HUMENNÉ. Všetko ide podľa plánu, treba vydržať. Odkázal Zemplínčanom minister dopravy Jozef Ráž ml. (Smer) v stredu na železničnej stanici. A jedným dychom sa im poďakoval za trpezlivosť.
Vyhlásil to po tom, ako si pozrel práce na elektrifikácii železničnej trate Bánovce nad Ondavou - Humenné dlhej 33,5 kilometra. Stavba patrí medzi najvýznamnejšie z Plánu obnovy a odolnosti.
Po dokončení v septembri 2025 sa skončí „prepriahanie“ lokomotív za dieslové, rýchlosť sa zvýši zo sto na 120 kilometrov za hodinu a vlaky do Košíc pôjdu v hodinových intervaloch namiesto doterajších dvojhodinových.
K tomu treba prirátať úsporu času prepravy a pozitívny vplyv na ekológiu. „Všetky stavebné práce prebiehajú bez problémov,“ informoval Ráž a zdôraznil, že „sme na začiatku".
Kým sa rekonštrukcia neskončí, cestuje verejnosť namiesto vlakov náhradnými autobusovými spojmi.

Skrátenie výstavby o tri mesiace
Štefan Sedláček, riaditeľ investorského odboru Železníc Slovenskej republiky, spresnil, že nejde o modernizáciu jednokoľajnej trate, ktorá by umožnila dosiahnuť až 160-kilometrovú rýchlosť. V oblúkovom úseku pred Michalovcami bude traťová rýchlosť dokonca nižšia ako 120.
Rekonštrukcia trate sa týka celého uzla vrátane stanice Humenné a prístupu do depa. Časť cestujúcich mala výhrady, že práce na elektrifikácii vylúčili z prevádzky aj nerekonštruované úseky Humenné - Stakčín a Humenné - Medzilaborce.
„Zvolili sme technologicky najvýhodnejší a najkratší postup, preto robíme komplexne celé Humenné. Znamená to skrátenie výstavby o tri mesiace,“ zdôvodnil Jozef Veselka, námestník generálneho riaditeľa Železníc Slovenskej republiky pre rozvoj a investície, prečo pristúpili k celkovej výluke.
Tá na čas odstavila aj novovybudované Stredisko technicko-hygienickej údržby vlakov v areáli humenského železničného depa.
Jeho výstavba odštartovala v septembri 2021. Investičná akcia za takmer 30 miliónov eur bez DPH ukončí namáhavé ručné čistenie vlakových súprav pod holým nebom.
Moderné stredisko, jedno z troch na Slovensku, dokončili na sklonku vlaňajška, vlaky však prijme až po ukončení prác na tomto úseku.

V Humennom bude podchod
Rozpočtové náklady elektrifikácie sú 216 miliónov eur bez DPH, doposiaľ bolo preinvestovaných 16 miliónov.
Zhotoviteľ, spoločnosť Eltra z Košíc, vytrhala všetky koľaje, osadzuje stĺpy pre elektrifikačné vedenie, v Michalovciach stavia zabezpečovacie elektronické zariadenie, na stanici v Humennom buduje nový podchod pre peších, opraví už existujúci, zrekonštruuje autorampu a vybuduje nové zastrešené nástupište.
Na úseku Bánovce - Strážske komplexne zrekonštruuje železničný zvršok. „Robíme tiež rôzne prekládky inžinierskych sietí, rekonštrukciu priecestí a zabezpečovacích zariadení. Súčasťou železničného zvršku sú aj mosty,“ povedal Sedláček.
Ako vyzerá elektrifikácia v číslach? Natiahnu 50 kilometrov trakčného vedenia, spätné obchádzacie vedenie v dĺžke 44 kilometrov, vybudujú a zrekonštruujú šesť nových nástupíšť na staniciach.
Zhotoviteľ vraví, že doposiaľ dodržal stanovené termíny a práce idú podľa harmonogramu. Stavať má 810 dní. Pre cestujúcich je dôležitý termín 15. október. Odvtedy by výluka a preprava náhradnými autobusmi na trati Humenné - Strážske mala byť minulosťou.

Aby ľudí nahradila technika
Ráž sa v Humennom venoval aj otázke nedostatku pracovnej sily v železničiarskom sektore. „Potrebujeme mať čo najviac tratí v takom stave, aby automatizácia bola možná,“ povedal.
Trendom v Európe je v maximálnej možnej miere automatizovať a modernizovať trate tak, aby bolo potrebné čo najmenej obslužného personálu. „Je to vízia budúcnosti,“ povedal.
Útvar hodnoty za peniaze totiž hodnotil okrem elektrifikácie aj dispečerizáciu, teda ovládanie železnice z jedného bodu.
„Rokovania s Útvarom trvali takmer rok, kým sme našli riešenie. Keď túto stavbu ukončíme, sme pripravení začať realizáciu druhej etapy, ktorá zabezpečí dispečerské riadenie celého úseku z Michaloviec. Už na tom pracujeme,“ spresnil Veselka.
Minister tiež informoval, že uplynulý týždeň boli podpísané kolektívne zmluvy v oboch spoločnostiach - Železniciach Slovenskej republiky i Železničnej spoločnosti Slovensko, ktoré garantujú zvýšenie platov zamestnancov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo severného Zemplína nájdete na Korzári Horný Zemplín