Korzár logo Korzár Horný Zemplín

Cestujúci si pochvaľujú vynovené nástupištia. Do miest horného Zemplína sa už dostanú vlakom

Výluka Humenné - Bánovce nad Ondavou trvá.

Na elektrifikovanú trať v Humennom sa vrátili vlaky. Na elektrifikovanú trať v Humennom sa vrátili vlaky. (Zdroj: Korzár/Jana Otriová)

HUMENNÉ. Znelka v podobe tónov známej východniarskej piesne a túžobne očakávané hlásenie: „Osobný vlak zo smeru Prešov, pravidelný príchod 10 hodín 20 minút, príde k nástupišťu dva, koľaj dva vpravo."

Po takmer poldruharočnej výluke sa na regionálne trate v hornom Zemplíne vrátili vlaky. Cestujúca verejnosť sa už na tratiach Humenné – Stakčín, Humenné – Medzilaborce mesto a Humenné – Prešov nebude prepravovať náhradnými autobusmi.

Tie budú musieť ešte využívať cestujúci na úseku Humenné – Bánovce nad Ondavou. Elektrifikácia a modernizácia tohto úseku by mala byť ukončená do konca júla.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vynovené je aj humenské rušňové depo.

Cestujúci: Na jednotku

Obnovenie vlakovej dopravy si v pondelok predpoludním na humenskej železničnej stanici nenechali ujsť desiatky cestujúcich i zvedavcov.

„Zelektrifikovanie celej trate až do hlavného mesta je špica, aj keď už malo byť pred tridsiatimi rokmi,“ hovorí Humenčan Vladimír Bednář. Ako vášnivý cyklista sa teší najmä na to, že do vlaku bude môcť opäť nastúpiť s bicyklom.

Dostať plne naložený bicykel podchodom k druhému nástupišťu si už vyskúšal. „Je to problém. Zišla by sa nájazdová rampa, aj pre mamičky s kočíkmi. Či sa zmestím do výťahu s bicyklom, ešte neviem,“ dodáva.

Súvisiaci článok Na horný Zemplín sa po roku a pol vracajú vlaky. Premávať začnú v pondelok Čítajte 

„Je to super, konečne sme sa dočkali niečoho aj na východe, vyzerá to dobre. Najmä pre starších je nástup do vlaku jednoduchší,“ hodnotí Hana Maťašová vynovené nástupištia.

SkryťVypnúť reklamu

Dvakrát do mesiaca cestovala vlakom do Rakúska. Priznáva, že z presadania z autobusov do vlakov a opačne už bola unavená, komplikácie spôsobovalo aj meškanie vlakov.

Mrzí ju, že už nejazdia IC vlaky. „Toto je veľká chyba, krok späť,“ hovorí.

Magdaléna (62) cestuje často do Bratislavy a ďalej do Viedne. Od cestujúcich si vypočula na výluku množstvo sťažností.

„Nadávali napríklad na to, že musia po štrku v Bánovciach ťahať kufre. Ale treba byť trpezlivý, treba počkať, naraz sa všetko urobiť nedá,“ hovorí. „Teraz je to na jednotku,“ dodáva.

Načítavam video...

Deväť kilometrov je už kompletných

Ukončenie elektrifikácie a modernizácie trate v úseku Strážske – Humenné v dĺžke deväť kilometrov umožnilo jej odovzdanie do predčasného užívania.

„Okrem elektrifikácie úseku sa vymenil železničný koľajový zvršok, spodok, zrekonštruovali sa priecestia a zabezpečovacie zariadenia. Na železničnej stanici v Humennom vymenili koľaje, výhybky, vynovili peróny,“ vymenoval rozsah prác Filip Hlubocký, generálny riaditeľ sekcie železničnej dopravy a dráh ministerstva dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Potvrdil, že končený termín ukončenia celého úseku do konca júla tohto roka „držia“.

Súvisiaci článok Po sklze prišli ďalšie dva. Nekonečná oprava železničnej trate finišuje Čítajte 

Problémy spôsobovala spodná voda

Čiastkové termíny sa v úseku posúvali niekoľkokrát.

„Stavba sa nezaobišla bez komplikácií, ktoré spôsobila najmä vysoká hladina spodnej vody v železničných staniciach Strážske a Humenné. Problémy súviseli aj so zakladaním mostných objektov či nedostatočnou únosnosťou zemnej pláne. Tieto ťažkosti bolo potrebné operatívne vyriešiť, a to buď zmenou spôsobu zakladania, alebo využitím alternatívnych technológií,“ informovala hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Petra Lániková.

Doplnila, že súčasťou stavby boli aj inžinierske stavby ako mosty, priepusty, nástupištia, trakcia či preložky sietí a teplovodu.

Od vlaňajšieho decembra sa dokončovalo zastrešenie dlažby pred výpravnými budovami staníc Strážske a Humenné, ďalej rozvody inžinierskych sietí v podchode v Humennom, kompletizovali sa podhľady zastrešení a osádzal sa mobiliár jednotlivých nástupísk.

Súvisiaci článok Presadanie z autobusov do vlakov sa zatiaľ nekoná. Stavba má sklz pol druha mesiaca Čítajte 

Vlaky sú moderné

„Humenné vnímam ako jeden z najvýznamnejších železničných uzlov na východnom Slovensku. Železničná doprava je pre tento región kľúčová, kostrová,“ povedal Peter Helexa, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko. Po tlačovej besede mu pripadla úloha vypraviť pripravený vlak.

Denne bude v pracovných dňoch z Humenného do Stakčína a do Medzilaboriec jazdiť po 15 párov dieselových vlakov, do Prešova 12 párov.

Smerom na Košice sa zatiaľ bude jazdiť autobusmi, cestujúci prestúpia do elektrických vlakov v Bánovciach nad Ondavou.

Na tratiach v okolí Humenného budú premávať moderné motorové jednotky 861, tak ako pred výlukou.

„Tieto jednotky ponúkajú klimatizované priestory, wifi, nízkopodlažný nástup a dostatok miesta pre všetkých cestujúcich. Každá jednotka má kapacitu 337 miest, pričom 168 z nich sú pevné sedadlá, ďalších deväť je sklopných a zvyšok tvorí priestor na státie,“ spresnil Karol Henzély, člen predstavenstva a riaditeľ úseku prevádzky Železničnej spoločnosti Slovensko.

Vlaky dosahujú maximálnu rýchlosť 120 kilometrov za hodinu, na regionálnych tratiach pôjdu maximálne stovkou. Nevylúčil, že po dokončení elektrifikácie nasadia aj nové elektrické súpravy Panter.

To, či sľubované premávanie vlakov do Košíc v hodinových intervaloch bude realitou, závisí od objednávky rezortu dopravy.

„Sme pripravení aj na takéto riešenie. Zatiaľ máme objednávku na dvojhodinový takt,“ zdôraznil.

Súvisiaci článok Nemajú internet v mobile, za lístok zaplatia viac. Podpisujú petíciu proti poplatkom vo vlakoch Čítajte 

Zrekonštruovali aj depo

Rozsiahlou rekonštrukciou prešlo aj humenské rušňové depo. Národný dopravca investoval päť miliónov eur do vlastných priestorov a zariadení. Kompletne sú zrekonštruované všetky opravárenské haly a zázemie.

„Môžeme tu robiť širší rozsah úkonov ako doposiaľ. Zamestnanci budú pracovať rýchlejšie, efektívnejšie a vo väčšom pohodlí. Doposiaľ sa údržba a opravy robili v exteriéri. Zariadenia sú moderné,“ povedal Martin Bahurinský, podpredseda predstavenstva a riaditeľ právnych služieb Železničnej spoločnosti Slovensko.

Na vynovené stredisko technicko-hygienickej údržby v depe, ktoré spolu so zvolenským a novozámockým patrí k najmodernejším na Slovensku, išlo 33 miliónov eur z eurofondov.

Súvisiaci článok Dosť bolo ručného čistenia vlakov. Humenské rušňové depo vstupuje do 21. storočia Čítajte 

Aktuálne je depo skolaudované. „Je potrebné ešte vykonať niekoľko prevodov, s rezortom dopravy, ktorý je investorom, spolupracujeme na týždennej báze,“ odpovedal na otázku, kedy stredisko bude fungovať.

V minulosti národný dopravca avizoval, že by v depe mohlo byť vytvorených až 57 nových pracovných miest.

„Nepredpokladáme takýto nárast pracovných miest, bude ich oveľa menej. Budeme sa spoliehať na tých zamestnancov, ktorých v depe v tomto momente máme. Aktuálne prebiehajú preškoľovania a revízie, aby boli pripravení,“ dodal Bahurinský.

Súvisiaci článok Modernú umývačku vlakov za 30 miliónov už dokončia. Rok si potom počká na prvý vlak Čítajte 

Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 148
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 5 457
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 187
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 671
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 3 161
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 969
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 765
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 490
  1. Jolana Čuláková: Jeho veličenstvo Marcel Forgáč, prvý slovenský kráľ
  2. Alexander Šikúr: Podvod
  3. Jozef Černek: Žijeme chorú, chorú, chorú dobu a byrokratické peklo…
  4. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  5. Jozef Pivarník: Môžeš byť birmovaný, môžeš byť svätým, ale komunistom zostaneš až do smrti
  6. Viktor Pamula: Os zla sa spája II.
  7. Miroslav Kocúr: Fico ťahá do žumpy už otvorene aj slovenskú vedu
  8. Ján Chomík: Stredoslovák na východe
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 190
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 24 615
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 13 353
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 310
  5. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 8 096
  6. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 7 627
  7. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 399
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 749
  1. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  2. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  4. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  5. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  6. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  7. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  8. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jolana Čuláková: Jeho veličenstvo Marcel Forgáč, prvý slovenský kráľ
  2. Alexander Šikúr: Podvod
  3. Jozef Černek: Žijeme chorú, chorú, chorú dobu a byrokratické peklo…
  4. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  5. Jozef Pivarník: Môžeš byť birmovaný, môžeš byť svätým, ale komunistom zostaneš až do smrti
  6. Viktor Pamula: Os zla sa spája II.
  7. Miroslav Kocúr: Fico ťahá do žumpy už otvorene aj slovenskú vedu
  8. Ján Chomík: Stredoslovák na východe
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 190
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 24 615
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 13 353
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 310
  5. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 8 096
  6. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 7 627
  7. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 399
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 749
  1. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  2. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  4. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  5. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  6. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  7. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  8. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu