Korzár logo Korzár Horný Zemplín
Sobota, 13. august, 2022 | Meniny má Ľubomír

Ekologická soľ na posyp je pre mestá drahá

Samosprávy z horného Zemplína by rady udržiavali chodníky a cesty na svojom území ekologickou soľou. Od toho ich ale odrádza jej cena.

Zimná údržba. Mestá na ňu majú nemalé náklady.Zimná údržba. Mestá na ňu majú nemalé náklady. (Zdroj: tasr)



SNINA/HUMENNÉ. Správcovia mestských komunikácií v Snine a v Humennom vyčísľujú pravdepodobné náklady na nákup posypového materiálu na nastávajúcu zimu a zásobujú sa ním.

Hoci by radi vyšli v ústrety želaniam obyvateľov aj ekológii, sú nútení zostať pri tradičnom kamenive.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„ O ekologickej soli sme v Snine začali uvažovať preto, lebo mnoho ľudí malo výhrady k posypávaniu inertným materiálom. Klasická posypová soľ škodí prírode, je agresívna voči obuvi a karosériám áut. Kamenivo sa síce dlhšie udrží na vozovke, no na jar upcháva priepusty kanálov rovnako ako piesok. Tiež treba rátať aj s nákladmi na jeho jarný zber a odpratanie,“ vysvetlil Ján Aľušík, riaditeľ Verejnoprospešných služieb (VPS) mesta Snina.

SkryťVypnúť reklamu

V prospech posypu ekologickou soľou nahrávalo aj to, že podľa predpovede počasia by ňou mohli posypať mokré chodníky a cesty ešte pred mrazom a zabrániť tým poľadovici. „Posyp by bol pri veľmi nízkych teplotách účinný aj tri dni,“ povedal.

Faktom, ktorý ale mestskí poslanci neobišli, je cena. „Jeden kamión by stál približne 10-tisíc eur,“ odhadla prednostka mestského úradu Jana Rosičová.

Náklady na štart

„Na zimnú údržbu by sme v našom meste potrebovali odhadom tak 3- 4 kamióny posypovej soli,“ povedal Aľušík.

Podľa predbežných výpočtov by VPS mesta Snina v prvom roku používania ekologickej soli dali 36- tisíc eur na dopravu, prácu a mechanizmy, ručné čistenie schodov a lávok, 2 500 eur na piesok na posyp chodníkov a námestia, 45-tisíc eur na nákup ekologickej soli.

SkryťVypnúť reklamu

Pričom toto číslo je len teoretické. „Praktické skúsenosti s ňou ešte nemáme,“ povedal Aľušík.

Čísla ešte nie sú konečné, pretože odhadom 47– až 66-tisíc eur by si vyžiadala výmena alebo doplnenie nadstavieb na sypače a zariadenie na výrobu a skládkovanie soľného roztoku. „Tieto náklady by ale v ďalších rokoch odpadli,“ podotkol.

Po tom, čo sa poslanci oboznámili s cenami a potrebnými nákladmi, už na posype ekologickou soľou netrvali.
Rosičová uviedla, že už len pri cene za jeden kamión je jasné, že si ju mesto zo svojho rozpočtu dovoliť nemôže.

„Náklady sme vyčíslili na prelome rokov. Nevieme, ako sa na budúci rok dotkne rozpočtu mesta znižovanie príjmu z podielových daní. Bolo by riskantné, ak by sme do posypu ekologickou soľou išli a na začiatku roka zistili, že si ju nemôžeme dovoliť a pre jej nákup už nemáme peniaze na inertný materiál,“ povedal Aľušík.

SkryťVypnúť reklamu

Dodal, že zimnú údržbu preto zabezpečia klasickým inertným materiálom.

Z podobných dôvodov ako v Snine ekologickou soľou neudržiava svoje komunikácie ani mesto Humenné. „Je pre nás drahá,“ povedal Milan Kuruc, riaditeľ Technických služieb mesta Humenné.

Potvrdil jej výhody oproti klasickým posypovým materiálom. Nákup by ale podľa neho veľmi zaťažil ich rozpočet zimnej údržby. Komunikácie v Humennom preto aj túto zimu budú udržiavať klasickým inertným posypovým materiálom ako v Snine.

Predajca: Odpadajú náklady na čistenie

Michal Neubauer, člen predstavenstva jednej zo slovenských obchodných spoločností, ktorá ekologickú soľ dováža a predáva, na našu otázku prečo je jej cena vysoká, reagoval: „Je 2,5–krát účinnejšia ako klasická soľ a inertný materiál.“

Dodal, že aj pri posype klasickou soľou je potrebné investovať do zariadenia na jej aplikáciu.

„Kým ekologická soľ je účinná pri teplote mínus 34 stupňov, klasická soľ už nereaguje pri teplote mínus 7 stupňov Celzia. Ekologická soľ je účinnejšia. Jeden posyp sa vyrovná až dvom posypom klasickou soľou. Okrem toho nezanecháva fľaky a neničí karosérie áut,“ povedal.

Podľa jeho názoru hrá v prospech použitia ekologickej soli aj fakt, že po jej použití prakticky odpadajú náklady na čistenie komunikácií.

„Inertný materiál musí z chodníkov a ciest niekto odpratať. A to je tiež spojené s ďalšími nákladmi,“ uzavrel.

Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  6. Prehľad a automatizácia
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 14 614
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 13 089
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 11 389
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 640
  5. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 5 393
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 4 623
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 249
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 706

Blogy SME

  1. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3
  2. Katarína Chudá: Amrita Sher-gil: škandalózny život indickej maliarky
  3. Štefan Vidlár: My dúchotci
  4. Maťo Chudík: Nedopovedané príbehy
  5. Miroslav Galovič: Cykloleto 2022. Časť 3 - Budatínsky hrad. Exteriér a park.
  6. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov?
  7. Tupou Ceruzou: Igor, poď už dole!
  8. Ján Škerko: Sulík alebo Matovič? Kto to myslí so Slovenskom dobre a kto nie
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 788
  2. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 12 310
  3. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 11 789
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 9 516
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 821
  6. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 6 735
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 669
  8. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 3 349
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Otvorenie novej prevádzky rýchleho občerstvenia namiesto McDonald´s v Moskve.

Namiesto Instagramu Rosgram, namiesto Coca-Coly Ivan - čaj… Sankcie nás nezlomia.


9. aug
V krypte košického Dómu je už pripravený priestor pre uloženie ostatkov kardinála.

Kostolník už musel vyháňať pár zvedavcov.


14 h
Radosť mladých Slovákov po víťazstve nad Lotyšskom.

Slovenskí hokejisti hrajú v nedeľu večer proti Fínom.


2 h
Satelitné zábery pred a po

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 5 h

Blogy SME

  1. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3
  2. Katarína Chudá: Amrita Sher-gil: škandalózny život indickej maliarky
  3. Štefan Vidlár: My dúchotci
  4. Maťo Chudík: Nedopovedané príbehy
  5. Miroslav Galovič: Cykloleto 2022. Časť 3 - Budatínsky hrad. Exteriér a park.
  6. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov?
  7. Tupou Ceruzou: Igor, poď už dole!
  8. Ján Škerko: Sulík alebo Matovič? Kto to myslí so Slovenskom dobre a kto nie
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 788
  2. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 12 310
  3. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 11 789
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 9 516
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 821
  6. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 6 735
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 669
  8. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 3 349
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu