ZEMPLÍN. Ani 15. októbra, ani 30. novembra. Presadanie z náhradných autobusov do vlakov na Zemplíne sa opäť odkladá. Dokedy, nevedia presne povedať ani Železnice Slovenskej republiky. O novom termíne sa rozhodne na kontrolnom dni 18. decembra.
Padol už druhý termín
V apríli minister dopravy Jozef Ráž ml. (Smer) na humenskej železničnej stanici skonštatoval, že práce na elektrifikácii úseku trate Humenné - Bánovce nad Ondavou pokračujú podľa plánu. Odkázal Zemplínčanom, aby vydržali, že po 15. októbri sa už budú na určitých úsekoch viezť vlakom.

Začiatkom októbra Železnice Slovenskej republiky potvrdili sklz pol druha mesiaca a ako druhý termín stanovili 30. november. Vtedy mala byť obnovená vlaková preprava na úseku Humenné – Strážske, Humenné – Stakčín a Humenné – Medzilaborce.
Veľká výluka sa totiž týka celého uzla vrátane stanice Humenné a prístupu do depa a od vlaňajšieho 25. septembra odstavila aj tieto dve regionálne trate.
Podľa slov námestníka generálneho riaditeľa Železníc Slovenskej republiky pre rozvoj a investície Jozefa Veselku ide o „technologicky najvýhodnejší a najkratší postup“ a znamená „skrátenie výstavby o tri mesiace“.
Vlaky nahradili autobusy. Od 21. októbra náhradná autobusová doprava premáva až do Bánoviec, v smere na Prešov cestujúci z horného Zemplína prestupujú na vlak v Nižnom Hrabovci.

Posťažovali sa anonymne
„A čo máme robiť? Musíme vydržať,“ reagovali cestujúci na humenskej železničnej stanici na otázku, či im už nedochádza trpezlivosť.
Anonymne sa posťažovali na preplnené autobusy najmä v nedeľu popoludní, keď sa zo Sniny a Medzilaboriec prepravujú do škôl stredoškoláci a vysokoškoláci. Prekáža im čakanie v zime na náhradný autobus pod holým nebom.
„Odskočil som si na jedno pivo. Aj keď autobus pravidelne mešká, radšej som na stanici v predstihu. Už pred piatimi minútami sme mali vyraziť a autobusu stále niet,“ ukazuje na hodinky starší pán.
Meškanie spôsobuje podľa cestujúcich aj pomalá jazda, keďže na cestách z Medzilaboriec treba dávať pozor na lesnú zver a autobus zachádza do obcí na miesto zastávky autobusov. Niektorým cestujúcim to paradoxne vyhovuje, lebo železničné stanice sú zvyčajne umiestnené excentricky.

Mladším cestujúcim chýba napríklad zrušená preprava bicyklov.
„Zvykol som sa odviezť vlakom do Stakčína spolu s bicyklom, tam som naň nasadol a vozil sa krížom-krážom. Ak by tak chceli urobiť turisti a ísť, povedzme, do Polonín, majú smolu. V Česku som videl, že počas výluky za autobusom išla dodávka s bicyklami, respektíve autobus ťahal príves. Vo Švajčiarsku nasadili také autobusy, na ktoré sa dalo zo zadnej strany pripevniť päť bicyklov,“ hovorí cestujúci.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo severného Zemplína nájdete na Korzári Horný Zemplín