MEDZILABORCE. Na trať Medzilaborce – Lupkow sa opäť vrátia vlaky.
V letných mesiacoch budú počas víkendov premávať po dvoch pároch. Trať znovu ožije po siedmich rokoch.
Začiatkom týždňa sa v meste školili poľskí rušňovodiči a zoznámili sa s traťou priamo v teréne.
Poliaci boli aktívnejší
O znovuoživenie trate sa usilovala poľská aj slovenská strana.
Poľská delegácia na čele s ministrom dopravy Andrzejom Adamczykom vlani v máji pricestovala do Medzilaboriec špeciálnym vlakom, aby deklarovala svoj záujem spojiť oba prihraničné regióny cez Lupovský tunel už v lete.
Slovenská strana bola vtedy zdržanlivejšia a v optimizme opatrnejšia.
„Obnovenie spojenia už toto leto nepokladám za reálne. Som veľký optimista, že sa to podarí na budúci rok. Keď chceme a máme vôľu, tak to bude. Videli sme, že poľská strana ju má. Prečo by sme ju nemali mať my?,“ povedal vlani po stretnutí prešovský župan a poslanec NR SR Peter Chudík.

Počas prázdninových víkendov
Slovenská a poľská strana sa dohodli na sezónnych víkendových spojoch.
Vlaky budú premávať od 1. júla do 3. septembra, po dvoch pároch priamo z poľských miest Sanok a Rzeszów.
„Vlaky sú predovšetkým pre turistov. Našim cestujúcim sa otvára cesta vlakom cez Lupkovský tunel do turisticky atraktívneho poľského regiónu, napríklad ku skanzenu v Sanoku alebo hrebeňu východných Karpát,“ povedal Karol Martinček, člen predstavenstva a riaditeľ úseku obchodu Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) vo februári tohto roka.
Dodal, že vlaky do Poľska budú v Medzilaborciach podľa možností nadväzovať na ďalšie spoje.
Ceny lístkov v staronových vlakoch z Medzilaboriec do Poľska sa začínajú od jedného eura.
Poliaci zabezpečia vlaky i personál
Poľské železnice nasadia na trať moderné vlakové súpravy, zabezpečia aj personál.
„Na Slovensku bude ich prevádzkovateľom ZSSK a budú zaradené do zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme s Ministerstvom dopravy a výstavby SR,“ spresnil Martinček.
Poľská strana zabezpečuje rekonštrukciu úseku trate z Lupkova do Rzesowa.
Začiatkom týždňa sa v Medzilaborciach pod odborným vedením školili poľskí rušňovodiči. S traťou sa oboznámili priamo v teréne.
Aby bola trať živá
Medzilaborskú samosprávu teší, že trať cez Lupkovský tunel ostáva živá.
„Našim záujmom je udržať trať zjazdnú, aby bola zakomponovaná do slovensko - poľských zmlúv ako medzinárodná trať. To je hlavný dôvod. Ak to ekonomické hľadisko dovolí, obnoví sa aj nákladná doprava,“ povedal primátor Medzilaboriec Vladislav Višňovský (Smer).
Už vlani samospráva prezentovala projekt, aby Trať vojaka Švejka, ako ju nazvali, viedla z Rzesowa cez slovenské Košice až do maďarského Miškovca.
„Letné víkendové obnovenie dopravy na úseku Medzilaborce – Lupkov je začiatkom,“ dodal.
Dva mimoriadne vlaky cez víkend prídu do Medzilaboriec v čase konania Festivalu kultúry a športu posledný júnový týždeň.
Mesto je na poľských návštevníkov pripravené a má mu čo ponúknuť. Nielen svetový unikát múzeum Andyho Warhola, ale aj krásnu a málo poznanú prírodu.
Z oživenia turistického ruchu by mali profitovať predovšetkým stravovacie a ubytovacie zariadenia.

Spojnica
Prvú uhorsko – haličskú železnicu cez Lupkovský priesmyk otvorili v roku 1873.
Lupkovský železničný tunel dlhý 416 metrov sprevádzkovali 31. mája 1874. Po druhej svetovej vojny v roku 1946 zničený tunel opäť otvorili.
Doprava fungovala až do 80. rokoch minulého storočia.
Prevádzku na trati obnovili 1. 6. 1996, o štyri roky neskôr vlak prestal premávať.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo severného Zemplína nájdete na Korzári Horný Zemplín