Korzár logo Korzár Horný Zemplín
Streda, 27. september, 2023 | Meniny má Cyprián

Zauhľovač je spomienkou na časy pary

V minulom storočí bolo Humenné železničným uzlom. Viedla tadiaľto jedna z najdôležitejších tratí do poľskej Haliče.

Zauhľovacie zariadenie. Je zhrdzavené a zarastené.Zauhľovacie zariadenie. Je zhrdzavené a zarastené. (Zdroj: jo)

V minulom storočí bolo Humenné železničným uzlom. Viedla tadiaľto jedna z najdôležitejších tratí na trase Humenné – Medzilaborce – Palota – Lupkow do poľskej Haliče. Počas prvej svetovej vojny ju využívali vojská na presun a zásobovanie. Druhá, vyše storočná, je lokálna trať Humenné – Stakčín.

HUMENNÉ. Humenská železničná stanica bola pomerne dobre vybavená technickým zariadením na dopĺňanie paliva pre parné rušne. Budova depa, tzv. výhrevne, už nestojí, rovnako ako točňa, kde sa otáčali lokomotívy. Pamiatkou na parné časy je už len zauhľovacie zariadenie.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Parná trakcia na železnici fungovala od polovice 19. do polovice 20. storočia. V dobe svojho najväčšieho rozvoja, ktorý nastal okolo polovice 20. storočia, jazdilo po svete takmer štvrť milióna parných rušňov, ktoré zabezpečovali približne 90 % železničnej dopravy.

„Do vlaku sa 'zapriahal' parný rušeň. Potreboval veľký servis. Rušeň ťahal za sebou nádrž na palivo a vodu, tzv. trender, do ktorého sa zmestilo okolo 30 kubíkov vody a 20 kubíkov uhlia. Tender vážil okolo 50 ton. Preto na staniciach museli byť zauhľovacie zariadenia na dopĺňanie paliva a vodárenské veže so zásobami vody,“ hovorí amatérsky historik Michal Kirschner z Humenného.

Je zhrdzavené

Zauhľovacie zariadenie vidieť z cesty od futbalového štadióna. Zhrdzavené, zarastené kríkmi a stromami. Na koľajniciach, ktoré už sotva vidieť, nájdete ešte kúsky lesklého čierneho uhlia.

SkryťVypnúť reklamu

„Pochádza z polovice minulého storočia. Uhlie sa vyviezlo hore výťahom, nasypalo do zásobníka s lievikom. Keď sa lokomotíva nasunula, uhlie sa zhora sypalo do tendra. Muselo byť vyššie ako tender. Keď uvážime, že len koleso rušňa Albatros malo priemer dva metre, muselo byť vysoké aj sedem metrov,“ hovorí M. Kirschner.

Parné rušne boli aj poriadne „smädné“.

„Vodárenská veža dodnes stojí na stanici. Kurič palicou nastavil lievik do tendra, otočil obrovským ventilom a voda sa začala liať. Trvalo to aj pol hodiny. Rušeň musel byť pripravený na odchod podľa cestovného poriadku. Chlapi – strojvodca a kurič - museli riadne makať, aby bol na určitú hodinu nachystaný. V kotloch sa muselo kúriť mnoho hodín pred jazdou. Vyzbrojený, naleštený rušeň bol pripravený na zásobenie na cestu,“ spomína M. Kirschner.

SkryťVypnúť reklamu

Treba ho zachovať

Amatérsky historik je presvedčený o tom, že zauhľovacie zariadenie je zaujímavou technickou pamiatkou.

„V našich končinách sa už nič podobné nenachádza. Menšia výhrevňa bola ešte v Medzilaborciach, lebo rýchlik z Prahy chodil až do Medzilaboriec. Nočný rýchlik Laborec premával vtedy na najdlhšej trati v republike. Bol takým Orient expressom Československa,“ dodáva.

Michal Kirschner si živo spomína aj na točňu. „Bol to veľký kruh s koľajami. Otáčali sa na nich rušne do smeru jazdy. Parné rušne boli jednosmerné. Funkčná točňa sa nachádza v poľskom Krosne. Tam si také veci vážia ako súčasť našej histórie,“ vysvetľuje.

Ustúpili výkonnejším strojom

Parná trakcia u nás skončila aj na lokálnych tratiach v 70. rokoch. Pre nízku, asi 17-percentnú energetickú účinnosť parného stroja, prácnosť obsluhy, zložitú a časovo náročnú prípravu na prevádzku. Nahradili ju motorové lokomotívy.

„Pamätám si na silnú lokomotívu Sergej, dovezenú zo Sovietskeho zväzu. Osobné vlaky ťahali ľahké lokomotívy vyrobené v pražskej ČKD. V Bánovciach sa prepli na elektrickú trakciu. A tak je to doposiaľ,“ uzatvára pán Kirschner.

Parné rušne sa v novodobej histórii Humenného prebehli po našich tratiach dvakrát.

V roku 2000 Občianske združenie HAD zorganizovalo cestu po stopách dobrého vojaka Švejka z Humenného do Sanoku.

V októbri 2009 na oslavy storočnice trate Humenné – Stakčín ťahal vlak parný rušeň prezývaný papagáj. Kolos z roku 1951 vtedy zhltol päť ton uhlia a zapil ich 15 kubíkmi vody.



huko_zauhlovac_foto2_jo_res.jpg
Michal Kirschner. Našiel pri koľajniciach kúsky uhlia.

huko_zauhlovac_foto3_jo_res.jpg
Vodárenská veža. Napájala parné rušne.

huko_zauhlovac_foto4_jo_res.jpg
Vozeň pred jazdou vošiel do profilu. Náklad musel byť naložený do určitého tvaru. Keď vozeň prešiel popod retiazky bez toho, aby sa ich dotkol, bol pripravený na jazdu.
Foto: jo


Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Komerčné články

  1. Potrebujeme sa zbaviť nálepky montážnej dielne
  2. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy?
  3. Volia podľa TikToku, Youtube a Instagramu. Ovplyvnia mladí voľby?
  4. Prišli na to, že odpad je cenný
  5. Na nechránenom školskom dvore namerali v lete až 60 stupňov
  6. Všetkým lepí pred voľbami
  7. Najlepšie poviedky domácich autorov
  8. Tenisová zábava pre celú rodinu na Peugeot Tennis Day
  1. Významné holandské firmy pôsobiace na Slovensku spojili sily
  2. Toto je dokonalosť! Objavte výhody tepelných čerpadiel
  3. Všetkým lepí pred voľbami
  4. Kandidát OĽANO Martin Seman: Nikto nemôže ostať na okraji
  5. Hennessy oslavuje 50 rokov Hip Hopu
  6. Staršie IQOS zariadenia môžu spotrebitelia vrátiť do predajne
  7. Problémy s trávením a histamínová intolerancia, aká je liečba?
  8. Gröhling: Aj v školstve potrebujeme inovácie
  1. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 16 176
  2. Všetkým lepí pred voľbami 7 742
  3. Hladinka smeruje do Košíc! 7 609
  4. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy? 6 043
  5. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 5 121
  6. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka 4 110
  7. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát 3 503
  8. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 2 966

Blogy SME

  1. Simona Regecová: Požičaným autom po Čiernej Hore - časť druhá
  2. Rado Surovka: O čom sú vlastne voľby ? Aj tie v sobotu.
  3. Boris Vanek: Keď počítač ukradne prácu...
  4. Juraj Kumičák: Politikum III - Matovič
  5. Radoslav Medzihradský: Trošku inak o politike a spoločnosti
  6. Martin Turčan: Nesmieš zúfať, musíš iba dúfať, že trikrát bolo dosť. Vyhraj voľby a môžeš všetko
  7. Juraj Gavora: Lennon alebo Lenin? (5/7)
  8. Martin Škopec Antal: Mentálne zbúraniská Igora M. a generovanie egomaniakov
  1. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 51 838
  2. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 38 004
  3. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 37 314
  4. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 33 190
  5. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 31 780
  6. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 30 730
  7. Martin Greguš: Voličom Progresívneho Slovenska a SAS v Bratislave. Keď 1.10. už nebude mať kde zaparkovať spomeňte si, kto si opäť neurobil domácu úlohu... 21 478
  8. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 21 140
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Simona Regecová: Požičaným autom po Čiernej Hore - časť druhá
  2. Rado Surovka: O čom sú vlastne voľby ? Aj tie v sobotu.
  3. Boris Vanek: Keď počítač ukradne prácu...
  4. Juraj Kumičák: Politikum III - Matovič
  5. Radoslav Medzihradský: Trošku inak o politike a spoločnosti
  6. Martin Turčan: Nesmieš zúfať, musíš iba dúfať, že trikrát bolo dosť. Vyhraj voľby a môžeš všetko
  7. Juraj Gavora: Lennon alebo Lenin? (5/7)
  8. Martin Škopec Antal: Mentálne zbúraniská Igora M. a generovanie egomaniakov
  1. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 51 838
  2. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 38 004
  3. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 37 314
  4. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 33 190
  5. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 31 780
  6. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 30 730
  7. Martin Greguš: Voličom Progresívneho Slovenska a SAS v Bratislave. Keď 1.10. už nebude mať kde zaparkovať spomeňte si, kto si opäť neurobil domácu úlohu... 21 478
  8. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 21 140
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie Video
SkryťZatvoriť reklamu