Korzár logo Korzár Horný Zemplín
Piatok, 2. október, 2020 | Meniny má LevoslavKrížovkyKrížovky

Ekologická soľ na posyp je pre mestá drahá

Samosprávy z horného Zemplína by rady udržiavali chodníky a cesty na svojom území ekologickou soľou. Od toho ich ale odrádza jej cena.

Zimná údržba. Mestá na ňu majú nemalé náklady.Zimná údržba. Mestá na ňu majú nemalé náklady. (Zdroj: tasr)



SNINA/HUMENNÉ. Správcovia mestských komunikácií v Snine a v Humennom vyčísľujú pravdepodobné náklady na nákup posypového materiálu na nastávajúcu zimu a zásobujú sa ním.

Hoci by radi vyšli v ústrety želaniam obyvateľov aj ekológii, sú nútení zostať pri tradičnom kamenive.

„ O ekologickej soli sme v Snine začali uvažovať preto, lebo mnoho ľudí malo výhrady k posypávaniu inertným materiálom. Klasická posypová soľ škodí prírode, je agresívna voči obuvi a karosériám áut. Kamenivo sa síce dlhšie udrží na vozovke, no na jar upcháva priepusty kanálov rovnako ako piesok. Tiež treba rátať aj s nákladmi na jeho jarný zber a odpratanie,“ vysvetlil Ján Aľušík, riaditeľ Verejnoprospešných služieb (VPS) mesta Snina.

Skryť Vypnúť reklamu

V prospech posypu ekologickou soľou nahrávalo aj to, že podľa predpovede počasia by ňou mohli posypať mokré chodníky a cesty ešte pred mrazom a zabrániť tým poľadovici. „Posyp by bol pri veľmi nízkych teplotách účinný aj tri dni,“ povedal.

Faktom, ktorý ale mestskí poslanci neobišli, je cena. „Jeden kamión by stál približne 10-tisíc eur,“ odhadla prednostka mestského úradu Jana Rosičová.

Náklady na štart

„Na zimnú údržbu by sme v našom meste potrebovali odhadom tak 3- 4 kamióny posypovej soli,“ povedal Aľušík.

Podľa predbežných výpočtov by VPS mesta Snina v prvom roku používania ekologickej soli dali 36- tisíc eur na dopravu, prácu a mechanizmy, ručné čistenie schodov a lávok, 2 500 eur na piesok na posyp chodníkov a námestia, 45-tisíc eur na nákup ekologickej soli.

Skryť Vypnúť reklamu

Pričom toto číslo je len teoretické. „Praktické skúsenosti s ňou ešte nemáme,“ povedal Aľušík.

Čísla ešte nie sú konečné, pretože odhadom 47– až 66-tisíc eur by si vyžiadala výmena alebo doplnenie nadstavieb na sypače a zariadenie na výrobu a skládkovanie soľného roztoku. „Tieto náklady by ale v ďalších rokoch odpadli,“ podotkol.

Po tom, čo sa poslanci oboznámili s cenami a potrebnými nákladmi, už na posype ekologickou soľou netrvali.
Rosičová uviedla, že už len pri cene za jeden kamión je jasné, že si ju mesto zo svojho rozpočtu dovoliť nemôže.

„Náklady sme vyčíslili na prelome rokov. Nevieme, ako sa na budúci rok dotkne rozpočtu mesta znižovanie príjmu z podielových daní. Bolo by riskantné, ak by sme do posypu ekologickou soľou išli a na začiatku roka zistili, že si ju nemôžeme dovoliť a pre jej nákup už nemáme peniaze na inertný materiál,“ povedal Aľušík.

Skryť Vypnúť reklamu

Dodal, že zimnú údržbu preto zabezpečia klasickým inertným materiálom.

Z podobných dôvodov ako v Snine ekologickou soľou neudržiava svoje komunikácie ani mesto Humenné. „Je pre nás drahá,“ povedal Milan Kuruc, riaditeľ Technických služieb mesta Humenné.

Potvrdil jej výhody oproti klasickým posypovým materiálom. Nákup by ale podľa neho veľmi zaťažil ich rozpočet zimnej údržby. Komunikácie v Humennom preto aj túto zimu budú udržiavať klasickým inertným posypovým materiálom ako v Snine.

Predajca: Odpadajú náklady na čistenie

Michal Neubauer, člen predstavenstva jednej zo slovenských obchodných spoločností, ktorá ekologickú soľ dováža a predáva, na našu otázku prečo je jej cena vysoká, reagoval: „Je 2,5–krát účinnejšia ako klasická soľ a inertný materiál.“

Dodal, že aj pri posype klasickou soľou je potrebné investovať do zariadenia na jej aplikáciu.

„Kým ekologická soľ je účinná pri teplote mínus 34 stupňov, klasická soľ už nereaguje pri teplote mínus 7 stupňov Celzia. Ekologická soľ je účinnejšia. Jeden posyp sa vyrovná až dvom posypom klasickou soľou. Okrem toho nezanecháva fľaky a neničí karosérie áut,“ povedal.

Podľa jeho názoru hrá v prospech použitia ekologickej soli aj fakt, že po jej použití prakticky odpadajú náklady na čistenie komunikácií.

„Inertný materiál musí z chodníkov a ciest niekto odpratať. A to je tiež spojené s ďalšími nákladmi,“ uzavrel.

Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Toto jedlo si v čínskej reštaurácii objednávajú iba tí, ktorí sa vyznajú
  2. Krízový balíček vám dokáže ušetriť až 1 000 eur
  3. Októbrové číslo magazínu SME Ženy je už v predaji
  4. S rodinou, turistika, vo dvojici: Ako je vaša ideálna dovolenka?
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili
  6. Viete na čo sa pripraviť po zmene zdravotnej poisťovne?
  7. Prešov získa značky, ktoré nemajú ani v Košiciach
  8. UPC teraz ponúka internet 300 Mb/s len za 10,90 €
  9. Fedor Gál: Drtím, drtíš, drtíme (s krízou za zadkom)
  10. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  1. Krízový balíček vám dokáže ušetriť až 1 000 eur
  2. S rodinou, turistika, vo dvojici: Ako je vaša ideálna dovolenka?
  3. Blíži sa chrípková sezóna: Ako ju odlíšiť od Covid-19?
  4. Októbrové číslo magazínu SME Ženy je už v predaji
  5. Najkvalitnejšiu mobilnú sieť na Slovensku má Orange
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili
  7. Káva – odhaľte všetky jej neznáme
  8. Viete na čo sa pripraviť po zmene zdravotnej poisťovne?
  9. Prešov získa značky, ktoré nemajú ani v Košiciach
  10. Na reštaurácie a hotely sa valí druhá vlna pandémie
  1. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 27 998
  2. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy 23 429
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 20 480
  4. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 18 872
  5. Fedor Gál: Drtím, drtíš, drtíme (s krízou za zadkom) 12 095
  6. Prešov získa značky, ktoré nemajú ani v Košiciach 11 410
  7. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy 11 389
  8. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test) 11 189
  9. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali 10 358
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 9 839
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Druhá vlna koronavírusu sa stupňuje: V Košiciach vyčlenili sto lôžok

Spotreba ochranných pomôcok dosahuje desaťtisícové hranice.

Za pár dní na novom veľkokapacitnom odberovom mieste v Košiciach otestovali už viac než 1 700 ľudí.

V parku spílili stromy. Košičan: Nerozumiem, komu mohli prekážať

Išlo o invázne dreviny, vysvetlila Marta Popríková zo Správy mestskej zelene.

Podľa starostu Ténaia i poslanca Rovinského je v Košiciach nevyhnutná postupná obnova zelene.

Saudek o prešovskej výstave: Výber som urobil dôsledne, aby nikoho neurazil

Korona posunula vernisáž a zabránila autorovi prísť.

V Prešove otvorili výstavu svetoznámeho fotografa Jana Saudka.

V odkaliskách na Spiši sú tony nebezpečnej ortuti a ťažkých kovov

Slovenský ochranársky snem vyzýva na riešenie envirozáťaží. Má podporu ministra.

Odklalisko pri Rudňanoch.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

V Rooseveltovej nemocnici ordinovali lekári nakazení Covidom, ktorí však nemali príznaky.
Dobré ráno

Dobre ráno: Interrupčnú tabletku nemáme kvôli ideológii. Veda hovorí jasne

Prečo ju používajú všetky západné krajiny v EÚ a Slovensko nie?

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Matovičova melodráma pandémiu neporazí

Populizmus počas pandémie je zdrojom chaosu, ak nie priameho ohrozenia zdravia obyvateľstva.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Futbalisti AC Miláno sa radujú z postupu.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop