HORNÝ ZEMPLÍN/LACKOVCE. Zámerom Kostrovej siete cyklistických komunikácií v Prešovskom samosprávnom kraji (PSK) je prepojiť kraj zo severu na juh a zo západu na východ cyklotrasami.
Má vytvoriť spojnicu medzi Vysokými Tatrami, Pieninami a Poloninami.
Jej dokončenie potrvá desať rokov. Cez horný Zemplín povedú tri vetvy.
Rozdielna kvalita i hustota
V PSK je v súčasnosti asi 2 000 kilometrov cyklistických trás, ale ich hustota, kvalita a dostupnosť v jednotlivých regiónoch je veľmi rozdielna. Rozdielna je aj miera ich využitia.
Platí, že čím je kvalita cyklotrasy nižšia, tým ju cyklisti menej využívajú.
„Rozvoj cyklistickej infraštruktúry v Prešovskom kraji bol doteraz nerovnomerný a kampaňovitý. Do značnej miery bol závislý od aktivity miestnych iniciatív záujmových združení a mimovládnych organizácií a od prístupu a možností jednotlivých samosprávnych orgánov,“ hovorí hovorkyňa PSK Daša Jeleňová.
Aj preto vlani kraj zadal spracovať návrh Kostrovej siete cyklistických komunikácií v PSK.
Cez všetky okresné mestá
Celková dĺžka Kostrovej siete je aktuálne 850 kilometrov.
„Navrhované trasy prepájajú hlavné turistické destinácie a významné sídla, dokopy 189 obcí a všetky okresné mestá kraja. Návrh zohľadňuje definované požiadavky na bezpečnosť cyklistov a atraktivitu navrhovaných koridorov, z ktorých vyplynul koncept obsahujúci 10 hlavných vetiev cyklistických trás, pričom hlavnú os tvorí medzinárodná cyklomagistrála EuroVelo 11,“ približuje koncepčno-strategický dokument Jeleňová.
Potrebujú desať rokov
Kostrová sieť je hotová v rozsahu 42 percent, čo predstavuje dĺžku 348,5 kilometra.
Ide o existujúce cyklistické cestičky, miestne komunikácie a cesty, ktoré spĺňajú kritériá pre hlavné cyklotrasy v kraji.
Novostavby tvoria 37 percent celkového rozsahu (312 kilometrov), 14 percent trás si vyžaduje modernizáciu a 4 percentá rekonštrukciu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo severného Zemplína nájdete na Korzári Horný Zemplín