Korzár logo Korzár Horný Zemplín

Na hranici s Ukrajinou chcú poslanci výnimku

Dlhé rady na hraničných priechodoch by sa šéfov slovensko-ukrajinských projektov nemali týkať.

Priechod na hranici s Ukrajinou. Dlhé čakacie doby sú tu povestné.Priechod na hranici s Ukrajinou. Dlhé čakacie doby sú tu povestné. (Zdroj: ilustračné - tasr)

Slovensko a Ukrajina budú môcť na spoločné projekty čerpať peniaze z Nórskeho finančného mechanizmu. Brzdou v spolupráci môže byť ale dlhé čakanie na hraničných priechodoch. Zmenila by to výnimka, aspoň pre šéfov významných projektov.

HUMENNÉ. Miestom výjazdového rokovania Výboru Národnej rady (NR) SR pre európske záležitosti bolo vo štvrtok Humenné.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ľuboš Blaha (Smer-SD), predseda výboru nešetril na margo budúcich slovensko–ukrajinských vzťahov optimizmom. Podľa neho dostala Ukrajina pri zbližovaní s Európskou úniou od jej členských štátov zelenú.

SkryťVypnúť reklamu

Na spadnutie je podpis asociačnej dohody o zóne voľného obchodu, čo by mohlo už od novembra naštartovať nové ekonomické vzťahy.

Poslankyňa Jana Vaľová (Smer-SD) dodala, že na budúci rok môže Slovensko a Ukrajina očakávať výzvu na čerpanie financií z Nórskeho finančného mechanizmu na spoločné projekty.

Brzda: čakanie pred hranicami

Vaľová upozornila, že realitou na hraničných priechodoch sú dlhé čakacie doby. Za pravdu jej dala aj ukrajinská generálna konzulka Oľga Benč.

Uviedla, že posledná liberalizácie vízového režimu Ukrajincom vyhovuje, no jedinou vážnejšou brzdou je hranica a čakanie.

Vaľová vysvetlila, že počas príprav, ale aj realizácie spoločných projektov budú musieť napríklad projektoví manažéri často cestovať k projektovým partnerom.

SkryťVypnúť reklamu

Niekoľkohodinové čakanie na oboch stranách hranice ich môže blokovať nielen pri vybavovaní, ale aj pri aktivitách projektov.

Zdôraznila, že po rokovaní výboru si uvedomuje, že postupy pri prekročení hranice sú neoblomné.

Plány

Čakanie by nemalo byť prekážkou pri čerpaní financií. Výbor sa podľa Vaľovej dohodol, že v prípade veľkých projektov oslovia ministra zahraničných vecí a ministra vnútra so žiadosťou o udelenie výnimiek pre šéfov projektov.

Predstavou výboru je, aby v budúcnosti riadiaci pracovníci projektov na hranici nečakali a mohli sa preukázať nielen pasom, ale aj špeciálnym povolením, ktoré by im istilo prednostné vybavenie.

Ďalšou víziou, ktorá by sa dotkla aj ľudí v pohraničí, je hraničný priechod pre peších vo Vyšnom Nemeckom v okrese Sobrance. Takýto priechod je už medzi Velykym Bereznym a Ubľou v okrese Snina.

SkryťVypnúť reklamu

Priechod pre peších je pre Ubľu dôležitý

Starostka Uble Nadežda Sirková (Smer-SD) potvrdila, že medzi obyvateľmi sú silné a živé rodinné väzby, pretože po vojne sa časť ich katastra dostala na mapu Ukrajiny.

„Peší hraničný priechod zaručil, že naša obec žije. Prechádzajú ním nielen ľudia na výhodné nákupy na Ukrajinu, ale k nám aj ukrajinskí turisti a veľmi veľa cyklistov. Aj preto u nás fungujú reštauračné a ubytovacie zariadenia,“ povedala.

Aktuálne týmto peším priechodom prúdia stovky ľudí na nákupy sviečok a vencov na Dušičky.

Zaujímali sme sa aj o to, či sa výbor zaoberal možnosťou vytvorenia hraničného priechodu Ulič-Zabriď. Vaľová uviedla, že sa k tomu pre krátkosť času nedostali.

Vyjadrenie

Prečo na hranici toľko čakáme?

Klára Baloghová, regionálna hovorkyňa Colného úradu Michalovce na otázku ohľadom dlhého čakania na hranici reagovala, že colné orgány vykonávajú colné kontroly na colných hraničných priechodoch priebežne. „Čas vybavenia jedného cestujúceho/vozidla v osobnej alebo nákladnej doprave je ale individuálny. Závisí od počtu cestujúcich vo vozidle, množstva batožiny, od tovaru, druhu a množstva tovaru podliehajúceho colnej kontrole, ako aj od správnosti a úplnosti dokladov predložených ku kontrole v colnom konaní,“ popísala.

Na hraničných priechodoch sú osobitne dôležité opatrenia na zabránenie protiprávnemu konaniu pri dovoze, vývoze a tranzite tovaru, keďže práve tu tovar vstupuje na územie Slovenska a zároveň Európskej únie, alebo ho opúšťa. „Preto colné kontroly jednotlivých vozidiel a cestujúcich sú vždy prípad od prípadu vykonávané individuálne, a musia byť vykonané nezávisle na predchádzajúcich colných kontrolách. A preto počet vybavených vozidiel v smere na vstupe ako aj výstupe je vždy závislý od aktuálnej situácie,“ vysvetlila Baloghová.

Colné konanie podľa jej slov začína až po vstupe do označeného colného priestoru, pričom podľa hraničného režimu ako prvé vykonajú kontrolu vstupujúcich vozidiel a osôb orgány hraničnej polície PZ a následne colné orgány.

Hovorkyňa dodala, že v prípade zvýšených čakacích dôb posilňujú personál a nasadzujú mobilné technické zariadenia.

kor

Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 22 078
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 476
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 615
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 406
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 721
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 248
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 737
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 541
  1. Timotej Opálek: Mumford & Sons - Rushmere
  2. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  3. Eva Záhorská: Katastrofa menom Slintačka a krívačka
  4. Aleksander Prętnicki: Bratislavský Expres - Vlna tieňov
  5. Adrián Néma: Kde zmizla láska?
  6. Dušan Piršel: Vojna je ničota a strata ľudskosti
  7. Ondřej Havelka: Nahé dredaté krásky, ultimátní svoboda a posvátné konopí. Rastafariánství v JAR
  8. Ján Škerko: Sedem minút v nebi. Čo sa to včera stalo
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 910
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 395
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 529
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 744
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 515
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 12 110
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 147
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 786
  1. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  2. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  3. Tupou Ceruzou: Businessman
  4. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  5. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  6. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  7. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  8. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Timotej Opálek: Mumford & Sons - Rushmere
  2. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  3. Eva Záhorská: Katastrofa menom Slintačka a krívačka
  4. Aleksander Prętnicki: Bratislavský Expres - Vlna tieňov
  5. Adrián Néma: Kde zmizla láska?
  6. Dušan Piršel: Vojna je ničota a strata ľudskosti
  7. Ondřej Havelka: Nahé dredaté krásky, ultimátní svoboda a posvátné konopí. Rastafariánství v JAR
  8. Ján Škerko: Sedem minút v nebi. Čo sa to včera stalo
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 910
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 395
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 529
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 744
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 515
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 12 110
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 147
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 786
  1. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  2. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  3. Tupou Ceruzou: Businessman
  4. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  5. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  6. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  7. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  8. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu