Korzár logo Korzár Horný zemplín
Utorok, 26. september, 2017 | Meniny má Edita

Ľuďom sa najviac páčilo auto za dva robotnícke platy

Robotník z Fordových závodov si ho mohol kúpiť za dva mesačné platy. Na modeli z roku 1923 sa dalo jazdiť iba v lete, lebo nemal bočné sklá.

Najstarší Ford T z roku 1918. Po námestí sa na ňom previezla aj Eva Goľová zo Sniny.(Zdroj: jo)

Robotník z Fordových závodov si ho mohol kúpiť za dva mesačné platy. Na modeli z roku 1923 sa dalo jazdiť iba v lete, lebo nemal bočné sklá. Vidieť ho mohli návštevníci prehliadky historických vozidiel na humenskom námestí.

HUMENNÉ. Historické vozidlá si do Humenného “odskočili” z 8. ročníka Zemplín veterán rallye, ktoré na Šírave zorganizoval Klub historických vozidiel z Michaloviec.

Deduškom medzi vozidlami bol Ford T z roku 1918. Práve tento model odštartoval motorizáciu ľudstva. Auto zišlo ako prvé z pásov výrobných dielní závodov Henryho Forda.

“Extrémne sa zvýšila produkcia, čo malo za následok veľké zníženie ceny. Auto si mohol dovoliť kúpiť aj robotník, ktorý u Forda pracoval, za poldruha až dvojmesačnú mzdu. Na deň zarábal 5 dolárov, auto stálo 150 dolárov,“ dozvedáme sa od spolumajiteľa auta Jozefa Makohusa z Michaloviec. Na takomto aute jazdil Laurel a Hardy v nemých groteskách.

Na riadenie sa treba plne sústrediť

Je to prvé auto, ktoré má riadenie na ľavej strane. Má automatickú prevodovku, dve rýchlosti dopredu, jednu dozadu.

Ak si myslíte, že jazdiť na ňom predpísanou sedemdesiatkou je hračka, ste na veľkom omyle. „Pedále sú tri. Ľavý je po zatlačení jednotka, stredný spiatočka, pravý brzda. Pod volantom je jedna páka na ručný plyn, druhý páka je predzápal. Podľa profilu cesty sa predzápal mení počas jazdy na väčší a menší. V aute je ešte ručná brzda. V strednej polohe je to neutrál, v polohe krajnej v spolupráci s ľavým pedálom dvojka. Je to veľmi komplikované. Treba absolvovať hodiny jázd, aby sa človek do toho vžil a neurobil chybu. Hlavne pri zastavovaní. Veľký pozor si treba dávať pri jazde v kolóne. Musíte sa plne sústrediť na šoférovanie, nemáte čas myslieť na niečo iné,“ zdôrazňuje Jozef Makohus.

Renovácia tohto veterána stála 2 500 hodín ľudskej práce. „Auto sa rozobralo do poslednej šrúbočky. Všetko sa zrenovovalo, vybrúsilo, nastriekalo, nalakovalo. Potom prichádza na rad bežná údržba. Stále musíme kontrolovať olej, vodu, mazať podvozok,“ hovorí.

Hoci má auto najazdených niekoľko sto kilometrov, majitelia uprednostňujú krátke jazdy. Ford už súťažil na niekoľkých súťažiach krásy a z Humenného si odniesol Pohár primátorky mesta Jany Vaľovej pre najkrajšie vozidlo.

„Prirodzená“ klimatizácia

„Novinku“ - Citroën B2 z roku 1923 - priviezli Jozef Makohus a Mikuláš Koščo minulého roku v jeseni z Francúzska.

„Toto auto sa už riadi jednoduchšie. Plynový pedál je v strede. Na ľavej strane spojka, na pravej brzda. Vozidlo má riadnu rýchlostnú skriňu, tri rýchlosti a spiatočku. „Cestovná“ rýchlosť je 50 – 60 kilometrov. V zime sa s ním nejazdí, lebo klíma sa nedá vypnúť, auto totiž nemá bočné sklá, len sklápateľnú strechu,“ s úsmevom predstavuje veterána Mikuláš Koščo.

Sanitka Škoda 1 101 Tudor z roku 1948 je svetový unikát. „Vyrobilo sa 3 500 kusov, ale žiadne vozidlo s kompletným vybavením sa nezachovalo,“ hovorí Mikuláš Koščo.

Sanitka slúžila vo svidníckej nemocnici do roku 1966, v 1963. prešla generálnou opravou.

„Syn pána, ktorý na nej jazdil ako šofér, tvrdil, že otec pravidelne raz do mesiaca chodil s ňou do Prahy. Neviem si to ani len predstaviť. Pacient musel nastúpiť doslova po štyroch zadnými dverami a potom za sebou sklopiť sedadlo. Ležadlo malo dĺžku len 1,5 metra. Lekár pri vodičovi sedel na rezervnej pneumatike, prekrytej sedadlom,“ dopĺňa spolumajiteľ sanitky.

V tých časoch bezpečnosť posádky pri navrhovaní vozidla nebola prvoradá.

„Neexistovali bezpečnostné pásy. Auto malo celý rám drevený. Pri kolízii najväčšie nebezpečenstvo predstavovala nádrž v hornej časti kapoty, ktorá hrozila výbuchom benzínu a vozidlo začalo rýchlo horieť,“ dodáva Koščo. V 59. sa začal vyrábať iný model sanitiek.


huko_veterany_foto2_jo_res.jpg
Citroën B2 z roku 1923. Pri vodičovi Mikulášovi Koščovi sedí Jana Rusinková z Kochanoviec.

huko_veterany_foto3_jo_res.jpg
Unikátna sanitka. Vyrobili ju v roku 1948.

huko_veterany_foto4_jo_res.jpg
Pohár pre víťaza. Z rúk primátorky Jany Vaľovej si ho prevzal Michalovčan Jozef Makohus.
Foto k článku: jo

Neprehliadnite tiež

Rozhovor

Jantek: Padnúť by mali aj iné hlavy. Hráčske

Škrípalo to na lavičke Tatrana Prešov i medzi hráčmi.

Květa Fialová dalajlámu rozohnila, ale bolestný pohľad nikdy nezatajila

Herečka s voňavým menom aj vo vysokom veku s noblesou prežívala ženskú osudovosť.

V zoo testovali šelmy vylepšené smetiaky. Odolali

Košické medvede skúšali odolnosť kontajnerov z trikrát hrubšieho plechu.

Požiar bytu na Hlavnej ulici spôsobila predlžovačka

Zhorel televízor, podlaha aj dvere.

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

BRATISLAVA

Rušiť gymnáziá, prihlasovať ľudí? Kandidáti povedali, čo chcú s Bratislavou

V SME Naživo diskutovali Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý.

SVET

Café Európa: Ako sa zmení Európa po nemeckých voľbách

Aký dopad budú mať voľby na Európu i na Slovensko? Sledujte diskusiu.

Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 718
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 5 455
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 007
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 513
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 586
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 333
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 311
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 081
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 002
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 894

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop