HUMENNÉ. Rok po tragickej smrti rušňovodiča Pavla Virbu (51) mu kolegovia odhalili v humenskom rušňovom depe pamätnú tabuľu.
Vlani v utorok 3. novembra na železničnom priecestí medzi Petrovcami nad Laborcom a Michalovcami sa vlak, ktorý Pavol Virba riadil, zrazil s poľským kamiónom prevážajúcim kombajn.
Zakliesneného rušňovodiča museli z kabíny vyslobodzovať hasiči. Po prevoze do nemocnice na následky zranení zomrel.
Kaša: Pomohol by generálny stop
Tragická nehoda vyvolala veľa otáznikov hlavne o spôsobe komunikácie medzi rušňovodičom a výpravcom.
„Celá sieť Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) si svojím spôsobom zodpovedne neplní povinnosti, ktoré jej stanovuje zákon. Jednou z nich je vybudovanie rádiotelefónneho spojenia medzi rušňovodičom a výpravcom,“ povedal v Humennom Dušan Kaša, prezident Federácie strojvodcov SR.
„Výpravca povoľuje jazdu vlakov a rušňovodič vlak vezie. Základným predpokladom bezpečnej činnosti musí byť nerušená komunikácia medzi týmito dvoma ľuďmi. Ak výpravca zistí, že je nejaký problém, musí mať vytvorené možnosti na to, aby vlaky zastavil,“ doplnil.
Podľa jeho slov v Európe existujú systémy, ktoré umožňujú výpravcovi jedným tlačidlom zastaviť všetky vlaky v okruhu aspoň dvadsať kilometrov, takzvaný generálny stop.
„Potom sa vysielačkou rieši, ktorý vlak má aký problém. U nás to neexistuje. Chceme, aby sa tu vybudoval tento systém, ktorý, nehovorím že úplne odstráni riziká a nebezpečenstvá, ale výrazným spôsobom napomôže k tomu, aby sa faktory ohrozujúce bezpečnosť čo najviac znižovali,“ vyjadril presvedčenie.

Analógová a digitálna sieť
Generálny stop má podľa informácií hovorkyne ŽSR Martiny Pavlíkovej z krajín EÚ len Česká republika a Poľsko.
„ŽSR rádiotelefónne spojenie medzi rušňovodičom a zamestnancom riadiacim dopravu majú a rádiokomunikačnú sieť ďalej budujú. Majú ju už vybudovanú na tratiach, ktoré sú riadené hlavne centrálne z dispečerských centier,“ uviedla.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy zo severného Zemplína nájdete na Korzári Horný Zemplín