stanici.

Vozne sú staré a opotrebované

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) argumentuje tým, že pre uspokojenie dopytu cestujúcich po doprave cez víkendy nasadzuje do vlakov aj najstaršie vozne, ktoré bežne cez pracovné dni po koľajniciach nepremávajú.

„Šarišan je posilový rýchlik. Je radený z vozňov, ktoré majú tridsať a viac rokov,“ zdôrazňuje Jana Morháčová, riaditeľka odboru komunikácie ZSSK.

Nespokojnosť s čistotou podľa nej môže súvisieť s celkovým stavom vozňov.

„Také staré a opotrebované vozne jednoducho už nie je možné vyčistiť a odstrániť zápach tak, aby pôsobili komfortne,“ hovorí.

Od tohto roka sa do vlakov a na železničných staniciach zavádzajú štandardy na zlepšenie úrovne cestovania.

„Štandardy vo vlakoch sa zavádzajú postupne a majú svoje výnimky, okrem iného aj posilové vlaky,“ dodáva.

Foto: Jana Otriová

Železnice sa sťažujú na peniaze

Základným problémom je podľa nej celkový stav vozňového parku ZSSK a najmä zanedbávanie investícií do jeho výmeny posledných 20 rokov.

„Vozňový park ZSSK je zastaraný, až muzeálny. Vlastníme vyše tisíc vozňov, ich priemerný vek je 22 rokov. Len 38 percent klasických vozňov je vo veku do 20 rokov. Z celkového počtu vozňov je asi tretina starších ako 30 rokov,“ vysvetľuje.

Štát podľa slov Jany Morháčovej nachádza v rozpočte prostriedky len na prevádzku, aj to nie na celý rozsah výkonov, ktorý si objednáva, a tržby sú zasa limitované regulovaným cestovným. Na investície zdroje nie sú.

„Obmedzené možnosti štátu v štátnom rozpočte nám umožňujú ročne modernizovať len 20 – 25 vozňov v priemere z počtu tisíc vozňov, ktoré vlastníme. Nákup nových vozňov je ešte v nižšom počte ročne. ZSSK nekúpila jedinú ucelenú súpravu pre diaľkovú dopravu od roku 1989,“ dopĺňa.

Rada: Cestujte iným vlakom

Cestujúcej verejnosti odporúča Morháčová využiť na uvedenej trase, pravdaže s prestupom, aj iné vlaky radené z nových či modernizovaných vozňov.

„Sú to štyri IC vlaky, alebo osem rýchlikov, ktoré idú pravidelne každé dve hodiny. Následne možno prestúpiť na regionálne vlaky do Humenného, ktoré sú zväčša radené z nových regionálnych vlakov nakúpených z eurofondov,“ hovorí.

Nové komfortné vlaky za európske peniaze môžu podľa jej slov premávať len na regionálnych tratiach.

„Tieto vlaky sú prísne viazané podľa pravidiel Únie na regionálnu dopravu, a to len na trasách, ktoré boli Bruselom odobrené. Po dodaní všetkých vlakov bude približne polovica regionálnej dopravy, alebo necelých 25 percent všetkých výkonov ZSSK za rok, realizovaných eurovlakmi. Tieto súpravy nie je možné nasadzovať na rýchliky,“ vysvetľuje.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene)
  2. Posezónna špeciálna ponuka na špičkové japonské klimatizácie
  3. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte
  4. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu?
  5. Mesto Košice hľadá riaditeľov mestských podnikov
  6. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku?
  7. V bankovom svete prežijú len tí, ktorí inovujú
  8. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne
  9. Kaufland potvrdil pozíciu lídra v ponuke slovenských výrobkov
  10. Parkovací asistent VW vám pomôže, keď už stratíte nervy
  1. Dobrá správa z Domaše: Hotel Zátoka na Eve opäť funguje
  2. Prečo si investori zadávajú do vyhľadávača ružové diamanty?
  3. Oslava prvého miliónu dopadla šokujúco
  4. The High Tatras – a destination of unforgettable moments
  5. Leto pomaly končí: Výlety, ktoré ešte stihnete a takmer zadarmo
  6. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene)
  7. Posezónna špeciálna ponuka na špičkové japonské klimatizácie
  8. FOKUS očnú optiku a FOKUS optik kúpil MiddleCap Group S.A.
  9. Na horúčavy myslite už pri stavbe domu
  10. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte
  1. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu? 14 167
  2. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte 10 877
  3. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene) 10 170
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku? 7 111
  5. Na horúčavy myslite už pri stavbe domu 6 587
  6. Last minute tipy: All inclusive dovolenka na Severnom Cypre 5 173
  7. Malebné severné Taliansko: Hory, jazerá, krásne mestá aj móda 4 713
  8. Farma v Krtíši je stredoeurópskym unikátom. Majiteľ neberie plat 4 596
  9. Dovolenka na Malorke: Tipy na hotely pre rodiny s deťmi 4 350
  10. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne 3 719

Neprehliadnite tiež

Najväčší zelený projekt na Slovensku. Tajný darca vraj vysadí 24-tisíc stromov

Starostka viac neprezradí, poslanec Rovinský neverí, mestská zeleň o ničom nevie.

Pomôže záhadný filantrop výsadbou tisícov stromov rozšíreniu Slaneckej cesty, ktorému zatiaľ bráni výrub stoviek topoľov?

Vodohospodári upravujú časť Torysy, obyvatelia majú stále obavy

Na Maybaumovej ostali po ťažkej technike zničené chodníky.

Rieka Torysa v Prešove.

Na muža útočil črepom z fľaše, na ženu s dojčaťom sa zaháňal nožom

Súd vzal do väzby Medzevčana, obvineného z nebezpečného vyhrážania.

Kevin na súde pri rozhodovaní o väzbe.

Kalša zvládla ťažký úvod. Rovnaké umiestnenie by brala aj na záver sezóny

Piate kolo III. ligy Východ hodnotí Ľubomír Maďarik.

Tréner nováčika z Kalše Ľubomír Maďarik má zatiaľ dôvod na spokojnosť.

Hlavné správy zo Sme.sk

Marian Kočner
Podcast Dobré Ráno
Stĺpček Petra Schutza

Čo sú fakty a čo chválenkárstvo Kočnera

Nezostáva nič, len si trpezlivo počkať, čo sa z Threemy dovyšetrí a čo nie.

Komentátor SME Peter Schutz.

Lipšic: Fico si s Kočnerom tyká a nepoprel, že sa stretávali (video)

Vládol nám tu organizovaný zločin, tvrdí Daniel Lipšic.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop