MEDZILABORCE, HUMENNÉ. Lupkovský tunel je atrakciou horného Zemplína. Jeho sprevádzkovaním sa ukončila výstavba Prvej uhorsko-haličskej železnice. Do užívania ho slávnostne odovzdali pred 150 rokmi za účasti nemeckého cisára Viliama I.
V čase svojho vzniku bol najdrahšou stavbou svojho druhu na svete v prepočte na jeden meter dĺžky. Počas výstavby narástli nielen predpokladané náklady, ale aj čas, za ktorý sa ho podarilo postaviť.
„V koncesii vydanej na stavbu železnice sa predpokladali náklady na postavenie pôvodného tunela 400 000 zlatých, z toho sa na uhorskej časti malo preinvestovať 160 000 zlatých. Spolu sa na stavbu tunela vynaložili tri milióny zlatých,“ hovorí Juraj Ďurček, kronikár železničnej stanice v Humennom a autor knihy Dejiny železníc horného Zemplína.
Kým podľa pôvodných plánov mala byť stavba tunela ukončená v novembri 1872, jeho kolaudácia sa uskutočnila až koncom septembra 1874.
Z Budapešti do Haliče
Železnice sa na dnešnom území Slovenska začali stavať už v 19. storočí. Vo vtedajšom Uhorsku bol prvým železničným zákonom zákonný článok XXV. z roku 1836, druhým zákonný článok XXX. z roku 1848.
„Oba tieto zákonné články určili hlavné zásady pre výstavbu najdôležitejších plánovaných spojov. Podľa zákona z roku 1836 sa malo v Uhorsku vybudovať 13 železničných tratí, medzi ktorými bolo aj spojenie Budapešť – hranica Haliče. Prvá uhorsko-haličská železnica prepojila Tiskú železnicu (Pešť – Debrecín – Miskolc – Košice) a haličskú železnicu Karola Ľudovíta,“ približuje históriu Ďurček.
Mocenské a politické dôvody
Trasa Prvej uhorsko-haličskej železnice od Zomboru na Tiskej železnici prechádzala cez Sátoraljaújhely, Michaľany, Trebišov, Humenné, Medzilaborce, Zagórz, Lesko, Chyrów, ktorý dnes leží na Ukrajine, a končila sa v Przemysli.
Za vznikom celého úseku železničnej trate Humenné - Przemysl boli mocensko-politické dôvody počas nemecko-ruskej vojny, keďže Przemysl bol v tom čase jednou z najväčších rakúskych pevností.
Celková dĺžka trate bola 266,3 kilometra, na slovenskom území z Michalian po štátnu hranicu s Poľskom pri Lupkówe merala 121 kilometrov.
Konkurenčnej trase vedúcej po starej obchodnej a vojenskej ceste z Košíc cez Prešov a Duklu do Przemyslu sa nepodarilo presadiť.
Stavba uhorského úseku sa začala 12. marca 1870 a traťová koľaj Michaľany – Humenné bola odovzdaná do prevádzky už o rok neskôr 25. decembra. Budovanie trate pokračovalo.
„V polovici roka 1872 vlaky premávali až do Medzilaboriec a do augusta bol úsek dostavaný až po tunel. Na úseku z Medzilaboriec k tunelu nezačali premávať vlaky hneď po dokončení tohto úseku, pretože úroková záruka mala vstúpiť do platnosti až po sprevádzkovaní tunela. K tunelu sa začalo jazdiť 12. júna 1873,“ vysvetľuje autor knihy.

Vysoké stúpanie koľaje
Proces výstavby tunela negatívne ovplyvnilo niekoľko faktorov: zdĺhavé schvaľovanie obomi vládami rakúsko-uhorskej monarchie, charakter horského masívu, ktorý vytláčal už vymurované úseky tunela, tuhá zima s výdatnou snehovou pokrývkou, ale aj epidémia cholery.
Pohorie Karpaty vo veľkom oblúku obopínali severozápad, sever a severovýchod vtedajšieho Uhorska a vytvárali neprerušený hrebeň na hranici s Haličou. Stredná časť Karpát, ležiaca nad Humenným, nazývaná Beskydy, sa dvíha do výšky 800 až tisíc metrov.
Hrebeň tohto horského pásma má sedlo v blízkosti Lupkówa v nadmorskej výške 640 metrov nad morom.
„Spôsobil veľké problémy pri výstavbe. Musel byť skrátený z uvažovaných 700 až tisíc metrov na 416. Skrátenie tunela sa dosiahlo zvýšením stúpania koľaje v úseku Vydraň – Medzilaborce z plánovaných 17 na 25 až 26 promile,“ objasňuje Ďurček.
Nepriaznivé klimatické podmienky aj epidémia cholery
Zdrojom informácií, akým problémom museli stavitelia čeliť, je literárne dielo stavebného riaditeľa Prvej uhorsko-haličskej železnice Rudolfa Ritter von Gunescha.
„Spôsobovali ich odľahlosť kraja, nekvalitné cesty a nedostatok pracovnej sily. Malý lokomobil musel na miesto stavby ťahať záprah 20 párov volov. Zima na prelome rokov 1871-72 bola plná snehu, o rok neskôr zasa veľa pršalo a vôbec nemrzlo. Financií bol nedostatok, obe vlády zaujali k výstavbe váhavý postoj. K tomu treba prirátať zlú tunelovaciu metódu a nekvalitný kamenný materiál,“ hovorí.
Zima bez túžobne očakávaného mrazu zapríčinila, že rozrobená stavba sa pohla, tunelová rúra popraskala a jej základy klesli. Poškodené časti sa museli nanovo opraviť a tunelový profil zosilniť.
Karpatský pieskovec, použitý na stavbe celej železnice, sa ukázal ako existenčný problém tunela. Museli ho nahradiť drahým kameňom, ktorý dovážali z horného Rakúska, vzdialeného až 700 kilometrov.
„Počas výstavby vypukli dve cholerové epidémie, prvá v Lupkówe v novembri 1872. Nasledovala vojenská uzávera hranice, zomierali aj inžinieri. Robotníkov sa zmocnila panika a v noci utekali z barakov do lesov. V priebehu niekoľkých dní z 1200 ľudí na stavbe zostala šestina a s nimi sa akurát tak darilo po dobu štyroch mesiacov zabrániť škodám, ktoré spôsobovalo počasie,“ opisuje historické udalosti Ďurček.
Kým ešte stavali tunel, vybudovala železničná spoločnosť asi dva kilometre dlhú cestu ponad tunel.
Tunel bol slávnostne odovzdaný do prevádzky 31. mája 1874 za účasti nemeckého cisára Viliama I.
Zaujímavosti z výstavby železnice
Celkom bolo postavených 196 mostov s celkovou dĺžkou 1052 metrov, dva najväčšie mosty cez Ondavu a Laborec (Sukovský) boli postavené z dreva, železničná trať prechádzala cez 130 priecestí a mimo jej úroveň ju križovalo 12 cestných podjazdov.
V uhorskej časti železnice bolo postavených 10 staničných budov, 3 budovy zastávok, 15 skladov, 9 nakladacích rámp. V troch staniciach postavili výhrevňu, jednu opravovňu vozidiel a 74 strážnych domov. Na uhorskej strane železnice, od Michalian po tunel, bolo 10 železničných staníc a 3 železničné zastávky. V piatich staniciach boli postavené vodárenské zariadenia na zbrojenie parných rušňov vodou. V Medzilaborciach bola postavená dielňa na opravu rušňov. Stanice Michaľany, Trebišov, Humenné a Medzilaborce boli pokladané za dôležitejšie ako ostatné.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo severného Zemplína nájdete na Korzári Horný Zemplín
Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár
- 1. K domčeku Deduška Večerníčka vedie kovová rúra, nevyhla sa kritike. Počkajte, vraví starosta Foto 1 637
- 2. Vodič v noci zrazil sovu. Nafúkal takmer 1,2 promile, skončil na polícii 1 034
- 3. Na mestskom úrade vzniklo od začiatku mája nové oddelenie a dva referáty 80
- 4. Slovenský Indiana Jones sa nedávno vrátil z Uzbekistanu. Aj Burian ma má na svedomí, hovorí Foto 17
- 5. Cyklochodník končí v poli, spojením je cesta. Cyklisti vravia, že ide o život 9
- 6. Peniaze alebo neporušený les? Malé obce v hornom Zemplíne riešia pri veterných parkoch dilemu 8
- 7. Zrazil sa vlak s autom, sedelo v ňom do 25 ľudí, zranila sa jedna osoba 8
- 8. Viezli sa na štvorkolke, narazili, 34-ročný muž pri nehode zomrel 7
- 1. K domčeku Deduška Večerníčka vedie kovová rúra, nevyhla sa kritike. Počkajte, vraví starosta Foto 2 986
- 2. Vodič v noci zrazil sovu. Nafúkal takmer 1,2 promile, skončil na polícii 1 034
- 3. Na mestskom úrade vzniklo od začiatku mája nové oddelenie a dva referáty 988
- 4. Slovenský Indiana Jones sa nedávno vrátil z Uzbekistanu. Aj Burian ma má na svedomí, hovorí Foto 150
- 5. Cyklochodník končí v poli, spojením je cesta. Cyklisti vravia, že ide o život 60
- 6. Peniaze alebo neporušený les? Malé obce v hornom Zemplíne riešia pri veterných parkoch dilemu 55
- 7. Zrazil sa vlak s autom, sedelo v ňom do 25 ľudí, zranila sa jedna osoba 41
- 8. Mesto Snina plánuje výstavbu kolumbária na Novom cintoríne 39
- 1. K domčeku Deduška Večerníčka vedie kovová rúra, nevyhla sa kritike. Počkajte, vraví starosta Foto 2 986
- 2. Slovenský Indiana Jones sa nedávno vrátil z Uzbekistanu. Aj Burian ma má na svedomí, hovorí Foto 2 793
- 3. Na mestskom úrade vzniklo od začiatku mája nové oddelenie a dva referáty 1 619
- 4. Vodič v noci zrazil sovu. Nafúkal takmer 1,2 promile, skončil na polícii 1 034
- 5. Cyklochodník končí v poli, spojením je cesta. Cyklisti vravia, že ide o život 487
- 6. Peniaze alebo neporušený les? Malé obce v hornom Zemplíne riešia pri veterných parkoch dilemu 250
- 7. Mesto Snina plánuje výstavbu kolumbária na Novom cintoríne 136
- 8. Zrazil sa vlak s autom, sedelo v ňom do 25 ľudí, zranila sa jedna osoba 127
- 1. Cyklochodník končí v poli, spojením je cesta. Cyklisti vravia, že ide o život 10 169
- 2. Viezli sa na štvorkolke, narazili, 34-ročný muž pri nehode zomrel 7 593
- 3. Peniaze alebo neporušený les? Malé obce v hornom Zemplíne riešia pri veterných parkoch dilemu 4 863
- 4. Zrazil sa vlak s autom, sedelo v ňom do 25 ľudí, zranila sa jedna osoba 4 597
- 5. K domčeku Deduška Večerníčka vedie kovová rúra, nevyhla sa kritike. Počkajte, vraví starosta Foto 2 986
- 6. Slovenský Indiana Jones sa nedávno vrátil z Uzbekistanu. Aj Burian ma má na svedomí, hovorí Foto 2 793
- 7. Na mestskom úrade vzniklo od začiatku mája nové oddelenie a dva referáty 1 619
- 8. Nové centrum zdieľaných služieb v Medzilaborciach poslúži aj 22 obciam okresu 1 054
Komerčné články
- Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
- Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
- Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
- Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
- Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
- NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
- Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
- Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
- Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
- V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
- LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
- Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
- Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
- Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
- Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
- Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
- Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 14 174
- Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 144
- Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 263
- Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 2 980
- Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 783
- Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 602
- Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 014
- Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 1 924
- Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
- Viktor Pamula: ačohentizmus v praxi
- Vladimír Čuchran: Svätec - fejk-fejtonový pohľad
- Jaroslav Truchly: Arabské dobrodružstvo
- Tupou Ceruzou: Za čiarou
- Jozef Varga: Vojna SMERU voči médiam sa stupňuje
- Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
- Tomas Hlavaty: "Pellegriniho som spravil ja. Dufam, ze si to uvedomuje".
- Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 274
- Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 10 320
- Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 801
- Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 617
- Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 8 120
- Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 5 705
- Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 267
- Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 989
- Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
- Tupou Ceruzou: Za čiarou
- Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
- Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
- Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
- Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
- Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
- Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.