Korzár logo Korzár Horný Zemplín
Utorok, 31. január, 2023 | Meniny má Emil

Sergej železničných nadšencov potrápil. Venovali mu stovky hodín

Pred dvadsiatimi rokmi si rušeň zahral v hollywoodskom filme.

Sergej. Prvé naštartovanie. Sergej. Prvé naštartovanie. (Zdroj: Jana Otriová)

HUMENNÉ. Zašlú slávu mu vrátili členovia humenského Podvihorlatského železničného spolku. Nablýskaného krásavca pokrstili šampanským, naštartovali a pustili na koľajnice.

Keď rušeň Sergej priviezli vlani do humenského rušňového depa a zverili ho do starostlivosti železničiarom z miestneho Podvihorlatského železničného spolku, chlapi tušili, že si budú musieť poriadne vysoko vysúkať rukávy, aby ho dostali opäť na koľajnice.  Sergej bol pokazený, nepojazdný a zhrdzavený. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dvetisíc koní

Rušeň Sergej vyrobili v roku 1971 v ukrajinskom Luhansku ako 1185 kus svojho druhu. Spočiatku ťahal nákladné vlaky v ťažkom teréne medzi Zvolenom a Vrútkami, ako aj na Horehroní pri Čremošnom. Pre charakteristický dunivý zvuk motora prezývali tieto stroje bubny tajgy.

SkryťVypnúť reklamu

Impozantné rušne boli najťažšími u nás, vážili 116 ton, do nádrže sa zmestilo až 3 900 litrov nafty. Motor mal dvetisíc koní.

Postavili Starinu

Na koľaje na východ republiky sa dieselové rušne dostali po tom, ako sa elektrifikovala širokorozchodná trať do Hanisky. V humenskom rušňovom depe ich bolo vari aj 15. Jazdili na Prešov, Michaľany, Veľké Kapušany.

„Hovorilo sa o nich, že postavili Starinu. Vozili materiál na jej výstavbu do Sniny,“ hovorí podpredseda Spolku Dominik Drevický.

Na druhú koľaj odstavila bubny tajgy nielen vysoká spotreba nafty a oleja, ale aj výrazný pokles nákladnej dopravy. 

Prečítajte si tiež: Na rušňoparáde v humenskom depe sa poriadne dymilo Čítajte 

Zahral si vo filme

Sergej je však svojím spôsobom výnimočný. Presne pred dvadsiatimi rokmi si „zahral“ v hollywoodskom filme Peacemaker (Mierotvorca) po boku Georgea Clooneyho. Filmári ho nastriekali na zeleno, neskôr a vrátil k pôvodnému červenému náteru.

SkryťVypnúť reklamu

Posledný výkon absolvoval v máji 2000 a odvtedy je súčasťou zbierky Múzejno – dokumentačného centra. Teraz je pod patronátom členov Spolku.

„Bol v dezolátnom stave. Roky bol odstavený pod holým nebom. Karoséria bola v hroznom stave,“ hovorí Alexander Kanišák, ktorému mašina prirástla k srdcu a venoval jej stovky dobrovoľníckych brigádnických hodín.

„Najprv sme sa pustili do motorovej časti. Bolo treba spojazdniť motor. Všetko sme repasovali. So vstrekovacím čerpadlom nám pomohol Ivan Kasa, ktorý na sergejoch robil,“ hovorí.

„Čerpadlo je veľmi drahé, nedá sa kúpiť a bez neho sa stroj nepohne,“ vyzdvihuje neoceniteľnú pomoc kolegu predseda Spolku Jozef Burda.

Práce ako na kostole

Potom prišli na rad stanovištia rušňovodiča.

„V riadiacej kabíne sme vymenili prakticky všetko: od riadiacich prístrojov, kontrolerov, brzdičov až po steny. Všetky páky a budíky,“ dodáva s úsmevom Kanišák, ktorý voľakedy na sergejoch jazdil.

SkryťVypnúť reklamu

Mocné stroje boli na svoju dobu komfortné a rušňovodiči si ich pochvaľovali.

Karosériu načali chlapi od strechy. „Všetko sme vybrúsili, dvakrát natreli základnou farbou a nalakovali. Je to veľmi dlhý proces,“ hovorí.

„Brúsilo sa až do „živého“, vyzeral ako nerezový,“ dopĺňa Drevický. 

Presne spočítané odpracované hodiny partia 4 – 5 chlapov nemá. „Od marca sme tu boli každý druhý deň,“ zdôrazňuje Kanišák.

Sergeja pokrstili šampanským

Na sobotňajšom Dni železnice Sergeja slávnostne pokrstili, naštartovali a predviedli na koľajniciach.

Úlohy krstného otca sa zhostil Miloš Slávik, dlhoročný riaditeľ prevádzky, ktorý organizačne zabezpečoval účinkovanie Sergeja na natáčaní pred dvadsiatimi rokmi.

Podvihorlatskému spolku daroval šiltovku, ktorú dostal od producentov filmu ako poďakovanie zo spoluprácu. „Uložíme ju do Siene slávy spolku, ktorú plánujeme zriadiť. Použijeme ju pri každej jazde so Sergejom,“ dodáva Drevický.

Jeho zámerom je zabezpečiť do riadiacej kabíny rušňa podpisy Cloonyho a jeho filmovej hereckej partnerky Nicole Kidman. „Takto by sme ho nastálo symbolicky spojili s filmom,“ prezrádza Drevický.  

Chcú aj parný rušeň 

Zámerom členov Podvihorlatského spolku je využívať Sergeja na nostalgické jazdy. Na to potrebuje technickú prehliadku a certifikáty. Do roka by to malo byť realitou. Zaujímavé je, že na Slovensku sú pojazdné len dva Sergeje, jeden vo Vrútkach, druhý v Humennom.

Po dobrých skúsenostiach s opravou Sergeja by sa humenským nadšencom mal dostať pod ruky aj parný rušeň.

„Múzejno – dokumentačné centrum má vo svojich zbierkach vozidlá, ktoré čakajú na ochotných, šikovných a mocných dobrovoľníkov, ktorí im opäť vdýchnu život,“ uzatvára Drevický.

 

Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  4. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  6. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Ako možno získať prídavky na dieťa v Nemecku?
  2. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  3. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  4. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  5. Svalovice sa netreba obávať
  6. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  7. Study program MANAGEMENT in English language
  8. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 683
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 6 998
  3. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 205
  4. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 054
  5. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 589
  6. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 579
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 493
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 704

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Keď sme na SME
  2. Otilia Horrocks: Šetríte? Šetríme, šetria.
  3. Ján Škerko: Všetko ide podľa plánu, Putinovi sa kráti čas
  4. Marek Brenčič: Pár kilometrov od agresora, dva týždne na Ukrajine
  5. Vladimír Krátky: Ako to dopadne na Ukrajine ?
  6. Jano Kováčik: Nové hlavné mestá vznikajú aj v 21. storočí
  7. Lubo Repka: Dostali sa plavebné spoločnosti z krízy?
  8. Tupou Ceruzou: Tanky pre Ukrajinu
  1. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 12 242
  2. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 12 190
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 6 539
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 680
  5. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 676
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 845
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 650
  8. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 274
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Keď sme na SME
  2. Otilia Horrocks: Šetríte? Šetríme, šetria.
  3. Ján Škerko: Všetko ide podľa plánu, Putinovi sa kráti čas
  4. Marek Brenčič: Pár kilometrov od agresora, dva týždne na Ukrajine
  5. Vladimír Krátky: Ako to dopadne na Ukrajine ?
  6. Jano Kováčik: Nové hlavné mestá vznikajú aj v 21. storočí
  7. Lubo Repka: Dostali sa plavebné spoločnosti z krízy?
  8. Tupou Ceruzou: Tanky pre Ukrajinu
  1. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 12 242
  2. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 12 190
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 6 539
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 680
  5. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 676
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 845
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 650
  8. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 274
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu