Korzár logo Korzár Horný Zemplín
Sobota, 31. júl, 2021 | Meniny má IgnácKrížovkyKrížovky

Ekologická soľ na posyp je pre mestá drahá

Samosprávy z horného Zemplína by rady udržiavali chodníky a cesty na svojom území ekologickou soľou. Od toho ich ale odrádza jej cena.

Zimná údržba. Mestá na ňu majú nemalé náklady.Zimná údržba. Mestá na ňu majú nemalé náklady. (Zdroj: tasr)



SNINA/HUMENNÉ. Správcovia mestských komunikácií v Snine a v Humennom vyčísľujú pravdepodobné náklady na nákup posypového materiálu na nastávajúcu zimu a zásobujú sa ním.

Hoci by radi vyšli v ústrety želaniam obyvateľov aj ekológii, sú nútení zostať pri tradičnom kamenive.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„ O ekologickej soli sme v Snine začali uvažovať preto, lebo mnoho ľudí malo výhrady k posypávaniu inertným materiálom. Klasická posypová soľ škodí prírode, je agresívna voči obuvi a karosériám áut. Kamenivo sa síce dlhšie udrží na vozovke, no na jar upcháva priepusty kanálov rovnako ako piesok. Tiež treba rátať aj s nákladmi na jeho jarný zber a odpratanie,“ vysvetlil Ján Aľušík, riaditeľ Verejnoprospešných služieb (VPS) mesta Snina.

Skryť Vypnúť reklamu

V prospech posypu ekologickou soľou nahrávalo aj to, že podľa predpovede počasia by ňou mohli posypať mokré chodníky a cesty ešte pred mrazom a zabrániť tým poľadovici. „Posyp by bol pri veľmi nízkych teplotách účinný aj tri dni,“ povedal.

Faktom, ktorý ale mestskí poslanci neobišli, je cena. „Jeden kamión by stál približne 10-tisíc eur,“ odhadla prednostka mestského úradu Jana Rosičová.

Náklady na štart

„Na zimnú údržbu by sme v našom meste potrebovali odhadom tak 3- 4 kamióny posypovej soli,“ povedal Aľušík.

Podľa predbežných výpočtov by VPS mesta Snina v prvom roku používania ekologickej soli dali 36- tisíc eur na dopravu, prácu a mechanizmy, ručné čistenie schodov a lávok, 2 500 eur na piesok na posyp chodníkov a námestia, 45-tisíc eur na nákup ekologickej soli.

Skryť Vypnúť reklamu

Pričom toto číslo je len teoretické. „Praktické skúsenosti s ňou ešte nemáme,“ povedal Aľušík.

Čísla ešte nie sú konečné, pretože odhadom 47– až 66-tisíc eur by si vyžiadala výmena alebo doplnenie nadstavieb na sypače a zariadenie na výrobu a skládkovanie soľného roztoku. „Tieto náklady by ale v ďalších rokoch odpadli,“ podotkol.

Po tom, čo sa poslanci oboznámili s cenami a potrebnými nákladmi, už na posype ekologickou soľou netrvali.
Rosičová uviedla, že už len pri cene za jeden kamión je jasné, že si ju mesto zo svojho rozpočtu dovoliť nemôže.

„Náklady sme vyčíslili na prelome rokov. Nevieme, ako sa na budúci rok dotkne rozpočtu mesta znižovanie príjmu z podielových daní. Bolo by riskantné, ak by sme do posypu ekologickou soľou išli a na začiatku roka zistili, že si ju nemôžeme dovoliť a pre jej nákup už nemáme peniaze na inertný materiál,“ povedal Aľušík.

Skryť Vypnúť reklamu

Dodal, že zimnú údržbu preto zabezpečia klasickým inertným materiálom.

Z podobných dôvodov ako v Snine ekologickou soľou neudržiava svoje komunikácie ani mesto Humenné. „Je pre nás drahá,“ povedal Milan Kuruc, riaditeľ Technických služieb mesta Humenné.

Potvrdil jej výhody oproti klasickým posypovým materiálom. Nákup by ale podľa neho veľmi zaťažil ich rozpočet zimnej údržby. Komunikácie v Humennom preto aj túto zimu budú udržiavať klasickým inertným posypovým materiálom ako v Snine.

Predajca: Odpadajú náklady na čistenie

Michal Neubauer, člen predstavenstva jednej zo slovenských obchodných spoločností, ktorá ekologickú soľ dováža a predáva, na našu otázku prečo je jej cena vysoká, reagoval: „Je 2,5–krát účinnejšia ako klasická soľ a inertný materiál.“

Dodal, že aj pri posype klasickou soľou je potrebné investovať do zariadenia na jej aplikáciu.

„Kým ekologická soľ je účinná pri teplote mínus 34 stupňov, klasická soľ už nereaguje pri teplote mínus 7 stupňov Celzia. Ekologická soľ je účinnejšia. Jeden posyp sa vyrovná až dvom posypom klasickou soľou. Okrem toho nezanecháva fľaky a neničí karosérie áut,“ povedal.

Podľa jeho názoru hrá v prospech použitia ekologickej soli aj fakt, že po jej použití prakticky odpadajú náklady na čistenie komunikácií.

„Inertný materiál musí z chodníkov a ciest niekto odpratať. A to je tiež spojené s ďalšími nákladmi,“ uzavrel.

Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  2. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  3. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  4. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  5. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  8. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  2. Košická štvrť je súčasťou odpadového experimentu.
  3. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  5. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  6. Nepodceňujte rozmiestnenie zásuviek a vypínačov
  7. Hrotka: Sporiteľne ťahajú za kratší koniec. Musíme reagovať
  8. Slováci čoraz viac nakupujú pivo vo vratných fľašiach
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 5 460
  2. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 4 689
  3. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 3 881
  4. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 440
  5. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 338
  6. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 3 314
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 253
  8. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 3 167
  9. Jeden deň na Bratislavu nestačí 2 968
  10. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 2 913
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Historik a autor výstavy Americký men Martin Javor.

Východniarov si pomýlili s Indiánmi.


17 h
Na mieste nehody zasahujú hasiči.

Došlo k zrážke dvoch osobných áut.


TASR 46m
Z tejto húštiny by mala viesť úniková cesta.

Svätému Otcovi hľadajú únikovú cestu. V hre je chodník vyšliapaný miestnymi.


a 1 ďalší 17 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rodiaci sa štát mal veľa verzí na mapách, táto je z roku 1919.

Na vytvorenie štátu neexistuje žiadny manuál, hovorí historik Roman Holec.


23. júl
Zuzana Rehák Štefečeková a Erik Varga na OH v Tokiu 2020.

Varga nezískal medailu ani na štvrtej olympiáde.


Sportnet a 1 ďalší 5 h
Prevádzkovatelia zatvárajú svoje bary na Mykonose. Vláda totiž zakázala nočnú prevádzku reštaurácií a barov v niektorých najvyhľadávanejších dovolenkových destináciách.

Mykonos si užil týždeň voľnosti, môže sa to zmeniť.


19 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop