Korzár logo Korzár Horný Zemplín
Streda, 16. október, 2019 | Meniny má Vladimíra
Nájdete nás na webe

Špinavé vlaky a stanice majú byť minulosťou

Od 1. januára začalo ministerstvo zavádzať štandardy vlakovej dopravy. Cestujúci sú však skeptickí.

Čisto a teplo. Od Nového roku nesmie byť vo vozni menej ako 18 °C.Čisto a teplo. Od Nového roku nesmie byť vo vozni menej ako 18 °C.(Zdroj: Jana Otriová)

Od 1. januára nového roka 2014 začalo ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja postupne zavádzať štandardy vlakovej dopravy. Cestujúci by sa mali dočkať zlepšenia úrovne cestovania. Špinavé vlaky a stanice by sa mali stať minulosťou. Cestujúca verejnosť je však skeptická.

HUMENNÉ. Medzi 57 stanicami, kde sa majú štandardy zavádzať prioritne, je aj železničná stanica v Humennom.

Minister dopravy Ján Počiatek Smer–SD) si od postupného zavádzania štandardov sľubuje nielen zvýšenie úrovne cestovania vo vlakoch, ale aj zlepšenie situácie na železničných staniciach. Cieľom je, aby boli ľudia, ktorí vlakovú dopravu využívajú, čo najspokojnejší.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Vlaková doprava nie je len o tom, aby sa cestujúci odviezli z jedného miesta do druhého. Ale aj o tom, aby ich cesta bola príjemným zážitkom a mali motiváciu využívať vlaky čo možno najviac,“ dodal.

Čo má byť na stanici

Ministerstvo stanovilo 57 staníc, v ktorých sa budú štandardy zavádzať prioritne. Zlepšia sa nielen služby pre cestujúcich, ale aj úroveň samotných staníc. Napríklad priestory stanice musia byť osvetlené najmenej 30 minút pred príchodom vlaku a najmenej 15 minút po jeho odchode.

Stanice so zavedenou pitnou alebo úžitkovou vodou musia mať pre cestujúcich dostupné splachovacie toalety.

Súčasťou zmien bude aj rozdelenie nástupíšť na sektory A, B a C, čo umožní cestujúcim rýchlejšie nájsť „svoj“ vozeň.

V zime teplo, v lete príjemne chladno

O pohodlie cestujúcich sa chce ministerstvo zavedením štandardov postarať aj vo vlakoch. Po novom teplota vo vozni nesmie nikdy klesnúť pod +18 °C.

Od začiatku roka pribudla železničným prepravcom povinnosť zabezpečiť, aby v prípade letných horúčav s teplotou viac ako 30 stupňov mali cestujúci vo vlakoch s klimatizáciou garantovanú teplotu o päť stupňov nižšiu ako vonku.

Musia tiež dbať na to, aby sa z toaliet vo vlakoch nešíril nepríjemný zápach. Najneskôr do jedného roka budú musieť zabezpečiť, aby v každom vozni osobného vlaku fungovala minimálne jedna toaleta počas celej cesty vlaku. Tá musí byť nielen vybavená umývadlom s vodou, ale aj mydlom, toaletným papierom a utierkami.

Pamätajú aj na techniku

Od začiatku tohto roka sú povinné funkčné zástrčky vo vozňoch 1. triedy vnútroštátnych vlakov R. Štandardy pamätajú aj na internetové pripojenie vo vlakoch.

Už od roku 2015 bude dostupné bezplatné wi–fi vo vozňoch 1. triedy vnútroštátnych rýchlikov na trati Bratislava - Žilina - Košice.

Dobrú správu prinášajú železniční dopravcovia aj cyklistom. Od Nového roka musí byť na každých 50 sedadiel regionálneho osobného vlaku a na každých 100 sedadiel diaľkového osobného vlaku vytvorená možnosť prepraviť bicykel.

Raz zima, inokedy ako v krematóriu

Cestujúci na humenskej železničnej stanici však prehnaní optimisti nie sú.

„Ráno som cestoval do Prešova. Vo vozni bola zima. Keď sme sa na chlad posťažovali sprievodcovi, odporučil nám presadnúť si do novšieho vozňa, že v tých starých hapruje kúrenie bežne. A to už nehovorím o tom, že do krajského mesta nejde žiadny rýchlik. Sedemdesiat kilometrov prekonáva vlak takmer dve hodiny a stojí neuveriteľných devätnásťkrát. Nech sa potom železnice nečudujú, že ľudia nechcú cestovať vlakom,“ delí sa so svojím zážitkom z cestovania Humenčan Vladimír Paprčka.

Sedemdesiatdvaročný Július Šuhajda cestuje z Hrabovca nad Laborcom do Humenného a späť takmer každý deň. „Privítal by som vyššiu úroveň cestovania. Aj keď pravda je taká, že kultúru cestovania robia cestujúci, a nie železničiari,“ hovorí.

S novými vlakmi je veľmi spokojný. „Len neviem, prečo píšu, že sú pre ľudí. Veď koho vozili tie staré? Dnes bolo vonku pomerne teplo, a vo vozni kúrili ako v krematóriu,“ dodáva s úsmevom.

Čím viac na východ, tým je to horšie

Pani Danuše pochádza z Karvinej. Na humenskej stanici čakala na večerný vlak domov. „Bolo by dobré, keby sa tieto opatrenia stali bežné. Na to, aké je cestovné drahé, by sa mala úroveň zdvihnúť. Určite,“ myslí si.

Nad prostredím veľkej železničnej stanice krčí plecami. „Nie je to tu  'šialené'. Nepôsobí na mňa vyslovene zlým dojmom. Je tu čisto, nie sú tu bezdomovci. Mohla by byť trochu priestrannejšia,“ dodáva.

Štyridsaťročná Humenčanka pani Beáta vystúpila z košického rýchlika. „Cestujem deň a noc od švajčiarskych hraníc z Rakúska. Cestujem a prestupujem, cestujem a prestupujem,“ hovorí. „Čím viac na východ, tým je to horšie a rozdiel je viditeľnejší. Vozne sú staré, hrkocú, nepočula som si vlastného slova,“ dodáva.

K zavádzaniu štandardov je skeptická. „Keď si nás začnú politici vážiť, tak sa tak stane. Slovensko by sa malo spamätať,“ uzatvára.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  2. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  3. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  4. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  5. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  6. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  7. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  8. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  9. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  10. Nestarnú, ale dozrievajú
  1. Slováci sú chlebovým národom
  2. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  3. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  4. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
  5. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  8. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  9. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 595
  2. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 12 170
  3. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 12 160
  4. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 10 646
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 9 708
  6. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 9 690
  7. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 9 587
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 9 272
  9. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 9 005
  10. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 8 385

Neprehliadnite tiež

Divadlo stoplo kontroverznú hru. Padajú aj ostré slová

Kalmus: Je absurdné, aby uviedlo dielo agenta ŠtB. Děkanovský spoluprácu odmieta.

Po týždňoch skúšania divadlo mení program. Na výročie Novembra nebude hrať Děkanovského inscenáciu.
Nehoda sa stala v tomto úseku. Pavol v rýchlosti 130 km/h zrazil Romanu. Tá po dvoch týždňoch v nemocnici zomrela.

Syn bossa Okoličányho je za mrežami. Pobil sa v krčme

Skúšobná doba mu uplynula len pred pár týždňami.

Mama so synom Filipom. Prepustenie na slobodu v septembri 2015 bolo vtedy akýmsi darčekom k jeho narodeninám.

Zdieľané vozidlá zavadzajú na chodníkoch, mestská polícia nekoná

Radnica: Pokutovať majiteľa nemôžeme a vypátrať vodiča nevieme. Firma: Dá sa to.

Peším na chodníkoch prekážajú nesprávne zaparkované zdieľané bicykle a skútre.

Hlavné správy zo Sme.sk

CYNICKÁ OBLUDA

Marketingový génius Haščák

Ktohovie, koľkým ľuďom by sa chcelo počúvať 39 hodín tárania nejakého zbohatlíckeho sedláka, keby on sám nezainvestoval do reklamy.

Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Slovensko už počúva Gorilu

Jaroslav Haščák sa pokúšal riadiť štát bez toho, aby ho čo i len jeden volič poveril touto úlohou.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
V údajnom spise Gorila sa píše, že Fico požiadal o kolu.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop