Blízko Stakčína nedávno obnovili najväčší most vo Vihorlatských vrchoch. Nik netušil, že hlboké lesy ukrývajú ďalšie podobné skvosty.
STAKČÍN. História Stakčína bola v minulosti úzko spätá s ťažbou a spracovaním dreva vo Vihorlatských vrchoch.
Po dlhých desaťročiach vystupuje zo zabudnutia rarita, ktorou je najhustejšia sieť lesných úzkokoľajok na Slovensku.
Poslanec obecného zastupiteľstva v Stakčíne Miroslav Buraľ (Smer) sa roky venuje histórii sninského regiónu. Nedávno spolupracoval na projekte, ktorý mapoval sieť úzkokoľajok na severnej a južnej strane Vihorlatských vrchov.
Nápad urobiť z unikátnej siete úzkokoľajok nad Stakčínom turistickú atrakciu našiel podporu v obecnom zastupiteľstve. Okrem viac ako tisíceurovej obecnej dotácie projekt podporila aj jedna nadácia.
Buraľ uviedol, že v českom národnom archíve v Prahe prelúskali technickú dokumentáciu úzkokoľajovej železnice Stakčín – Strihovce, ktorú začali stavať v roku 1913. V Stakčíne bola v tých časoch parná píla, kam zvážali drevo z lesov pohoria Vihorlat.
Ukryté technické unikáty
„Trať dlhá takmer 20 kilometrov viedla potokom Perechodová ponad obce Kolonica, Ladomírov až do Strihovca.
Dodnes sa z nej zachovalo teleso trate a viacero jedinečných technických prvkov. K najpozoruhodnejším patrí určite sústava mostov pri Stakčíne a kamenný priepust v lokalite Šponáreň v rekreačnej oblasti Sninské rybníky,“ uviedla autorka projektu Daniela Galandová.
„Obnovy sa dočkal najvyšší zo všetkých Vihorlatských mostov - Barankov most pri Stakčíne. Je vysoký 6,1 metra, medzi piliermi má takmer 7 metrov. Obec financovala odstránenie náletov a osadenie dreveného premostenia v celkovej dĺžke 12 metrov. Správca lesa sponzorsky vyčistil aj unikátny kamenný priepust v lokalite Šponáreň. So svojou dĺžkou takmer 22 metrov je najdlhším priepustom vo Vihorlatských vrchcochí. Je vysoký viac ako dva metre, ľudia sa ním budú môcť voľne prejsť,“ vysvetlila.
„Počas prác nás prekvapila kvalita betónu a fortieľ vtedajších majstrov,“ povedal Buraľ. Pod zánik úzkokoľajok vo Vihorlatských vrchoch sa v roku 1933 podpísala celosvetová kríza .
Objavili tri nové mosty
„Na obnovu Barankovho mosta sme použili pevné smrekové drevo. Repliku zábradlia urobil miestny stolár Štefan Černega,“ povedal Buraľ.
„Počas prác v teréne sme objavili ďalšie tri nové mosty zo sústavy, o ktorých sme doteraz netušili,“ zdôraznil.
Dodal, že je pravdepodobné, že obec podporí ich rekonštrukciu. Miesta sú blízko Stakčína, ktorý je aj vstupnou bránou do Národného parku Poloniny.
Pre miestnych ale aj turistov budú cieľom prechádzok popri Ciroche. Dvojkilometrová trasa bude slúžiť aj cykloturistom.
„Lepšej orientácii v teréne poslúži turistické značenie. Na dvoch najfrekventovanejších križovatkách turistických trás budú orientačné mapy s vyznačenými cyklotrasami a pešími trasami v tomto území. Jedna bude v Stakčíne pri parku, druhá v rekreačnej oblasti Sninské rybníky v lokalite Umarty,“ avizovala Galandová.
Buraľ dodal, že v budúcnosti by chceli obnoviť aj blízky 300-ročný grófsky rybník v Perechodovej doline, ktorý má ešte stále zachovanú hrádzu.
Prekvapenie v teréne. Toto je jeden z troch objavených mostov vo Vihorlatských vrchoch.
Foto: Miroslav Buraľ
Unikátny priepust. Miroslav Buraľ pred kamenným priepustom v lokalite Šponáreň.
Foto: archív
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo severného Zemplína nájdete na Korzári Horný Zemplín