Po necelých troch týždňoch od majstrovstiev Slovenska upútaných modelov usporiadali humenskí modelári v Lackovciach ďalšiu súťaž pod názvom „Humenské účko“. Súťažilo sa v kategóriách ŠUM a UŠ.
LACKOVCE. Súťaž bola spojená s propagačnou akciou Letecko-modelárskeho klubu Humenné. Teplé počasie a takmer bezvetrie uľahčili súťažiacim zápolenie. Celá súťaž bola pojatá skôr ako priateľské „polietanie“ a zdokonaľovanie v pilotáži modelov.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
Bodovači sú prísni
Ako prvá súťažila kategória ŠUM, ktorá sa začína bodovaním modelov. Traja bodovači podľa predložených podkladov skutočných lietadiel porovnávajú zhodu modelov so skutočným vzorom. Hodnotí sa aj farebná zhoda modelu či náročnosť stavby. Potom nasleduje letová časť, kde každý súťažiaci má nárok na 3 súťažné lety. Okrem štyroch povinných prvkov si súťažiaci vyberie ďalšie tri výberové letové prvky. Snaží sa ich predviesť s maximálnou precíznosťou, pretože nemilosrdné oko bodovača odhalí každú odchýlku letu od predpísaného tvaru dráhy modelu.
Historické modely
V prestávke medzi kategóriami modelári vytiahli do vzduchu aj rádiom riadené modely. Pretože veľa „pravých“ modelárov, zvyknutých stavať modely len zo základných materiálov, je znechutených z ponuky stavebníc z rôznych druhov plastických hmôt, vracajú sa ku klasickej stavbe modelov. Toto im umožňuje súťažiť v kategóriách historických modelov, čo znamená, že pôvodná predloha modelu musela byť postavená v roku 1957 a skôr. Diváci mohli vidieť aj rádiom riadený vrtuľník a elektrovetroň.
Letový prejav
Po prestávke nasledovala súťaž v kategórii UŠ. Tu nie je dôležitý vzhľad modelu, ale letový prejav, ktorý hodnotia dvaja bodovači. Aj tu má súťažiaci nárok na tri súťažné lety. Súťažiaci si okrem štyroch povinných prvkov vyberie zo širokej škály voliteľných akrobatických obratov ešte ďalšie štyri. Vďaka moderným aerodynamickým prvkom modelov a novým akrobatickým profilom krídel sa v tejto kategórii čoraz viac presadzujú zložité akrobatické obraty.
Súboj modelov
Pozornosť divákov pútala ukážka tzv. combatu – súboja účelových modelov. Snahou oboch pilotov je useknúť krepovú stuhu súperovi, ktorá je pripevnená na modeli. Modely sú schopné dosahovať rýchlosť okolo 140 km/h a riadenie modelu na lankách s dĺžkou okolo 16 metrov je náročné na postreh aj na orientáciu.
Výsledky sútaže:
Kategória ŠUM: 1. miesto – Attila Csontos, 2. miesto – Rastislav Kičura, 3. miesto Štefan Csontos, 4. miesto Arpád Csontos
Kategória UŠ: 1. miesto – Attila Csontos, 2. miesto – Štefan Csontos, 3. miesto – Arpád Csontos, 4. miesto – Rastislav Kičura
Autor: ac
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo severného Zemplína nájdete na Korzári Horný Zemplín