Budova železničnej zastávky v centre Humenného je už druhý rok súkromným majetkom. Hoci ju Železnice Slovenskej republiky predávali s podmienkou, že v nej nový vlastník zachová čakáreň pre cestujúcich, osobnú pokladnicu a sociálne zariadenia, cestujúca verejnosť sa v budove cíti ako na "vedľajšej koľaji". Pripomína jej vraj skôr obchodný dom, v ktorom sa to, čo malo byť pre cestujúcich prioritné, scvrkáva na minimum. Vlastník budovy avizuje ďalšiu rekonštrukciu, na ktorú si však treba počkať.
HUMENNÉ. Ochladilo sa. Hlavne ráno a večer už zubami poriadne drkocú ľudia, ktorí čakajú na autobusové či vlakové spoje.
Poniektorí, ktorí cestujú zo železničnej zastávky Humenné mesto smerom na Medzilaborce a Stakčín, sa nám posťažovali, že na stanici sa cítia ako "posledné koleso na voze". Pritom denne odíde len z tejto zastávky 21 vlakov.
Minimum lavičiek na perónoch, budúcnosť rovnaká
Ponosy cestujúcich počúvame od roku 2007. Už predtým sa stará železničná zastávka premenila na obchody, a tak sa cestujúci smerom na Medzilaborce v nečase utiekali do novej budovy oproti.
V bývalej čakárni pre matky s deťmi nemali bohvieaký luxus, ale prísľub zmeny im naznačoval veľký igelit, za ktorým sa dali vytušiť stavebné úpravy bývalého schodišťa z prízemia budovy smerom na perón. Otužilci, ktorí si nepotrpeli na vysedávanie vnútri, sa snažili aj cez nás márne dovolať po lavičkách na peróne.
V auguste tohto roku Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) na rovinu priznali, že lavičky na oba peróny nedajú. Ľudia si teda musia vystačiť so zábradlím a s jednou lavičkou v smere na Stakčín, s dvomi v smere na Medzilaborce. A pamätať na to, že stopka lavičkám na tejto stanici je kvôli vandalom.
Cestujúci: Chodba či čakáreň?
"Každý pracovný deň odtiaľ cestujem do Sniny. Bývam v centre mesta, nebudem predsa chodiť na sídlisko I na "veľkú stanicu". Hoci už na prvý pohľad vidno, že budova zastávky má novú fasádu a nové prevádzky v prenájme, my, cestujúci, kvôli ktorým túto budovu kedysi postavil štát, máme teraz z toho figu borovú," napísal nám čitateľ Jozef z Humenného.
A keďže s ochladením rapídne stúpali aj ďalšie ponosy od cestujúcich, vybrali sme sa na zastávku aj my. Ráno pred pol siedmou, pred odchodmi osobných vlakov na oba smery.
Hoci ľudia mali za chrbtom obrovskú budovu, väčšina stála na perónoch. Vnútri, na dvoch lavičkách pod oknami sedelo šesť cestujúcich. Viac sa ich tam nezmestilo. Za chrbtom mali radiátor. Studený.
"O čakárni ako takej sa dá hovoriť na veľkej stanici. Toto? To je chodba. Taká, ako aj bola doteraz. Príďte tu, keď bude pršať. Ľudia, čo tu postávajú, prekážajú tým, čo vychádzajú z obchodu," reagoval starší pán.
Po rekonštrukcii pribudli nové obchody
Zuzana Chalupová z odboru komunikácie generálneho riaditeľstva ŽSR nás informovala, že budovu v roku 2008 predali humenskej eseročke Prenam. Ale s vecným bremenom: "Firma sa zaviazala zachovať osobnú pokladnicu, čakáreň a sociálne zariadenia pre cestujúcu verejnosť."
Ak by ich nezachovala, riskovala by pokutu 16 596 eur. Právo toto vecné bremeno zrušiť majú len ŽSR. Chalupová dodala, že Prenam podpisom zmluvy pristúpil na podmienky ŽSR: "Do troch rokov od účinnosti platnej zmluvy z roku 2008 získať stavebné povolenie na rekonštrukciu čakárne, osobnej pokladnice a sociálneho zariadenia. A do jedného roka od vydania stavebného povolenia sa zaväzuje s rekonštrukciou týchto priestorov."
Rekonštrukcia už v budove nepochybne prebehla. Faktom však je, že sa prioritne netýkala čakárne a sociálneho zariadenia.
V súčasnosti Prenam prenajal bývalú čakáreň pre matky s deťmi kvetinárstvu a v nových priestoroch, ktoré vznikli prebudovaním schodiska, je veľký obchod s čínskym tovarom. V ostatných priestoroch budovy sú tiež rôzne obchody.
Majiteľ: Čakáreň bude na úrovni
Podľa Miloša Čikovského, hovorcu ZSSK, je v súčasnosti v budove zriadená čakáreň s rozlohou 70 metrov štvorcových s dvomi lavicami, ktorá je otvorená denne od piatej rána do deviatej večera. Cez víkendy od šiestej rána.
Hovorca, rovnako ako cestujúci, aktuálne skonštatoval: "Skutočnosťou je, že priestory čakárne, a to drevené obklady, maľba a okná sú po lehote životnosti."
Hovorca v aktuálnej situácii žiaden problém nevidel. Skôr naopak. Zriadené obchody podľa neho vytvárajú šancu, aby ZSSK oslovila nakupujúcich v obchodoch, ako ich možných zákazníkov.
Konateľ Prenamu Ján Malaťák zdôraznil, že v minulosti, keď budovu nevlastnil, bola čakáreň pre matky s deťmi zatvorená, lebo v nej prespávali asociáli. Vysvetlil, že na budúci rok pripravia projektovú dokumentáciu na rekonštrukciu.
Súčasný priestor čakárne zväčšia rekonštrukciou priestoru, kde je teraz kvetinárstvo. Povedal, že ráta minimálne so štyrmi lavicami. Miest na sedenie bude podľa neho viac, lebo tam ráta so zriadením kaviarne alebo občerstvenia. Povedal, že to stihne v čase, aký mu ukladá zmluva.
Pripustil, že v čakárni sa nekúri. Dôvodom je vraj technická chyba, ktorú odstráni spomínanou rekonštrukciou. Dovtedy sa podľa neho môžu cestujúci zohriať v obchode: "Nikto ich odtiaľ nevyženie."
Záchody sú pre cestujúcich zadarmo, ale...
Trendom ŽSR sú toalety len v obsadených železničných staniciach. Teda na staniciach, kde ZSSK predáva cestovné lístky. Na železničnej zastávke Humenné mesto sociálne zariadenia podľa Čikovského zatvorili kvôli nevyhovujúcim hygienickým dôvodom už pred deviatimi rokmi.
Informoval, že toalety pre cestujúcich, ktorých zachovanie istila kúpno-predajná zmluva, "suplujú" toalety v reštaurácii na prízemí budovy: "Podľa vyjadrenia majiteľa je možnosť využitia sociálneho zariadenia bez úhrady."
O tejto skutočnosti však majiteľ budovy cestujúcich písomne neinformuje ani v "čakárni", ani v inej časti budovy. Personál reštaurácie, presnejšie baru, nemá problém pustiť cestujúcich na toaletu zdarma.
S vykonaním potreby je to však ťažké. Kým prvé vlaky odchádzajú zo stanice pred pol piatou ráno, budovu otvárajú až o piatej a reštauráciu počas pracovných dní až o jednej popoludní. Paradoxne, reštauráciu zatvárajú presne vtedy, keď otvárajú budovu stanice. O piatej ráno.
Do 13.00 hod. odídu po štyri vlaky na oba smery. Ďalšie privezú cestujúcich do Humenného. Cez víkend bar otvárajú o štvrtej popoludní a zatvárajú ho ráno o štvrtej. Dve hodiny pred tým, ako otvoria budovu zastávky.
Majiteľ: Toalety sprístupníme už od ôsmej rána
Pri použití toaliet sú na tom o trochu lepšie traja zamestnanci osobnej pokladnice ZSSK, ktorí robia na zmeny. Spoločnosť si v budove prenajíma 43 metrov štvorcových. Za meter štvorcový platí Prenamu ročne 38 eur, za energie si platí osobitne, a to pomernou časťou.
"Zamestnanci majú od záchodu kľúč," dozvedeli sme sa v bare. "Pre zlepšenie situácie bol nový vlastník budovy zmluvne zaviazaný, že má do 1. januára 2012 získať stavebné povolenie na rekonštrukciu sociálneho zariadenia pre cestujúcu verejnosť," vysvetlil Čikovský.
Koľko rokov mu na povinnú rekonštrukciu zostáva, sme sa od hovorcu nedozvedeli. Ján Malaťák zdôraznil, že s toaletami bol v budove problém už 20 rokov dozadu: "Boli nefunkčné a zdemolované." Reagoval, že požiadavkám cestujúcich vyhovie: "Zabezpečíme, aby boli toalety v reštaurácii otvorené už od ôsmej rána."
Dodal, že nové toalety pre verejnosť v rámci plánovanej rekonštrukcie vybudujú v priestoroch, kde je teraz kvetinárstvo. Ich sprístupnenie bude však podľa neho závisieť od otvorenia osobnej pokladnice. Povedal, že termín rekonštrukcie, ktorý je podmienkou predajnej zmluvy, určite dodrží a priestory pre cestujúcich skultúrni.
Rekonštrukcia budovy: Nekonečný príbeh pre všetkých?
- V apríli 2007 sme sa od ŽSR dozvedeli, že kvalifikovali budovu ako prebytočný majetok. Už od roku 2005 ju previedli do správy Strediska hospodárenia s majetkom.
- O odkúpenie budovy požiadala firma eseročka Prenam, ktorá ju mala prenajatú. Mala nájomnú zmluvu na 20 rokov s predĺžením na ďalších 30 rokov a predkupným právom.
- Investície do času odkúpenia konateľ Prenamu nepotvrdil. Záujem o kúpu áno. Vyjadril sa však, že opravu budovy a jej okolia urobí, až keď bude jej vlastníkom. Pripustil, že potom je možné zvýšenie počtu lavičiek aj investícia do estetizácie budovy a okolia.
- V júli 2007 sme sa dozvedeli, že všetko skomplikovalo pozastavenie odpredajov nadbytočného majetku štátu z roku 2006. Budovu opätovne prehodnotili.
- Konateľka Prenamu Viera Malaťáková potvrdila, že im na lepšom vzhľade stanice záleží: "Zúčastňujeme sa na rokovaniach so ŽSR, aby sme získali právomoci zaručujúce možnosť investícií do rekonštrukcie budovy."
- Podľa jej slov sa tak malo stať v priebehu dvoch mesiacov. Prenam vtedy deklaroval plány rekonštrukcie vestibulu, ktorý bude slúžiť cestujúcim. Okrem prác na estetizácii budovy vraj nechceli zabudnúť ani na jej okolie a nástupištia.
- Ján Malaťák koncom minulého povedal, že po tom, čo budovu kúpili, hasili najpálčivejšie problémy so zatekaním a iné technické ťažkosti, lebo objekt bol v dezolátnom stave. Dodal, že v minulom roku investovali do fasády budovy a v rámci rekonštrukcie prvého podlažia aj do vykurovacieho systému.
- Povedal, že o pripomienkach cestujúcich vie, no tempo rekonštrukčných prác obmedzujú ich vysoké náklady. A tie sú v čase hospodárskej krízy podľa neho pochopiteľnou prekážkou, ktorú by mohli cestujúci akceptovať.
kor
Priestor súčasnej čakárne. Toto je pohľad od okienka osobnej pokladnice. Z čakárne pre matky s deťmi je kvetinárstvo. Podľa majiteľa dočasne. Plánuje tu vybudovanie toaliet a rozšírenie čakárne. Cestujúci môžu chodiť na toaletu len do baru na prízemí. Foto: kor
Lavičky. V súčasnej čakárni sú dve. Radiátory za nimi sú studené. Miestnosť majiteľ budovy nevykuruje. Tvrdí, že vykurovanie dá do poriadku pri nastávajúcej rekonštrukcii na tomto podlaží. Na budúci rok plánuje ešte len projektovú dokumentáciu. Foto: kor
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo severného Zemplína nájdete na Korzári Horný Zemplín