Korzár logo Korzár Prešov

Prešovskú župu stojí vykrývanie strát vo verejnej doprave čoraz viac

Dotácia sa zvýšila trojnásobne od času, kedy túto oblasť prevzali vyššie územné celky.

Prímestská doprava. Za päť rokov si z rozpočtu PSK vyžiadala o šesť miliónov eur viac.Prímestská doprava. Za päť rokov si z rozpočtu PSK vyžiadala o šesť miliónov eur viac. (Zdroj: Michal Frank)

Dotácia na vykrývanie strát vo verejnej doprave sa zvýšila trojnásobne od času, kedy túto oblasť prevzali vyššie územné celky. Pravicoví poslanci presadzujú hospodárnejšie nakladanie s peniazmi, ktoré idú do dopravy. Vedenie župy tvrdí, že opatrenia spravilo, je však prístupné ďalším rokovaniam.

PREŠOV. Straty dopravcov za služby vo verejnom záujme sú čoraz vyššie. Vykrývajú sa z rozpočtu Prešovského samosprávneho kraja (PSK).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako sme informovali, v minulom roku dosiahli tieto straty 18 miliónov eur. Z rozpočtu PSK bolo dopravcom uhradených 16 a pol milióna eur.

SkryťVypnúť reklamu

Vokál: Je to už priveľa

„Viac než osemnásť miliónov eur je už priveľká suma na to, aby sa len tak zobrala na vedomie. Je nevyhnutné prijať opatrenia, ktoré znížia tieto náklady a ušetrené peniaze využiť v Prešovskom kraji omnoho lepšie,“ uviedol predseda opozičné poslaneckého klubu Eduard Vokál (SDKÚ-DS).

Pravicoví poslanci poukazujú na to, že suma, ktorou PSK dotuje dopravcov sa každoročne zvyšuje. Jej výška je už trojnásobná oproti začiatkom.

„Po tohtoročnom výraznom zvýšení cestovného, ktoré sa udialo bez informovania poslancov, sa môže doprava vo verejnom záujme, bez hľadania riešenia, ocitnúť na konci roka 2014 v ešte horšej situácii,“ doplnil Vokál.

Obavy z nárastu strát

Podpredseda klubu Stanislav Kahanec (KDH) predložil návrh, v ktorom žiadal, aby Úrad PSK predložil na októbrové zastupiteľstvo materiál: „Návrh riešenia dopravy pre zefektívnenie nákladov na zabezpečenie výkonov vo verejnom záujme a zabezpečenie dopravnej obslužnosti PSK“.

SkryťVypnúť reklamu

Jeho zámer ostal nevypočutý. „Iba nárast cestovného problémy nerieši, ba naopak, môže spôsobiť úbytok cestujúcich a ďalší pokles tržieb dopravcov, a teda aj ďalší nárast straty, ktorú bude musieť PSK uhradiť,“ dodal Stanislav Kahanec.

Výška dotácie vyplýva zo zmluvy

„Vôbec sa nebránime konštruktívnym návrhom, ktoré pomôžu zlepšiť situáciu v prímestskej autobusovej doprave. Prekvapuje nás však, prečo pravicoví poslanci chcú riešiť prímestskú autobusovú dopravu prostredníctvom médií a nerobia tak tam, kde to je zmysluplné,“ tlmočila stanovisko predsedu PSK Petra Chudíka (Smer-SD) hovorkyňa Veronika Fitzeková.

Ako uviedla, dotácie pre verejných dopravcov sú známe a vyplácané na základe ekonomicky oprávnených nákladov. Vyplývajú zo zmluvy, podpísanej ešte v marci 2009. V tom období mala poslaneckú väčšinu pravica, jej zástupcovia sa na zúčastňovali na rokovaniach s dopravcami.

SkryťVypnúť reklamu

„Celý proces trval asi dva roky, ale napokon pravicoví poslanci odsúhlasili zmluvu, na základe ktorej dodnes samosprávny kraj platí dopravcom dotácie vo verejnom záujme,“ doplnila Fitzeková.

PSK: Zásahy by pocítili cestujúci

Fakt, že suma na vykrytie strát vo verejnej doprave neúmerne narástla, PSK nepopiera. Za päť rokov sa zvýšila o šesť miliónov eur.

Podľa hovorkyne už PSK na tento fakt upozorňoval a pripravil opatrenia, ako nepriaznivý trend zvrátiť: „V roku 2011 sme optimalizovali dopravné výkony o 4 percentá, čo predstavuje 600–tisíc km. Ročné výkony sú teda vo výške 28 400 000 kilometrov. Bolo to jedno z možných opatrení, ktoré však zároveň prinieslo aj ďalšie zníženie počtu cestujúcich a následne nižšie tržby. Od januára 2014 sme v Prešovskom kraji upravili cestovné na úroveň cestovného v Košickom kraji. V priebehu roka budeme vývoj sledovať a optimalizovať. V tejto chvíli nevidíme reálnu možnosť ako ušetriť finančné prostriedky v autobusovej doprave tak, aby to nepocítili cestujúci. Jedinou možnosťou sa zdá byť opätovné zníženie výkonov, ale to by výrazne postihlo dopravnú obslužnosť regiónu. Nechceme pristúpiť k tomuto kroku, ktorý by znížil komfort obyvateľov nášho kraja.“

Ako dodala, náklady na kilometer patria na Slovensku k najnižším. Vychádzajú na 1,17 eura, menej majú Trnava (1,12) a Košice (1,16).

Župan odkázal poslancom, že „rád sa zoznámi s predloženými možnosťami“. O návrhoch mieni rokovať a „pomôcť uviesť ich do praxe“, ale nechce to riešiť cez médiá.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 19 863
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 434
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 651
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 399
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 041
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 220
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 656
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 512
  1. Timotej Opálek: Mumford & Sons - Rushmere
  2. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  3. Eva Záhorská: Katastrofa menom Slintačka a krívačka
  4. Aleksander Prętnicki: Bratislavský Expres - Vlna tieňov
  5. Adrián Néma: Kde zmizla láska?
  6. Dušan Piršel: Vojna je ničota a strata ľudskosti
  7. Ondřej Havelka: Nahé dredaté krásky, ultimátní svoboda a posvátné konopí. Rastafariánství v JAR
  8. Ján Škerko: Sedem minút v nebi. Čo sa to včera stalo
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 900
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 391
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 476
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 744
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 474
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 12 379
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 090
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 780
  1. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  2. Tupou Ceruzou: Businessman
  3. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  4. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  5. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  6. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  7. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  8. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Timotej Opálek: Mumford & Sons - Rushmere
  2. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  3. Eva Záhorská: Katastrofa menom Slintačka a krívačka
  4. Aleksander Prętnicki: Bratislavský Expres - Vlna tieňov
  5. Adrián Néma: Kde zmizla láska?
  6. Dušan Piršel: Vojna je ničota a strata ľudskosti
  7. Ondřej Havelka: Nahé dredaté krásky, ultimátní svoboda a posvátné konopí. Rastafariánství v JAR
  8. Ján Škerko: Sedem minút v nebi. Čo sa to včera stalo
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 900
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 391
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 476
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 744
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 474
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 12 379
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 090
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 780
  1. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  2. Tupou Ceruzou: Businessman
  3. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  4. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  5. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  6. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  7. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  8. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu