Korzár logo Korzár Horný zemplín
Piatok, 20. júl, 2018 | Meniny má Iľja Eliáš
Nájdete nás na webe

Legionársky vlak ukazuje, ako vojaci žili, bojovali a umierali

Potomkovia legionárov si môžu vo vlaku vyhľadať informácie o svojich predkoch.

Legiovlak v Humennom.(Zdroj: Jana Otriová)

HUMENNÉ. Repliky vagónov, ktorými sa pred sto rokmi v prvej svetovej vojne prepravovali po Transsibírskej magistrále v Rusku československí legionári, môžu až do nedele obdivovať návštevníci na železničnej stanici v Humennom.

Článok pokračuje pod video reklamou

Viac ako desaťtisíc vagónov

Legiovlak tvorí súprava 13 vagónov.

„Ide o prierez rôznymi typmi vagónov. Máme tu ubytovací vagón pre mužstvo, salónny vagón pre dôstojníkov, štábny, zdravotný, dva dielenské, z ktorých jeden zrekonštruovali vo Zvolene. Je tu obrnený vagón aj vagón plukovnej predajne,“ vyratúva desiatnik Petr Čížek, veliteľ posádky Legiovlaku.

V období občianskej vojny v Rusku disponovali československí legionári viac ako desiatimi tisíckami vagónov.

„Boli zoradené do 259 vlakových súprav. Jednu súpravu tvorilo priemerne 40 až 50 vagónov. Československé légie v Rusku mali asi 60-tisíc mužov, z toho približne 4 000 Slovákov. Mali 12 000 koní a množstvo rôznej techniky,“ vysvetľuje.

Kde bojovali

Československí legionári sa rozhodli opustiť Rusko v marci 1918.

Nastúpili do vlakov a pohli sa smerom na východ.

„V máji 1918 sa vystupňovalo napätie medzi Čechoslovákmi a boľševikmi. Čechoslováci v snahe zaistiť si trasu na východ dokázali odsadiť Transsibírsku magistrálu v dĺžke asi 8 000 kilometrov v priebehu štyroch týždňov. Napokon odchod do Francúzska, kde chceli pokračovať v bojoch proti Nemecku, nevyužili a väčšinu svojich síl vrhli na západ na Ural. Vytvorili tam protiboľševické fronty. Snažili sa poskytnúť čas ruskej národnej armáde, aby sa sformovala, aby potom spolu porazili boľševikov a vrátili Rusko do bojov prvej svetovej vojny. To sa však nepodarilo,“ hovorí Petr Čížek.

Na koľajniciach strávili mesiace

Po skončení bojov v prvej svetovej vojne sa úloha legionárov v Rusku neskončila.

„Celý rok 1919 strávili na Transsibírskej magistrále, kde chránili úsek medzi Omskom a Irkutskom,“ dodáva.

V tom čase sa za ideálnych podmienok dala Transsibírska magistrála precestovať za dva týždne.

„Vo vojnových časoch bola doprava komplikovaná. Niektorým jednotkám konečná evakuácia na východ do Vladivostoku trvala aj dva mesiace,“ spresňuje Čížek.

Ťažké vojnové časy v ďalekej cudzine pomáhali legionárom prekonávať vlastenectvo ale aj špecifický humor.

„Často sa prehliada, ale bol veľmi dôležitým zdrojom síl. S jeho pomocou dokázali prekonať aj tie najťažšie okamihy,“ uzatvára Petr Čížek.

Na miesta bojov

Prečítajte si tiež: Legiovlak dorazil na miesto na ťažkých bojov

Legionársky vlak pripomína obdobie bojov za samostatnosť českého a slovenského národa, ktorý sa zavŕšil vyhlásením prvej Československej republiky v októbri 1918.

„Aj keď dnes už tento štát neexistuje, je súčasťou našich tradícií. Vznik Československa znamenal pre Slovensko obrovský posun a záchranu pred asimiláciou v Rakúsko–uhorskej monarchii,“ hovorí historik Radoslav Turik z Klubu vojenskej histórie (KVH) Beskydy.

Pre severovýchod Slovenska má legiovlak aj symbolický a citový význam.

„Sme veľmi radi, že sa do programu legiovlaku poradilo presadiť aj zastávky v Medzilaborciach a v Humennom. Tieto regióny sú priamo späté s bojmi v prvej veľkej vojne,“ hovorí.

Na území Medzilaboriec a Bardejova v roku 1915 pôsobili príslušníci Českej družiny, ktorá bola zárodkom neskorších Československých légií.

„Pracovali pre ruské divízie ako prieskumníci, znalci terénu, jazykov. Dokonca dvaja príslušníci družiny v Medzilaborciach padli. Svedčí o tom pamätník,“ spresňuje Turik.

Potomkovia legionárov si vo vagóne plukovnej predajne môžu vyhľadať v databáze informácie o svojich predkoch.

„Majú zoznam asi 120 000 osôb, ktoré sa zapojili do boja za vznik Československa,“ uzatvára historik.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  4. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  5. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  10. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. GOPASS-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 29 093
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 20 980
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 19 839
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 13 999
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 638
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 3 893
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 780
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 100
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších! 2 010
  10. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 1 948

Neprehliadnite tiež

Farmári reagujú na premiéra, z jeho prístupu sú znechutení

Počkajú si na september. V hre je stále aj ich návrat do Bratislavy.

Majiteľka nebankovky sľubovala 48-percentné ročné výnosy. Odsúdili ju za podvod

Za pyramídovú hru dostala najprv osem a pol roka, teraz štyri.

Päťdesiat mŕtvych. Jarovnice zmietla pred 20 rokmi prívalová vlna

Na extrémnej povodni sa podieľalo viacero faktorov.

Štartuje nová druholigová sezóna. Aj so šiestimi tímami z východu

Poprad zabojuje o Fortuna ligu, záchranu nespomína nik.

Na košické autobusy montujú cyklonosiče, využiť sa zatiaľ nedajú

Riešia ešte posledné technické a personálne problémy.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Techniku zo základne v Dolnej Krupej žiada ministerstvo vrátiť

Čo robia Noční vlci v Dolnej Krupej.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: V RTVS môže byť ohrozené vysielanie správ

Ľudia v spravodajstve končia, spor o verejnoprávnosť pokračuje.

Stĺpček Jakuba Fila

Ešte sa chceme tváriť, že vlci sú len zvedaví turisti a branci iba obľubujú pohyb?

Tajné služby o Nočných vlkoch mlčia.

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop