Korzár logo Korzár Horný Zemplín
Nedeľa, 29. január, 2023 | Meniny má Gašpar

Špinavé vlaky a stanice majú byť minulosťou

Od 1. januára začalo ministerstvo zavádzať štandardy vlakovej dopravy. Cestujúci sú však skeptickí.

Čisto a teplo. Od Nového roku nesmie byť vo vozni menej ako 18 °C.Čisto a teplo. Od Nového roku nesmie byť vo vozni menej ako 18 °C. (Zdroj: Jana Otriová)

Od 1. januára nového roka 2014 začalo ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja postupne zavádzať štandardy vlakovej dopravy. Cestujúci by sa mali dočkať zlepšenia úrovne cestovania. Špinavé vlaky a stanice by sa mali stať minulosťou. Cestujúca verejnosť je však skeptická.

HUMENNÉ. Medzi 57 stanicami, kde sa majú štandardy zavádzať prioritne, je aj železničná stanica v Humennom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Minister dopravy Ján Počiatek Smer–SD) si od postupného zavádzania štandardov sľubuje nielen zvýšenie úrovne cestovania vo vlakoch, ale aj zlepšenie situácie na železničných staniciach. Cieľom je, aby boli ľudia, ktorí vlakovú dopravu využívajú, čo najspokojnejší.

SkryťVypnúť reklamu

„Vlaková doprava nie je len o tom, aby sa cestujúci odviezli z jedného miesta do druhého. Ale aj o tom, aby ich cesta bola príjemným zážitkom a mali motiváciu využívať vlaky čo možno najviac,“ dodal.

Čo má byť na stanici

Ministerstvo stanovilo 57 staníc, v ktorých sa budú štandardy zavádzať prioritne. Zlepšia sa nielen služby pre cestujúcich, ale aj úroveň samotných staníc. Napríklad priestory stanice musia byť osvetlené najmenej 30 minút pred príchodom vlaku a najmenej 15 minút po jeho odchode.

Stanice so zavedenou pitnou alebo úžitkovou vodou musia mať pre cestujúcich dostupné splachovacie toalety.

Súčasťou zmien bude aj rozdelenie nástupíšť na sektory A, B a C, čo umožní cestujúcim rýchlejšie nájsť „svoj“ vozeň.

V zime teplo, v lete príjemne chladno

O pohodlie cestujúcich sa chce ministerstvo zavedením štandardov postarať aj vo vlakoch. Po novom teplota vo vozni nesmie nikdy klesnúť pod +18 °C.

SkryťVypnúť reklamu

Od začiatku roka pribudla železničným prepravcom povinnosť zabezpečiť, aby v prípade letných horúčav s teplotou viac ako 30 stupňov mali cestujúci vo vlakoch s klimatizáciou garantovanú teplotu o päť stupňov nižšiu ako vonku.

Musia tiež dbať na to, aby sa z toaliet vo vlakoch nešíril nepríjemný zápach. Najneskôr do jedného roka budú musieť zabezpečiť, aby v každom vozni osobného vlaku fungovala minimálne jedna toaleta počas celej cesty vlaku. Tá musí byť nielen vybavená umývadlom s vodou, ale aj mydlom, toaletným papierom a utierkami.

Pamätajú aj na techniku

Od začiatku tohto roka sú povinné funkčné zástrčky vo vozňoch 1. triedy vnútroštátnych vlakov R. Štandardy pamätajú aj na internetové pripojenie vo vlakoch.

Už od roku 2015 bude dostupné bezplatné wi–fi vo vozňoch 1. triedy vnútroštátnych rýchlikov na trati Bratislava - Žilina - Košice.

SkryťVypnúť reklamu

Dobrú správu prinášajú železniční dopravcovia aj cyklistom. Od Nového roka musí byť na každých 50 sedadiel regionálneho osobného vlaku a na každých 100 sedadiel diaľkového osobného vlaku vytvorená možnosť prepraviť bicykel.

Raz zima, inokedy ako v krematóriu

Cestujúci na humenskej železničnej stanici však prehnaní optimisti nie sú.

„Ráno som cestoval do Prešova. Vo vozni bola zima. Keď sme sa na chlad posťažovali sprievodcovi, odporučil nám presadnúť si do novšieho vozňa, že v tých starých hapruje kúrenie bežne. A to už nehovorím o tom, že do krajského mesta nejde žiadny rýchlik. Sedemdesiat kilometrov prekonáva vlak takmer dve hodiny a stojí neuveriteľných devätnásťkrát. Nech sa potom železnice nečudujú, že ľudia nechcú cestovať vlakom,“ delí sa so svojím zážitkom z cestovania Humenčan Vladimír Paprčka.

Sedemdesiatdvaročný Július Šuhajda cestuje z Hrabovca nad Laborcom do Humenného a späť takmer každý deň. „Privítal by som vyššiu úroveň cestovania. Aj keď pravda je taká, že kultúru cestovania robia cestujúci, a nie železničiari,“ hovorí.

S novými vlakmi je veľmi spokojný. „Len neviem, prečo píšu, že sú pre ľudí. Veď koho vozili tie staré? Dnes bolo vonku pomerne teplo, a vo vozni kúrili ako v krematóriu,“ dodáva s úsmevom.

Čím viac na východ, tým je to horšie

Pani Danuše pochádza z Karvinej. Na humenskej stanici čakala na večerný vlak domov. „Bolo by dobré, keby sa tieto opatrenia stali bežné. Na to, aké je cestovné drahé, by sa mala úroveň zdvihnúť. Určite,“ myslí si.

Nad prostredím veľkej železničnej stanice krčí plecami. „Nie je to tu  'šialené'. Nepôsobí na mňa vyslovene zlým dojmom. Je tu čisto, nie sú tu bezdomovci. Mohla by byť trochu priestrannejšia,“ dodáva.

Štyridsaťročná Humenčanka pani Beáta vystúpila z košického rýchlika. „Cestujem deň a noc od švajčiarskych hraníc z Rakúska. Cestujem a prestupujem, cestujem a prestupujem,“ hovorí. „Čím viac na východ, tým je to horšie a rozdiel je viditeľnejší. Vozne sú staré, hrkocú, nepočula som si vlastného slova,“ dodáva.

K zavádzaniu štandardov je skeptická. „Keď si nás začnú politici vážiť, tak sa tak stane. Slovensko by sa malo spamätať,“ uzatvára.

Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 8 303
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 782
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 2 932
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 195
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 884
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 544
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 308
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 247

Blogy SME

  1. Katarína Cerchlanová: Ana Fuck(t) nato občas kašle.
  2. Helena Michlíková: Dúha
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie po slovenských Kalváriách (48) - Strekov (I)
  4. Ctirad Klimčík: Od Havla do Pavla
  5. Tupou Ceruzou: Prezident Pavel
  6. Anna Miľanová: Konvencie a jednotlivec...
  7. Ján Škerko: Čo je hlavnou chybou Progresívneho Slovenska?
  8. Ján Šeďo: On to tak nemyslel, to médiá nepochopili...no nazdar.
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 483
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 183
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 113
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 005
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 261
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 778
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 713
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 482
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Lubomír Kopeček

Politológ hodnotí výsledok českých prezidentských volieb.


11 h
Paul Kristofic.

O rekordoch v tíme nehovoria.


Nikola Baďová 7 h
Ilustračná snímka.

Je najvyšší čas napadnúť exkluzivitu heterosexuálnych manželstiev na Ústavnom súde.


Daniel Podolský 27. jan
Milan Škriniar

Kapitán slovenskej futbalovej reprezentácie bude najneskôr od leta hráčom PSG.


Sportnet 4 h

Blogy SME

  1. Katarína Cerchlanová: Ana Fuck(t) nato občas kašle.
  2. Helena Michlíková: Dúha
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie po slovenských Kalváriách (48) - Strekov (I)
  4. Ctirad Klimčík: Od Havla do Pavla
  5. Tupou Ceruzou: Prezident Pavel
  6. Anna Miľanová: Konvencie a jednotlivec...
  7. Ján Škerko: Čo je hlavnou chybou Progresívneho Slovenska?
  8. Ján Šeďo: On to tak nemyslel, to médiá nepochopili...no nazdar.
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 483
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 183
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 113
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 005
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 261
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 778
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 713
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 482
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu