Korzár logo Korzár Horný Zemplín
Štvrtok, 13. máj, 2021 | Meniny má ServácKrížovkyKrížovky

Trať z Bánoviec do Humenného chcú elektrifikovať

Volanie zemplínskych samospráv po elektrifikácii železničnej trate z Bánoviec nad Ondavou do Humenného bude, zdá sa, po rokoch vyslyšané.

Bez elektriny. Z Bánoviec nad Ondavou premávajú do Humenného vlaky ťahané dieselovými rušňami.Bez elektriny. Z Bánoviec nad Ondavou premávajú do Humenného vlaky ťahané dieselovými rušňami. (Zdroj: kor)

Vláda dala zelenú ministerstvu dopravy, aby začalo s prípravou.

BÁNOVCE NAD ONDAVOU. Posledné roky volali samosprávy regiónu Zemplína po elektrifikácii 34-kilometrovej železničnej trate Bánovce nad Ondavou - Humenné. Museli sa uspokojiť s odpoveďou, že úsek nie je využitý natoľko, aby ho mohli Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) elektrifikovať.

Najčastejšími argumentmi samospráv bolo, že po elektrifikácii úseku by ľudia cestovali kratšie. Odpadli by minúty státia vlakov v Bánovciach, kde železničiari menia elektrické rušne za dieselové.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Želaním humenskej samosprávy bolo, aby IC vlak z Bratislavy premával priamo až do Humenného.

Nádejne to vyzeralo chvíľu po tom, ako Humenné v novembri 2005 navštívil vtedajší minister dopravy Pavol Prokopovič (SDKÚ–DS). Zámer vyhlásil za prioritnú akciu rezortu s tým, že elektrifikácia trate je v zásobníku projektov financovaných Európskou úniou (EÚ) v programovacom období 2007-2013.

Dokonca povedal: „Projekt už pripravujú železnice.“ Slová zostali nesplnenými sľubmi.

Tri roky nato primátori Humenného, Michaloviec, Strážskeho, Vranova nad Topľou, Sniny a Medzilaboriec znova tlačili na ministerstvo dopravy. To reagovalo, že elektrifikácia nie je zaradená do plánovaných programov do roku 2013.

Úloha pre ministra dopravy

Elektrifikáciou spomínaného úseku sa na svojom nedávnom výjazdovom rokovaní v Michalovciach zaoberal aj súčasný vládny kabinet.

Skryť Vypnúť reklamu

Vláda dala ministrovi dopravy Jánovi Počiatkovi (Smer–SD) úlohu, aby do 30. júna 2013 zabezpečil prípravu a riešenie elektrifikácie tohto úseku s následným riešením terminálu trate.

Podľa ŽSR sú predpokladané investičné náklady na stavbu zhruba 30 miliónov eur s tým, že pôjde o peniaze z EÚ.

Podľa Stratégie ŽSR by realizácia elektrifikácie bola možná v rokoch 2016–2017. Samozrejme, podmienkou je dostatok financií.

Výhody

Okrem skrátenia cestovnej doby v úseku Košice - Humenné v osobnej a nákladnej doprave o desať minút by navyše vzniklo aj ucelené vozebné rameno v elektrickej trakcii Bratislava/Praha – Žilina - Košice – Trebišov – Humenné.

Realitou by boli priame rýchliky Bratislava/Praha – Žilina - Košice – Trebišov – Humenné bez výmeny vlakového rušňa. Tie v súčasnosti menia na železničnej stanici v Trebišove.

Skryť Vypnúť reklamu

Možná by bola aj modernizácia súčasného zabezpečovacieho zariadenia v železničnej stanici Humenné, prípadne vybudovanie úplne nového zabezpečovacieho zariadenia.


Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  2. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  3. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku
  4. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  5. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  6. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  7. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  8. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  10. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  1. Nadácia COOP Jednota rozdá obciam a mestám 156 000 eur
  2. Ďalšie mesto s rýchlou a kvalitnou donáškou!
  3. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  4. Union má novinku – Očný balík v hodnote 100 eur pre každého
  5. Čerstvá dvojnásobná mamička porovnáva pôrod v Nemecku
  6. Tretia generácia očných špecialistov prichádza do Košíc
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  8. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  9. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov
  10. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 15 067
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 12 015
  3. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 10 267
  4. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 9 947
  5. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 8 687
  6. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné 7 636
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 6 388
  8. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 6 342
  9. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 6 206
  10. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 5 636
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ampulka s ruskou vakcínou Sputnik V.

Rusi sa výhradam bránia.

3 h
Covid automat: Ako sa zmenia opatrenia?

Predstavili aktualizovaný covid automat.

3 h
Peter Tkačenko

Pri tomto referende ide len o kampaň.

2 h

Aj keď ešte nebol nikomu pichnutý, nemožno povedať že by Sputnik Slovákov už od pliagy nechránil.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop