Korzár logo Korzár Horný Zemplín
Štvrtok, 1. október, 2020 | Meniny má ArnoldKrížovkyKrížovky

Zauhľovač je spomienkou na časy pary

V minulom storočí bolo Humenné železničným uzlom. Viedla tadiaľto jedna z najdôležitejších tratí do poľskej Haliče.

Zauhľovacie zariadenie. Je zhrdzavené a zarastené.Zauhľovacie zariadenie. Je zhrdzavené a zarastené. (Zdroj: jo)

V minulom storočí bolo Humenné železničným uzlom. Viedla tadiaľto jedna z najdôležitejších tratí na trase Humenné – Medzilaborce – Palota – Lupkow do poľskej Haliče. Počas prvej svetovej vojny ju využívali vojská na presun a zásobovanie. Druhá, vyše storočná, je lokálna trať Humenné – Stakčín.

HUMENNÉ. Humenská železničná stanica bola pomerne dobre vybavená technickým zariadením na dopĺňanie paliva pre parné rušne. Budova depa, tzv. výhrevne, už nestojí, rovnako ako točňa, kde sa otáčali lokomotívy. Pamiatkou na parné časy je už len zauhľovacie zariadenie.

Skryť Vypnúť reklamu

Parná trakcia na železnici fungovala od polovice 19. do polovice 20. storočia. V dobe svojho najväčšieho rozvoja, ktorý nastal okolo polovice 20. storočia, jazdilo po svete takmer štvrť milióna parných rušňov, ktoré zabezpečovali približne 90 % železničnej dopravy.

„Do vlaku sa 'zapriahal' parný rušeň. Potreboval veľký servis. Rušeň ťahal za sebou nádrž na palivo a vodu, tzv. trender, do ktorého sa zmestilo okolo 30 kubíkov vody a 20 kubíkov uhlia. Tender vážil okolo 50 ton. Preto na staniciach museli byť zauhľovacie zariadenia na dopĺňanie paliva a vodárenské veže so zásobami vody,“ hovorí amatérsky historik Michal Kirschner z Humenného.

Je zhrdzavené

Zauhľovacie zariadenie vidieť z cesty od futbalového štadióna. Zhrdzavené, zarastené kríkmi a stromami. Na koľajniciach, ktoré už sotva vidieť, nájdete ešte kúsky lesklého čierneho uhlia.

Skryť Vypnúť reklamu

„Pochádza z polovice minulého storočia. Uhlie sa vyviezlo hore výťahom, nasypalo do zásobníka s lievikom. Keď sa lokomotíva nasunula, uhlie sa zhora sypalo do tendra. Muselo byť vyššie ako tender. Keď uvážime, že len koleso rušňa Albatros malo priemer dva metre, muselo byť vysoké aj sedem metrov,“ hovorí M. Kirschner.

Parné rušne boli aj poriadne „smädné“.

„Vodárenská veža dodnes stojí na stanici. Kurič palicou nastavil lievik do tendra, otočil obrovským ventilom a voda sa začala liať. Trvalo to aj pol hodiny. Rušeň musel byť pripravený na odchod podľa cestovného poriadku. Chlapi – strojvodca a kurič - museli riadne makať, aby bol na určitú hodinu nachystaný. V kotloch sa muselo kúriť mnoho hodín pred jazdou. Vyzbrojený, naleštený rušeň bol pripravený na zásobenie na cestu,“ spomína M. Kirschner.

Skryť Vypnúť reklamu

Treba ho zachovať

Amatérsky historik je presvedčený o tom, že zauhľovacie zariadenie je zaujímavou technickou pamiatkou.

„V našich končinách sa už nič podobné nenachádza. Menšia výhrevňa bola ešte v Medzilaborciach, lebo rýchlik z Prahy chodil až do Medzilaboriec. Nočný rýchlik Laborec premával vtedy na najdlhšej trati v republike. Bol takým Orient expressom Československa,“ dodáva.

Michal Kirschner si živo spomína aj na točňu. „Bol to veľký kruh s koľajami. Otáčali sa na nich rušne do smeru jazdy. Parné rušne boli jednosmerné. Funkčná točňa sa nachádza v poľskom Krosne. Tam si také veci vážia ako súčasť našej histórie,“ vysvetľuje.

Ustúpili výkonnejším strojom

Parná trakcia u nás skončila aj na lokálnych tratiach v 70. rokoch. Pre nízku, asi 17-percentnú energetickú účinnosť parného stroja, prácnosť obsluhy, zložitú a časovo náročnú prípravu na prevádzku. Nahradili ju motorové lokomotívy.

„Pamätám si na silnú lokomotívu Sergej, dovezenú zo Sovietskeho zväzu. Osobné vlaky ťahali ľahké lokomotívy vyrobené v pražskej ČKD. V Bánovciach sa prepli na elektrickú trakciu. A tak je to doposiaľ,“ uzatvára pán Kirschner.

Parné rušne sa v novodobej histórii Humenného prebehli po našich tratiach dvakrát.

V roku 2000 Občianske združenie HAD zorganizovalo cestu po stopách dobrého vojaka Švejka z Humenného do Sanoku.

V októbri 2009 na oslavy storočnice trate Humenné – Stakčín ťahal vlak parný rušeň prezývaný papagáj. Kolos z roku 1951 vtedy zhltol päť ton uhlia a zapil ich 15 kubíkmi vody.



huko_zauhlovac_foto2_jo_res.jpg
Michal Kirschner. Našiel pri koľajniciach kúsky uhlia.

huko_zauhlovac_foto3_jo_res.jpg
Vodárenská veža. Napájala parné rušne.

huko_zauhlovac_foto4_jo_res.jpg
Vozeň pred jazdou vošiel do profilu. Náklad musel byť naložený do určitého tvaru. Keď vozeň prešiel popod retiazky bez toho, aby sa ich dotkol, bol pripravený na jazdu.
Foto: jo


Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Viete na čo sa pripraviť po zmene zdravotnej poisťovne?
  2. Prešov získa značky, ktoré nemajú ani v Košiciach
  3. UPC teraz ponúka internet 300 Mb/s len za 10,90 €
  4. Fedor Gál: Drtím, drtíš, drtíme (s krízou za zadkom)
  5. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  6. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  7. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  8. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  9. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  10. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  1. Viete na čo sa pripraviť po zmene zdravotnej poisťovne?
  2. Prešov získa značky, ktoré nemajú ani v Košiciach
  3. Na reštaurácie a hotely sa valí druhá vlna pandémie
  4. Leto 2020 zaplnilo Kúpele Piešťany slovenskými dovolenkármi
  5. Spolu
  6. Už deväť rokov duálneho vzdelávania v dm
  7. Brick Award 2020: Pocta kvalitnej tehlovej architektúre
  8. Union prepláca doplatky za lieky do 18 rokov neobmedzene
  9. UPC teraz ponúka internet 300 Mb/s len za 10,90 €
  10. Fedor Gál: Drtím, drtíš, drtíme (s krízou za zadkom)
  1. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy 21 594
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 20 613
  3. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 19 049
  4. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali 12 516
  5. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy 12 368
  6. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 10 634
  7. Fedor Gál: Drtím, drtíš, drtíme (s krízou za zadkom) 10 043
  8. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test) 9 734
  9. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 9 216
  10. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 076
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Developer sa chce zbaviť národnej kultúrnej pamiatky v centre Košíc

Novostavbu Mlynská bašta nalepenú na kino stavebný úrad povolil.

Torzo opevnenia desaťročie chátralo. Národnú kultúrnu pamiatku núkajú majitelia na predaj.

Košice Matovičovi: Cibuľové hody a cukrová vata na jarmoku nie sú kultúra

Pripomínajú podpriemerných improvizujúcich komikov, hovoria kultúrnici.

Takýto pohľad je v najbližšom čase nereálny. Premiér hovorí o limite 50 ľudí pre hromadné podujatie.
Oprava Jarkovej ulice a ukladanie dlažby.
Toto všetko skončilo v kontajneri.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Počas núdzového stavu môže byť uložená pracovná povinnosť. Kto neposlúchne, dostane pokutu

Hudečková tvrdí, že na núdzový stav ešte nie sú splnené podmienky.

Zavedenie núdzového stavu môže ľuďom riadne skomplikovať život.

Hromadné podujatia nakoniec nezakázali úplne. Začínajú platiť sprísnené pravidlá

Do akvaparkov bude môcť aj v októbri prísť tisíc ľudí naraz.

Rúška sú oddnes na Slovensku povinnosťou.
Podcast Dobré Ráno.
Komentár Petra Schutza

Kde je tu núdza?

Nie je vojna, nepadol meteor a nie je ani hladomor.

Peter Schutz.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop