Korzár logo Korzár Horný Zemplín
Nedeľa, 4. december, 2022 | Meniny má Barbora, Barbara

Cestujúci chodia na záchod do baru. Predpoludním nikam

Budova železničnej zastávky v Humennom je druhý rok súkromným majetkom. Hoci ju Železnice SR predávali s podmienkou, že v nej vlastník zachová čakáreň pre cestujúcich, osobnú pokladnicu a sociálne zariadenia, cestujúci sa cítia na "vedľajšej koľaji".

Železničná zastávka Humenné mesto. Cestujúcim sa zdá, že ich z vnútra budovy vytlačili obchodníci.Železničná zastávka Humenné mesto. Cestujúcim sa zdá, že ich z vnútra budovy vytlačili obchodníci. (Zdroj: Anna Kornajová)

Budova železničnej zastávky v centre Humenného je už druhý rok súkromným majetkom. Hoci ju Železnice Slovenskej republiky predávali s podmienkou, že v nej nový vlastník zachová čakáreň pre cestujúcich, osobnú pokladnicu a sociálne zariadenia, cestujúca verejnosť sa v budove cíti ako na "vedľajšej koľaji". Pripomína jej vraj skôr obchodný dom, v ktorom sa to, čo malo byť pre cestujúcich prioritné, scvrkáva na minimum. Vlastník budovy avizuje ďalšiu rekonštrukciu, na ktorú si však treba počkať.

HUMENNÉ. Ochladilo sa. Hlavne ráno a večer už zubami poriadne drkocú ľudia, ktorí čakajú na autobusové či vlakové spoje.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Poniektorí, ktorí cestujú zo železničnej zastávky Humenné mesto smerom na Medzilaborce a Stakčín, sa nám posťažovali, že na stanici sa cítia ako "posledné koleso na voze". Pritom denne odíde len z tejto zastávky 21 vlakov.

Minimum lavičiek na perónoch, budúcnosť rovnaká

Ponosy cestujúcich počúvame od roku 2007. Už predtým sa stará železničná zastávka premenila na obchody, a tak sa cestujúci smerom na Medzilaborce v nečase utiekali do novej budovy oproti.

V bývalej čakárni pre matky s deťmi nemali bohvieaký luxus, ale prísľub zmeny im naznačoval veľký igelit, za ktorým sa dali vytušiť stavebné úpravy bývalého schodišťa z prízemia budovy smerom na perón. Otužilci, ktorí si nepotrpeli na vysedávanie vnútri, sa snažili aj cez nás márne dovolať po lavičkách na peróne.

SkryťVypnúť reklamu

V auguste tohto roku Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) na rovinu priznali, že lavičky na oba peróny nedajú. Ľudia si teda musia vystačiť so zábradlím a s jednou lavičkou v smere na Stakčín, s dvomi v smere na Medzilaborce. A pamätať na to, že stopka lavičkám na tejto stanici je kvôli vandalom.

Cestujúci: Chodba či čakáreň?

"Každý pracovný deň odtiaľ cestujem do Sniny. Bývam v centre mesta, nebudem predsa chodiť na sídlisko I na "veľkú stanicu". Hoci už na prvý pohľad vidno, že budova zastávky má novú fasádu a nové prevádzky v prenájme, my, cestujúci, kvôli ktorým túto budovu kedysi postavil štát, máme teraz z toho figu borovú," napísal nám čitateľ Jozef z Humenného.

A keďže s ochladením rapídne stúpali aj ďalšie ponosy od cestujúcich, vybrali sme sa na zastávku aj my. Ráno pred pol siedmou, pred odchodmi osobných vlakov na oba smery.

SkryťVypnúť reklamu

Hoci ľudia mali za chrbtom obrovskú budovu, väčšina stála na perónoch. Vnútri, na dvoch lavičkách pod oknami sedelo šesť cestujúcich. Viac sa ich tam nezmestilo. Za chrbtom mali radiátor. Studený.

"O čakárni ako takej sa dá hovoriť na veľkej stanici. Toto? To je chodba. Taká, ako aj bola doteraz. Príďte tu, keď bude pršať. Ľudia, čo tu postávajú, prekážajú tým, čo vychádzajú z obchodu," reagoval starší pán.

Po rekonštrukcii pribudli nové obchody

Zuzana Chalupová z odboru komunikácie generálneho riaditeľstva ŽSR nás informovala, že budovu v roku 2008 predali humenskej eseročke Prenam. Ale s vecným bremenom: "Firma sa zaviazala zachovať osobnú pokladnicu, čakáreň a sociálne zariadenia pre cestujúcu verejnosť."

Ak by ich nezachovala, riskovala by pokutu 16 596 eur. Právo toto vecné bremeno zrušiť majú len ŽSR. Chalupová dodala, že Prenam podpisom zmluvy pristúpil na podmienky ŽSR: "Do troch rokov od účinnosti platnej zmluvy z roku 2008 získať stavebné povolenie na rekonštrukciu čakárne, osobnej pokladnice a sociálneho zariadenia. A do jedného roka od vydania stavebného povolenia sa zaväzuje s rekonštrukciou týchto priestorov."

Rekonštrukcia už v budove nepochybne prebehla. Faktom však je, že sa prioritne netýkala čakárne a sociálneho zariadenia.

V súčasnosti Prenam prenajal bývalú čakáreň pre matky s deťmi kvetinárstvu a v nových priestoroch, ktoré vznikli prebudovaním schodiska, je veľký obchod s čínskym tovarom. V ostatných priestoroch budovy sú tiež rôzne obchody.

Majiteľ: Čakáreň bude na úrovni

Podľa Miloša Čikovského, hovorcu ZSSK, je v súčasnosti v budove zriadená čakáreň s rozlohou 70 metrov štvorcových s dvomi lavicami, ktorá je otvorená denne od piatej rána do deviatej večera. Cez víkendy od šiestej rána.

Hovorca, rovnako ako cestujúci, aktuálne skonštatoval: "Skutočnosťou je, že priestory čakárne, a to drevené obklady, maľba a okná sú po lehote životnosti."

Hovorca v aktuálnej situácii žiaden problém nevidel. Skôr naopak. Zriadené obchody podľa neho vytvárajú šancu, aby ZSSK oslovila nakupujúcich v obchodoch, ako ich možných zákazníkov.

Konateľ Prenamu Ján Malaťák zdôraznil, že v minulosti, keď budovu nevlastnil, bola čakáreň pre matky s deťmi zatvorená, lebo v nej prespávali asociáli. Vysvetlil, že na budúci rok pripravia projektovú dokumentáciu na rekonštrukciu.

Súčasný priestor čakárne zväčšia rekonštrukciou priestoru, kde je teraz kvetinárstvo. Povedal, že ráta minimálne so štyrmi lavicami. Miest na sedenie bude podľa neho viac, lebo tam ráta so zriadením kaviarne alebo občerstvenia. Povedal, že to stihne v čase, aký mu ukladá zmluva.

Pripustil, že v čakárni sa nekúri. Dôvodom je vraj technická chyba, ktorú odstráni spomínanou rekonštrukciou. Dovtedy sa podľa neho môžu cestujúci zohriať v obchode: "Nikto ich odtiaľ nevyženie."

Záchody sú pre cestujúcich zadarmo, ale...

Trendom ŽSR sú toalety len v obsadených železničných staniciach. Teda na staniciach, kde ZSSK predáva cestovné lístky. Na železničnej zastávke Humenné mesto sociálne zariadenia podľa Čikovského zatvorili kvôli nevyhovujúcim hygienickým dôvodom už pred deviatimi rokmi.

Informoval, že toalety pre cestujúcich, ktorých zachovanie istila kúpno-predajná zmluva, "suplujú" toalety v reštaurácii na prízemí budovy: "Podľa vyjadrenia majiteľa je možnosť využitia sociálneho zariadenia bez úhrady."

O tejto skutočnosti však majiteľ budovy cestujúcich písomne neinformuje ani v "čakárni", ani v inej časti budovy. Personál reštaurácie, presnejšie baru, nemá problém pustiť cestujúcich na toaletu zdarma.

S vykonaním potreby je to však ťažké. Kým prvé vlaky odchádzajú zo stanice pred pol piatou ráno, budovu otvárajú až o piatej a reštauráciu počas pracovných dní až o jednej popoludní. Paradoxne, reštauráciu zatvárajú presne vtedy, keď otvárajú budovu stanice. O piatej ráno.

Do 13.00 hod. odídu po štyri vlaky na oba smery. Ďalšie privezú cestujúcich do Humenného. Cez víkend bar otvárajú o štvrtej popoludní a zatvárajú ho ráno o štvrtej. Dve hodiny pred tým, ako otvoria budovu zastávky.

Majiteľ: Toalety sprístupníme už od ôsmej rána

Pri použití toaliet sú na tom o trochu lepšie traja zamestnanci osobnej pokladnice ZSSK, ktorí robia na zmeny. Spoločnosť si v budove prenajíma 43 metrov štvorcových. Za meter štvorcový platí Prenamu ročne 38 eur, za energie si platí osobitne, a to pomernou časťou.

"Zamestnanci majú od záchodu kľúč," dozvedeli sme sa v bare. "Pre zlepšenie situácie bol nový vlastník budovy zmluvne zaviazaný, že má do 1. januára 2012 získať stavebné povolenie na rekonštrukciu sociálneho zariadenia pre cestujúcu verejnosť," vysvetlil Čikovský.

Koľko rokov mu na povinnú rekonštrukciu zostáva, sme sa od hovorcu nedozvedeli. Ján Malaťák zdôraznil, že s toaletami bol v budove problém už 20 rokov dozadu: "Boli nefunkčné a zdemolované." Reagoval, že požiadavkám cestujúcich vyhovie: "Zabezpečíme, aby boli toalety v reštaurácii otvorené už od ôsmej rána."

Dodal, že nové toalety pre verejnosť v rámci plánovanej rekonštrukcie vybudujú v priestoroch, kde je teraz kvetinárstvo. Ich sprístupnenie bude však podľa neho závisieť od otvorenia osobnej pokladnice. Povedal, že termín rekonštrukcie, ktorý je podmienkou predajnej zmluvy, určite dodrží a priestory pre cestujúcich skultúrni.

huko_stanica_2_kor_res.jpg
Priestor súčasnej čakárne. Toto je pohľad od okienka osobnej pokladnice. Z čakárne pre matky s deťmi je kvetinárstvo. Podľa majiteľa dočasne. Plánuje tu vybudovanie toaliet a rozšírenie čakárne. Cestujúci môžu chodiť na toaletu len do baru na prízemí. Foto: kor

huko_stanica_3_kor_res.jpg
Lavičky. V súčasnej čakárni sú dve. Radiátory za nimi sú studené. Miestnosť majiteľ budovy nevykuruje. Tvrdí, že vykurovanie dá do poriadku pri nastávajúcej rekonštrukcii na tomto podlaží. Na budúci rok plánuje ešte len projektovú dokumentáciu. Foto: kor

Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  4. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  5. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  6. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  7. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. V dôsledku nadmerného užívania alkoholu umiera čoraz viac ľudí
  4. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  5. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  6. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  7. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  8. Zimná ríša divov Maďarska
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 12 363
  2. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 9 532
  3. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 6 324
  4. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 2 783
  5. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 2 500
  6. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého 1 999
  7. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 1 852
  8. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj 1 609

Blogy SME

  1. Martin Sústrik: Čínska výchova
  2. Tomáš Vodvářka: Setkání - adventní příběh
  3. Martin Plesch: A čo učitelia a vedci?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  5. Stano Kočiš: Prediktívne
  6. Štefan Vidlár: Valící sa podpory
  7. Ján Škerko: Ako by Viktor Orbán obliekol snehuliaka
  8. Štefan Vidlár: SAS THE BEST
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 246 604
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 6 277
  3. Jana Melišová: V závoji hmly 4 224
  4. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 659
  5. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 2 938
  6. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 2 573
  7. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 562
  8. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 2 293
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  3. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  5. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  6. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  8. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Martin Sústrik: Čínska výchova
  2. Tomáš Vodvářka: Setkání - adventní příběh
  3. Martin Plesch: A čo učitelia a vedci?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  5. Stano Kočiš: Prediktívne
  6. Štefan Vidlár: Valící sa podpory
  7. Ján Škerko: Ako by Viktor Orbán obliekol snehuliaka
  8. Štefan Vidlár: SAS THE BEST
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 246 604
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 6 277
  3. Jana Melišová: V závoji hmly 4 224
  4. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 659
  5. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 2 938
  6. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 2 573
  7. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 562
  8. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 2 293
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  3. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  5. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  6. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  8. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu