Korzár logo Korzár Horný Zemplín
Pondelok, 3. október, 2022 | Meniny má Stela

Turistom v Poloninách pomôžu horskí záchranári zo Zboja

V lete budú mať v Zboji dispečera. Dnes fungujú v pohotovostnom režime.

(Zdroj: Jana Otriová)

ZBOJ. Turistom a návštevníkom Národného parku (NP) Poloniny pomôžu v núdzi horskí záchranári.

Od prvého januára tohto roku funguje stredisko Horskej záchrannej služby v Zboji.

Na území s rozlohou 30 000 hektárov je aktuálne pripravených zasiahnuť päť vyškolených záchranárov, ktorí miestny terén poznajú ako svoju dlaň.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Výjazd do chotára Zemplínskych Hámrov ich už v tomto roku preveril.

Patria pod stredisko v Slovenskom raji

Záchranári v Zboji administratívne spadajú pod oblastné stredisko Slovenský raj. To sa oficiálne premenovalo na Oblastné stredisko Slovenský raj Bukovské vrchy.

SkryťVypnúť reklamu

Náplňou ich práce je preventívna a záchranárska činnosť v Národnom parku Poloniny a ochranných pásmach.

„Budeme poskytovať informácie o schodnosti turistických chodníkov, budeme na nich zasahovať a v prípade potreby poskytneme neodkladnú prvú pomoc,“ hovorí riaditeľ strediska Ivan Krajčír.

Zdatní so znalosťou terénu

Záchranári sú piati. Pochádzajú z Ruského Potoka, zo Zboja, Uliča, Novej Sedlice a Martina.

Znalosť miestnych pomerov je viac ako vítaná. Získali odbornú spôsobilosť, absolvovali už základnú záchrannú činnosť.

„V marci nastúpia na pozemnú záchrannú činnosť. Budú tak kompletne vyškolení. Vo vzdelávaní budú pokračovať na strednej zdravotníckej škole v odbore zdravotník – záchranár,“ vysvetľuje riaditeľ Krajčír.

Záchranári musia byť zbehlí aj v príslušnej legislatíve a samozrejme kondične zdatní.

SkryťVypnúť reklamu

„Musia byť viac – menej športové typy, aby sa v horách vládali pohybovať. Musia vedieť lyžovať sa, ovládať veci súvisiace s turistikou a horolezectvom. Tam, kde turisti končia, my začíname,“ spresňuje.

V pohotovosti

V súčasnosti fungujú piati záchranári v pohotovostnom režime.

„Máme pohotovostného šoféra a záchranára. V letnej top sezóne budeme mať k dispozícii dispečera. Služba bude nepretržitá,“ informuje Krajčír.

Turistom v núdzi odporúča volať na operačné stredisko Horskej záchrannej služby na číslo 18300.

V tomto roku záchranári pomáhali zbojskí záchranári lyžiarke, ktorú čiastočne zasypala lavína nad Zemplínskymi Hámrami.

Prečítajte si tiež: Humenčanka na seba strhla lavínu. Pomáhal jej z nej manžel Čítajte 

Auto a skúter

Záchranári v Zboji majú k dispozícii terénne auto a skúter. V lete by sa mal vozový park rozšíriť o ďalšie vozidlo a o motocykle.

SkryťVypnúť reklamu

O vycvičenom pátracom psovi zatiaľ neuvažujú. Krajčír však nevylučuje, že by si časom štvornohého pomocníka zaobstarali.

Výstroj je podľa slov riaditeľa kompletný.

„Záchranári majú lyže, topánky, lyžiarky, uniformy, lavínové plecniaky, lopatky, sondy, lavínové prístroje,“ vyratúva.

Vo výhľadovom pláne je aj štvorkolka a ďalšie motorové vozidlo.

Ladomirjak: Sú potrební

Zriadenie strediska horských záchranárov v obci Zboj starosta Ladislav Ladomirjak (Smer) víta.

„Veľa zásahov mali hraniční policajti, ktorí vlastne suplovali záchrannú službu. Pre bezpečnosť turistov sú horskí záchranári veľmi potrební,“ hovorí.

V živej pamäti má minuloročný prípad, kedy dvaja turisti za Ďurkovcom na Rjabej skale potrebovali pomoc. Náročný terén bol nad ich sily a jednému z nich prišlo nevoľno.

„Turista sa dovolal na Horskú záchrannú službu do Popradu. Odtiaľ volali sninským hasičom. Tí však nevedeli miesto nájsť, tak museli prísť na pomoc miestni policajti,“ spomína starosta Ladomirjak.

Vlani podľa odhadov prešlo krajom vyše 26 000 turistov.

Viac obmedzení ako výhod

Život v najvýchodnejšom cípe krajiny ľahký nie je.

„Schengen, piaty stupeň ochrany pre Starinu, Diplom Rady Európy pre Karpatské bukové pralesy našich ľudí určitým spôsobom obmedzujú, tak sme sa snažili získať aj nejaké výhody. Keď majú horských záchranárov inde, prečo nie aj u nás,“ vysvetľuje, prečo sa miestna samospráva viac ako päť rokov usilovala o zriadenie strediska.

Obec poskytla záchranárom vynovené priestory požiarnej zbrojnice. Delia sa o ňu s dobrovoľnými hasičmi.

Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  3. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  4. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  5. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  6. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  7. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Metropolis ostáva bez inflačnej doložky
  3. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  4. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  5. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  6. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  7. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  8. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 6 885
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 880
  3. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 516
  4. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 079
  5. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 4 785
  6. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 4 194
  7. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 924
  8. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 821

Blogy SME

  1. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu.
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty.
  3. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: gazdovský dom z Vlkolínca, kaplnky na Sivej Brade a v Holíči
  4. Milan Polešenský: Čo sa nepáči Petržalskej mládeži?
  5. Štefan Vidlár: Fantóm ambulancie
  6. Marián Viskupič: Matovič nepovedal jediný dôvod, prečo by mal zostať ministrom financií
  7. Mária Drahošová: Máte pravdu
  8. Ján Šubák: Plán "B"
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 8 013
  2. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 597
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 158
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 429
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 772
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 436
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 829
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 720
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Februárový test ruskej medzikontinentálnej balistickej rakety Yars.

Západ vyhrážky od podpory Ukrajiny neodradili.


2 h
Peter Schutz.

Taký pohyb v ruskej spoločnosti nebol minimálne od perestrojky.


1 h
Tragická nehoda na zastávke v Bratislave má piatu obeť.

V nemocnici podľahlo zraneniam 21-ročné dievča.


5 h
Vojna na Ukrajine

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 18 h

Blogy SME

  1. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu.
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty.
  3. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: gazdovský dom z Vlkolínca, kaplnky na Sivej Brade a v Holíči
  4. Milan Polešenský: Čo sa nepáči Petržalskej mládeži?
  5. Štefan Vidlár: Fantóm ambulancie
  6. Marián Viskupič: Matovič nepovedal jediný dôvod, prečo by mal zostať ministrom financií
  7. Mária Drahošová: Máte pravdu
  8. Ján Šubák: Plán "B"
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 8 013
  2. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 597
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 158
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 429
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 772
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 436
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 829
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 720
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu