Korzár logo Korzár Horný zemplín
Pondelok, 20. november, 2017 | Meniny má Félix
Pridajte si svoje mesto

Po meste a okolí s Michalom Kirschnerom

Na potulkách po meste a okolí s Michalom Kirschnerom, turistom, značkárom a amatérskym historikom sme sa prešli po kočovej ceste nad Handrixom.

Kočová cesta nad Handrixom. Dnes pomaly zarastá.(Zdroj: jo)



HUMENNÉ. Po kočových cestách chodievalo panstvo z humenského kaštieľa na výlety.

„Panstvo chodilo na koči ťahanom koňmi. Bola to taká pikniková turistika. Kone sa využívali aj ako jazdecké,“ hovorí Michal Kirschner.

Nad gréckokatolíckym chrámom, kde teraz stoja domy, bol veľký rybník. Druhý bol v miestach, kde je dnes amfiteáter. Okolo nich viedli kočové cesty.

Jedna kočová cesta vedie cez bývalý grófsky sad Handrix na Hubkovú. Ďalšia išla hore Hubkovou popod les smerom na Kochanovce, iná smerom na Brestov popri záhradkárskej osade do tzv. Jelenieho kúta.

„Pred niekoľkými rokmi bola ešte vysypaná štrkom. Cesty boli miestami spevnené kameňmi, miestami bola len udupaná hlina. Keď sme prišli do Humenného v 47. roku, boli krásne udržiavané. Vyrátal som, že v okolí Humenného mohli mať dĺžku až 30 kilometrov,“ dodáva Michal Kirschner.

ico

Fakty

Ako stavali naši predkovia

Na stavbu obydlia bolo treba drevo, kameň, hlinu a slamu.

Naši predkovia stavali drevené zruby na kamenných podmurovkách. V našom regióne bývalo zvykom, že obytné aj hospodárske stavby sa robili hlavne z bukového dreva. „Typickým obydlím bol trojpriestorový karpatský dom – predsieň, komora, izba. Na vybudovanie zrubu sa spotrebovalo 50 – 60 stromov. Rúbali sa 12 až 15-ročné stromy,“ hovorí Miroslav Strakoš z Vihorlatského múzea v Humennom.

Na omastenie zrubu sa používala ílovitá hlina, do ktorej sa primiešavali plevy alebo posekaná slama, sečka. Niekedy sa pridával aj konský trus. Zrub bol omastený v 2 - 3 vrstvách. Posledná vrstva bola vybielená vápnom, niekedy sa používala modrá farba alebo okrová hlinka na soklové časti.

Strecha sa zhotovovala z ražnej slamy. Majetnejší ju robili zo štiepaných šindľov z bukového dreva. „Na prikrytie väčšieho domu bolo treba zasiať raž na dvoch hektároch, ručne ju zožať, vymlátiť a ručne vyhotoviť tzv. kyčky. Slamená krytina sa priväzovala na sústavu krovu povrieslami – štiepancami z klasu. Životnosť strechy v obývanom a vykurovanom obydlí bola až 50 – 70 rokov, pravda s drobnými úpravami a údržbou. Svoju úlohu zohrávala mačka, ktorá sa postarala o hlodavce,“ vysvetľuje Miroslav Strakoš.

V skanzene je životnosť striech kratšia. „Najväčšiu paseku robia hlodavce, ktoré rozhrýzajú povriesla. Zlú službu nám robia aj vrany, ktoré vyťahujú slamu,“ dodáva Strakoš.

jo

Neprehliadnite tiež

Raši chce prerátať výsledky volieb, podal podnet na Ústavný súd

Košický primátor napadol sčítanie hlasov v Zemplínskej Širokej.

V kauze Rapid life začala NAKA trestné stíhanie

Z vedenia košickej životnej poisťovne zatiaľ konkrétne osoby neobvinili.

Košice musia vracať eurofondy za vyše 5,6 milióna eur

Audit neuznal predĺženie prác na Kulturparku o pol roka.

Humenského prokurátora obžalovali za alkohol za volantom

Prokurátor v januári tohto roka šoféroval opitý a prekročil rýchlosť.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Niekto mohol akceptovať, že pre Bratislavu je hlavné letisko Viedeň, niekto to akceptovať nemusel, vraví šéf portálu euractiv Radovan Geist.

KOMENTÁRE

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

SVET

Slovensko neuspelo v boji o sídlo Európskej liekovej agentúry

Bratislava nezískala sídlo EMA, bola na štvrtej nepostupovej pozícii.

Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  2. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  3. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  4. Modern luxury next to the Blue Church
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  6. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  10. HB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  1. Moskva alebo Petrohrad? 8 829
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 198
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 044
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 182
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 506
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 375
  7. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 278
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 132
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 117
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 075

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop