Korzár logo Korzár Horný Zemplín
Utorok, 20. apríl, 2021 | Meniny má MarcelKrížovkyKrížovky

Špinavé vlaky a stanice majú byť minulosťou

Od 1. januára začalo ministerstvo zavádzať štandardy vlakovej dopravy. Cestujúci sú však skeptickí.

Čisto a teplo. Od Nového roku nesmie byť vo vozni menej ako 18 °C.Čisto a teplo. Od Nového roku nesmie byť vo vozni menej ako 18 °C. (Zdroj: Jana Otriová)

Od 1. januára nového roka 2014 začalo ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja postupne zavádzať štandardy vlakovej dopravy. Cestujúci by sa mali dočkať zlepšenia úrovne cestovania. Špinavé vlaky a stanice by sa mali stať minulosťou. Cestujúca verejnosť je však skeptická.

HUMENNÉ. Medzi 57 stanicami, kde sa majú štandardy zavádzať prioritne, je aj železničná stanica v Humennom.

Minister dopravy Ján Počiatek Smer–SD) si od postupného zavádzania štandardov sľubuje nielen zvýšenie úrovne cestovania vo vlakoch, ale aj zlepšenie situácie na železničných staniciach. Cieľom je, aby boli ľudia, ktorí vlakovú dopravu využívajú, čo najspokojnejší.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

„Vlaková doprava nie je len o tom, aby sa cestujúci odviezli z jedného miesta do druhého. Ale aj o tom, aby ich cesta bola príjemným zážitkom a mali motiváciu využívať vlaky čo možno najviac,“ dodal.

Čo má byť na stanici

Ministerstvo stanovilo 57 staníc, v ktorých sa budú štandardy zavádzať prioritne. Zlepšia sa nielen služby pre cestujúcich, ale aj úroveň samotných staníc. Napríklad priestory stanice musia byť osvetlené najmenej 30 minút pred príchodom vlaku a najmenej 15 minút po jeho odchode.

Stanice so zavedenou pitnou alebo úžitkovou vodou musia mať pre cestujúcich dostupné splachovacie toalety.

Súčasťou zmien bude aj rozdelenie nástupíšť na sektory A, B a C, čo umožní cestujúcim rýchlejšie nájsť „svoj“ vozeň.

V zime teplo, v lete príjemne chladno

O pohodlie cestujúcich sa chce ministerstvo zavedením štandardov postarať aj vo vlakoch. Po novom teplota vo vozni nesmie nikdy klesnúť pod +18 °C.

Skryť Vypnúť reklamu

Od začiatku roka pribudla železničným prepravcom povinnosť zabezpečiť, aby v prípade letných horúčav s teplotou viac ako 30 stupňov mali cestujúci vo vlakoch s klimatizáciou garantovanú teplotu o päť stupňov nižšiu ako vonku.

Musia tiež dbať na to, aby sa z toaliet vo vlakoch nešíril nepríjemný zápach. Najneskôr do jedného roka budú musieť zabezpečiť, aby v každom vozni osobného vlaku fungovala minimálne jedna toaleta počas celej cesty vlaku. Tá musí byť nielen vybavená umývadlom s vodou, ale aj mydlom, toaletným papierom a utierkami.

Pamätajú aj na techniku

Od začiatku tohto roka sú povinné funkčné zástrčky vo vozňoch 1. triedy vnútroštátnych vlakov R. Štandardy pamätajú aj na internetové pripojenie vo vlakoch.

Už od roku 2015 bude dostupné bezplatné wi–fi vo vozňoch 1. triedy vnútroštátnych rýchlikov na trati Bratislava - Žilina - Košice.

Skryť Vypnúť reklamu

Dobrú správu prinášajú železniční dopravcovia aj cyklistom. Od Nového roka musí byť na každých 50 sedadiel regionálneho osobného vlaku a na každých 100 sedadiel diaľkového osobného vlaku vytvorená možnosť prepraviť bicykel.

Raz zima, inokedy ako v krematóriu

Cestujúci na humenskej železničnej stanici však prehnaní optimisti nie sú.

„Ráno som cestoval do Prešova. Vo vozni bola zima. Keď sme sa na chlad posťažovali sprievodcovi, odporučil nám presadnúť si do novšieho vozňa, že v tých starých hapruje kúrenie bežne. A to už nehovorím o tom, že do krajského mesta nejde žiadny rýchlik. Sedemdesiat kilometrov prekonáva vlak takmer dve hodiny a stojí neuveriteľných devätnásťkrát. Nech sa potom železnice nečudujú, že ľudia nechcú cestovať vlakom,“ delí sa so svojím zážitkom z cestovania Humenčan Vladimír Paprčka.

Sedemdesiatdvaročný Július Šuhajda cestuje z Hrabovca nad Laborcom do Humenného a späť takmer každý deň. „Privítal by som vyššiu úroveň cestovania. Aj keď pravda je taká, že kultúru cestovania robia cestujúci, a nie železničiari,“ hovorí.

S novými vlakmi je veľmi spokojný. „Len neviem, prečo píšu, že sú pre ľudí. Veď koho vozili tie staré? Dnes bolo vonku pomerne teplo, a vo vozni kúrili ako v krematóriu,“ dodáva s úsmevom.

Čím viac na východ, tým je to horšie

Pani Danuše pochádza z Karvinej. Na humenskej stanici čakala na večerný vlak domov. „Bolo by dobré, keby sa tieto opatrenia stali bežné. Na to, aké je cestovné drahé, by sa mala úroveň zdvihnúť. Určite,“ myslí si.

Nad prostredím veľkej železničnej stanice krčí plecami. „Nie je to tu  'šialené'. Nepôsobí na mňa vyslovene zlým dojmom. Je tu čisto, nie sú tu bezdomovci. Mohla by byť trochu priestrannejšia,“ dodáva.

Štyridsaťročná Humenčanka pani Beáta vystúpila z košického rýchlika. „Cestujem deň a noc od švajčiarskych hraníc z Rakúska. Cestujem a prestupujem, cestujem a prestupujem,“ hovorí. „Čím viac na východ, tým je to horšie a rozdiel je viditeľnejší. Vozne sú staré, hrkocú, nepočula som si vlastného slova,“ dodáva.

K zavádzaniu štandardov je skeptická. „Keď si nás začnú politici vážiť, tak sa tak stane. Slovensko by sa malo spamätať,“ uzatvára.

Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investovanie sa tento rok oplatí
  2. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  3. Prečo McDonald's podniká kroky k udržateľným riešeniam?
  4. Ako môžete z vašej domácnosti spraviť zelenú domácnosť?
  5. Nech trénujete kdekoľvek, nikdy nešportujete sami
  6. Volkswagen Touareg: Prvá liga za slušné peniaze
  7. Flexibilita, nedielna súčasť činnosti logistického providera
  8. Veľká jarná súťaž o cestu do Ománu
  9. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  10. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  1. BILLA rodičom radí, ako deťom pripraviť výživnú desiatu
  2. Investovanie sa tento rok oplatí
  3. Prečo McDonald's podniká kroky k udržateľným riešeniam?
  4. Ako môžete z vašej domácnosti spraviť zelenú domácnosť?
  5. V COOP Jednote aj počas pandémie vybavíte všetko
  6. DPDgroup zanalyzovala správanie zákazníkov počas pandémie
  7. Čo bude v 2021 inak pri stavebnom povolení pre domy
  8. Konečne! PLANEO Elektro opäť otvára predajne
  9. Nech trénujete kdekoľvek, nikdy nešportujete sami
  10. Obnoviteľné zdroje energie na FVT
  1. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 23 654
  2. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 22 890
  3. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 10 434
  4. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 8 476
  5. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 8 353
  6. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 8 040
  7. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 7 777
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 721
  9. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 7 701
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 7 587
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Plán obnovy riešil ešte ako minister financií Eduard Heger, teraz bude úlohou Igora Matoviča.

Vláda má za sebou prvých trinásť mesiacov, čo je vždy to najsľubnejšie obdobie na prípravu dôležitých reforiem.

19. apr
Ampulky s vakcínami od spoločnosti Johnson & Johnson.

EMA prehodnocovala vakcínu.

1 h

Pozrite si najnovší prieskum preferencií.

5 h
Cynická obluda

Obohatenie z Ruska

Niektoré krajiny majú špičkových vedcov, iné umelcov alebo inovátorov. No a potom je tu Rusko.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop