HORNÝ ZEMPLÍN. Nadšenie z návratu vlakov na regionálne trate z Medzilaboriec a Stakčína do Humenného a späť vystriedalo sklamanie. Jedni pre chýbajúce spoje nestíhajú do práce, iní musia na prípoj do Košíc čakať až pol druha hodiny.
Starostovia vyzývajú národného dopravcu na zmenu grafikonu. Zmena však príde najskôr v autobusovej doprave.
Vlaky sú späť
Vlaky sa na regionálne trate horného Zemplína vrátili 10. marca po takmer roku a pol. Z Medzilaboriec a zo Stakčína sa cestujúca verejnosť už dostane do Humenného a späť vlakom.
Do Košíc cestujúcich ešte stále prepravujú náhradné autobusy, na vlak do krajského mesta nastúpia až v Bánovciach nad Ondavou. V úseku Strážske – Bánovce pokračujú práce na elektrifikácii trate.
Radosť z obnovenia vlakovej dopravy vystriedalo už v prvých dňoch rozčarovanie a sklamanie.
„Hneď na druhý deň sme zaznamenali niekoľko sťažností od našich obyvateľov,“ hovorí Jozef Sklenčár (Smer), starosta Ľubiše, ktorá je od okresného mesta vzdialená desať a pol kilometra.
Problémom sú najmä ranné spoje
Výhrady sa týkali rôznych časových nezrovnalostí, nadväzností spojov a prestupov medzi nimi a tiež chýbajúcich spojov. Najviac kritiky sa ušlo ranným spojom, ktoré využívajú najmä pracujúci a študenti.
„K vlaku do Košíc, ktorý odchádza z Humenného o piatej ráno, nie je žiadny prípoj. Využívajú ho nielen študenti, cestujúci do škôl v Košiciach, ale aj pracujúci v Strážskom, Michalovciach či Košiciach. Ďalší vlak do Košíc odchádza z Humenného o šiestej ráno, pre pracujúcich je už neskorý,“ vysvetľuje starosta.

Nespokojní sú aj zamestnanci humenských firiem, ktorí majú čo robiť, aby sa po príchode do Humenného o 5.32 hodine za necelú polhodinu presunuli do vzdialených okrajových častí mesta, kde sídlia firmy, aby stihli začiatok pracovnej doby na šiestu.
„Stačilo by ho posunúť o pár minút skôr,“ tlmočí starosta požiadavky Ľubišanov a obyvateľov okolitých obcí.
Podľa jeho slov denne na cestu do práce či do školy využíva vlak asi dvadsiatka Ľubišanov. „Keď k tomu prirátame ďalšie obce z laboreckej doliny, vôbec to nie je málo cestujúcich,“ zdôrazňuje.
Čakanie je pridlhé
Sklenčár upozorňuje, že každý vlak zo smeru Medzilaborce, ktorý príde do Humenného a pokračuje do Košíc, má alebo zbytočný prestoj takmer pol hodiny, alebo naň treba hodinu a pol čakať.
„Aj pri príchode vlakov z Košíc do Humenného je na stanici v Humennom zbytočný prestoj pol hodiny a vlak pokračuje iba po zastávku Koškovce, u niektorých vlakov nie je do Medzilaboriec prípoj vôbec,“ vyratúva Sklenčár nedostatky grafikonu.
Cestujúci, ktorí sa privezú vlakom z Košíc do Humenného o devätnástej hodine, majú prípoj do Medzilaboriec až o 21.10 hodine.

Takmer poldruhahodinové čakanie na prípoj znamená, že cesta vlakom do a z Košíc trvá Medzilaborčanom štyri a pol hodiny. Najviac to pociťujú študenti v piatky a nedele.
„Absurdné,“ hodnotí primátor Medzilaboriec Vladislav Višňovský (Hlas). „Grafikon robia odborníci s predpokladom, že spojenie bude fungovať. Museli predsa vidieť, že prestoje sú takéto dlhé,“ dodáva s tým, že o grafikone so samosprávou nikto vopred nekomunikoval.
Do Košíc výhodnejšie cez Prešov
Na rovnaký problém upozorňujú aj obyvatelia sninskej doliny.
„V lepšom prípade sa v Humennom na prípoj do Košíc čaká 36 minút, v horšom hodinu a 36 minút. Na Prešov sú spoje s okamžitou nadväznosťou, aj preto sa v niektorých prípadoch človek dostane do Košíc skôr tak, že pôjde cez Prešov,“ opísali cestovateľské tortúry na sninskom portáli na sociálnej sieti.

„Ide o výraznú komplikáciu pre cestujúcich. Je to odôvodnené? Je to dočasné? Lepšie bolo pre cestujúcich, keď sa cestovalo náhradnou autobusovou dopravou.“
Výzvu podpísalo šesť obcí
Starosta Sklenčár spolu s niektorými ďalšími obcami Koškovského mikroregiónu adresovali Železničnej spoločnosti Slovensko žiadosť – výzvu na úpravu grafikonu. Podpísali ju starostovia a starostky obcí Kochanovce, Hankovce, Koškovce, Zbudské Dlhé a Hrabovec nad Laborcom.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo severného Zemplína nájdete na Korzári Horný Zemplín