Korzár logo Korzár Horný Zemplín
Nedeľa, 25. september, 2022 | Meniny má Vladislav

Legionársky vlak ukazuje, ako vojaci žili, bojovali a umierali

Potomkovia legionárov si môžu vo vlaku vyhľadať informácie o svojich predkoch.

Legiovlak v Humennom.Legiovlak v Humennom. (Zdroj: Jana Otriová)

HUMENNÉ. Repliky vagónov, ktorými sa pred sto rokmi v prvej svetovej vojne prepravovali po Transsibírskej magistrále v Rusku československí legionári, môžu až do nedele obdivovať návštevníci na železničnej stanici v Humennom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Viac ako desaťtisíc vagónov

Legiovlak tvorí súprava 13 vagónov.

„Ide o prierez rôznymi typmi vagónov. Máme tu ubytovací vagón pre mužstvo, salónny vagón pre dôstojníkov, štábny, zdravotný, dva dielenské, z ktorých jeden zrekonštruovali vo Zvolene. Je tu obrnený vagón aj vagón plukovnej predajne,“ vyratúva desiatnik Petr Čížek, veliteľ posádky Legiovlaku.

SkryťVypnúť reklamu

V období občianskej vojny v Rusku disponovali československí legionári viac ako desiatimi tisíckami vagónov.

„Boli zoradené do 259 vlakových súprav. Jednu súpravu tvorilo priemerne 40 až 50 vagónov. Československé légie v Rusku mali asi 60-tisíc mužov, z toho približne 4 000 Slovákov. Mali 12 000 koní a množstvo rôznej techniky,“ vysvetľuje.

Kde bojovali

Československí legionári sa rozhodli opustiť Rusko v marci 1918.

Nastúpili do vlakov a pohli sa smerom na východ.

„V máji 1918 sa vystupňovalo napätie medzi Čechoslovákmi a boľševikmi. Čechoslováci v snahe zaistiť si trasu na východ dokázali odsadiť Transsibírsku magistrálu v dĺžke asi 8 000 kilometrov v priebehu štyroch týždňov. Napokon odchod do Francúzska, kde chceli pokračovať v bojoch proti Nemecku, nevyužili a väčšinu svojich síl vrhli na západ na Ural. Vytvorili tam protiboľševické fronty. Snažili sa poskytnúť čas ruskej národnej armáde, aby sa sformovala, aby potom spolu porazili boľševikov a vrátili Rusko do bojov prvej svetovej vojny. To sa však nepodarilo,“ hovorí Petr Čížek.

SkryťVypnúť reklamu

Na koľajniciach strávili mesiace

Po skončení bojov v prvej svetovej vojne sa úloha legionárov v Rusku neskončila.

„Celý rok 1919 strávili na Transsibírskej magistrále, kde chránili úsek medzi Omskom a Irkutskom,“ dodáva.

V tom čase sa za ideálnych podmienok dala Transsibírska magistrála precestovať za dva týždne.

„Vo vojnových časoch bola doprava komplikovaná. Niektorým jednotkám konečná evakuácia na východ do Vladivostoku trvala aj dva mesiace,“ spresňuje Čížek.

Ťažké vojnové časy v ďalekej cudzine pomáhali legionárom prekonávať vlastenectvo ale aj špecifický humor.

„Často sa prehliada, ale bol veľmi dôležitým zdrojom síl. S jeho pomocou dokázali prekonať aj tie najťažšie okamihy,“ uzatvára Petr Čížek.

Na miesta bojov

Prečítajte si tiež: Legiovlak dorazil na miesto na ťažkých bojov Čítajte 

Legionársky vlak pripomína obdobie bojov za samostatnosť českého a slovenského národa, ktorý sa zavŕšil vyhlásením prvej Československej republiky v októbri 1918.

SkryťVypnúť reklamu

„Aj keď dnes už tento štát neexistuje, je súčasťou našich tradícií. Vznik Československa znamenal pre Slovensko obrovský posun a záchranu pred asimiláciou v Rakúsko–uhorskej monarchii,“ hovorí historik Radoslav Turik z Klubu vojenskej histórie (KVH) Beskydy.

Pre severovýchod Slovenska má legiovlak aj symbolický a citový význam.

„Sme veľmi radi, že sa do programu legiovlaku poradilo presadiť aj zastávky v Medzilaborciach a v Humennom. Tieto regióny sú priamo späté s bojmi v prvej veľkej vojne,“ hovorí.

Na území Medzilaboriec a Bardejova v roku 1915 pôsobili príslušníci Českej družiny, ktorá bola zárodkom neskorších Československých légií.

„Pracovali pre ruské divízie ako prieskumníci, znalci terénu, jazykov. Dokonca dvaja príslušníci družiny v Medzilaborciach padli. Svedčí o tom pamätník,“ spresňuje Turik.

Potomkovia legionárov si vo vagóne plukovnej predajne môžu vyhľadať v databáze informácie o svojich predkoch.

„Majú zoznam asi 120 000 osôb, ktoré sa zapojili do boja za vznik Československa,“ uzatvára historik.

Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  2. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  3. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč?
  5. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma?
  6. Realitný maklér v Poprade
  7. Je čas na cestovateľské plány, jeseň bude plná spoznávania
  8. Najradšej by ste pri čítaní správ nechali všetko plávať?
  1. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  2. Hagyari: Som pripravený intenzívne a tvrdo pracovať
  3. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  4. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  5. Je neskutočná! Pani Milada (80) búra svojou básničkou internety
  6. XTB vyhlasuje Conora McGregora za svojho globálneho ambasádora
  7. Šliapnuť do pedálov – a ide sa na to!
  8. Na Slovensku máme približne 23% fajčiarov
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 11 640
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 6 744
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 384
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 266
  5. Rozbolí vás žalúdok zo studenej vody? Najväčšie mýty o trávení 3 262
  6. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 731
  7. Excelentná novinka v Tescu 2 074
  8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 015

Blogy SME

  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Ivan Mlynár: Čoho sa to vlastne vyšetrovatelia NAKA okolo Jána Čurillu dožadujú.
  3. Jozef Javurek: Skandar
  4. Marian Nanias: Jadrová energia – Hra na schovávačku skončila.
  5. Marek Strapko: Irán vs. Rusko
  6. Post Bellum SK: Vojnou ich trápenie neskončilo. V Topoľčanoch sa rozpútal 24. septembra pogrom na Židov
  7. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Pezinok Grinava
  8. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť druhá- Bosna a Hercegovina, vodopády Kravice (a ďalej do Čiernej Hory, záliv Boka Kotorska)
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 12 930
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 10 717
  3. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 6 289
  4. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 5 949
  5. Filip Kaľavský: Seniori bez obedov s dotáciou 5 814
  6. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 5 366
  7. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 450
  8. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu 4 247
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Ivan Mlynár: Čoho sa to vlastne vyšetrovatelia NAKA okolo Jána Čurillu dožadujú.
  3. Jozef Javurek: Skandar
  4. Marian Nanias: Jadrová energia – Hra na schovávačku skončila.
  5. Marek Strapko: Irán vs. Rusko
  6. Post Bellum SK: Vojnou ich trápenie neskončilo. V Topoľčanoch sa rozpútal 24. septembra pogrom na Židov
  7. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Pezinok Grinava
  8. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť druhá- Bosna a Hercegovina, vodopády Kravice (a ďalej do Čiernej Hory, záliv Boka Kotorska)
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 12 930
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 10 717
  3. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 6 289
  4. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 5 949
  5. Filip Kaľavský: Seniori bez obedov s dotáciou 5 814
  6. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 5 366
  7. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 450
  8. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu 4 247
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu