životného prostredia.
HUMENNÉ/BRATISLAVA. Ministerstvo vnútra 8. apríla zaregistrovalo občianske združenie Tri skaly.
"V júli 2009 sme spísali petíciu proti trasovaniu preložky I/74 Brekov – Humenné podľa variantu C. Adresovali sme ju ministerstvu životného prostredia a ďalším kompetentným organizáciám. Podpísalo ju 253 občanov. Ministerstvo ju postúpilo na vybavenie mestu Humenné. To odpísalo, že zákonné procesy a postupy nie je možné petíciou zastaviť," vysvetlila Katarína Ambrozová, líderka združenia.
Dodala, že v januári sa niektorí obyvatelia dotknutého územia dostali k pracovnej verzii dokumentácie a to bol podnet na vytvorenie občianskeho združenia. Združenie má už 108 členov, prvé valné zhromaždenie plánujú v polovici mája.
Zbytočné mosty ponad trať
"Myslíme, že záverečné stanovisko bolo vydané na základe viacerých nedostatočných ekonomických analýz, posudzovania vplyvu na životné prostredie, sporných údajov a nerešpektovania územných plánov Humenného a Jasenova," povedal člen združenia Stanislav Rehuš.
Vysvetlil, že neschválený variant bol v súlade s územným plánom viac ako tri desaťročia, pričom schválený je úplne nový. Domnieva sa, že v neschválenom variante boli naprojektované križovania cesty so železnicou tak, aby bolo o ňom možné povedať, že je nevýhodný, lebo často križuje železnicu.
"Myslíme si, že stačí, aby od Brekova až po Humenné bola železničná trať križovaná len raz," povedal ďalší člen združenia Peter Veľas. Nezmyselnosť križovania železničnej trate podľa združenia zvýšila finančné náklady na mosty, čo urobilo z variantu, ktorý bol v územnom pláne mesta, aj oveľa nákladnejšiu stavbu.
"Ani jeden z variantov neuvažuje so štyrmi pruhmi, ale len s dvoma. Pri schválenom variante ani výhľadovo neuvažujú, a ani trasovanie cesty neumožňuje, postaviť štyri. Ani jeden z variantov neuvažuje s vylúčením cestnej dopravy smerom na Medzilaborce z centra Humenného, hoci to by malo byť základnou podmienkou komplexného riešenia obchvatu mesta. S týmto riešením dopravy v centre neuvažujú ani výhľadovo do roku 2045!" zdôraznil Rehuš.
Združenie v sťažnosti vyslovilo svoje indície, že schválenej trase ministerstvo účelovo narýchlo prispôsobilo aj zmenu zonácie prírodných rezervácií Humenský Sokol a Humenská tak, že ich rozlohu s najprísnejšou ochranou jednoducho zmenšilo.
Žiadajú nové záverečné stanovisko ministerstva
"Domnievame sa, že záverečné stanovisko vydali na základe mnohých neúplných a neoverených informácií. Myslíme si, že ho vydali na základe orientačných posúdení. Dokonca verejnosť nebola informovaná, či boli vykonané prieskumy a s akými výsledkami! Preto sa domáhame opätovného prepracovania jednotlivých hodnotiacich správ, opätovného posúdenia jednotlivých variantov a následného vydania nového záverečného stanoviska," uviedli členovia združenia pred tým, ako koncom minulého týždňa sformulovali svoje požiadavky. Ministerstvo by malo sťažnosť Humenčanov dostať na stôl dnes.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo severného Zemplína nájdete na Korzári Horný Zemplín