Korzár logo Korzár Horný Zemplín
Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Legionársky vlak ukazuje, ako vojaci žili, bojovali a umierali

Potomkovia legionárov si môžu vo vlaku vyhľadať informácie o svojich predkoch.

Legiovlak v Humennom.Legiovlak v Humennom. (Zdroj: Jana Otriová)

HUMENNÉ. Repliky vagónov, ktorými sa pred sto rokmi v prvej svetovej vojne prepravovali po Transsibírskej magistrále v Rusku československí legionári, môžu až do nedele obdivovať návštevníci na železničnej stanici v Humennom.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Viac ako desaťtisíc vagónov

Legiovlak tvorí súprava 13 vagónov.

„Ide o prierez rôznymi typmi vagónov. Máme tu ubytovací vagón pre mužstvo, salónny vagón pre dôstojníkov, štábny, zdravotný, dva dielenské, z ktorých jeden zrekonštruovali vo Zvolene. Je tu obrnený vagón aj vagón plukovnej predajne,“ vyratúva desiatnik Petr Čížek, veliteľ posádky Legiovlaku.

Skryť Vypnúť reklamu

V období občianskej vojny v Rusku disponovali československí legionári viac ako desiatimi tisíckami vagónov.

„Boli zoradené do 259 vlakových súprav. Jednu súpravu tvorilo priemerne 40 až 50 vagónov. Československé légie v Rusku mali asi 60-tisíc mužov, z toho približne 4 000 Slovákov. Mali 12 000 koní a množstvo rôznej techniky,“ vysvetľuje.

Kde bojovali

Československí legionári sa rozhodli opustiť Rusko v marci 1918.

Nastúpili do vlakov a pohli sa smerom na východ.

„V máji 1918 sa vystupňovalo napätie medzi Čechoslovákmi a boľševikmi. Čechoslováci v snahe zaistiť si trasu na východ dokázali odsadiť Transsibírsku magistrálu v dĺžke asi 8 000 kilometrov v priebehu štyroch týždňov. Napokon odchod do Francúzska, kde chceli pokračovať v bojoch proti Nemecku, nevyužili a väčšinu svojich síl vrhli na západ na Ural. Vytvorili tam protiboľševické fronty. Snažili sa poskytnúť čas ruskej národnej armáde, aby sa sformovala, aby potom spolu porazili boľševikov a vrátili Rusko do bojov prvej svetovej vojny. To sa však nepodarilo,“ hovorí Petr Čížek.

Skryť Vypnúť reklamu

Na koľajniciach strávili mesiace

Po skončení bojov v prvej svetovej vojne sa úloha legionárov v Rusku neskončila.

„Celý rok 1919 strávili na Transsibírskej magistrále, kde chránili úsek medzi Omskom a Irkutskom,“ dodáva.

V tom čase sa za ideálnych podmienok dala Transsibírska magistrála precestovať za dva týždne.

„Vo vojnových časoch bola doprava komplikovaná. Niektorým jednotkám konečná evakuácia na východ do Vladivostoku trvala aj dva mesiace,“ spresňuje Čížek.

Ťažké vojnové časy v ďalekej cudzine pomáhali legionárom prekonávať vlastenectvo ale aj špecifický humor.

„Často sa prehliada, ale bol veľmi dôležitým zdrojom síl. S jeho pomocou dokázali prekonať aj tie najťažšie okamihy,“ uzatvára Petr Čížek.

Na miesta bojov

Prečítajte si tiež: Legiovlak dorazil na miesto na ťažkých bojov Čítajte 

Legionársky vlak pripomína obdobie bojov za samostatnosť českého a slovenského národa, ktorý sa zavŕšil vyhlásením prvej Československej republiky v októbri 1918.

Skryť Vypnúť reklamu

„Aj keď dnes už tento štát neexistuje, je súčasťou našich tradícií. Vznik Československa znamenal pre Slovensko obrovský posun a záchranu pred asimiláciou v Rakúsko–uhorskej monarchii,“ hovorí historik Radoslav Turik z Klubu vojenskej histórie (KVH) Beskydy.

Pre severovýchod Slovenska má legiovlak aj symbolický a citový význam.

„Sme veľmi radi, že sa do programu legiovlaku poradilo presadiť aj zastávky v Medzilaborciach a v Humennom. Tieto regióny sú priamo späté s bojmi v prvej veľkej vojne,“ hovorí.

Na území Medzilaboriec a Bardejova v roku 1915 pôsobili príslušníci Českej družiny, ktorá bola zárodkom neskorších Československých légií.

„Pracovali pre ruské divízie ako prieskumníci, znalci terénu, jazykov. Dokonca dvaja príslušníci družiny v Medzilaborciach padli. Svedčí o tom pamätník,“ spresňuje Turik.

Potomkovia legionárov si vo vagóne plukovnej predajne môžu vyhľadať v databáze informácie o svojich predkoch.

„Majú zoznam asi 120 000 osôb, ktoré sa zapojili do boja za vznik Československa,“ uzatvára historik.

Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Budovanie zelenej značky
  6. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  7. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  8. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  9. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  10. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 34 047
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 23 225
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 16 466
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 107
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 690
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 547
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 536
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 450
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 376
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 286
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Za dva dni evidujú štatistiky takmer dvesto úmrtí.

12m
Kontroverzný aktivista Slávik sa zapojil aj do povoľovacieho procesu k modernizácii cesty na Slaneckej.

Trestné oznámenie Sulíka spustilo lavínu.

11 h
Centrálne parkovisko na Štrbskom Plese si obec Štrba prenajíma od eseročky Mesta Vysoké Tatry. Návštevník tam zaplatí menej ako napríklad v Tatranskej Lomnici či v Starom Smokovci.

Mesto chce motivovať ľudí a odľahčiť premávku.

11 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Starostlivosť o pacientov s ochorením Covid-19 na OAIM - Oddelenie anesteziológie a intenzívnej medicíny v nemocnici v Galante.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 238-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 4 260 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

5 h
Petra Vlhová ide obrovský slalom.

Sledujte online prenos s nami.

4 h
Rusko si vybralo tvrdú silu.

Protesty spája pieseň a pocit beznádeje.

19 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop