Najväčšími kritikmi boli poslanci z opozičného klubu Smer, HZDS a Úsvit, ktorí hlasovaním presadili stiahnutie niekoľkých dôležitých materiálov z rokovania na ich ďalšie prerokovanie s tým, že o nich rozhodnú tento týždeň na mimoriadnom zasadnutí.
HUMENNÉ. Z pripraveného programu ostatného rokovania humenských poslancov v závere uplynulého roka nezostal, takpovediac, kameň na kameni. V jednom z najdôležitejších rokovaní, ktorému predchádzalo prerokovanie materiálov v odborných komisiách či v mestskej rade, kde sedia zástupcovia všetkých politických strán mestského parlamentu, dominovali zmeny, pripomienky či návrhy ad hoc. Miestami to vyznievalo, akoby materiály dostali najviac nespokojní poslanci vo dverách a nebolo času rozanalyzovať ich pred zasadnutím.
Vodu zamútili čerstvé peniaze v mestskej kase
V úvode rokovania poslankyňa Jana Vaľová (Smer) navrhla zmeny programu s tým, že rokovanie o rozpočte mesta presunula na jeho záver. Do hry totiž vstúpili peniaze zo štátneho rozpočtu vo výške 685 811 eur, ktoré prišli na účet mesta 9. decembra. Teda v čase, keď bol vyrovnaný rozpočet, ktorý od októbra tvorila finančná komisia aj zamestnanci úradu zostavený tak, aby "ustál" zníženie príspevku z podielových daní zo štátneho rozpočtu. Hoci celý rok odznievajú na rokovaniach informácie, že mesto kvôli kríze a zníženým príjmom zo štátneho rozpočtu radikálne priškrtilo výdavky na všetkých frontoch, má čo robiť, aby vykorčuľovalo z mizérie, ktorá nastala krátením podielových daní, poslanec Ivan Hopta (Úsvit) navrhol ako s dotáciou, ktorá prišla, naložiť. Navrhol, aby každý poslanec určil prioritu vo výške 10-tisíc eur, ktorou by vyšli v ústrety svojim voličom. Pripomienky a vysvetľovanie problematiky zo strany zamestnancov finančného oddelenia mestského úradu, že mesto navyše do rozpočtu nedostalo žiadny štátny bonus, šli do autu.
Zmenili spôsob vyplácania odmeny
Už hneď v úvode dala Vaľová jasne najavo, že má výhrady aj ku komunitnému plánu mesta, ktorý podľa nej neobsahoval konkrétne veci, nebol spracovaný tak, ako mal byť, a preto ho navrhla stiahnuť z rokovania a prepracovať. Opozičným poslancom sa podarilo zmeniť spôsob odmeňovania. Zatiaľ čo sa desať poslancov z koaličných klubov nezávislých kandidátov, poslancov za SDKÚ a KDH hlasovania zdržalo, 11 opozičným poslancom sa podarilo presadiť návrh, aby primátorovi Vladimírovi Kostilníkovi (nezávislý) a hlavnej kontrolórke Jane Čandovej nevyplácali odmenu v čiastkach k mesačnému platu. Po novom celú sumu dostanú na konci roka 2010. O jej výške chcú rozhodovať poslanci na základe zhodnotenia ich celoročnej práce.
Pripomienkovali financovanie školských zariadení
Vietor v rokovacej miestnosti narobili diskusie o dotáciách z vlastných príjmov mesta pre materské, základné a umelecké školy. Podľa Vaľovej neboli v návrhu rozpočtu peniaze na školstvo rozdelené tak, aby sa medzi ne prerozdelilo všetko, čo na ne mesto dostalo od štátu. Tŕňom v oku bolo desať percent, ktoré si mesto ponecháva na investovanie do školských zariadení. Olej do ohňa priliala aj diskusia o dotáciách pre súkromné materské školy. Návrh pripomienkovali riaditeľky dvoch takýchto škôlok v meste, ktoré vystúpili proti navrhovanej výške ročnej dotácie na jedno dieťa (do troch rokov 2 419 eur, nad tri roky 1 239 eur), ktorú pokladajú za nízku a pre ich škôlky likvidačnú. Konštatovali, že rodičom ponúkajú alternatívu služby mestských škôlok, mestu platia za prenájom s tým, že ho odbremeňujú od úhrad za bežné opravy budov a nemajú inú možnosť ako prísť k peniazom navyše. Koaliční poslanci nespokojným riaditeľkám vysvetľovali, že mesto dostáva na jedno dieťa v súkromnej o 600 eur menej než na dieťa v mestskej škôlke. Riaditeľky však argumentovali, že príjmy škôlok nechcú zvýšiť na úkor rodičov, pretože mnohé mladé rodiny to finančne zaťaží. S roztrpčením prijali informáciu z poslaneckého "koaličného" pléna, že v mestských škôlkach je ešte 80 voľných miest a rodičia sa môžu podľa toho zariadiť. Navrhované všeobecne záväzné nariadenie o financovaní školských zariadení po tejto diskusii poslanci neschválili.
Sporné aj dôchodkové sporenie zamestnancov úradu
Kritiku od opozičného klubu schytala aj vyššia kolektívna zmluva zamestnancov mestského úradu, podľa ktorej by mesto malo v budúcom roku participovať na ich doplnkovom dôchodkovom sporení v treťom pilieri. Poslancom sa nepáči, že z verejných zdrojov ide zamestnancom úradu podľa vyššej kolektívnej zmluvy, ktorou sa odmeňuje práca vo verejnom záujme, mesačne 6 percent zo mzdy na toto sporenie. Prednosta mestského úradu Anton Klamár Korzáru vysvetlil, že kolónka nie je v návrhu rozpočtu novinkou a tento model platí už dva roky potom, čo ho rozbiehali s dvomi percentami. Vysvetlil, že poslanci v podstate napadli platnú vyššiu kolektívnu zmluvu, ktorá bola podpísaná v roku 2009 a umožňuje, aby sa v nej v nezmenenej forme pokračovalo aj v roku 2010. Samozrejme s tým, že zamestnanci si do tohto sporenia prispievajú rovnakými percentami ako zamestnávateľ, teda mestský úrad. Podľa informácií od primátora Kostilníka je možné, že ak zamestnancom na šesť percent poslanci siahnu, do hry vstúpia nespokojné odbory.
Zatiaľ vraj bez konkrétnych návrhov
Keďže rôznych pripomienok k materiálom, výmenám názorom a diskusií bolo na ostatnom rokovaní veľa, v jeho závere navrhli jednotlivé kluby dvoch zástupcov, ktorí by všetky pripomienky aj pozmeňovacie návrhy prerokovali a spracovali do nových návrhov. Skupina zasadla 4. januára, no podľa informácií od
viceprimátorky Márie Cehelskej (nezávislá), na tomto stretnutí nedospeli k žiadnemu výraznejšiemu posunu pri riešení sporných bodov. Zatiaľ jediným "hmatateľným" je posun termínu rokovania z plánovaného utorka 12. januára na štvrtok 14. januára.
Stanovisko mestského úradu
Prečo podľa rozpočtového provizória?
Návrh viacročného rozpočtu mesta na roky 2010-2012 bol predložený poslancom MsZ ako východiskový, vyrovnaný v príjmovej a výdavkovej časti. Príjmová základňa nepostačuje vykryť výdavkovú časť rozpočtu jednotlivých programov. Výnos daní z príjmov bol rozpočtovaný vo výške 88 % z očakávanej skutočnosti roku 2009.
Keďže na príprave rozpočtu sa pracovalo od októbra a na rokovanie mestskej rady musel byť pripravený už 29. 11. 2009, nebolo možné doň zapracovať výsledky úspešného vyjednávania ZMOS-u s vládou a MF SR. Z toho titulu na dofinancovanie miest a obcí s cieľom zabezpečiť stabilitu v čase ekonomickej a finančnej krízy dňa 9. decembra toho roku bola mestu poskytnutá dotácia vo výške 685 811 eur, ktorá očakávaný výnos dane z príjmov v rozpočte roku 2009 vylepší o 329 258 eur, namiesto predpokladaného schodku 356 553 eur. Táto skutočnosť bola poslancom na rokovaní MsZ vysvetlená a predložená pri schvaľovaní rozpočtového opatrenia č. 12/2009, ktorým sa zrušilo opatrenie na zníženie výnosu daní o 398 327 eur.
Mesto v rozpočte prioritne vo výdavkovej časti vykrylo 5 % spolufinancovanie schválených projektov zo štrukturálnych fondov vo výške 545-tisíc eur so zapojením cudzích zdrojov vo výške viac ako 2 milióny eur.
Jednotlivým správcom rozpočtových prostriedkov boli výdavky krátené oproti rozpočtu roku 2009 o 4-9 %. Napriek tomu ostali nevykryté ďalšie výdavky realizovaných projektov rekonštrukcií škôl či nákup techniky pre Technické služby, ale i ďalšie menšie čiastky. Správcovia rozpočtových prostriedkov sa museli skutočne popasovať s číslami. Mzdové prostriedky sa rozpočtovali len na úrovni roku 2009.
Rozpočet mesta je základným nástrojom úspešného fungovania samosprávy. Ako viacročný sa prvýkrát zostavil v minulom roku, čím poslanci schválili programový rozpočet so zámermi, cieľmi a výsledkovými ukazovateľmi. Tie sú zrejme dnes už nepodstatné, ak na konci ešte zatiaľ nevyhodnotených výsledkov je rozpočet podľa niektorých z nich zlý.
Už pri schvaľovaní programu mestského zastupiteľstva sa rokovanie o rozpočte presunulo z prvého na predposledné miesto. Už tam sa ukázala politická nevôľa rozpočet mesta schváliť. Aj v kuloároch sa šepkalo, že rozpočet schválený nebude. Nepomohlo ani odporúčanie mestskej rady, ani finančnej komisie, dokonca ani odborné stanovisko hlavnej kontrolórky. Všetci odporúčali predložený návrh viacročného rozpočtu na roky 2010-2012 schváliť.
Rozpočet mesta bol v dostatočnom predstihu zverejnený na webovej stránke mesta a na úradnej tabuli, no ani jedna pripomienka z radov občanov ani od poslancov nebola mestu doručená. Ak k 30. novembru sa výdavky mesta čerpajú na 64 % a príjmy plnia na 79 %, svedčí to o vysoko efektívnom hospodárení podľa schválených pravidiel. A tieto pravidlá nám budú začiatkom roka 2010 chýbať.
Nevyčerpané prostriedky mesta neprepadajú, tie sa pri záverečnom účte znovu prerozdelia. Pri záverečnom účte sú čísla už presné a zapracujú sa cez mimorozpočtové fondy do výdavkovej časti rozpočtu podľa vopred určených priorít, ktoré poslanci schvaľujú. Reč o prioritách financovania mesta však pri rozprave o rozpočte absentovala.
To, že sa rokovanie mestského zastupiteľstva neskončilo a rozpočet neschválil, znamená pre mesto od 1. 1. 2010 do schválenia nového rozpočtu hospodáriť podľa rozpočtu roku 2009, teda v rozpočtovom provizóriu. To je fakt, ktorý mestu nerobí pozitívny imidž. Je to na škodu nás všetkých.
Tento stav je potrebné riešiť. Preto boli mestským zastupiteľstvom určení zástupcovia poslaneckých klubov, ktorí s pracovníkmi mesta dňa 4. januára 2010 opätovne prerokujú návrh rozpočtu na roky 2010-2012. Je však škoda, že sa takto nestalo už skôr, pričom pred predložením rozpočtu na schválenie nevzišla od poslancov ani občanov žiadna námietka či požiadavka.
Takže odpoveď na opodstatnenosť hospodárenia mesta od Nového roka v rozpočtovom provizóriu by mala dostať humenská verejnosť, ale bez politických náhľadov.
Anton Klamár, prednosta mestského úradu
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo severného Zemplína nájdete na Korzári Horný Zemplín