Korzár logo Korzár Horný Zemplín

Vlaky v Humennom chcú riadiť z Michaloviec. Ráž si pozrel opravu trate, vydržte, vraví

Vytrhali koľaje, osadzujú stĺpy.

Na železničnej stanici v Humennom panuje čulý pracovný ruch.Na železničnej stanici v Humennom panuje čulý pracovný ruch. (Zdroj: Korzár/Jana Otriová)

HUMENNÉ. Všetko ide podľa plánu, treba vydržať. Odkázal Zemplínčanom minister dopravy Jozef Ráž ml. (Smer) v stredu na železničnej stanici. A jedným dychom sa im poďakoval za trpezlivosť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vyhlásil to po tom, ako si pozrel práce na elektrifikácii železničnej trate Bánovce nad Ondavou - Humenné dlhej 33,5 kilometra. Stavba patrí medzi najvýznamnejšie z Plánu obnovy a odolnosti.

Po dokončení v septembri 2025 sa skončí „prepriahanie“ lokomotív za dieslové, rýchlosť sa zvýši zo sto na 120 kilometrov za hodinu a vlaky do Košíc pôjdu v hodinových intervaloch namiesto doterajších dvojhodinových.

SkryťVypnúť reklamu

K tomu treba prirátať úsporu času prepravy a pozitívny vplyv na ekológiu. „Všetky stavebné práce prebiehajú bez problémov,“ informoval Ráž a zdôraznil, že „sme na začiatku".

Kým sa rekonštrukcia neskončí, cestuje verejnosť namiesto vlakov náhradnými autobusovými spojmi.

Súvisiaci článok Prepriahanie rušňov na trati už bude minulosťou. Vlaky pôjdu každú hodinu a rýchlejšie Čítajte 

Skrátenie výstavby o tri mesiace

Štefan Sedláček, riaditeľ investorského odboru Železníc Slovenskej republiky, spresnil, že nejde o modernizáciu jednokoľajnej trate, ktorá by umožnila dosiahnuť až 160-kilometrovú rýchlosť. V oblúkovom úseku pred Michalovcami bude traťová rýchlosť dokonca nižšia ako 120.

Rekonštrukcia trate sa týka celého uzla vrátane stanice Humenné a prístupu do depa. Časť cestujúcich mala výhrady, že práce na elektrifikácii vylúčili z prevádzky aj nerekonštruované úseky Humenné - Stakčín a Humenné - Medzilaborce.

SkryťVypnúť reklamu

„Zvolili sme technologicky najvýhodnejší a najkratší postup, preto robíme komplexne celé Humenné. Znamená to skrátenie výstavby o tri mesiace,“ zdôvodnil Jozef Veselka, námestník generálneho riaditeľa Železníc Slovenskej republiky pre rozvoj a investície, prečo pristúpili k celkovej výluke.

Tá na čas odstavila aj novovybudované Stredisko technicko-hygienickej údržby vlakov v areáli humenského železničného depa.

Jeho výstavba odštartovala v septembri 2021. Investičná akcia za takmer 30 miliónov eur bez DPH ukončí namáhavé ručné čistenie vlakových súprav pod holým nebom.

Moderné stredisko, jedno z troch na Slovensku, dokončili na sklonku vlaňajška, vlaky však prijme až po ukončení prác na tomto úseku.

Súvisiaci článok Sledujte farby, počúvajte pokyny koordinátorov. Začala sa veľká ročná výluka na železnici Čítajte 

V Humennom bude podchod

Rozpočtové náklady elektrifikácie sú 216 miliónov eur bez DPH, doposiaľ bolo preinvestovaných 16 miliónov.

SkryťVypnúť reklamu

Zhotoviteľ, spoločnosť Eltra z Košíc, vytrhala všetky koľaje, osadzuje stĺpy pre elektrifikačné vedenie, v Michalovciach stavia zabezpečovacie elektronické zariadenie, na stanici v Humennom buduje nový podchod pre peších, opraví už existujúci, zrekonštruuje autorampu a vybuduje nové zastrešené nástupište.

Na úseku Bánovce - Strážske komplexne zrekonštruuje železničný zvršok. „Robíme tiež rôzne prekládky inžinierskych sietí, rekonštrukciu priecestí a zabezpečovacích zariadení. Súčasťou železničného zvršku sú aj mosty,“ povedal Sedláček.

Ako vyzerá elektrifikácia v číslach? Natiahnu 50 kilometrov trakčného vedenia, spätné obchádzacie vedenie v dĺžke 44 kilometrov, vybudujú a zrekonštruujú šesť nových nástupíšť na staniciach.

Zhotoviteľ vraví, že doposiaľ dodržal stanovené termíny a práce idú podľa harmonogramu. Stavať má 810 dní. Pre cestujúcich je dôležitý termín 15. október. Odvtedy by výluka a preprava náhradnými autobusmi na trati Humenné - Strážske mala byť minulosťou.

Súvisiaci článok Modernú umývačku vlakov za 30 miliónov už dokončia. Rok si potom počká na prvý vlak Čítajte 

Aby ľudí nahradila technika

Ráž sa v Humennom venoval aj otázke nedostatku pracovnej sily v železničiarskom sektore. „Potrebujeme mať čo najviac tratí v takom stave, aby automatizácia bola možná,“ povedal.

Trendom v Európe je v maximálnej možnej miere automatizovať a modernizovať trate tak, aby bolo potrebné čo najmenej obslužného personálu. „Je to vízia budúcnosti,“ povedal.

Útvar hodnoty za peniaze totiž hodnotil okrem elektrifikácie aj dispečerizáciu, teda ovládanie železnice z jedného bodu.

„Rokovania s Útvarom trvali takmer rok, kým sme našli riešenie. Keď túto stavbu ukončíme, sme pripravení začať realizáciu druhej etapy, ktorá zabezpečí dispečerské riadenie celého úseku z Michaloviec. Už na tom pracujeme,“ spresnil Veselka.

Minister tiež informoval, že uplynulý týždeň boli podpísané kolektívne zmluvy v oboch spoločnostiach - Železniciach Slovenskej republiky i Železničnej spoločnosti Slovensko, ktoré garantujú zvýšenie platov zamestnancov.

Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  6. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  7. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  8. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 11 011
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 950
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 6 829
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 445
  5. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 340
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 252
  7. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 116
  8. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 416
  1. Elena Antalová: Peter Tkačenko, blahoželám
  2. Pavol Burda: Populizmus – novodobý druh politickej slintačky
  3. Vladimír Bojničan: Bratia, už nás nezastavia – výzva všetkým, ktorým to ešte myslí!
  4. Ivan Mlynár: Koniec zaháľky, cena ktorú platíme za Ficove lži je luxusnou pascou.
  5. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky XXXVIII.
  6. Adriana Boysová: Život po živote
  7. Štefan Šturdzík: Čachtický hrad.
  8. Daniel Bíro: Umelá inteligencia začína byť súčasťou našich životov v čoraz väčšej miere. Kde sa s ňou môžeme stretnúť?
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 261
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 105
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 001
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 521
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 901
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 356
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 7 375
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 752
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rudolf Huliak a nový minister životného prostredia Tomáš Taraba.

Firma, ktorú vedie brat Rudolfa Huliaka, nezískala milióny z plánu obnovy.


9
Advokát David Lindtner na súde zastupoval aj stíhaného extrémistu Daniela Bombica.

Bývalý člen sýkorovcov na súde vypovedal o údajnom podplácaní.


8
Roman Antal pri predstavovaní projektu Veža snov na Štrbskom Plese v roku 2019.

Roman Antal uteká pred veriteľmi.


3
Peter Tkačenko.

Peter Tkačenko odpovedá na komentár Jakuba Fila.


15
  1. Elena Antalová: Peter Tkačenko, blahoželám
  2. Pavol Burda: Populizmus – novodobý druh politickej slintačky
  3. Vladimír Bojničan: Bratia, už nás nezastavia – výzva všetkým, ktorým to ešte myslí!
  4. Ivan Mlynár: Koniec zaháľky, cena ktorú platíme za Ficove lži je luxusnou pascou.
  5. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky XXXVIII.
  6. Adriana Boysová: Život po živote
  7. Štefan Šturdzík: Čachtický hrad.
  8. Daniel Bíro: Umelá inteligencia začína byť súčasťou našich životov v čoraz väčšej miere. Kde sa s ňou môžeme stretnúť?
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 261
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 105
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 001
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 521
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 901
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 356
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 7 375
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 752
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu