Korzár logo Korzár Horný zemplín
Streda, 21. november, 2018 | Meniny má Elvíra
Nájdete nás na webe

Domácnosť vyprodukovala ročne 730 kíl odpadu. Znížili to na 58 kíl

Pri bezodpadovej domácnosti musí každý začať od seba.

Michaela Šlosárová (vľavo) a Laura Martinková otvoria v Prešove prvý bezobalový obchod.(Zdroj: Jana Otriová)

HUMENNÉ. Dvojica mladých Prešovčaniek sa pustila do priekopníckej práce.

Michaela Šlosárová a Laura Martinková svojimi aktivitami i životmi dokazujú, že najlepší je ten odpad, ktorý sa vôbec nevytvorí.

O vlastných skúsenostiach s bezodpadovou domácnosťou prišli porozprávať Humenčanom.

Spojili sily

„Mala som dojem, že akosi často vynášam smeti. Jedného dňa som si prečítala populárno-vedeckú knihu o stave životného prostredia. Vtedy nastal v mojom živote zlom a povedala som si, že musím s tým niečo robiť,“ hovorí o prvotnom impulze Michaela.

Začala gúgliť, pátrať, zisťovať.

„Uvedomila som si, že spôsob, akým žijeme a tvoríme odpad, nie je trvalo udržateľný a raz príde chvíľa, keď to všetko 'spadne'. Čo keby som našla riešenie, aby sa tak nestalo?“ dodáva.

Potom jej, podľa vlastných slov, vesmír poslal Lauru.

"Laura je odborníčka v tejto oblasti, ja som priemerný človek, ktorý chce zmenu. Spoločne sme dospeli k rozhodnutiu otvoriť v Prešove prvý bezobalový obchod. Ľuďom treba dať alternatívu,“ zdôrazňuje.

Hľadať alternatívy

Laura Martinková je vyštudovaná environmentalistka. Pracuje ako lektorka environmentálnej výchovy na školách, pre podnikateľov i verejnosť.

„U mňa nastal zlom, keď som pre školy riešila triedenie odpadov. Stále sme sa točili len okolo triedenia, toto bol náš cieľ. Dospela som k záveru, že cieľom je v živote odpad netvoriť a hľadať alternatívy, ako to urobiť,“ hovorí.

V bezobalovom obchode, ktorý plánujú otvoriť v auguste, si zákazníci budú môcť kúpiť rôzne potraviny, ale aj drogériu a kozmetiku bez obalu do vlastných „zdravých“ obalov.

Obchod bude tiež miestom stretávania sa, konania prednášok a workshopov.

Ďalším krokom je zriadenie komunitného kompostoviska.

Slováci sú pripravení

Podľa Michaely a Laury je Slovensko na bezobalové obchody i bezodpadovú domácnosť pripravené.

„Najlepšie je začať vždy od seba. Chceme ľudí vzdelávať, šíriť osvetu. Treba im vysvetliť, prečo by mali využiť alternatívu, čo z toho budú mať,“ hovorí Michaela.

„Keď si viem odpovedať na otázku, prečo to chcem a prečo je zmena potrebná a dôležitá, viem si to nastaviť natrvalo a môžem motivovať aj iných. Len svojím životom a príkladom vieme ovplyvňovať okolie. Funguje to,“ hovorí Laura.

Svoj vlastný domov premenila na bezodpadovú domácnosť, pokúšala sa vyrábať vlastné čistiace prostriedky i kozmetiku.

Rôznymi opatreniami sa jej podarilo priemernú 730-kilogramovú ročnú produkciu odpadu dvojčlennej slovenskej domácnosti znížiť na 58 kíl.

Najmä mladšie ročníky

Najprístupnejší novým myšlienkam sú podľa Michaely a Laury dvadsiatnici až štyridsiatnici, hlavne mladé rodiny.

„Prioritne matky. Keď sa začnú viac zaujímať o stravu detí, sú zvedavé, odkiaľ pochádza. Ide to ruka v ruke s udržateľnosťou,“ hovorí Michaela.

Skvelou cieľovou skupinou sú deti a stredoškoláci.

„Ľudia sa nás pýtajú, prečo by práve oni mali riešiť problém s odpadmi. Nech to za nich urobí samospráva, vláda, politici. Zbavujú sa zodpovednosti, ktorú má každý človek,“ dodáva.

Podpora lokálnych výrobcov a kvality

Podľa priekopníčok Michaely a Laury je dôležité predávať lokálne potraviny.

„Chceme podporiť lokálnych výrobcov dobrých potravín. Zameriame sa na kvalitu surovín,“ zdôrazňuje.

Okrem nepochopenia sa odvážne dievčatá musia boriť aj s administratívnymi prekážkami a byrokraciou.

"Musíme splniť veľmi veľa požiadaviek. Ale dajú sa zvládnuť. Všetko je na dlhé lakte. Nedá sa to vyriešiť rýchlo. Ešte je pred nami dlhá cesta,“ uzatvárajú odvážne ženy.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  2. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  3. Ako dobre poznáte tieto svetové ikonické značky?
  4. Superbaktéria zatvorila časť nemocnice, lieky na ňu nie sú
  5. Tip na výlet: Romantický zámoček a červené víno v Maďarsku
  6. Slovákom na účtoch leží 17 miliárd. Ako ich zhodnotiť?
  7. S mobil bankingom nosíte banku vo vrecku
  8. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  9. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  10. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  1. Tip na výlet: Romantický zámoček a červené víno v Maďarsku
  2. Superbaktéria zatvorila časť nemocnice, lieky na ňu nie sú
  3. Ako dobre poznáte tieto svetové ikonické značky?
  4. S mobil bankingom nosíte banku vo vrecku
  5. Slovákom na účtoch leží 17 miliárd. Ako ich zhodnotiť?
  6. Deti z Kľušova už vedia zachraňovať životy
  7. Vyberáme správny názov firmy
  8. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  9. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  10. Manažment a svet v pohybe, výzvy, príležitosti a hrozby
  1. Slovákom na účtoch leží 17 miliárd. Ako ich zhodnotiť? 21 806
  2. Platíte si poistenie domova zbytočne? 20 931
  3. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 16 698
  4. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch 11 942
  5. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 10 654
  6. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 7 968
  7. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať? 5 665
  8. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými 5 289
  9. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu 3 764
  10. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka! 3 579

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop