Spolumajiteľ pneuservisu v Humennom Stanislav Rehuš hovorí: „Každý rok je to s prezúvaním rovnaké. Zima je vždy nárazová.“
HUMENNÉ. V tomto roku má dlhšie čakacie lehoty na svedomí náhly pokles teplôt. Na prezutie sa treba objednávať.
Prezúvať začali v pneuservise postupne a pozvoľna približne od 10. októbra.
„Mali sme dve, tri autá na deň. Okolo predminulého utorka sa začal nával. Teraz je situácia taká, že v utorok sme objednávali na pondelok. Treba čakať tri–štyri dni. Denne prezujeme maximálne 40 áut,“ hovorí spolumajiteľ pneuservisu v Humennom Stanislav Rehuš.
„Záleží na tom, o aké prezutie ide. Keď idú pneumatiky na tie isté disky, čiže ide o kompletné prezutie, trvá to približne 35 minút. Keď sa len vyvažuje a prehadzuje, tak asi 20 minút. Záleží, pravda, aj na aute. Cena rastie úmerne s veľkosťou disku,“ dodáva.
Podľa neho tento rok výnimočný nie je. „Každý rok je to rovnaké. Zima je stále nárazová. Prezúvanie na letné pneumatiky je pozvoľnejšie.“
Meniť treba
Súčasné znenie zákona o povinnosti používať zimné pneumatiky je podľa Stanislava Rehuša postačujúce.
„Presné vymedzenie dátumu povinnosti zimných pneumatík by bolo problematické, keďže niekedy aj v novembri sú teploty okolo 15 stupňov. Na druhej strane ľudia si často sami neuvedomujú, že by už mali prezúvať. Niketorí vodiči jazdia na letných pneumatikách aj v zime, respektíve volia si bezpečnejší variant a jazdia aj v lete na zimných. Pri vysokých teplotách sa dezén rýchlejšie opotrebuje a auto sa v kritickej situácii ľahko dostane do šmyku, keďže zmes je mäkšia,“ dodáva.
Najhorším riešením sú podľa neho celoročné pneumatiky. „Sú zlé aj v zime, aj v lete,“ tvrdí.
Najzodpovednejší vodiči sú podľa Rehuša tí, ktorí jazdia často, na dlhé trasy a mimo mesta.
„Tí, ktorí jazdia málo a po meste, nezriedka jazdia celý rok na jedných pneumatikách,“ uzatvára.
Humenčania prezúvajú vo veľkom
„Prezúvam skoro na poslednú chvíľu, ale stále v čase očakávania zimy,“ priznáva Anton Karnaj, ktorého sme zastihli v pneuservise.
Jazdí už vyše 40 rokov, teraz už len ročne približne 5 000 kilometrov, a prezutie nikdy nezanedbal.
„V zákone je dostatočne jasne vymedzené, kedy treba mať prezuté,“ dodáva.
Valér Postihač má už prezuté. „Prezúvam v predstihu. Je na zvážení každého vodiča, kedy prezúva. Keď je rozumný, urobí tak včas, keď nie, riskuje. Jednu zimu som si myslel, že sa zaobídem bez zimných pneumatík. Keď napadol prvý sneh, nevošiel som ani na druhý vjazd na benzínovú pumpu a hneď som prezul. Je to neskutočný rozdiel,“ hovorí.
„Ešte nemám prezuté. Pozajtra prídem na rad,“ hovorí Viliam Nináč. Presný dátum mu v zákone nechýba.
„Keď chce človek jazdiť bezpečne, musí prezuť. Jeden rok som mal slabšie pneumatiky, neubrzdil som na ceste a ťukol som,“ dodáva.
Autor: jo
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo severného Zemplína nájdete na Korzári Horný Zemplín