Korzár logo Korzár Horný Zemplín
Štvrtok, 1. december, 2022 | Meniny má Edmund

Údolie Laborca dostalo prednosť pred Ondavou. Železnica zmenila obyvateľom život

Do Humenného zavítal Papagáj i Šľachtičná.

Rušeň Papagáj zhltol na trati Humenné – Trebišov a späť takmer päť ton kvalitného čierneho uhlia.
Rušeň Papagáj zhltol na trati Humenné – Trebišov a späť takmer päť ton kvalitného čierneho uhlia. (Zdroj: Jana Otriová)

HUMENNÉ. Sobotňajšie oslavy 150. výročia trate Michaľany – Humenné vyvrcholili v Humennom. Napoludnie dorazili na veľkú železničnú stanicu spoločne dva parné rušne zvané Papagáj a Šľachtičná a historický motorový vozeň Magda. Na trati ich istil rušeň Sergej s vagónmi, ktoré plnili úlohu požiarneho vlaku.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Súvisiaci článok Železničná trať Humenné – Stakčín oslávila 110 rokov Čítajte 

Uprednostnili údolie Laborca

„Trať Michaľany – Humenné tvorí pilier dopravnej infraštruktúry regiónu. Je jeho chrbtovou kosťou,“ povedal Kamil Kočiško, predseda Klubu priateľov železníc východného Slovenska, spoluorganizátor podujatia.

SkryťVypnúť reklamu

Rakúsko-Uhorsko malo veľký záujem dopravne prepojiť Halič s južnými regiónmi monarchie.

Už v roku 1870 sa preto začala budovať trať Michaľany - Humenné - Lupkovský priesmyk - Halič, ktorá sa cez Sátoraljaújhely napájala na Tiskú železnicu.

Prvý úsek Michaľany - Humenné bol dokončený 25. decembra 1871, čím sa na železničnú trať napojil Trebišov, Michalovce a Strážske.

Druhý úsek priviedol 12. júna 1873 železnicu do Medzilaboriec, odkiaľ pokračovala náročným úsekom cez Lupkovský priesmyk do Lupkówa. Tretí úsek so 416 metrov dlhým Lupkovským tunelom bol sprevádzkovaný 31. mája 1874 a umožnil rýchle a pohodlné spojenie hlavných centier s okrajovým regiónom Uhorska.

„Trať je postavená veľmi kvalitne, na dobrú traťovú rýchlosť. Pred 150 rokmi noviny písali, že železnica od základu zmenila život obyvateľstva regiónu, jeho hospodárske pomery a možnosti i osobnú prepravu. Železnica nahradila furmanku, konské povozy a rozdiel bol obrovský,“ zdôraznil Kočiško.

SkryťVypnúť reklamu

„Zámerom bolo prepojiť uhorské nížiny na vojenskú pevnosť Przemyśl. Trasovacia komisia sa rozhodovala medzi údolím Ondavy a údolím Laborca. Napokon vyhralo údolie Laborca. Bolo to aj o lobingu, o grófskych a magnátskych záujmoch, ale rozhodujúcu úlohu zohrali geologické a geografické podmienky. Znamenalo to postaviť ju lepšie, rýchlejšie a kratšie,“ spresnil.

Strategické postavenie vo vojne

O strategickom význame trate do Przemyśla vypovedá aj jej zdvojkoľajnenie. V roku 1888 bolo dokončené na celom úseku.

Trať bola jednou z najvýznamnejších a najvyťaženejších počas prvej svetovej vojny. V jej priebehu zohrala dôležitú úlohu.

Dočítajte tento článok
s predplatným Korzar.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  2. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  3. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku
  4. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  5. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  6. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  7. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  8. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  1. Zimná ríša divov Maďarska
  2. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  3. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  4. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  5. Ako sa účinne vyrovnať s energetickou krízou? Spôsobov je viac
  6. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  7. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  8. Zmeny v systéme revíznych postupov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 13 714
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 920
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 231
  4. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 4 681
  5. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 071
  6. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 244
  7. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás. 1 099
  8. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 1 043

Blogy SME

  1. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska
  2. Martin Sukupčák: SAS - ke tlieskam, radšej koniec agónii
  3. Štefan Vidlár: BULO ZHULO
  4. ADRA Slovensko: Slovenskí dobrovoľníci menia svet k lepšiemu
  5. Ján Škerko: Matovičova atómofka, bravó. Vážení poslanci NR SR, je to teraz na Vás.
  6. Ján Marton: Birešova kontrola kryje potravinové podvody, organizácia ohrozuje spotrebiteľov.
  7. Štefan Vidlár: Rozpolťeňí štvanci
  8. Matej Farkas: Prestupná zastávka
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 232 720
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 899
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 163
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 950
  5. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 4 602
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 4 114
  7. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 583
  8. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 079
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska
  2. Martin Sukupčák: SAS - ke tlieskam, radšej koniec agónii
  3. Štefan Vidlár: BULO ZHULO
  4. ADRA Slovensko: Slovenskí dobrovoľníci menia svet k lepšiemu
  5. Ján Škerko: Matovičova atómofka, bravó. Vážení poslanci NR SR, je to teraz na Vás.
  6. Ján Marton: Birešova kontrola kryje potravinové podvody, organizácia ohrozuje spotrebiteľov.
  7. Štefan Vidlár: Rozpolťeňí štvanci
  8. Matej Farkas: Prestupná zastávka
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 232 720
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 899
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 163
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 950
  5. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 4 602
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 4 114
  7. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 583
  8. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 079
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu