Korzár logo Korzár Horný Zemplín
Utorok, 16. august, 2022 | Meniny má Leonard

Hraničný priechod pre autá pri Uliči narazil na odpor ochranárov

Argumentujú ochranou prírody, navrhujú prepojenie na Ubľu.

Hraničný priechod Ubľa.Hraničný priechod Ubľa. (Zdroj: minv.sk)

ULIČ. Štátna ochrana prírody a Správa Národného parku (NP) Poloniny nesúhlasia s vybudovaním hraničného priechodu medzi obcami Ulič (okres Snina) a Zabriď na Ukrajine pre osobnú a nákladnú automobilovú dopravu.

Z hľadiska ochrany prírody odporúčajú zriadiť na tomto mieste len hraničný priechod pre peších a cyklistov.

Nový hraničný priechod pre automobily by totiž podľa štátnych ochranárov zvýšil frekvenciu automobilovej dopravy na štátnej ceste Stakčín - Ulič v území NP Poloniny, čo by malo priamy aj nepriamy negatívny vplyv na životné prostredie, faunu, flóru, biodiverzitu, pôdu, klímu, ovzdušie, vodu a krajinu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cesta tiež prechádza územiami zaradenými do európskej siete Natura 2000, chráneným vtáčím územím Bukovské vrchy, ako aj územím nárazníkovej zóny svetového prírodného dedičstva UNESCO Karpatskými bukovými pralesmi.

Ohrozenie pre prírodu aj vodné zdroje

Správa NP Poloniny vysvetlila, že národné parky predstavujú najvýznamnejšie prírodné dedičstvo štátu a v ich území je ochrana prírody nadradená nad ostatné činnosti.

Podľa zákona môže orgán ochrany prírody na území národného parku obmedziť rozsah a spôsob dopravy a vstup verejnosti do národného parku, ak je to v záujme ochrany prírody a krajiny.

Zároveň aktivity v tomto území ako rozvoj cestovného ruchu, zimná údržba ciest či ťažba dreva by sa mali vykonávať citlivo voči prírode.

Spomínaná cesta tiež vedie len približne päťdesiat metrov od brehu nádrže Starina, ktorá zásobuje pitnou vodou veľkú časť východného Slovenska.

SkryťVypnúť reklamu

„Automobilová doprava po tejto ceste vedúcej hornatým terénom s veľkým počtom zákrut je trvalým potenciálnym ohrozením tohto zdroja a teda i zásobovania obyvateľstva pitnou vodou," konštatuje Správa NP Poloniny.

Kraj presadzuje nový priechod

Stavba hraničného priechodu medzi Prešovským samosprávnym krajom a Transkarpatským regiónom na Ukrajine bola koncom minulého roka aj témou zasadnutia Slovensko-ukrajinskej medzivládnej komisie pre cezhraničnú spoluprácu v Užhorode.

Predstavitelia Prešovského samosprávneho kraja (PSK) deklarovali, že výstavba priechodu Ulič - Zabriď je v záujme kraja, najmä obyvateľov obce Ulič, ktorí majú síce dva kilometre pešo na ukrajinskú hranicu, no autom musia prejsť 59 kilometrov k najbližšiemu hraničnému priechodu Ubľa - Veľké Berezné.

SkryťVypnúť reklamu

Dôležitým aspektom k vybudovaniu hraničného priechodu je podľa PSK aj bezpečnosť a ochrana zdravia obyvateľov.

Ak by sa napríklad poškodilo jediné cestné prepojenie do Uličskej doliny, napríklad v dôsledku živelnej katastrofy, mohlo by dôjsť k ohrozeniu zdravia a života obyvateľstva, k zablokovaniu zásobovania a všetkých ostatných služieb.

Ponúkli alternatívu

Štátni ochranári ako alternatívu k priechodu Ulič - Zabriď navrhujú urýchlenie výstavby už rozostavanej cesty z Brezovca do Uliča.

Toto prepojenie by znamenalo prepojenie Uličskej doliny so Zakarpatskou oblasťou Ukrajiny cez existujúci priechod Ubľa - Malyj Bereznyj.

Správa NP Poloniny je presvedčená, že v tomto koridore, ktorý je ochranným pásmom NP Poloniny a platí tu druhý stupeň ochrany, sa nájde riešenie novej trasy tak, aby bolo prijateľné aj pre ochranu prírody.

„Stavba cestného prepojenia Ubľa - Brezovec - Ulič s dĺžkou asi deväť kilometrov je dlhodobo plánovaná. Z tohto dôvodu nevidíme opodstatnenosť vybudovania nového cezhraničného priechodu pre automobilovú dopravu len sedem kilometrov od existujúceho priechodu Ubľa - Malyj Bereznyj," uzavrela Správa NP Poloniny.

Nový hraničný priechod by si tiež vyžadoval nemalé vstupné náklady, takže z investičného hľadiska je lacnejšie zvýšiť kapacitu už existujúceho priechodu Ubľa - Malyj Bereznyj.

Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  3. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  4. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  5. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  6. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  2. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  3. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  5. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  6. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  8. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 22 091
  2. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 19 384
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 16 581
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 16 159
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 854
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 3 192
  7. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 459
  8. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 2 103

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: (NE)MOCŇÍ
  2. Branislav Pasiar: Ako bráni štátna správa a cirkev rurálne oblasti pred ruskou propagandou?
  3. Filip Kaľavský: Hlavná kontrolórka a prázdniny v Ríme
  4. Ján Chomík: Viva México & chilli omáčky
  5. Štefan Vidlár: Povzdech starečka
  6. Věra Tepličková: Nebezpečné fixácie alebo Buďme radi, že je to Sulík
  7. Róbert Thomas: Príbeh policajta, ktorý chcel byť ako z Kobry 11. Teraz stráži cestu vo dne v noci
  8. Petronela Čellárová: Manželstvo
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 17 106
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 762
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 5 726
  4. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 5 462
  5. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 4 672
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 4 476
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 920
  8. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 722
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: (NE)MOCŇÍ
  2. Branislav Pasiar: Ako bráni štátna správa a cirkev rurálne oblasti pred ruskou propagandou?
  3. Filip Kaľavský: Hlavná kontrolórka a prázdniny v Ríme
  4. Ján Chomík: Viva México & chilli omáčky
  5. Štefan Vidlár: Povzdech starečka
  6. Věra Tepličková: Nebezpečné fixácie alebo Buďme radi, že je to Sulík
  7. Róbert Thomas: Príbeh policajta, ktorý chcel byť ako z Kobry 11. Teraz stráži cestu vo dne v noci
  8. Petronela Čellárová: Manželstvo
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 17 106
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 762
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 5 726
  4. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 5 462
  5. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 4 672
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 4 476
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 920
  8. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 722
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu