Korzár logo Korzár Prešov

Železnice chcú riešiť problémy s prípojmi na východe

Prioritou železníc má byť zosúladenie prípojov medzi vlakmi regionálnej dopravy na východnom Slovensku.

Vlaková doprava. Čakajú ju ďalšie zmeny.Vlaková doprava. Čakajú ju ďalšie zmeny. (Zdroj: frk)

Tvorcovia nového grafikonu vlakovej dopravy (GVD) 2013/2014 sa chcú vyhnúť kritike, aká sa na nich spustila v minulom období. Prioritou má byť zosúladenie prípojov medzi vlakmi regionálnej dopravy na východnom Slovensku.

PREŠOV. Dlhodobo udržateľný cestovný poriadok, pri ktorom si každý cestujúci bude mať možnosť zvyknúť si na „svoj“ vlak, taký je zámer tvorcov nového grafikonu, ktorého návrh je už na svete.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zisťovali sme, aké najdôležitejšie zmeny čakajú cestujúcich na východnom Slovensku.

„Pri príprave nového grafikonu 2013/2014 sme sa veľmi podrobne sústredili aj na oblasť východného Slovenska, kde nám minulé obdobie ukázalo, že najviac problémov bolo v prípojovosti medzi vlakmi regionálnej dopravy v Prešove. Nový grafikon sa preto zameriava na ich zosúladenie predovšetkým na tých tratiach, ktoré sú z pohľadu regionálnej osobnej dopravy najviac využívané, teda je o ne najväčší záujem,“ zdôraznila Gabriela Jarošová z Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.

SkryťVypnúť reklamu

Posilnia trate na východe

V tomto prípade pôjde o systém celodenného dvojhodinového taktu regionálnych osobných vlakov, ktoré majú byť dobre sprípojované na vlaky diaľkovej dopravy (tie v prevažnej väčšine prípadov jazdia tiež v dvojhodinovom takte), ako aj medzi sebou navzájom.

"Počas poobednej špičky budú premávať približne každú hodinu. Samozrejme, musíme brať do úvahy existujúcu železničnú infraštruktúru a možný rozsah vlakových výkonov,“ doplnila Jarošová.

Konkretizovala, že ide o trate Košice - Poprad-Tatry, Košice - Čierna nad Tisou, Poprad-Tatry - Kežmarok a Margecany - Nálepkovo.

„Jednoducho povedané, na týchto tratiach bude v rámci možnosti jazdiť osobný vlak najmenej každé dve hodiny a bude dobre napojený na rýchliky alebo ďalšie nadväzujúce osobné vlaky,“ vysvetlila.

SkryťVypnúť reklamu

Na východnom Slovensku majú podľa návrhu GVD pribudnúť nové spoje.

Podľa ministerstva má ísť o navýšenie o necelých 144-tisíc vlakových kilometrov.

Najviac sa to dotkne tratí Košice - Poprad-Tatry (34 826 vlkm), Poprad-Tatry - Stará Ľubovňa (13 188 vlkm), Košice - Lipany (25 465 vlkm), Košice - Čierna nad Tisou (20 797 vlkm), Prešov - Humenné (10 468 vlkm) a Prešov - Bardejov (29 996 vlkm).

Ako to bude s Lipanmi a Kysakom

Po lavíne kritiky, ktorá sa zdvihla proti existujúcemu grafikonu, ale objavuje sa aj pri novom návrhu, sme sa zaujímali, ako chce ministerstvo riešiť prípoje medzi vlakmi regionálnej dopravy v Prešove.

Týkalo sa to najmä cestovania z Lipian do Košíc, kde vlaky majú v súčasnosti dlhú čakaciu dobu v Prešove.

Podľa ministerstva dopravy nový návrh GVD zohľadňuje optimálny prechod osobných vlakov Kysak - Lipany cez stanicu Prešov, bez dlhého čakania v Prešove a Kysaku.

SkryťVypnúť reklamu

„Systémová doba príchodu osobného vlaky z Kysaku do Prešova je párna hodina a 16. minúta, systémový pobyt vlaku v Prešove je 2 minúty. V opačnom smere je situácia nastavená symetricky - príchod do Prešova od Lipian je nepárna hodina a 39. minúta. Vlaky z Kysaku do Prešova a späť budú chodiť každú hodinu. Budú dobre spárované s rýchlikmi a tie, ktoré pokračujú do Lipian, budú v Prešove stáť iba dve minúty.“

Novinky v napojení na Humenné a Bardejov

Vyriešené majú byť aj prípoje osobných vlakov v stanici Prešov na smery Humenné i Bardejov.

„V smere na Humenné sme nastavili systémovú dobu odchodu osobných vlakov z Prešova na párnu hodinu a 44. minútu, čo pri ešte akceptovateľnom čase prestupu v Prešove 28 minút výrazne zlepšuje prestupové pomery v Humennom na smer Stakčín i Medzilaborce. Takto nastavený systém vlakov je dobre uspôsobený pre hodinový takt na trati Lipany - Prešov (uplatnený tu počas poobednej špičky), čo vytvára optimálne prepojenie od Lipian na Humenné s časom prestupu 5 minút. V smere na Bardejov je systémová doba odchodu osobných vlakov z Prešova párna hodina a 28. minúta, čo tu garantuje od Kysaku prestupový čas optimálnych 12 minút. Podobne to platí aj v opačnom smere,“ znela odpoveď.

Tvorcovia nového GVD tvrdia, že takto nastavený systém je udržateľný dlhší čas.

„Významnejšie zmeny v ďalších grafikonových obdobiach preto nepredpokladáme, takže ľudia budú mať možnosť zvyknúť si na tento grafikon a každý z nich si tak nájde ten 'svoj' vlak,“ dodala Gabriela Jarošová.



Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na Marka oharka do jarka
  2. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 12 861
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 12 525
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 263
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 320
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 3 971
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 874
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 2 266
  8. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 110
  1. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  2. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  3. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  4. Viktor Pamula: Sociálny štát ? Vtip roka
  5. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  6. Martin Škopec Antal: Slovenská opozičná politika: "Nie je dôležité zvíťaziť, ale zúčastniť sa..."
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 543
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 196
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 67 964
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 237
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 579
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 693
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 405
  8. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 8 142
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  2. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  3. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  4. Viktor Pamula: Sociálny štát ? Vtip roka
  5. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  6. Martin Škopec Antal: Slovenská opozičná politika: "Nie je dôležité zvíťaziť, ale zúčastniť sa..."
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 543
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 196
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 67 964
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 237
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 579
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 693
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 405
  8. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 8 142
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu