Dve z nich - Mária a Eva - nesú nové dieslové motorové vlaky, ktoré verejnosti predstavil minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ na sviatok sv. Kataríny Alexandrijskej, patrónky železničiarov. Pred tým, ako sa jeden z vlakov vydal na propagačnú jazdu do Sniny, požehnanie dostal od Jozefa kardinála Tomka, rodáka z Udavského.
HUMENNÉ. Dve nové dieslové jednotky budú premávať na tratiach Humenné – Stakčín, Humenné – Prešov a Humenné – Košice od platnosti nového grafikonu 11. decembra. Do konca roka k nim pribudne Monika a neskôr ešte jedna súprava. Z Humenného by teda mali nové vlaky premávať všetkými smermi, aj na Medzilaborce.
Dieslové motorové jednotky radu 861 možno označiť za slovenské eurovlaky. Sú naprojektované a vyrobené vo ŽOS vo Vrútkach. „Železnica na Slovensku má vyše 160 rokov. Vždy sme vlaky len kupovali, väčšinou z Česka. Toto je vlak vyprojektovaný a vyrobený na Slovensku. Dáva prácu ľuďom vo Vrútkach a pomáha v mobilite ľuďom po celom Slovensku,“ uviedol minister Figeľ.
Sú klimatizované a nízkopodlažné
Vlaky dosahujú maximálnu rýchlosť 140 km/h. Súprava, ktorá odvezie 177 sediacich a 110 stojacich pasažierov, je vybavená klimatizáciou, informačným a kamerovým systémom, vákuovým WC aj pre imobilných cestujúcich. Nové vlaky sú nízkopodlažné, s multifunkčnými priestormi pre imobilných cestujúcich s vozíkmi, pre kočíky a bicykle. Keďže sú určené na regionálnu prepravu, kde je najväčší podiel nechránených priecestí, pevnostne zodpovedajú najprísnejším európskym normám týkajúcim sa havárií železničných vozidiel. Jedna súprava stojí päť miliónov eur.
Cestoval ako chlapec
Jozef kardinál Tomko pred a počas vojny cestoval každý deň do školy do Michaloviec. Porovnávať podľa neho treba nielen vlaky, ale aj dobu. „Čo ma najviac teší, je duch, ktorý predstavujú tieto vlaky. Že to spája západ s východom, sever s juhom vnímam ako pokrok celého Slovenska. Aby sme na Slovensku neboli republikou s dvoma rýchlosťami, aby pokrok išiel všade,“ povedal počas jazdy do Sniny.
Čo hovoria cestujúci
Konečne dorazil pokrok aj na východ
Konečne nová technológia prišla aj na východ. Som zvedavý na nové vláčiky a chcem sa niečo nové o nich dozvedieť,“ zdôvodnil svoje rozhodnutie pozrieť sa na vlaky Humenčan Lukáš Tokoš, študent odboru konštrukcie a dopravné stavby na stavebnej fakulte košickej univerzity.
„Vlakom cestujeme dosť často. Určite je to vyšší komfort ako staré vagóny. Pozerám, že sú tu zásuvky pre prácu s notebookom, čo ocenia hlavne študenti,“ pridal jeho spolužiak Peter Dzuracký.
„Manžel pracuje na železnici. Je to modernejšie, vagóny nebudú špinavé, takže bude mať lepšie pracovné podmienky. Často cestujeme vlakom. Na dlhé aj na krátke trate,“ povedala Humenčanka pani Bibiána pri prehliadke vlaku.
„Keď dakedy nemáme auto, tak cestujeme do Stakčína vlakom. Po prvýkrát som ale v takom peknom vlaku,“ netajila nadšenie školáčka Valéria Levandovská, ktorá doň nastúpila na stanici v Snine.
jo
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo severného Zemplína nájdete na Korzári Horný Zemplín