Korzár logo Korzár Horný Zemplín
Štvrtok, 12. december, 2019 | Meniny má Otília

Železničná trať Humenné – Stakčín oslávila 110 rokov

Jubileum si pripomenula nostalgickou jazdou Stakčínskej strely.

Spoločná fotografia pred Stakčínskou strelou na pamiatku.Spoločná fotografia pred Stakčínskou strelou na pamiatku.(Zdroj: Jana Otriová)

HUMENNÉ/STAKČÍN. Železničnú trať Humenné – Stakčín uviedli do prevádzky presne 30. novembra 1909.

Merala 27 kilometrov.

O 110 rokov neskôr sa v predvečer výročia historickou Stakčínskou strelou previezlo po trati takmer toľko škôlkarov a žiakov.

Nostalgickú jazdu pripravili nadšenci z Podvihorlatského železničného spolku (PŽS) v Humennom.

Článok pokračuje pod video reklamou

Náklady: Takmer 3,5 milióna korún

„Licencia na výstavbu tejto trate bola vydaná začiatkom roka 1909. Už 30. novembra sa po nej viezli prví cestujúci. Výstavba nebola náročná vzhľadom na miestne výškové pomery. Aj napriek tomu bolo potrebné vybudovať 86 mostov a priepustov,“ hovorí predseda PŽS Dominik Drevický.

Náklady na výstavbu dosiahli 3 460 000 korún.

„Je obdivuhodné, že v tejto dobe a bez technológie, ktorú máme dnes k dispozícii, ju dokázali postaviť za taký krátky čas,“ netají svoj obdiv.

Trať mala pôvodne pokračovať ešte 28 kilometrov až do obce Ruské, ktorá v súčasnosti patrí medzi zaniknuté obce vodárenskej nádrže Starina.

Hoci na trase predĺženia v roku 1910 vykonali verejnoprávnu obchôdzku, udalosti prvej svetovej vojny stavebné prípravy prerušili a už sa v nich nikdy nepokračovalo.

Ustúpila Vihorlatu

Podľa slov Drevického sa v zásade traduje, že hlavným impulzom výstavby trate bolo spracovanie dreva, ktoré v tomto regióne prekvitalo.

Po železnici sa tak vyvážalo nielen drevo, ale aj výrobky z neho.

„Pôvodné teleso trate sa menilo najzásadnejšie hlavne v Snine. Pôvodne trasa železnice viedla cez priestory, kde neskôr vybudovali veľký strojárenský závod Vihorlat. V súčasnosti trať tento areál obchádza,“ spresňuje.

Má číslo štyri

Hoci oficiálne 110. výročie pripadá na posledný novembrový deň, nadšenci zo spolku sa rozhodli oslavovať o deň skôr.

Dôvod bol prostý: pre deti a žiakov z regiónu pripravili nostalgickú jazdu.

Z Humenného vypravili Stakčínsku strelu.

„Je to najstarší motorový vozeň série 810 v Československu a celom svete, má číslo 4, je najstarší sériovo vyrábaný kus, ktorý je doteraz v prevádzke a v pôvodnom stave,“ zdôrazňuje Drevický.

Strelu vyrobili v roku 1976, dokopy z tejto série premávalo po koľajniciach vyše 650 kusov.

Predbehol svoju dobu

O Stakčínsku strelu sa už osem rokov vzorne starajú nadšenci z PŽS, ktorí si ju vzali pod patronát, keď po odchode do dôchodku hrozilo, že bude musieť opustiť humenské depo.

„V súčasnosti už tieto motorové vozne na Slovensku nenájdeme v bežnej premávke, len ako nostalgické vozidlá. Dajú sa vidieť ešte na koľajniciach v Českej republike, avšak už len v rekonštrukčnej podobe. Toto je pôvodný originál,“ vysvetľuje.

V čase, keď motorový vozeň nastúpil do prevádzky, predstavoval doslova malú revolúciu na koľajniciach nielen v Humennom a okolí, ale v celom Československu.

„Prinášal zaujímavé technické novinky, ako je napríklad automatická prevodovka alebo pneumatické zatváranie dvier, čo bolo dovtedy vo vlakoch nepredstaviteľné,“ dopĺňa Dominik Drevický.

„Stakčínska strela má finančnú hodnotu možno v cene železa, ale historickú hodnotu má pre nás nevyčísliteľnú,“ uzatvára.

Na mechanickej poctivej báze

Marek Leukanič sedel počas nostalgickej jazdy na sedadle rušňovodiča.

Na svoju prácu je hrdý.

„Aby mohol človek takýto stroj riadiť, potrebuje prejsť dlhým výcvikom a získať dlhú prax, aby ho mohol ovládať. Po rôznych stránkach je to náročné, po stránke psychickej, odbornej, technickej, ale aj dopravnej,“ hovorí.

Vývoj na železnici zmenil aj vlaky, sú modernejšie, elektronické.

„Tieto sú ešte na mechanickej, poctivej báze. Vedeli by sme rozbehnúť mašinu za každých okolností, sme na to školení a musíme byť zdatní. Nemali by sme niekde ostať stáť. Sú veci, ktoré dokážeme zvládnuť a opraviť si sami, ale môže sa prihodiť niečo, čo sa nedá len tak opraviť. Musel by prísť pomocný vlak alebo nejaká iná pomoc,“ vysvetľuje.

Strela je stavaná na jeden, maximálne dva prívesné vozy.

„My teraz ideme dve mašinky s jedným prívesným vozom, takže je to optimálne,“ dodáva.

Časy, keď Strela premávala, si pamätá z ranej mladosti.

„Boli veľmi moderné a spoľahlivé, preto vydržali dlhé roky. Cítime nostalgiu za týmto vláčikom, preto sa mu venujeme, aby sme ho zachovali aj pre ďalšie generácie,“ uzatvára Leukanič.

Chýba im wi-fi

Žiaci zo školy v Modre nad Cirochu sa na cestu historickým vlakom tešili.

„Tešili sme sa na cestu, že to bude zábava, príjemný výlet a aspoň malé odreagovanie od školy,“ hovorí Ján Dutka.

Vlakom cestuje do Košíc, do Humenného a niekedy aj do Sniny.

„Z rozprávania starých rodičov viem, že Stakčínska strela bol moderný, nový vlak, aký tu dovtedy nechodil. Predbehol svoju dobu,“ dodáva.

Michal Dutka je presvedčený o tom, že vlak má oproti autu v mnohom výhodu.

„Nemusíme dávať pozor na cestu, na rôznu zver, na premávku. Môžeme len sedieť a vychutnávať si jazdu. Najhoršie, čo sa môže stať, že sa vlak vykoľají,“ hovorí.

V historickom vlaku však chlapcom predsa len niečo chýbalo.

„Hlavne elektronika, internet a silnejšie svetlá,“ dodávajú jednohlasne.

Pohostenie a suveníry

V Stakčíne mala Strela hodinovú prestávku.

Juraj Ďurček pripravil krátku prezentáciu o trati vrátane dobových fotografií. Obec zabezpečila občerstvenie a pohostenie.

Deťom budú nostalgickú jazdu pripomínať nielen sladkosti, ale aj suveníry.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka
  2. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  3. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  4. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  5. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  6. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  7. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  8. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  9. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  10. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  1. Slovenské Vianoce kedysi a dnes
  2. Chlebodarca zmenil život siedmim rodinám
  3. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  4. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  5. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  6. Slovenská sporiteľňa pomôže svojim klientom zo zničenej bytovky
  7. Vianočné trhy na zámku Schloss Hof „na skok“ od Bratislavy
  8. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  9. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  10. ŠKODA AUTO Slovensko vysadila v Petržalke stromovú alej
  1. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú? 29 182
  2. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť? 26 053
  3. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky 20 511
  4. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 15 161
  5. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 14 212
  6. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 10 495
  7. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 9 460
  8. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 8 716
  9. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 8 454
  10. Agadir je úplne iný ako zvyšok Maroka 8 269

Neprehliadnite tiež

Česká firma zbúra špeciálnym strojom bytovku v Prešove zdarma

Povedali nám presný postup, ako pôjde panelák k zemi.

Búracie práce so špeciálnym 68-metrovým ramenom.
Správa hlavného kontrolóra Pavla Galla odhalila závažné pochybenia na súkromnej škole, ktorú dotuje mesto a kraj.

Cyklista zomrel po náraze do pootvorených dverí auta, ktoré cúvalo

Vodič dostal peňažný trest a môže ďalej šoférovať.

Auto chcelo zacúvať, cyklista si to zrejme nevšimol.

Šéf futbalu na východe Slovenska má dve želania pre rok 2020

Havrilla má najradšej, keď sa hrá. Počas prestávky je najviac roboty.

Predseda VsFZ Richard Havrilla (vľavo) zbilancoval končiaci sa kalendárny rok.

Hlavné správy zo Sme.sk

Boris Johnson

Minúta po minúte: Briti volili, Johnson a jeho konzervatívci vysoko vyhrali

Exit polly dávajú konzervatívcom výraznú väčšinu.

Premiér Johnson prišiel voliť so svojím psom.

Slosiarik z Focusu: Drucker je prijateľný aj pre časť sklamaných voličov Smeru

Kollár je akoby jazýčkom na váhach, vraví sociológ.

Šéf agentúry Focus Martin Slosiarik.
Futbalisti Slovana po prehre s Bragou.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop