HUMENNÉ. Znelka v podobe tónov známej východniarskej piesne a túžobne očakávané hlásenie: „Osobný vlak zo smeru Prešov, pravidelný príchod 10 hodín 20 minút, príde k nástupišťu dva, koľaj dva vpravo."
Po takmer poldruharočnej výluke sa na regionálne trate v hornom Zemplíne vrátili vlaky. Cestujúca verejnosť sa už na tratiach Humenné – Stakčín, Humenné – Medzilaborce mesto a Humenné – Prešov nebude prepravovať náhradnými autobusmi.
Tie budú musieť ešte využívať cestujúci na úseku Humenné – Bánovce nad Ondavou. Elektrifikácia a modernizácia tohto úseku by mala byť ukončená do konca júla.
Vynovené je aj humenské rušňové depo.
Cestujúci: Na jednotku
Obnovenie vlakovej dopravy si v pondelok predpoludním na humenskej železničnej stanici nenechali ujsť desiatky cestujúcich i zvedavcov.
„Zelektrifikovanie celej trate až do hlavného mesta je špica, aj keď už malo byť pred tridsiatimi rokmi,“ hovorí Humenčan Vladimír Bednář. Ako vášnivý cyklista sa teší najmä na to, že do vlaku bude môcť opäť nastúpiť s bicyklom.
Dostať plne naložený bicykel podchodom k druhému nástupišťu si už vyskúšal. „Je to problém. Zišla by sa nájazdová rampa, aj pre mamičky s kočíkmi. Či sa zmestím do výťahu s bicyklom, ešte neviem,“ dodáva.

„Je to super, konečne sme sa dočkali niečoho aj na východe, vyzerá to dobre. Najmä pre starších je nástup do vlaku jednoduchší,“ hodnotí Hana Maťašová vynovené nástupištia.
Dvakrát do mesiaca cestovala vlakom do Rakúska. Priznáva, že z presadania z autobusov do vlakov a opačne už bola unavená, komplikácie spôsobovalo aj meškanie vlakov.
Mrzí ju, že už nejazdia IC vlaky. „Toto je veľká chyba, krok späť,“ hovorí.
Magdaléna (62) cestuje často do Bratislavy a ďalej do Viedne. Od cestujúcich si vypočula na výluku množstvo sťažností.
„Nadávali napríklad na to, že musia po štrku v Bánovciach ťahať kufre. Ale treba byť trpezlivý, treba počkať, naraz sa všetko urobiť nedá,“ hovorí. „Teraz je to na jednotku,“ dodáva.
Deväť kilometrov je už kompletných
Ukončenie elektrifikácie a modernizácie trate v úseku Strážske – Humenné v dĺžke deväť kilometrov umožnilo jej odovzdanie do predčasného užívania.
„Okrem elektrifikácie úseku sa vymenil železničný koľajový zvršok, spodok, zrekonštruovali sa priecestia a zabezpečovacie zariadenia. Na železničnej stanici v Humennom vymenili koľaje, výhybky, vynovili peróny,“ vymenoval rozsah prác Filip Hlubocký, generálny riaditeľ sekcie železničnej dopravy a dráh ministerstva dopravy.
Potvrdil, že končený termín ukončenia celého úseku do konca júla tohto roka „držia“.

Problémy spôsobovala spodná voda
Čiastkové termíny sa v úseku posúvali niekoľkokrát.
„Stavba sa nezaobišla bez komplikácií, ktoré spôsobila najmä vysoká hladina spodnej vody v železničných staniciach Strážske a Humenné. Problémy súviseli aj so zakladaním mostných objektov či nedostatočnou únosnosťou zemnej pláne. Tieto ťažkosti bolo potrebné operatívne vyriešiť, a to buď zmenou spôsobu zakladania, alebo využitím alternatívnych technológií,“ informovala hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Petra Lániková.
Doplnila, že súčasťou stavby boli aj inžinierske stavby ako mosty, priepusty, nástupištia, trakcia či preložky sietí a teplovodu.
Od vlaňajšieho decembra sa dokončovalo zastrešenie dlažby pred výpravnými budovami staníc Strážske a Humenné, ďalej rozvody inžinierskych sietí v podchode v Humennom, kompletizovali sa podhľady zastrešení a osádzal sa mobiliár jednotlivých nástupísk.

Vlaky sú moderné
„Humenné vnímam ako jeden z najvýznamnejších železničných uzlov na východnom Slovensku. Železničná doprava je pre tento región kľúčová, kostrová,“ povedal Peter Helexa, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko. Po tlačovej besede mu pripadla úloha vypraviť pripravený vlak.
Denne bude v pracovných dňoch z Humenného do Stakčína a do Medzilaboriec jazdiť po 15 párov dieselových vlakov, do Prešova 12 párov.
Smerom na Košice sa zatiaľ bude jazdiť autobusmi, cestujúci prestúpia do elektrických vlakov v Bánovciach nad Ondavou.
Na tratiach v okolí Humenného budú premávať moderné motorové jednotky 861, tak ako pred výlukou.
„Tieto jednotky ponúkajú klimatizované priestory, wifi, nízkopodlažný nástup a dostatok miesta pre všetkých cestujúcich. Každá jednotka má kapacitu 337 miest, pričom 168 z nich sú pevné sedadlá, ďalších deväť je sklopných a zvyšok tvorí priestor na státie,“ spresnil Karol Henzély, člen predstavenstva a riaditeľ úseku prevádzky Železničnej spoločnosti Slovensko.
Vlaky dosahujú maximálnu rýchlosť 120 kilometrov za hodinu, na regionálnych tratiach pôjdu maximálne stovkou. Nevylúčil, že po dokončení elektrifikácie nasadia aj nové elektrické súpravy Panter.
To, či sľubované premávanie vlakov do Košíc v hodinových intervaloch bude realitou, závisí od objednávky rezortu dopravy.
„Sme pripravení aj na takéto riešenie. Zatiaľ máme objednávku na dvojhodinový takt,“ zdôraznil.

Zrekonštruovali aj depo
Rozsiahlou rekonštrukciou prešlo aj humenské rušňové depo. Národný dopravca investoval päť miliónov eur do vlastných priestorov a zariadení. Kompletne sú zrekonštruované všetky opravárenské haly a zázemie.
„Môžeme tu robiť širší rozsah úkonov ako doposiaľ. Zamestnanci budú pracovať rýchlejšie, efektívnejšie a vo väčšom pohodlí. Doposiaľ sa údržba a opravy robili v exteriéri. Zariadenia sú moderné,“ povedal Martin Bahurinský, podpredseda predstavenstva a riaditeľ právnych služieb Železničnej spoločnosti Slovensko.
Na vynovené stredisko technicko-hygienickej údržby v depe, ktoré spolu so zvolenským a novozámockým patrí k najmodernejším na Slovensku, išlo 33 miliónov eur z eurofondov.

Aktuálne je depo skolaudované. „Je potrebné ešte vykonať niekoľko prevodov, s rezortom dopravy, ktorý je investorom, spolupracujeme na týždennej báze,“ odpovedal na otázku, kedy stredisko bude fungovať.
V minulosti národný dopravca avizoval, že by v depe mohlo byť vytvorených až 57 nových pracovných miest.
„Nepredpokladáme takýto nárast pracovných miest, bude ich oveľa menej. Budeme sa spoliehať na tých zamestnancov, ktorých v depe v tomto momente máme. Aktuálne prebiehajú preškoľovania a revízie, aby boli pripravení,“ dodal Bahurinský.

Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo severného Zemplína nájdete na Korzári Horný Zemplín