Korzár logo Korzár Horný Zemplín
Sobota, 28. január, 2023 | Meniny má Alfonz

Na hranici s Ukrajinou chcú poslanci výnimku

Dlhé rady na hraničných priechodoch by sa šéfov slovensko-ukrajinských projektov nemali týkať.

Priechod na hranici s Ukrajinou. Dlhé čakacie doby sú tu povestné.Priechod na hranici s Ukrajinou. Dlhé čakacie doby sú tu povestné. (Zdroj: ilustračné - tasr)

Slovensko a Ukrajina budú môcť na spoločné projekty čerpať peniaze z Nórskeho finančného mechanizmu. Brzdou v spolupráci môže byť ale dlhé čakanie na hraničných priechodoch. Zmenila by to výnimka, aspoň pre šéfov významných projektov.

HUMENNÉ. Miestom výjazdového rokovania Výboru Národnej rady (NR) SR pre európske záležitosti bolo vo štvrtok Humenné.

Ľuboš Blaha (Smer-SD), predseda výboru nešetril na margo budúcich slovensko–ukrajinských vzťahov optimizmom. Podľa neho dostala Ukrajina pri zbližovaní s Európskou úniou od jej členských štátov zelenú.

Na spadnutie je podpis asociačnej dohody o zóne voľného obchodu, čo by mohlo už od novembra naštartovať nové ekonomické vzťahy.

Poslankyňa Jana Vaľová (Smer-SD) dodala, že na budúci rok môže Slovensko a Ukrajina očakávať výzvu na čerpanie financií z Nórskeho finančného mechanizmu na spoločné projekty.

Brzda: čakanie pred hranicami

Vaľová upozornila, že realitou na hraničných priechodoch sú dlhé čakacie doby. Za pravdu jej dala aj ukrajinská generálna konzulka Oľga Benč.

Uviedla, že posledná liberalizácie vízového režimu Ukrajincom vyhovuje, no jedinou vážnejšou brzdou je hranica a čakanie.

Vaľová vysvetlila, že počas príprav, ale aj realizácie spoločných projektov budú musieť napríklad projektoví manažéri často cestovať k projektovým partnerom.

Niekoľkohodinové čakanie na oboch stranách hranice ich môže blokovať nielen pri vybavovaní, ale aj pri aktivitách projektov.

Zdôraznila, že po rokovaní výboru si uvedomuje, že postupy pri prekročení hranice sú neoblomné.

Plány

Čakanie by nemalo byť prekážkou pri čerpaní financií. Výbor sa podľa Vaľovej dohodol, že v prípade veľkých projektov oslovia ministra zahraničných vecí a ministra vnútra so žiadosťou o udelenie výnimiek pre šéfov projektov.

Predstavou výboru je, aby v budúcnosti riadiaci pracovníci projektov na hranici nečakali a mohli sa preukázať nielen pasom, ale aj špeciálnym povolením, ktoré by im istilo prednostné vybavenie.

Ďalšou víziou, ktorá by sa dotkla aj ľudí v pohraničí, je hraničný priechod pre peších vo Vyšnom Nemeckom v okrese Sobrance. Takýto priechod je už medzi Velykym Bereznym a Ubľou v okrese Snina.

Priechod pre peších je pre Ubľu dôležitý

Starostka Uble Nadežda Sirková (Smer-SD) potvrdila, že medzi obyvateľmi sú silné a živé rodinné väzby, pretože po vojne sa časť ich katastra dostala na mapu Ukrajiny.

„Peší hraničný priechod zaručil, že naša obec žije. Prechádzajú ním nielen ľudia na výhodné nákupy na Ukrajinu, ale k nám aj ukrajinskí turisti a veľmi veľa cyklistov. Aj preto u nás fungujú reštauračné a ubytovacie zariadenia,“ povedala.

Aktuálne týmto peším priechodom prúdia stovky ľudí na nákupy sviečok a vencov na Dušičky.

Zaujímali sme sa aj o to, či sa výbor zaoberal možnosťou vytvorenia hraničného priechodu Ulič-Zabriď. Vaľová uviedla, že sa k tomu pre krátkosť času nedostali.

Vyjadrenie

Prečo na hranici toľko čakáme?

Klára Baloghová, regionálna hovorkyňa Colného úradu Michalovce na otázku ohľadom dlhého čakania na hranici reagovala, že colné orgány vykonávajú colné kontroly na colných hraničných priechodoch priebežne. „Čas vybavenia jedného cestujúceho/vozidla v osobnej alebo nákladnej doprave je ale individuálny. Závisí od počtu cestujúcich vo vozidle, množstva batožiny, od tovaru, druhu a množstva tovaru podliehajúceho colnej kontrole, ako aj od správnosti a úplnosti dokladov predložených ku kontrole v colnom konaní,“ popísala.

Na hraničných priechodoch sú osobitne dôležité opatrenia na zabránenie protiprávnemu konaniu pri dovoze, vývoze a tranzite tovaru, keďže práve tu tovar vstupuje na územie Slovenska a zároveň Európskej únie, alebo ho opúšťa. „Preto colné kontroly jednotlivých vozidiel a cestujúcich sú vždy prípad od prípadu vykonávané individuálne, a musia byť vykonané nezávisle na predchádzajúcich colných kontrolách. A preto počet vybavených vozidiel v smere na vstupe ako aj výstupe je vždy závislý od aktuálnej situácie,“ vysvetlila Baloghová.

Colné konanie podľa jej slov začína až po vstupe do označeného colného priestoru, pričom podľa hraničného režimu ako prvé vykonajú kontrolu vstupujúcich vozidiel a osôb orgány hraničnej polície PZ a následne colné orgány.

Hovorkyňa dodala, že v prípade zvýšených čakacích dôb posilňujú personál a nasadzujú mobilné technické zariadenia.

kor

Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Už len dnes: Predplatné SME.sk za jedinečnú cenu 30 eur
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 374
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 4 834
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 4 296
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 326
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 608
  6. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 546
  7. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 501
  8. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 498

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Malá Mača
  2. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie
  3. Elena Antalová: "Kecy a fakty o tzv.demokracii". Kniha Karola Ondriaša vyšla síce v roku 2004, no chcela by udávať smer Smeru.
  4. Anton Kovalčík: Afganské fiasko ZSSR 3.
  5. Adam Austera: Ako budú farmaceutickí giganti bojovať proti COVID v roku 2023?
  6. Lucia Žárska: Microsoft masovo prepúšťa zamestnancov, na výsledkoch to zatiaľ nevidno
  7. Irena Šimuneková: Čierno biely svet
  8. Radoslav Medzihradský: Novoročný výstup na Turniansky hrad
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 476
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 17 163
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 030
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 6 950
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 677
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 725
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 699
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 404
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Malá Mača
  2. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie
  3. Elena Antalová: "Kecy a fakty o tzv.demokracii". Kniha Karola Ondriaša vyšla síce v roku 2004, no chcela by udávať smer Smeru.
  4. Anton Kovalčík: Afganské fiasko ZSSR 3.
  5. Adam Austera: Ako budú farmaceutickí giganti bojovať proti COVID v roku 2023?
  6. Lucia Žárska: Microsoft masovo prepúšťa zamestnancov, na výsledkoch to zatiaľ nevidno
  7. Irena Šimuneková: Čierno biely svet
  8. Radoslav Medzihradský: Novoročný výstup na Turniansky hrad
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 476
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 17 163
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 030
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 6 950
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 677
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 725
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 699
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 404
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu