HUMENNÉ. Riešenie dopravnej situácie na Laboreckej ulici v Humennom zamestnáva úradníkov, členov komisie výstavby, poslancov aj obyvateľov prvých dvoch výškových bytoviek. Na stole sú tri varianty, petícia, ďalšia sa spisuje.
Naprojektovali ju pred 50 rokmi
Cestu na Laboreckej, vtedy Perečínskej, ulici popri prvej výškovej bytovke naprojektovali v čase budovania Sídliska III začiatkom 70. rokov minulého storočia.
Nájomníci sa do 104 bytov nasťahovali v roku 1974. Byty boli určené zamestnancom štátnej správy.
„Vtedy bola dopravná situácia úplne iná. Boli tu dva žigulíky a jedna škodovka. Dnes majú rodiny aj dve autá,“ hovorí predseda Spoločenstva vlastníkov bytov (SVB) Laborec, Laborecká 1 Milan Lučkanič. Vedie ho od roku 2019. V bytovke býva 50 rokov.

Cesta bola pôvodne široká asi tri a pol metra a bola jednosmerná. Slúžila aj obyvateľom bytovky na Ulici dargovských hrdinov, jednej z najdlhších bytoviek na Slovensku, ktorej Humenčania nepovedia inak ako Čínsky múr.
Pokračujúca výstavba obchodov, služieb, kina, centra voľného času a knižnice v južnej časti pešej zóny znamenala, že všetky autá, vrátane zásobovacích, sa k prevádzkam dostali jedine po Laboreckej okolo bytovky.
Musia po nej prejsť aj autá rodičov žiakov neďalekej školy a škôlky i návštevníci kostola a fary a pastoračného centra.
Chodník splynul s cestou
Dopravná zaťaženosť popri bytovke začala byť postupne neúnosná. „Pribudli nové objekty, avšak nová situácia už s existujúcou infraštruktúrou nekorešpondovala,“ zdôrazňuje Lučkanič.
Cestu, ktorá sa stala priúzka, o pol metra rozšírili a po odbočku ku kostolu, fare a prevádzkam popri výmenníkovej stanici zdvojsmernili.

Nutnosťou bolo posunúť parkovisko, odstrániť dva stĺpy verejného osvetlenia a presunúť stojisko kontajnerov na triedenie odpadov k výmenníku.
Lučkanič pokladá za problém, že rozšírená cesta dosiahla úroveň chodníka, ktorý patrí medzi najfrekventovanejšie v meste.
„Vlastne s ním splynul a akoby prestal existovať. Ľudia chodia pomedzi autá, ktoré vyjdú na chodník, aby sa navzájom vyhli. Ukážem vám ohnuté zábradlie, do ktorého narazili. Na okraji chodníka chýba biela čiara,“ hovorí.
Áut je veľa
O bezpečnom prechode detí do škôlky a školy či starších ľudí do kostola na bohoslužby podľa obyvateľov bytovky nemôže byť ani reči.
„Máme deti, keď potrebujeme prejsť do škôlky a školy, je to veľmi nebezpečné. Nie sú tu vyznačené priechody, keď ideme do zákruty, pre vysadené brezy nevidíme auto oproti. Nevieme, kedy vyletí auto spoza kontajnerov. Cez cestu prebiehame rýchlo, pustiť deti samé nemôžeme, musíme ich vodiť,“ hovorí Marek Andrejco.

„Sused napočítal, že ráno od pol ôsmej do ôsmej prešlo oboma smermi 84 áut, prevažne išlo o rodičov, ktorí viezli deti do školy,“ pridáva Lučkanič.
K tomu treba prirátať autobusy so svadobčanmi, školskými zájazdmi a množstvo ďalších áut. „Autobusy už ani nezachádzajú ku škole, radšej stoja v blízkosti autobusovej zastávky na Laboreckej pri supermarkete alebo neďaleko na veľkom odstavnom parkovisku,“ dodáva.
Mesto pripravilo varianty
Predseda Spoločenstva Lučkanič zdôrazňuje, že riešiť situáciu žiadali už dávnejšie a obyvateľom bytovky dochádza trpezlivosť. Ešte v roku 2022 totiž dostal informáciu, že radnica pracuje na projektovej dokumentácii, ako dopravnú situáciu v neuralgickom úseku vyriešiť.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo severného Zemplína nájdete na Korzári Horný Zemplín