Humenské technické služby budú so snehovou nádielkou bojovať aj s novou technikou.
HUMENNÉ/SNINA/MEDZILABORCE. Cestári zo Správy a údržby ciest Prešovského samosprávneho kraja (SÚC PSK), oblasť Humenné pracujú v troch strediskách: v Humennom, Stakčíne a Medzilaborciach.
Cestári začali s prípravnými prácami na zimu v čase, keď ešte vonku svietilo horúce slnko.
„Už koncom augusta a začiatkom septembra sme opravovali sypače, prekladali nadstavby, pripravovali ich na technickú kontrolu. Náš vozový park je staršieho dáta, dá sa povedať, že jeden z najstarších v kraji,“ hovorí Ľubomír Galanda, vedúci strediska údržby UC PSK, oblasť Humenné.
V každom stredisku čaká na prvý sneh šesť sypačov a jeden nakladač.
„Ideme na trojzmennú prevádzku, v každej je okrem dispečera k dispozícii sedem pracovníkov. Dispečerské služby zabezpečujeme už od 1. novembra nepretržite,“ vysvetľuje.
Majú kritické miesta
Každé stredisko má na starosti v priemere 178 kilometrov ciest druhej a tretej triedy, humenská oblasť zabezpečuje údržbu aj približne 60 kilometrov ciest prvej triedy.
V Humenskom okrese je tradične najproblematickejší kopec na Závadku, kde silný vietor nafúka záveje. V Medzilaborskom okrese chráni cesty kopcovitý terén. Kritický je otvorený kopec medzi obcami Čabalovce a Výrava, tzv. Halaškov.
„V Sninskom okrese sú nebezpečné miesta nad vodnou nádržou Starina. Je tam zakázaný chemický posyp. Terén je kopcovitý, cesty samá zákruta a zvýšená vlhkosť vzduchu napomáha poľadovici,“ dodáva Galanda.
Cestári majú v areáli približne 50 percent zimnej spotreby posypovej soli a 65 percent inertného materiálu, teda kamennej drviny. Cez zimu spotrebujú priemerne 2000 až 2500 ton soli.
„Kedysi zima začínala vždy na východe. Tohto roku je to opačne,“ konštatuje Galanda. Pridáva apel na vodičov, aby na zimu pripravili svoje autá a ubrali nohu z plynu.
„Cestári neodstraňujú následky zimy, len ich zmierňujú,“ uzatvára.
Na chodníky s novým autom
Humenské technické služby (TS) vyrazia v tomto roku do boja so snehovou nádielkou aj s novou technikou.
„Disponujeme dvoma viacúčelovými sypačmi, ktoré použijeme na posyp ciest. Okrem toho sú pripravené štyri traktory so špeciálnymi radlicami na odhŕňanie bočných ciest a chodníkov. Na posyp chodníkov máme nové viacúčelové vozidlo,“ špecifikuje „výbavu“ riaditeľ TS Milan Kuruc.
V zásobe je 100 ton posypovej soli a 200 ton kamennej drviny. Pripravení sú aj ľudia.
„Zabezpečili sme pravidelné služby posádok a techniky v 12-hodinových zmenách. Vždy budú mať službu štyria ľudia vrátane dispečera. V prípade kalamitného stavu posilníme pravidelnú zmenu o ďalších štyroch ľudí a techniku,“ uzatvára Kuruc.
Zodpovednosť za konkrétne úseky
Sninčania majú pracovnú pohotovosť pri údržbe chodníkov a miestnych komunikácií vyhlásenú už od 15. novembra.
Pracovníci Verejnoprospešných služieb (VPS) majú za úlohu zabezpečiť zjazdnosť 50 kilometrov miestnych komunikácií a 30 km chodníkov, parkovísk, námestí, schodísk či lávok.
Do zimnej pohotovosti je bezprostredne zapojených 18 pracovníkov.
„Budú pritom používať dva sypače, štyri traktory, dva mechanizmy na údržbu chodníkov, dva nakladače a dve vozidlá na prevoz pracovníkov, vykonávajúcich ručnú údržbu chodníkov, schodov a lávok. Pracovníci majú určené konkrétne úseky, za ktoré sú zodpovední. Platí zásada, že do siedmej hodiny ráno majú byť všetky úseky zjazdné,“ vysvetľuje Ján Aľušík, riaditeľ VPS.
Minulosezónne náklady na zimnú údržbu vyšli Sninčanov na 44 047 eur.
„Zahŕňajú náklady na prácu pracovníkov, mechanizmov ako aj posypový materiál. Celkovo sme spotrebovali 630 ton škvary, 92 ton piesku a 9 ton soli. Podobné množstvá máme na sklade pripravené aj na tohtoročnú zimnú sezónu,“ doplnil riaditeľ Aľušík.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo severného Zemplína nájdete na Korzári Horný Zemplín