Korzár logo Korzár Horný Zemplín

Vlaky v Humennom chcú riadiť z Michaloviec. Ráž si pozrel opravu trate, vydržte, vraví

Vytrhali koľaje, osadzujú stĺpy.

Na železničnej stanici v Humennom panuje čulý pracovný ruch.Na železničnej stanici v Humennom panuje čulý pracovný ruch. (Zdroj: Korzár/Jana Otriová)

HUMENNÉ. Všetko ide podľa plánu, treba vydržať. Odkázal Zemplínčanom minister dopravy Jozef Ráž ml. (Smer) v stredu na železničnej stanici. A jedným dychom sa im poďakoval za trpezlivosť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vyhlásil to po tom, ako si pozrel práce na elektrifikácii železničnej trate Bánovce nad Ondavou - Humenné dlhej 33,5 kilometra. Stavba patrí medzi najvýznamnejšie z Plánu obnovy a odolnosti.

Po dokončení v septembri 2025 sa skončí „prepriahanie“ lokomotív za dieslové, rýchlosť sa zvýši zo sto na 120 kilometrov za hodinu a vlaky do Košíc pôjdu v hodinových intervaloch namiesto doterajších dvojhodinových.

SkryťVypnúť reklamu

K tomu treba prirátať úsporu času prepravy a pozitívny vplyv na ekológiu. „Všetky stavebné práce prebiehajú bez problémov,“ informoval Ráž a zdôraznil, že „sme na začiatku".

Kým sa rekonštrukcia neskončí, cestuje verejnosť namiesto vlakov náhradnými autobusovými spojmi.

Súvisiaci článok Prepriahanie rušňov na trati už bude minulosťou. Vlaky pôjdu každú hodinu a rýchlejšie Čítajte 

Skrátenie výstavby o tri mesiace

Štefan Sedláček, riaditeľ investorského odboru Železníc Slovenskej republiky, spresnil, že nejde o modernizáciu jednokoľajnej trate, ktorá by umožnila dosiahnuť až 160-kilometrovú rýchlosť. V oblúkovom úseku pred Michalovcami bude traťová rýchlosť dokonca nižšia ako 120.

Rekonštrukcia trate sa týka celého uzla vrátane stanice Humenné a prístupu do depa. Časť cestujúcich mala výhrady, že práce na elektrifikácii vylúčili z prevádzky aj nerekonštruované úseky Humenné - Stakčín a Humenné - Medzilaborce.

SkryťVypnúť reklamu

„Zvolili sme technologicky najvýhodnejší a najkratší postup, preto robíme komplexne celé Humenné. Znamená to skrátenie výstavby o tri mesiace,“ zdôvodnil Jozef Veselka, námestník generálneho riaditeľa Železníc Slovenskej republiky pre rozvoj a investície, prečo pristúpili k celkovej výluke.

Tá na čas odstavila aj novovybudované Stredisko technicko-hygienickej údržby vlakov v areáli humenského železničného depa.

Jeho výstavba odštartovala v septembri 2021. Investičná akcia za takmer 30 miliónov eur bez DPH ukončí namáhavé ručné čistenie vlakových súprav pod holým nebom.

Moderné stredisko, jedno z troch na Slovensku, dokončili na sklonku vlaňajška, vlaky však prijme až po ukončení prác na tomto úseku.

Súvisiaci článok Sledujte farby, počúvajte pokyny koordinátorov. Začala sa veľká ročná výluka na železnici Čítajte 

V Humennom bude podchod

Rozpočtové náklady elektrifikácie sú 216 miliónov eur bez DPH, doposiaľ bolo preinvestovaných 16 miliónov.

SkryťVypnúť reklamu

Zhotoviteľ, spoločnosť Eltra z Košíc, vytrhala všetky koľaje, osadzuje stĺpy pre elektrifikačné vedenie, v Michalovciach stavia zabezpečovacie elektronické zariadenie, na stanici v Humennom buduje nový podchod pre peších, opraví už existujúci, zrekonštruuje autorampu a vybuduje nové zastrešené nástupište.

Na úseku Bánovce - Strážske komplexne zrekonštruuje železničný zvršok. „Robíme tiež rôzne prekládky inžinierskych sietí, rekonštrukciu priecestí a zabezpečovacích zariadení. Súčasťou železničného zvršku sú aj mosty,“ povedal Sedláček.

Ako vyzerá elektrifikácia v číslach? Natiahnu 50 kilometrov trakčného vedenia, spätné obchádzacie vedenie v dĺžke 44 kilometrov, vybudujú a zrekonštruujú šesť nových nástupíšť na staniciach.

Zhotoviteľ vraví, že doposiaľ dodržal stanovené termíny a práce idú podľa harmonogramu. Stavať má 810 dní. Pre cestujúcich je dôležitý termín 15. október. Odvtedy by výluka a preprava náhradnými autobusmi na trati Humenné - Strážske mala byť minulosťou.

Súvisiaci článok Modernú umývačku vlakov za 30 miliónov už dokončia. Rok si potom počká na prvý vlak Čítajte 

Aby ľudí nahradila technika

Ráž sa v Humennom venoval aj otázke nedostatku pracovnej sily v železničiarskom sektore. „Potrebujeme mať čo najviac tratí v takom stave, aby automatizácia bola možná,“ povedal.

Trendom v Európe je v maximálnej možnej miere automatizovať a modernizovať trate tak, aby bolo potrebné čo najmenej obslužného personálu. „Je to vízia budúcnosti,“ povedal.

Útvar hodnoty za peniaze totiž hodnotil okrem elektrifikácie aj dispečerizáciu, teda ovládanie železnice z jedného bodu.

„Rokovania s Útvarom trvali takmer rok, kým sme našli riešenie. Keď túto stavbu ukončíme, sme pripravení začať realizáciu druhej etapy, ktorá zabezpečí dispečerské riadenie celého úseku z Michaloviec. Už na tom pracujeme,“ spresnil Veselka.

Minister tiež informoval, že uplynulý týždeň boli podpísané kolektívne zmluvy v oboch spoločnostiach - Železniciach Slovenskej republiky i Železničnej spoločnosti Slovensko, ktoré garantujú zvýšenie platov zamestnancov.

Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 209
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 288
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 4 494
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 502
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 187
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 709
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 317
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 016
  1. Štefan Šturdzík: Ďakujeme KUCO !!!
  2. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  3. Peter Franek: Pán Šaško a HLAS - ďakujeme.
  4. Ivan Čáni: Starosta Petržalky Ján Hrčka odstupuje.
  5. Tomas Hlavaty: Sankcie proti Rusku označil Fico za "mor". Mor ho!
  6. Viktor Pamula: Čo znamená športová hala v Handlovej pre Slovensko ?
  7. Miroslav Ferkl: Solovjov kód 86 47.
  8. Stano Sládek: Je jedno, na ktorej strane barikády stojíme
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 22 096
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 627
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 974
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 695
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 519
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 199
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 341
  8. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 524
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Štefan Šturdzík: Ďakujeme KUCO !!!
  2. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  3. Peter Franek: Pán Šaško a HLAS - ďakujeme.
  4. Ivan Čáni: Starosta Petržalky Ján Hrčka odstupuje.
  5. Tomas Hlavaty: Sankcie proti Rusku označil Fico za "mor". Mor ho!
  6. Viktor Pamula: Čo znamená športová hala v Handlovej pre Slovensko ?
  7. Miroslav Ferkl: Solovjov kód 86 47.
  8. Stano Sládek: Je jedno, na ktorej strane barikády stojíme
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 22 096
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 627
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 974
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 695
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 519
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 199
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 341
  8. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 524
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu