Korzár logo Korzár Horný Zemplín

Sergej železničných nadšencov potrápil. Venovali mu stovky hodín

Pred dvadsiatimi rokmi si rušeň zahral v hollywoodskom filme.

Sergej. Prvé naštartovanie. Sergej. Prvé naštartovanie. (Zdroj: Jana Otriová)

HUMENNÉ. Zašlú slávu mu vrátili členovia humenského Podvihorlatského železničného spolku. Nablýskaného krásavca pokrstili šampanským, naštartovali a pustili na koľajnice.

Keď rušeň Sergej priviezli vlani do humenského rušňového depa a zverili ho do starostlivosti železničiarom z miestneho Podvihorlatského železničného spolku, chlapi tušili, že si budú musieť poriadne vysoko vysúkať rukávy, aby ho dostali opäť na koľajnice.  Sergej bol pokazený, nepojazdný a zhrdzavený. 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dvetisíc koní

Rušeň Sergej vyrobili v roku 1971 v ukrajinskom Luhansku ako 1185 kus svojho druhu. Spočiatku ťahal nákladné vlaky v ťažkom teréne medzi Zvolenom a Vrútkami, ako aj na Horehroní pri Čremošnom. Pre charakteristický dunivý zvuk motora prezývali tieto stroje bubny tajgy.

SkryťVypnúť reklamu

Impozantné rušne boli najťažšími u nás, vážili 116 ton, do nádrže sa zmestilo až 3 900 litrov nafty. Motor mal dvetisíc koní.

Postavili Starinu

Na koľaje na východ republiky sa dieselové rušne dostali po tom, ako sa elektrifikovala širokorozchodná trať do Hanisky. V humenskom rušňovom depe ich bolo vari aj 15. Jazdili na Prešov, Michaľany, Veľké Kapušany.

„Hovorilo sa o nich, že postavili Starinu. Vozili materiál na jej výstavbu do Sniny,“ hovorí podpredseda Spolku Dominik Drevický.

Na druhú koľaj odstavila bubny tajgy nielen vysoká spotreba nafty a oleja, ale aj výrazný pokles nákladnej dopravy. 

Prečítajte si tiež: Na rušňoparáde v humenskom depe sa poriadne dymilo Čítajte 

Zahral si vo filme

Sergej je však svojím spôsobom výnimočný. Presne pred dvadsiatimi rokmi si „zahral“ v hollywoodskom filme Peacemaker (Mierotvorca) po boku Georgea Clooneyho. Filmári ho nastriekali na zeleno, neskôr a vrátil k pôvodnému červenému náteru.

SkryťVypnúť reklamu

Posledný výkon absolvoval v máji 2000 a odvtedy je súčasťou zbierky Múzejno – dokumentačného centra. Teraz je pod patronátom členov Spolku.

„Bol v dezolátnom stave. Roky bol odstavený pod holým nebom. Karoséria bola v hroznom stave,“ hovorí Alexander Kanišák, ktorému mašina prirástla k srdcu a venoval jej stovky dobrovoľníckych brigádnických hodín.

„Najprv sme sa pustili do motorovej časti. Bolo treba spojazdniť motor. Všetko sme repasovali. So vstrekovacím čerpadlom nám pomohol Ivan Kasa, ktorý na sergejoch robil,“ hovorí.

„Čerpadlo je veľmi drahé, nedá sa kúpiť a bez neho sa stroj nepohne,“ vyzdvihuje neoceniteľnú pomoc kolegu predseda Spolku Jozef Burda.

Práce ako na kostole

Potom prišli na rad stanovištia rušňovodiča.

„V riadiacej kabíne sme vymenili prakticky všetko: od riadiacich prístrojov, kontrolerov, brzdičov až po steny. Všetky páky a budíky,“ dodáva s úsmevom Kanišák, ktorý voľakedy na sergejoch jazdil.

SkryťVypnúť reklamu

Mocné stroje boli na svoju dobu komfortné a rušňovodiči si ich pochvaľovali.

Karosériu načali chlapi od strechy. „Všetko sme vybrúsili, dvakrát natreli základnou farbou a nalakovali. Je to veľmi dlhý proces,“ hovorí.

„Brúsilo sa až do „živého“, vyzeral ako nerezový,“ dopĺňa Drevický. 

Presne spočítané odpracované hodiny partia 4 – 5 chlapov nemá. „Od marca sme tu boli každý druhý deň,“ zdôrazňuje Kanišák.

Sergeja pokrstili šampanským

Na sobotňajšom Dni železnice Sergeja slávnostne pokrstili, naštartovali a predviedli na koľajniciach.

Úlohy krstného otca sa zhostil Miloš Slávik, dlhoročný riaditeľ prevádzky, ktorý organizačne zabezpečoval účinkovanie Sergeja na natáčaní pred dvadsiatimi rokmi.

Podvihorlatskému spolku daroval šiltovku, ktorú dostal od producentov filmu ako poďakovanie zo spoluprácu. „Uložíme ju do Siene slávy spolku, ktorú plánujeme zriadiť. Použijeme ju pri každej jazde so Sergejom,“ dodáva Drevický.

Jeho zámerom je zabezpečiť do riadiacej kabíny rušňa podpisy Cloonyho a jeho filmovej hereckej partnerky Nicole Kidman. „Takto by sme ho nastálo symbolicky spojili s filmom,“ prezrádza Drevický.  

Chcú aj parný rušeň 

Zámerom členov Podvihorlatského spolku je využívať Sergeja na nostalgické jazdy. Na to potrebuje technickú prehliadku a certifikáty. Do roka by to malo byť realitou. Zaujímavé je, že na Slovensku sú pojazdné len dva Sergeje, jeden vo Vrútkach, druhý v Humennom.

Po dobrých skúsenostiach s opravou Sergeja by sa humenským nadšencom mal dostať pod ruky aj parný rušeň.

„Múzejno – dokumentačné centrum má vo svojich zbierkach vozidlá, ktoré čakajú na ochotných, šikovných a mocných dobrovoľníkov, ktorí im opäť vdýchnu život,“ uzatvára Drevický.

 

Najčítanejšie na Horný Zemplín Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 93 451
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 879
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 576
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 459
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 661
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 482
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 257
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 663
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu