Korzár logo Korzár Horný Zemplín
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Železničná trať Humenné – Stakčín oslávila 110 rokov

Jubileum si pripomenula nostalgickou jazdou Stakčínskej strely.

Spoločná fotografia pred Stakčínskou strelou na pamiatku.Spoločná fotografia pred Stakčínskou strelou na pamiatku. (Zdroj: Jana Otriová)

HUMENNÉ/STAKČÍN. Železničnú trať Humenné – Stakčín uviedli do prevádzky presne 30. novembra 1909.

Merala 27 kilometrov.

O 110 rokov neskôr sa v predvečer výročia historickou Stakčínskou strelou previezlo po trati takmer toľko škôlkarov a žiakov.

Nostalgickú jazdu pripravili nadšenci z Podvihorlatského železničného spolku (PŽS) v Humennom.

Náklady: Takmer 3,5 milióna korún

„Licencia na výstavbu tejto trate bola vydaná začiatkom roka 1909. Už 30. novembra sa po nej viezli prví cestujúci. Výstavba nebola náročná vzhľadom na miestne výškové pomery. Aj napriek tomu bolo potrebné vybudovať 86 mostov a priepustov,“ hovorí predseda PŽS Dominik Drevický.

Skryť Vypnúť reklamu

Náklady na výstavbu dosiahli 3 460 000 korún.

„Je obdivuhodné, že v tejto dobe a bez technológie, ktorú máme dnes k dispozícii, ju dokázali postaviť za taký krátky čas,“ netají svoj obdiv.

Trať mala pôvodne pokračovať ešte 28 kilometrov až do obce Ruské, ktorá v súčasnosti patrí medzi zaniknuté obce vodárenskej nádrže Starina.

Hoci na trase predĺženia v roku 1910 vykonali verejnoprávnu obchôdzku, udalosti prvej svetovej vojny stavebné prípravy prerušili a už sa v nich nikdy nepokračovalo.

Ustúpila Vihorlatu

Podľa slov Drevického sa v zásade traduje, že hlavným impulzom výstavby trate bolo spracovanie dreva, ktoré v tomto regióne prekvitalo.

Po železnici sa tak vyvážalo nielen drevo, ale aj výrobky z neho.

„Pôvodné teleso trate sa menilo najzásadnejšie hlavne v Snine. Pôvodne trasa železnice viedla cez priestory, kde neskôr vybudovali veľký strojárenský závod Vihorlat. V súčasnosti trať tento areál obchádza,“ spresňuje.

Skryť Vypnúť reklamu

Má číslo štyri

Hoci oficiálne 110. výročie pripadá na posledný novembrový deň, nadšenci zo spolku sa rozhodli oslavovať o deň skôr.

Dôvod bol prostý: pre deti a žiakov z regiónu pripravili nostalgickú jazdu.

Z Humenného vypravili Stakčínsku strelu.

„Je to najstarší motorový vozeň série 810 v Československu a celom svete, má číslo 4, je najstarší sériovo vyrábaný kus, ktorý je doteraz v prevádzke a v pôvodnom stave,“ zdôrazňuje Drevický.

Strelu vyrobili v roku 1976, dokopy z tejto série premávalo po koľajniciach vyše 650 kusov.

Predbehol svoju dobu

O Stakčínsku strelu sa už osem rokov vzorne starajú nadšenci z PŽS, ktorí si ju vzali pod patronát, keď po odchode do dôchodku hrozilo, že bude musieť opustiť humenské depo.

„V súčasnosti už tieto motorové vozne na Slovensku nenájdeme v bežnej premávke, len ako nostalgické vozidlá. Dajú sa vidieť ešte na koľajniciach v Českej republike, avšak už len v rekonštrukčnej podobe. Toto je pôvodný originál,“ vysvetľuje.

Skryť Vypnúť reklamu

V čase, keď motorový vozeň nastúpil do prevádzky, predstavoval doslova malú revolúciu na koľajniciach nielen v Humennom a okolí, ale v celom Československu.

„Prinášal zaujímavé technické novinky, ako je napríklad automatická prevodovka alebo pneumatické zatváranie dvier, čo bolo dovtedy vo vlakoch nepredstaviteľné,“ dopĺňa Dominik Drevický.

„Stakčínska strela má finančnú hodnotu možno v cene železa, ale historickú hodnotu má pre nás nevyčísliteľnú,“ uzatvára.

Na mechanickej poctivej báze

Marek Leukanič sedel počas nostalgickej jazdy na sedadle rušňovodiča.

Na svoju prácu je hrdý.

„Aby mohol človek takýto stroj riadiť, potrebuje prejsť dlhým výcvikom a získať dlhú prax, aby ho mohol ovládať. Po rôznych stránkach je to náročné, po stránke psychickej, odbornej, technickej, ale aj dopravnej,“ hovorí.

Vývoj na železnici zmenil aj vlaky, sú modernejšie, elektronické.

„Tieto sú ešte na mechanickej, poctivej báze. Vedeli by sme rozbehnúť mašinu za každých okolností, sme na to školení a musíme byť zdatní. Nemali by sme niekde ostať stáť. Sú veci, ktoré dokážeme zvládnuť a opraviť si sami, ale môže sa prihodiť niečo, čo sa nedá len tak opraviť. Musel by prísť pomocný vlak alebo nejaká iná pomoc,“ vysvetľuje.

Strela je stavaná na jeden, maximálne dva prívesné vozy.

„My teraz ideme dve mašinky s jedným prívesným vozom, takže je to optimálne,“ dodáva.

Časy, keď Strela premávala, si pamätá z ranej mladosti.

„Boli veľmi moderné a spoľahlivé, preto vydržali dlhé roky. Cítime nostalgiu za týmto vláčikom, preto sa mu venujeme, aby sme ho zachovali aj pre ďalšie generácie,“ uzatvára Leukanič.

Chýba im wi-fi

Žiaci zo školy v Modre nad Cirochu sa na cestu historickým vlakom tešili.

„Tešili sme sa na cestu, že to bude zábava, príjemný výlet a aspoň malé odreagovanie od školy,“ hovorí Ján Dutka.

Vlakom cestuje do Košíc, do Humenného a niekedy aj do Sniny.

„Z rozprávania starých rodičov viem, že Stakčínska strela bol moderný, nový vlak, aký tu dovtedy nechodil. Predbehol svoju dobu,“ dodáva.

Michal Dutka je presvedčený o tom, že vlak má oproti autu v mnohom výhodu.

„Nemusíme dávať pozor na cestu, na rôznu zver, na premávku. Môžeme len sedieť a vychutnávať si jazdu. Najhoršie, čo sa môže stať, že sa vlak vykoľají,“ hovorí.

V historickom vlaku však chlapcom predsa len niečo chýbalo.

„Hlavne elektronika, internet a silnejšie svetlá,“ dodávajú jednohlasne.

Pohostenie a suveníry

V Stakčíne mala Strela hodinovú prestávku.

Juraj Ďurček pripravil krátku prezentáciu o trati vrátane dobových fotografií. Obec zabezpečila občerstvenie a pohostenie.

Deťom budú nostalgickú jazdu pripomínať nielen sladkosti, ale aj suveníry.

Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 38 037
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 127
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 958
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 791
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 298
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 14 578
  7. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 088
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 536
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 147
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 863
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Do Nižného Klátova sa chodia dávať testovať aj Košičania

Obec s tým nerátala, obáva sa nedostatku testov.

Odberné miesto v Nižnom Klátove.

V Margecanoch testovanie meškalo pre tlač nových tabuliek

Odbery už prebiehajú plynulo a menšie problémy sa darí riešiť operatívne.

Na mieste sa dlhé rady netvoria, testovanie ide relatívne rýchlo.

V Čabalovciach od rána chýbal zdravotník, no už testujú

Starostka: Všetko sme pripravili podľa pokynov.

V Čabalovciach začali testovať až o pol dvanástej. Chýbal im lekár.

Starosta Čertižného vozí dedinčanov na testovanie upraveným autom

Po každej jazde vykoná dezinfekciu ozónom v dĺžke asi 10 minút.

Peter Tričák ukazuje, ako upravili obecné auto.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sean Connery ako James Bond vo filme Nikdy nehovor nikdy.

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Ľudia čakajú na plošné testovanie v Bratislave.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop