Korzár logo Korzár Horný zemplín
Štvrtok, 23. november, 2017 | Meniny má Klement
Pridajte si svoje mesto
MAJITEĽ BUDOVY ŽELEZNIČNEJ ZASTÁVKY SĽUBUJE ZLEPŠENIE

Cestujúci chodia na záchod do baru. Predpoludním nikam

Budova železničnej zastávky v Humennom je druhý rok súkromným majetkom. Hoci ju Železnice SR predávali s podmienkou, že v nej vlastník zachová čakáreň pre cestujúcich, osobnú pokladnicu a sociálne zariadenia, cestujúci sa cítia na "vedľajšej koľaji".

Železničná zastávka Humenné mesto. Cestujúcim sa zdá, že ich z vnútra budovy vytlačili obchodníci.(Zdroj: Anna Kornajová)

Budova železničnej zastávky v centre Humenného je už druhý rok súkromným majetkom. Hoci ju Železnice Slovenskej republiky predávali s podmienkou, že v nej nový vlastník zachová čakáreň pre cestujúcich, osobnú pokladnicu a sociálne zariadenia, cestujúca verejnosť sa v budove cíti ako na "vedľajšej koľaji". Pripomína jej vraj skôr obchodný dom, v ktorom sa to, čo malo byť pre cestujúcich prioritné, scvrkáva na minimum. Vlastník budovy avizuje ďalšiu rekonštrukciu, na ktorú si však treba počkať.

HUMENNÉ. Ochladilo sa. Hlavne ráno a večer už zubami poriadne drkocú ľudia, ktorí čakajú na autobusové či vlakové spoje.

Poniektorí, ktorí cestujú zo železničnej zastávky Humenné mesto smerom na Medzilaborce a Stakčín, sa nám posťažovali, že na stanici sa cítia ako "posledné koleso na voze". Pritom denne odíde len z tejto zastávky 21 vlakov.

Minimum lavičiek na perónoch, budúcnosť rovnaká

Ponosy cestujúcich počúvame od roku 2007. Už predtým sa stará železničná zastávka premenila na obchody, a tak sa cestujúci smerom na Medzilaborce v nečase utiekali do novej budovy oproti.

V bývalej čakárni pre matky s deťmi nemali bohvieaký luxus, ale prísľub zmeny im naznačoval veľký igelit, za ktorým sa dali vytušiť stavebné úpravy bývalého schodišťa z prízemia budovy smerom na perón. Otužilci, ktorí si nepotrpeli na vysedávanie vnútri, sa snažili aj cez nás márne dovolať po lavičkách na peróne.

V auguste tohto roku Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) na rovinu priznali, že lavičky na oba peróny nedajú. Ľudia si teda musia vystačiť so zábradlím a s jednou lavičkou v smere na Stakčín, s dvomi v smere na Medzilaborce. A pamätať na to, že stopka lavičkám na tejto stanici je kvôli vandalom.

Cestujúci: Chodba či čakáreň?

"Každý pracovný deň odtiaľ cestujem do Sniny. Bývam v centre mesta, nebudem predsa chodiť na sídlisko I na "veľkú stanicu". Hoci už na prvý pohľad vidno, že budova zastávky má novú fasádu a nové prevádzky v prenájme, my, cestujúci, kvôli ktorým túto budovu kedysi postavil štát, máme teraz z toho figu borovú," napísal nám čitateľ Jozef z Humenného.

A keďže s ochladením rapídne stúpali aj ďalšie ponosy od cestujúcich, vybrali sme sa na zastávku aj my. Ráno pred pol siedmou, pred odchodmi osobných vlakov na oba smery.

Hoci ľudia mali za chrbtom obrovskú budovu, väčšina stála na perónoch. Vnútri, na dvoch lavičkách pod oknami sedelo šesť cestujúcich. Viac sa ich tam nezmestilo. Za chrbtom mali radiátor. Studený.

"O čakárni ako takej sa dá hovoriť na veľkej stanici. Toto? To je chodba. Taká, ako aj bola doteraz. Príďte tu, keď bude pršať. Ľudia, čo tu postávajú, prekážajú tým, čo vychádzajú z obchodu," reagoval starší pán.

Po rekonštrukcii pribudli nové obchody

Zuzana Chalupová z odboru komunikácie generálneho riaditeľstva ŽSR nás informovala, že budovu v roku 2008 predali humenskej eseročke Prenam. Ale s vecným bremenom: "Firma sa zaviazala zachovať osobnú pokladnicu, čakáreň a sociálne zariadenia pre cestujúcu verejnosť."

Ak by ich nezachovala, riskovala by pokutu 16 596 eur. Právo toto vecné bremeno zrušiť majú len ŽSR. Chalupová dodala, že Prenam podpisom zmluvy pristúpil na podmienky ŽSR: "Do troch rokov od účinnosti platnej zmluvy z roku 2008 získať stavebné povolenie na rekonštrukciu čakárne, osobnej pokladnice a sociálneho zariadenia. A do jedného roka od vydania stavebného povolenia sa zaväzuje s rekonštrukciou týchto priestorov."

Rekonštrukcia už v budove nepochybne prebehla. Faktom však je, že sa prioritne netýkala čakárne a sociálneho zariadenia.

V súčasnosti Prenam prenajal bývalú čakáreň pre matky s deťmi kvetinárstvu a v nových priestoroch, ktoré vznikli prebudovaním schodiska, je veľký obchod s čínskym tovarom. V ostatných priestoroch budovy sú tiež rôzne obchody.

Majiteľ: Čakáreň bude na úrovni

Podľa Miloša Čikovského, hovorcu ZSSK, je v súčasnosti v budove zriadená čakáreň s rozlohou 70 metrov štvorcových s dvomi lavicami, ktorá je otvorená denne od piatej rána do deviatej večera. Cez víkendy od šiestej rána.

Hovorca, rovnako ako cestujúci, aktuálne skonštatoval: "Skutočnosťou je, že priestory čakárne, a to drevené obklady, maľba a okná sú po lehote životnosti."

Hovorca v aktuálnej situácii žiaden problém nevidel. Skôr naopak. Zriadené obchody podľa neho vytvárajú šancu, aby ZSSK oslovila nakupujúcich v obchodoch, ako ich možných zákazníkov.

Konateľ Prenamu Ján Malaťák zdôraznil, že v minulosti, keď budovu nevlastnil, bola čakáreň pre matky s deťmi zatvorená, lebo v nej prespávali asociáli. Vysvetlil, že na budúci rok pripravia projektovú dokumentáciu na rekonštrukciu.

Súčasný priestor čakárne zväčšia rekonštrukciou priestoru, kde je teraz kvetinárstvo. Povedal, že ráta minimálne so štyrmi lavicami. Miest na sedenie bude podľa neho viac, lebo tam ráta so zriadením kaviarne alebo občerstvenia. Povedal, že to stihne v čase, aký mu ukladá zmluva.

Pripustil, že v čakárni sa nekúri. Dôvodom je vraj technická chyba, ktorú odstráni spomínanou rekonštrukciou. Dovtedy sa podľa neho môžu cestujúci zohriať v obchode: "Nikto ich odtiaľ nevyženie."

Záchody sú pre cestujúcich zadarmo, ale...

Trendom ŽSR sú toalety len v obsadených železničných staniciach. Teda na staniciach, kde ZSSK predáva cestovné lístky. Na železničnej zastávke Humenné mesto sociálne zariadenia podľa Čikovského zatvorili kvôli nevyhovujúcim hygienickým dôvodom už pred deviatimi rokmi.

Informoval, že toalety pre cestujúcich, ktorých zachovanie istila kúpno-predajná zmluva, "suplujú" toalety v reštaurácii na prízemí budovy: "Podľa vyjadrenia majiteľa je možnosť využitia sociálneho zariadenia bez úhrady."

O tejto skutočnosti však majiteľ budovy cestujúcich písomne neinformuje ani v "čakárni", ani v inej časti budovy. Personál reštaurácie, presnejšie baru, nemá problém pustiť cestujúcich na toaletu zdarma.

S vykonaním potreby je to však ťažké. Kým prvé vlaky odchádzajú zo stanice pred pol piatou ráno, budovu otvárajú až o piatej a reštauráciu počas pracovných dní až o jednej popoludní. Paradoxne, reštauráciu zatvárajú presne vtedy, keď otvárajú budovu stanice. O piatej ráno.

Do 13.00 hod. odídu po štyri vlaky na oba smery. Ďalšie privezú cestujúcich do Humenného. Cez víkend bar otvárajú o štvrtej popoludní a zatvárajú ho ráno o štvrtej. Dve hodiny pred tým, ako otvoria budovu zastávky.

Majiteľ: Toalety sprístupníme už od ôsmej rána

Pri použití toaliet sú na tom o trochu lepšie traja zamestnanci osobnej pokladnice ZSSK, ktorí robia na zmeny. Spoločnosť si v budove prenajíma 43 metrov štvorcových. Za meter štvorcový platí Prenamu ročne 38 eur, za energie si platí osobitne, a to pomernou časťou.

"Zamestnanci majú od záchodu kľúč," dozvedeli sme sa v bare. "Pre zlepšenie situácie bol nový vlastník budovy zmluvne zaviazaný, že má do 1. januára 2012 získať stavebné povolenie na rekonštrukciu sociálneho zariadenia pre cestujúcu verejnosť," vysvetlil Čikovský.

Koľko rokov mu na povinnú rekonštrukciu zostáva, sme sa od hovorcu nedozvedeli. Ján Malaťák zdôraznil, že s toaletami bol v budove problém už 20 rokov dozadu: "Boli nefunkčné a zdemolované." Reagoval, že požiadavkám cestujúcich vyhovie: "Zabezpečíme, aby boli toalety v reštaurácii otvorené už od ôsmej rána."

Dodal, že nové toalety pre verejnosť v rámci plánovanej rekonštrukcie vybudujú v priestoroch, kde je teraz kvetinárstvo. Ich sprístupnenie bude však podľa neho závisieť od otvorenia osobnej pokladnice. Povedal, že termín rekonštrukcie, ktorý je podmienkou predajnej zmluvy, určite dodrží a priestory pre cestujúcich skultúrni.

huko_stanica_2_kor_res.jpg
Priestor súčasnej čakárne. Toto je pohľad od okienka osobnej pokladnice. Z čakárne pre matky s deťmi je kvetinárstvo. Podľa majiteľa dočasne. Plánuje tu vybudovanie toaliet a rozšírenie čakárne. Cestujúci môžu chodiť na toaletu len do baru na prízemí. Foto: kor

huko_stanica_3_kor_res.jpg
Lavičky. V súčasnej čakárni sú dve. Radiátory za nimi sú studené. Miestnosť majiteľ budovy nevykuruje. Tvrdí, že vykurovanie dá do poriadku pri nastávajúcej rekonštrukcii na tomto podlaží. Na budúci rok plánuje ešte len projektovú dokumentáciu. Foto: kor

Neprehliadnite tiež

Kulturpark ešte nezačali stavať, a Raši a spol. už naznačovali meškanie

Poslanec predpovedal EHMK fiasko i vracanie peňazí.

Marenie petície proti hazardu v Poprade už vyšetruje polícia

Aktivisti podali trestné oznámenie pre akciu počas volieb.

Košická radnica mlčí, prečo kauzu s eurofondami až doteraz tajila

Minimálne od januára bolo jasné, že je problém.

Išli na kolobežke z Košíc do Prahy. Teraz ich volajú do Lucerny

Dokument mapuje dvojtýždňovú trasu s charitatívnou myšlienkou.

Sobrančanov trápi nepríjemný zápach z bioplynovej stanice

Vedenie mesta sa problémom zaoberá, plánuje osloviť štátne orgány.

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Slovensko ničí lowcostová mentalita. Kedy s tým niečo urobíme?

Atmosféra nedôstojných príjmov a života nás ničí, z nej pramenia spoločenské nedorozumenia.

EKONOMIKA

Futej predáva strojárne v Detve, keď SNS chystá výrobu transportérov

Oslovili záujemcov z Česka a Slovenska.

DOMOV

Pavol Rusko s náramkom ďaleko nezájde

Je siedmym občanom, ktorý dostal monitorovací náramok bez odsúdenia.

Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  8. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  2. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  3. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  4. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  5. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  6. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  7. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  10. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 14 584
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 574
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 641
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 655
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 976
  6. Moskva alebo Petrohrad? 2 166
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 966
  8. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 797
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 1 715
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 541

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop