Korzár logo Korzár Horný Zemplín
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Legionársky vlak ukazuje, ako vojaci žili, bojovali a umierali

Potomkovia legionárov si môžu vo vlaku vyhľadať informácie o svojich predkoch.

Legiovlak v Humennom.Legiovlak v Humennom. (Zdroj: Jana Otriová)

HUMENNÉ. Repliky vagónov, ktorými sa pred sto rokmi v prvej svetovej vojne prepravovali po Transsibírskej magistrále v Rusku československí legionári, môžu až do nedele obdivovať návštevníci na železničnej stanici v Humennom.

Viac ako desaťtisíc vagónov

Legiovlak tvorí súprava 13 vagónov.

„Ide o prierez rôznymi typmi vagónov. Máme tu ubytovací vagón pre mužstvo, salónny vagón pre dôstojníkov, štábny, zdravotný, dva dielenské, z ktorých jeden zrekonštruovali vo Zvolene. Je tu obrnený vagón aj vagón plukovnej predajne,“ vyratúva desiatnik Petr Čížek, veliteľ posádky Legiovlaku.

Skryť Vypnúť reklamu

V období občianskej vojny v Rusku disponovali československí legionári viac ako desiatimi tisíckami vagónov.

„Boli zoradené do 259 vlakových súprav. Jednu súpravu tvorilo priemerne 40 až 50 vagónov. Československé légie v Rusku mali asi 60-tisíc mužov, z toho približne 4 000 Slovákov. Mali 12 000 koní a množstvo rôznej techniky,“ vysvetľuje.

Kde bojovali

Československí legionári sa rozhodli opustiť Rusko v marci 1918.

Nastúpili do vlakov a pohli sa smerom na východ.

„V máji 1918 sa vystupňovalo napätie medzi Čechoslovákmi a boľševikmi. Čechoslováci v snahe zaistiť si trasu na východ dokázali odsadiť Transsibírsku magistrálu v dĺžke asi 8 000 kilometrov v priebehu štyroch týždňov. Napokon odchod do Francúzska, kde chceli pokračovať v bojoch proti Nemecku, nevyužili a väčšinu svojich síl vrhli na západ na Ural. Vytvorili tam protiboľševické fronty. Snažili sa poskytnúť čas ruskej národnej armáde, aby sa sformovala, aby potom spolu porazili boľševikov a vrátili Rusko do bojov prvej svetovej vojny. To sa však nepodarilo,“ hovorí Petr Čížek.

Skryť Vypnúť reklamu

Na koľajniciach strávili mesiace

Po skončení bojov v prvej svetovej vojne sa úloha legionárov v Rusku neskončila.

„Celý rok 1919 strávili na Transsibírskej magistrále, kde chránili úsek medzi Omskom a Irkutskom,“ dodáva.

V tom čase sa za ideálnych podmienok dala Transsibírska magistrála precestovať za dva týždne.

„Vo vojnových časoch bola doprava komplikovaná. Niektorým jednotkám konečná evakuácia na východ do Vladivostoku trvala aj dva mesiace,“ spresňuje Čížek.

Ťažké vojnové časy v ďalekej cudzine pomáhali legionárom prekonávať vlastenectvo ale aj špecifický humor.

„Často sa prehliada, ale bol veľmi dôležitým zdrojom síl. S jeho pomocou dokázali prekonať aj tie najťažšie okamihy,“ uzatvára Petr Čížek.

Na miesta bojov

Prečítajte si tiež: Legiovlak dorazil na miesto na ťažkých bojov Čítajte 

Legionársky vlak pripomína obdobie bojov za samostatnosť českého a slovenského národa, ktorý sa zavŕšil vyhlásením prvej Československej republiky v októbri 1918.

Skryť Vypnúť reklamu

„Aj keď dnes už tento štát neexistuje, je súčasťou našich tradícií. Vznik Československa znamenal pre Slovensko obrovský posun a záchranu pred asimiláciou v Rakúsko–uhorskej monarchii,“ hovorí historik Radoslav Turik z Klubu vojenskej histórie (KVH) Beskydy.

Pre severovýchod Slovenska má legiovlak aj symbolický a citový význam.

„Sme veľmi radi, že sa do programu legiovlaku poradilo presadiť aj zastávky v Medzilaborciach a v Humennom. Tieto regióny sú priamo späté s bojmi v prvej veľkej vojne,“ hovorí.

Na území Medzilaboriec a Bardejova v roku 1915 pôsobili príslušníci Českej družiny, ktorá bola zárodkom neskorších Československých légií.

„Pracovali pre ruské divízie ako prieskumníci, znalci terénu, jazykov. Dokonca dvaja príslušníci družiny v Medzilaborciach padli. Svedčí o tom pamätník,“ spresňuje Turik.

Potomkovia legionárov si vo vagóne plukovnej predajne môžu vyhľadať v databáze informácie o svojich predkoch.

„Majú zoznam asi 120 000 osôb, ktoré sa zapojili do boja za vznik Československa,“ uzatvára historik.

Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  2. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  3. Magazín SME Ženy už v predaji
  4. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  5. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  6. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  7. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  8. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  9. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 400
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 606
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 821
  4. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 265
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 066
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 15 388
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 409
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 135
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 357
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 264
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Košické odberné miesta sa pripravujú, materiál na testovanie nemajú

Robia čo môžu, nedostatok miest môže ovplyvniť vyučovanie.

Ľudí k testom nasmerujú tabuľky.

Primátorka Prešova: Máme málo miest a ešte menej zdravotníkov, situácia je vážna

Turčanová: Viac urobiť nedokážeme, odmietame zodpovednosť za neúspech.

Primátorka mesta Prešov Andrea Turčanová (KDH).

Niektorí obyvatelia Lunika IX veria hoaxom, počkajú, ako dopadnú prví testovaní

Starosta Šaňa: Zvládneme tisíc, ale prísť môže až 2 700.

Starosta Marcel Šaňa.

Zamestnancov levočskej väznice už testujú. Po nich prídu na rad väzni

ZVJS testuje v piatok vo vlastnej réžií, pokračovať bude cez víkend.

Testovanie pred levočskou väznicou.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Cynická obluda

Banzai!

Do plošného testovania ostáva pol dňa a stále je len 60% potrebných zdravotníkov. Vedenie nariadilo neustupovať.

Prezidentka Zuzana Čaputová na stretnutí s náčelníkom generálneho štábu Danielom Zmekom a veliteľom operácie Spoločná zodpovednosť Ivanom Pachom.
Píše Janka Debrecéniová

„Spoločná zodpovednosť“ je ukážkou nezodpovednosti

Uznesenie vlády fakticky porušuje viacero základných práv a slobôd.

Testovanie na nový koronavírus v Bánovciach nad Bebravou.
Prezidentka Zuzana Čaputová.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop