Korzár logo Korzár Horný Zemplín
Piatok, 27. november, 2020 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Legionársky vlak ukazuje, ako vojaci žili, bojovali a umierali

Potomkovia legionárov si môžu vo vlaku vyhľadať informácie o svojich predkoch.

Legiovlak v Humennom.Legiovlak v Humennom. (Zdroj: Jana Otriová)

HUMENNÉ. Repliky vagónov, ktorými sa pred sto rokmi v prvej svetovej vojne prepravovali po Transsibírskej magistrále v Rusku československí legionári, môžu až do nedele obdivovať návštevníci na železničnej stanici v Humennom.

Viac ako desaťtisíc vagónov

Legiovlak tvorí súprava 13 vagónov.

„Ide o prierez rôznymi typmi vagónov. Máme tu ubytovací vagón pre mužstvo, salónny vagón pre dôstojníkov, štábny, zdravotný, dva dielenské, z ktorých jeden zrekonštruovali vo Zvolene. Je tu obrnený vagón aj vagón plukovnej predajne,“ vyratúva desiatnik Petr Čížek, veliteľ posádky Legiovlaku.

Skryť Vypnúť reklamu

V období občianskej vojny v Rusku disponovali československí legionári viac ako desiatimi tisíckami vagónov.

„Boli zoradené do 259 vlakových súprav. Jednu súpravu tvorilo priemerne 40 až 50 vagónov. Československé légie v Rusku mali asi 60-tisíc mužov, z toho približne 4 000 Slovákov. Mali 12 000 koní a množstvo rôznej techniky,“ vysvetľuje.

Kde bojovali

Československí legionári sa rozhodli opustiť Rusko v marci 1918.

Nastúpili do vlakov a pohli sa smerom na východ.

„V máji 1918 sa vystupňovalo napätie medzi Čechoslovákmi a boľševikmi. Čechoslováci v snahe zaistiť si trasu na východ dokázali odsadiť Transsibírsku magistrálu v dĺžke asi 8 000 kilometrov v priebehu štyroch týždňov. Napokon odchod do Francúzska, kde chceli pokračovať v bojoch proti Nemecku, nevyužili a väčšinu svojich síl vrhli na západ na Ural. Vytvorili tam protiboľševické fronty. Snažili sa poskytnúť čas ruskej národnej armáde, aby sa sformovala, aby potom spolu porazili boľševikov a vrátili Rusko do bojov prvej svetovej vojny. To sa však nepodarilo,“ hovorí Petr Čížek.

Skryť Vypnúť reklamu

Na koľajniciach strávili mesiace

Po skončení bojov v prvej svetovej vojne sa úloha legionárov v Rusku neskončila.

„Celý rok 1919 strávili na Transsibírskej magistrále, kde chránili úsek medzi Omskom a Irkutskom,“ dodáva.

V tom čase sa za ideálnych podmienok dala Transsibírska magistrála precestovať za dva týždne.

„Vo vojnových časoch bola doprava komplikovaná. Niektorým jednotkám konečná evakuácia na východ do Vladivostoku trvala aj dva mesiace,“ spresňuje Čížek.

Ťažké vojnové časy v ďalekej cudzine pomáhali legionárom prekonávať vlastenectvo ale aj špecifický humor.

„Často sa prehliada, ale bol veľmi dôležitým zdrojom síl. S jeho pomocou dokázali prekonať aj tie najťažšie okamihy,“ uzatvára Petr Čížek.

Na miesta bojov

Prečítajte si tiež: Legiovlak dorazil na miesto na ťažkých bojov Čítajte 

Legionársky vlak pripomína obdobie bojov za samostatnosť českého a slovenského národa, ktorý sa zavŕšil vyhlásením prvej Československej republiky v októbri 1918.

Skryť Vypnúť reklamu

„Aj keď dnes už tento štát neexistuje, je súčasťou našich tradícií. Vznik Československa znamenal pre Slovensko obrovský posun a záchranu pred asimiláciou v Rakúsko–uhorskej monarchii,“ hovorí historik Radoslav Turik z Klubu vojenskej histórie (KVH) Beskydy.

Pre severovýchod Slovenska má legiovlak aj symbolický a citový význam.

„Sme veľmi radi, že sa do programu legiovlaku poradilo presadiť aj zastávky v Medzilaborciach a v Humennom. Tieto regióny sú priamo späté s bojmi v prvej veľkej vojne,“ hovorí.

Na území Medzilaboriec a Bardejova v roku 1915 pôsobili príslušníci Českej družiny, ktorá bola zárodkom neskorších Československých légií.

„Pracovali pre ruské divízie ako prieskumníci, znalci terénu, jazykov. Dokonca dvaja príslušníci družiny v Medzilaborciach padli. Svedčí o tom pamätník,“ spresňuje Turik.

Potomkovia legionárov si vo vagóne plukovnej predajne môžu vyhľadať v databáze informácie o svojich predkoch.

„Majú zoznam asi 120 000 osôb, ktoré sa zapojili do boja za vznik Československa,“ uzatvára historik.

Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  2. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  3. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  4. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  5. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  6. Bývanie v meste predlžuje život
  7. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  8. Európsky výskum po roku 2020: Čo nás čaká
  9. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  10. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  1. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  2. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  4. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  5. Európsky výskum po roku 2020: Čo nás čaká
  6. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  7. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  8. Bývanie v meste predlžuje život
  9. Európsky výskum po roku 2020: Čo nás čaká
  10. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 28 619
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 19 843
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 13 204
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 12 204
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 375
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 279
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 954
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 692
  9. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 466
  10. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 6 849
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Video: V košickom US Steele šľahali na Koksovni obrovské plamene

Hovorca oceliarní: Spaľovali sme nahromadený plyn.

Plamene na Koksovni.

Miestne dane v Prešove sa v roku 2021 nezvýšia

Dôvodom je zlá ekonomická situácia obyvateľov.

Ilustračné foto.

PCR testy odhalili 1 849 pozitívnych, päť stoviek je z východu

Úmrtia neklesajú, umelú ventiláciu potrebuje vyše 120 pacientov.

Ilustračné foto.
Marcová karanténa v osade Háj v Gelnici.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pred Vianocami sa do škôl vráti nanajvýš zopár tisíc žiakov

Ministerstvo chystá na december len pokus, či sa školy vôbec dajú preventívne testovať.

Na snímke minister školstva, vedy, výskumu a športu Branislav Gröhling (SaS.
Okresný súd v Žiline vymeral 17-ročnej Judite za obzvlášť závažný zločin vraždy nepodmienečný trest odňatia slobody 12 rokov a štyri mesiace.

Koronavírus: PCR testy odhalili viac ako 1800 nakazených, zomrelo 22 ľudí (minúta po minúte)

Celkovo sa novým koronavírusom na Slovensku nakazilo už viac ako stotisíc ľudí. Pandémia si vyžiadala 771 životov.

Ilustračné foto.
Dnes píše Matúš Ritomský

Dobrovoľnosť na pandémiu nestačí

Prakticky žiadna demokratická krajina sa v boji s pandémiou nedokázala zaobísť bez vynucovania pravidiel.

Publicista Matúš Ritomský.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop