Korzár logo Korzár Horný Zemplín
Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Železničná trať Humenné – Stakčín oslávila 110 rokov

Jubileum si pripomenula nostalgickou jazdou Stakčínskej strely.

Spoločná fotografia pred Stakčínskou strelou na pamiatku.Spoločná fotografia pred Stakčínskou strelou na pamiatku. (Zdroj: Jana Otriová)

HUMENNÉ/STAKČÍN. Železničnú trať Humenné – Stakčín uviedli do prevádzky presne 30. novembra 1909.

Merala 27 kilometrov.

O 110 rokov neskôr sa v predvečer výročia historickou Stakčínskou strelou previezlo po trati takmer toľko škôlkarov a žiakov.

Nostalgickú jazdu pripravili nadšenci z Podvihorlatského železničného spolku (PŽS) v Humennom.

Náklady: Takmer 3,5 milióna korún

„Licencia na výstavbu tejto trate bola vydaná začiatkom roka 1909. Už 30. novembra sa po nej viezli prví cestujúci. Výstavba nebola náročná vzhľadom na miestne výškové pomery. Aj napriek tomu bolo potrebné vybudovať 86 mostov a priepustov,“ hovorí predseda PŽS Dominik Drevický.

Skryť Vypnúť reklamu

Náklady na výstavbu dosiahli 3 460 000 korún.

„Je obdivuhodné, že v tejto dobe a bez technológie, ktorú máme dnes k dispozícii, ju dokázali postaviť za taký krátky čas,“ netají svoj obdiv.

Trať mala pôvodne pokračovať ešte 28 kilometrov až do obce Ruské, ktorá v súčasnosti patrí medzi zaniknuté obce vodárenskej nádrže Starina.

Hoci na trase predĺženia v roku 1910 vykonali verejnoprávnu obchôdzku, udalosti prvej svetovej vojny stavebné prípravy prerušili a už sa v nich nikdy nepokračovalo.

Ustúpila Vihorlatu

Podľa slov Drevického sa v zásade traduje, že hlavným impulzom výstavby trate bolo spracovanie dreva, ktoré v tomto regióne prekvitalo.

Po železnici sa tak vyvážalo nielen drevo, ale aj výrobky z neho.

„Pôvodné teleso trate sa menilo najzásadnejšie hlavne v Snine. Pôvodne trasa železnice viedla cez priestory, kde neskôr vybudovali veľký strojárenský závod Vihorlat. V súčasnosti trať tento areál obchádza,“ spresňuje.

Skryť Vypnúť reklamu

Má číslo štyri

Hoci oficiálne 110. výročie pripadá na posledný novembrový deň, nadšenci zo spolku sa rozhodli oslavovať o deň skôr.

Dôvod bol prostý: pre deti a žiakov z regiónu pripravili nostalgickú jazdu.

Z Humenného vypravili Stakčínsku strelu.

„Je to najstarší motorový vozeň série 810 v Československu a celom svete, má číslo 4, je najstarší sériovo vyrábaný kus, ktorý je doteraz v prevádzke a v pôvodnom stave,“ zdôrazňuje Drevický.

Strelu vyrobili v roku 1976, dokopy z tejto série premávalo po koľajniciach vyše 650 kusov.

Predbehol svoju dobu

O Stakčínsku strelu sa už osem rokov vzorne starajú nadšenci z PŽS, ktorí si ju vzali pod patronát, keď po odchode do dôchodku hrozilo, že bude musieť opustiť humenské depo.

„V súčasnosti už tieto motorové vozne na Slovensku nenájdeme v bežnej premávke, len ako nostalgické vozidlá. Dajú sa vidieť ešte na koľajniciach v Českej republike, avšak už len v rekonštrukčnej podobe. Toto je pôvodný originál,“ vysvetľuje.

Skryť Vypnúť reklamu

V čase, keď motorový vozeň nastúpil do prevádzky, predstavoval doslova malú revolúciu na koľajniciach nielen v Humennom a okolí, ale v celom Československu.

„Prinášal zaujímavé technické novinky, ako je napríklad automatická prevodovka alebo pneumatické zatváranie dvier, čo bolo dovtedy vo vlakoch nepredstaviteľné,“ dopĺňa Dominik Drevický.

„Stakčínska strela má finančnú hodnotu možno v cene železa, ale historickú hodnotu má pre nás nevyčísliteľnú,“ uzatvára.

Na mechanickej poctivej báze

Marek Leukanič sedel počas nostalgickej jazdy na sedadle rušňovodiča.

Na svoju prácu je hrdý.

„Aby mohol človek takýto stroj riadiť, potrebuje prejsť dlhým výcvikom a získať dlhú prax, aby ho mohol ovládať. Po rôznych stránkach je to náročné, po stránke psychickej, odbornej, technickej, ale aj dopravnej,“ hovorí.

Vývoj na železnici zmenil aj vlaky, sú modernejšie, elektronické.

„Tieto sú ešte na mechanickej, poctivej báze. Vedeli by sme rozbehnúť mašinu za každých okolností, sme na to školení a musíme byť zdatní. Nemali by sme niekde ostať stáť. Sú veci, ktoré dokážeme zvládnuť a opraviť si sami, ale môže sa prihodiť niečo, čo sa nedá len tak opraviť. Musel by prísť pomocný vlak alebo nejaká iná pomoc,“ vysvetľuje.

Strela je stavaná na jeden, maximálne dva prívesné vozy.

„My teraz ideme dve mašinky s jedným prívesným vozom, takže je to optimálne,“ dodáva.

Časy, keď Strela premávala, si pamätá z ranej mladosti.

„Boli veľmi moderné a spoľahlivé, preto vydržali dlhé roky. Cítime nostalgiu za týmto vláčikom, preto sa mu venujeme, aby sme ho zachovali aj pre ďalšie generácie,“ uzatvára Leukanič.

Chýba im wi-fi

Žiaci zo školy v Modre nad Cirochu sa na cestu historickým vlakom tešili.

„Tešili sme sa na cestu, že to bude zábava, príjemný výlet a aspoň malé odreagovanie od školy,“ hovorí Ján Dutka.

Vlakom cestuje do Košíc, do Humenného a niekedy aj do Sniny.

„Z rozprávania starých rodičov viem, že Stakčínska strela bol moderný, nový vlak, aký tu dovtedy nechodil. Predbehol svoju dobu,“ dodáva.

Michal Dutka je presvedčený o tom, že vlak má oproti autu v mnohom výhodu.

„Nemusíme dávať pozor na cestu, na rôznu zver, na premávku. Môžeme len sedieť a vychutnávať si jazdu. Najhoršie, čo sa môže stať, že sa vlak vykoľají,“ hovorí.

V historickom vlaku však chlapcom predsa len niečo chýbalo.

„Hlavne elektronika, internet a silnejšie svetlá,“ dodávajú jednohlasne.

Pohostenie a suveníry

V Stakčíne mala Strela hodinovú prestávku.

Juraj Ďurček pripravil krátku prezentáciu o trati vrátane dobových fotografií. Obec zabezpečila občerstvenie a pohostenie.

Deťom budú nostalgickú jazdu pripomínať nielen sladkosti, ale aj suveníry.

Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  2. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  3. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  4. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  5. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  6. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  7. Aj matematika sa dá skrotiť
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  3. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  4. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  5. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  6. Už tretí rok mení dm "Black Friday" na "Giving Friday"
  7. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  8. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Nová služba v Pezinku – bezplatný zber elektroodpadu
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 27 374
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 22 051
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 13 386
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 12 001
  5. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 412
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 397
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 975
  8. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 7 913
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 715
  10. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 613
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Legendárnu kaviareň chceli zrušiť. Po tlaku verejnosti ostáva

Personál však končí. Rozlúčia sa s nimi zapálením sviečok.

Maďarský konzulát potvrdil kúpu budovy pre diplomatov. Informoval, že reštauračné zariadenia zachová.

Alžírčan cestuje do Nemecka už dva roky. Zadržali ho v Stakčíne

Ukrýval sa v nákladiaku. Dostal ročný zákaz vstupu do Únie.

Ilustračné foto.

Polaček stráca podporu poslancov. Odišiel už aj Saxa

Rusnák: Nie sme hlasovacie stroje. Špak nevylučuje nový klub.

Saxa (vľavo) odchádza z klubu Fungujúce Košice, Rusnák (vpravo) hovorí, že poslanci nie sú hlasovacie stroje na želanie.
Most na Škultétyho ulici v Prešove.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Stĺpček šéfredaktorky

Jankovská usvedčuje Fica, že vedel o Kočnerovi (stĺpček šéfredaktorky)

Pred Jankovskou navštívil Fica Bödör.

Monika Jankovská.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Za Kollára sa musia hanbiť všetci

Boris Kollár sa nikdy nemal stať predsedom parlamentu.

Peter Tkačenko
AUTORSKÁ STRANA MICHALA HAVRANA

Teroristi sa rodia aj na štadiónoch (píše Michal Havran)

Fanúšikovské násilie má pôvod v pocite zasvätenia.

Demonštranti a policajti počas nepovoleného protivládneho protestu pred Úradom vlády.
Cynická obluda

Vlakové hliadky 2020

Neviete, či fašisti ešte stále chodia hliadkovať vo vlakoch, či všetci dodržujú platné pravidlá?

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop